Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Golf Variant GTD DSG – Grandiózní Turizmus Dieselový

Michal Fokt
Diskuze (104)
Nejsportovnější kompaktní naftové kombi Volkswagenu prošlo modernizací. Měli byste ho chtít?


Design, interiér


Volkswagen Golf prošel v rámci modelového roku 2017 modernizací, která se prohnala celou škálou verzí jako… jarní vánek. Najít zvenku rozdíly dost možná mají problém i příznivci značky, natož pak ti ostatní. Samozřejmě při pečlivém porovnávání odhalíte pozměněné nárazníky a optiku světlometů, jenže v terminologii „faceliftu“ jde spíše o změny na úrovni vytrhaného obočí. Ale přišel jsem na to – novinku bezpečně poznáte díky novému designu denních LED. Dále musím říci, že naprosto chápu potřebu některých lidí nevyčnívat z davu, ale míra nudy je v tomto případě až extrémní, vezmeme-li v úvahu, že jde o nejsportovnější nafťák v nabídce, to by si GTD snad zasloužilo trošku „koulí“.

Podívejte se třeba na arteon – není trošku nepříjemné, že sedan střední třídy nabídne násobně více atraktivity než sportovní kompakt? Ale k posouzení situace asi nebudu úplně povolaný, líbí se mi totiž auta s designérskou filozofií přesně opačnou, než co léta nabízí modely s označením Golf. Také interiér je čím dál stejný – a to není úplně pochvala. Středový displej je sice o poznání větší než doposud a než u jakéhokoli současného konkurenta, ale na dnešní poměry utopený hodně nízko v palubce, o ovladačích ventilace pod ním nemluvě.

Pravá noha má kvůli masivnímu středovému panelu stále stejně málo místa a volant chronicky známý tenký věnec v místě úchopu. Na první dojem se mi líbila sedadla – jsou příjemně těsná a přitom překvapivě pohodlná, navíc s možností prodloužení sedáku, jenže při jízdě se ukázalo, že bočnice opěradel jsou příliš poddajné a trup v zatáčkách neudrží.

Ale rozhodně nelze jen kritizovat. Interiér auta je opravdu vymazlený. Co se týče použitých materiálů, jejich struktury a sladění, je Golf prémiovější než mnohé luxusní kompakty. Skvělá je také grafika displeje v kapličce a potěší možnost volby různých režimů zobrazení, i když kreativitou tvůrci úplně nesršeli. Perfektní je také pozice za volantem i pro postavy velmi odlišného vzrůstu, což bohužel stále není samozřejmost.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Líbila se mi také velkoplošná příplatková panoramatická střecha, kterou lze otevřít v opravdu velkém rozsahu a jízda je snesitelná do rychlosti přibližně 120 km/h. Ostatně pochválit musím i velký zavazadlový prostor o objemu 605 litrů, ten dělá z kompaktního golfu velmi zajímavého „univerzála“.

Motor, jízdní vlastnosti


Golf Variant GTD zůstal, co se motoru týče, při starém. Jednotka 2.0 TDI má stále výkon 135 kW a točivý moment 380 N.m, novinkou je však sedmistupňová dvouspojková převodovka, doposud vůz měl o kvalt méně. Na papírové dynamice se to moc neprojevilo, akcelerace na stovku se zlepšila o desetinu (7,8 s) a maximální rychlost o celý 1 km/h na 230 km/h. Ba co víc, o dvě desetinky se současně zhoršila také spotřeba, ovšem pokud bychom to měli nějak smysluplně shrnout, na papíře zůstává vše při starém.

Navzdory tomu je znát, že má motor díky poupravenému zpřevodování více chuti do života. Dynamika auta je znamenitá – při lehkém tlaku na pedál pružně akceleruje už od 1800 otáček, ale u auta s označením GTD je přece jen přirozenější sešlápnout pedál důrazněji. Tehdy dvouspojka podřadí o dva-tři stupně níž a okamžitě a velmi důrazně zatahuje až do 4000/min, v manuálním módu jej však lze hnát až k pěti tisícům, už před 4500 otáčkami to však přestává dávat smysl.

Předjíždění s GTD je hračka a zátah motoru impozantní, ale třeba nedávno testovaný Countryman Cooper SD je při zrychlení ještě o poznání důraznější, když už je tedy řeč o kompaktních sportovních nafťácích. Motor ale nabízí víc než jen sílu, potěší také spotřebou. Na dálnici ve 130 km/h točí zhruba 2000 otáček a spaluje 6,3 l nafty, při devadesátce točí cca 1400/min a vystačí si se 4,5 litry nafty, v obou případech ještě se zimním obutím. Během celého testu jsem vcelku svižně jezdil za příjemných 6,5 litru, ale při ostrém stylu není problém se dostat i na 8,5 litru.

Vznětový čtyřválec je v kabině slyšet, ale neobtěžuje, jen prostě ten charakteristický zvukový doprovod ke sportovnímu svezení nějak nepatří. VW si myslel, že na to vyzraje a ve sportovním režimu přidává vrčivý akustický doprovod, který je naprosto otřesný. Zlaté kadlekadle…

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Ostatně sportovní jízdní režim je vůbec v autě trošku zbytečný. Nepřirozeně ztuhne řízení, podvozek se začne chovat trošku prkenně a natřásá posádku, zrychlení reakcí dvouspojky jsem si snad ani nevšiml, i v ostatních módech je rychlá více než dostatečně. Vlastně jsem moc nevyužil ani standardní režim, naprostou většinu testu jsem odjel v komfortním módu.

Tehdy mi přišlo naladění posilovače nejpřirozenější, přestože je malinko přeposilované, vzhledem k tomu, že se do něj nepřenáší žádné ruchy od kol, lze naplno využít jeho přesnosti a ostrosti. Jako optimální mi také přišlo naladění podvozku. Velmi slušně, pevně a rychle tlumil běžné rázy od nerovností, na nerovném povrchu auto neodskakovalo a současně se auto při jízdě zbytečně netřese. S ohledem na to, že jde o sportovně laděné naftové kombi, si myslím, že ani není třeba využívat jiný setup.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Lze si pochopitelně nakonfigurovat individuální nastavení, ale prostě mi ten Comfort padl do ruky. Příjemným překvapením pro mě přitom byly jízdní vlastnosti kombíku. Časy šampiona nedotáčivosti v podobě první Fabie RS jsou dávno pryč, zdá se, že v tomto případě těžký motor částečně vyvažuje delší záď, samozřejmě za vydatné asistence znamenitě vyladěného brake-vectoringu, jenž pracuje prakticky nepoznatelně. Golf GTD je sice stále nedotáčivý, ale jen mírně, čitelně a předvídatelně. Náklony v zatáčkách jsou minimální, na chování auta si rychle zvyknete a záhy budete perfektně vědět, co auto v zatáčce udělá a jak a dokážete s ním být velmi rychlí. Ve vlásenkách nebo hodně agresivně najetých zatáčkách může trošku řidiče v komfortním módu znejistět rozevlátější záď, ale není třeba se bát, systém jízdní stability je ve střehu a jízda je o to zábavnější. Výhrady nelze mít ani k brzdám, na poměry u VW je pedál překvapivě tuhý, navíc je nástup plynulý a účinek naprosto bez výhrad.

Závěr


Byl jsem zprvu k naftovému sportovnímu kombíku trošku skeptický, ale nakonec – proč ne, stále je to přirozenější než módní „sportovní“ SUV. Ale nejde jen o nějaký můj vnitřní pocit nebo rozpor. Golf Variant GTD dělá čest svému jménu, jedná se o příjemně dynamické auto, které je současně tak nějak volkswagenovsky „hodné“.

Nesnaží se sázet vše na jednu kartu, kterou je v tomto případě síla motoru, má navíc příjemné jízdní vlastnosti, snadno se ovládá, je přiměřeně komfortní a slušně tlumí rázy. Interiér je tichý a působí velmi hodnotně, kazí to pouze ergonomie středového panelu, tenký volant, měkké bočnice sedadel a …sportovní režim, u něhož je špatně téměř všechno – nastavení posilovače řízení, tvrdý podvozek a „bonusový“ hluk „motoru“.

vw golf testy nizsistredni vw golf testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu441.900 Kč (Golf Variant 1.0 TSI/81 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem737.900 Kč (Golf Variant GTD 2.0 TDI/135 kW)
Testovaný vůz bez příplatků797.900 Kč (Golf Variant GTD 2.0 TDI/135 kW DSG)
Testovaný vůz s výbavou1.175.200 Kč (Golf Variant GTD 2.0 TDI/135 kW DSG)

Plusy

  • Silný motor, malá spotřeba paliva
  • Luxusně působící interiér, velký kufr
  • Kombinace jízdních vlastností a komfortu
  • Přesné řízení, rychlé řazení
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Tenký věnec volantu
  • Měkké bočnice opěradel
  • Ergonomie středového panelu
  • Omezené místo pro pravou nohu

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (104)
VW Golf Variant GTD DSG
Cena základní sestavy 797 900 Kč
Výbava základní sestavy Boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, Čelní airbagy řidiče a spolujezdce možnost deaktivace u spolujezdce, kolenní airbag u řidiče, Dvě opěrky hlavy vpředu, tři vzadu zásuvné, Elektronický stabilizační systém ESP včetně ABS, EDS, ASR, MSR, Signalizace nezapnutých bezpečn. pásů akustická a světelná, Systém sledování únavy řidiče, elektrické ovládání oken vpředu/vzadu, Automatická klimatizace "Air Care Climatronic", antialergenní filtr, 2zónová klimatizovaná přihrádka spolujezdce, Centrální zamykání bez bezpečnostní pojistky a dálkovým ovládáním 2 dálkové klíče bez alarmu, Dvoutónový klakson, Elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, Elektromechanická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, Elektronický imobilizér, Funkce start/stop, Palubní počítač Plus, Posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti, Přístrojová deska elektronický tachometr počítadlo celkových a denních kilometrů otáčkoměr, Vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná zrcátko u řidiče asferické zrcátko u spolujezdce konvexní, Vnitřní zpětné zrcátko s manuální clonou, Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Ambiente osvětlení prostoru pro nohy lampičky LED pro čtení podsvícené dekorační lišty na dveřích, Textilní koberečky vpředu a vzadu, Vnitřní zpětné zrcátko s automat. Clonou, Rádio Composition Media, 8" barevný dotykový displej 8 reproduktorů, slot na SD kartu USB, Mlhové světlomety se statickým přisvěcováním do zatáček, Paket Světla a výhled funkce Coming Home a Leaving Home, automatický spínač světlometů, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, dešťový senzor, Dekorace interiéru "Piano Black" přístrojová deska na straně řidiče a středová konzole, Dvě LED čtecí lampičky vpředu, dvě vzadu, Chromované orámování spínače světlometů a panelu pro ovládání vnějších zpětných zrcátek a oken, LED osvětlení prostoru pro nohy, Přihrádky pod předními sedadly, Sportovní komfortní sedadla, Multifunkční 3ramenný volant v kůži, hlavice řadicí páky v kůži, pádla pod volantem pro řazení převodovky DSG atd Kč
Cena testované sestavy 1 175 200 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní regulace podvozku DCC, Bezklíčové odemykání Keyless Access, Blind Spot Senzor + Lane Assist, Boční airbagy vzadu, Boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené, Lane Assist & Dynamic Light Assist Plus, LED světlomety pro Dynamic Light Assist, Mlhové světlomety, Navigace Discover Pro, Paket Sport & Style, Paket Zrcátka, Panoramatické střešní okno, PreCrash, Prodloužená záruka 4 roky/80.000 km, Sériová sedadla "Clark", Soundsystem Dynaudio Excite, Tažné zařízení, Telefoní rozhraní "Business" inkl. LTE, Trailer Assist inkl. Park Assist, Vyhřívané čelní sklo, Zimní paket, Zpětná kamera "Rear Assist". Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.5 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1492 / 518
Rozměr pneu: 225/40 R18
VW Golf Variant GTD DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4575
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 4. 2017 12:45
Re: Takže
To jsi vzal kde? Já se díval na německé stránky Lexusu a tam mají 1680 pro 200t a 1720 pro 300h. 1605 je očividně bez řidiče a zavazadla.

A proč bys nemohl srovnávat hybrid s konvenčním pohonem? Hybrid bývá dražší, pointa tedy je, jestli se to vyplatí. A je zajímavé vidět, kolik ten systém ušetří. Od toho tenhle druhu hybridu je. A nezapomínej, že GTE a 330e jsou plug-in hybridy, ne full jako IS. Tam je také slušný rozdíl.
Avatar - Jaros71
7. 4. 2017 11:49
Virtual kokpit ?
Pro mne hrůza , klasické budíky VW vypadají lépe a jsou čitelnější.

Digi playstationy v autě fakt mít nechci !

Měl by být jen za příplatek pro fanatiky.. ;-)
7. 4. 2017 10:45
Re: Takže
1605 kg, tedy pořád nad metrák rozdílu. Ale v mé původní reakci nešlo o to jestli je rozdíl metrák nebo dva nebo jestli je IS těžší Berta jak Opel Insignia, ale o to, že logické je porovnávat hybrid s hybridem, benzín s benzínem. Protože hybrid je zcela jiná konstrukce než čistý benzín, prostě je to auto s baterkami, které vždy zvýší hmotnost a za to nabízí šetření energie, takže vzít si jeden parametr hybridu (spotřebu) a velebit jej proti spotřebě benzínového motoru je asi tak stejně užitečné jako ochutnat zmrzlinu a kyselé okurky a souhlasně pokyvovat nad sladkostí zmrzliny. Mě přijde rozumné porovnávat zmrzlinu se zmrzlinou a okurky s jinými okurkami.
7. 4. 2017 01:31
Re: Takže
A teď se podívej na hmotnost IS 200t. Není to hybridní pohon, co je na tom autě těžké.
Avatar - white label
7. 4. 2017 00:02
Re: GT
Ale on nepsal konkrétně o minulé g. Golfu, psal o minulých Golfech obecně, což je od poloviny sedmdesátých let, tedy něco přes 40 let.