Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota D-4D 180 Clean Power: čistý a silný koncept

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Nový vznětový motor D-4D disponuje ve své objemové kategorii (1,9 až 2,2 l) velmi slušným výkonem 130 kW a točivým momentem 400 Nm. Pro systém D-CAT je charakteristická eliminace pevných částic a podstatné snížení emisí NOx.

Toyota D-4D 180 Clean Power concept naznačuje možnosti moderní dieselové techniky. Ultramoderní vznětový motor objemové kategorie 1,9 – 2,2 l, který se nachází pod kapotou tohoto vozu, se do sériové produkce dostane v průběhu příštího roku a podle Toyoty se bude jednat o pohonnou jednotku s nejlepšími výkonovými parametry a nejnižšími emisemi ve své třídě.

Inovativní motor koncepční studie Toyota D-4D 180 Clean Power vnáší do objemové kategorie 1,9 – 2,2 l zcela nový význam pojmu „Clean Power“ díky unikátnímu systému Toyota D-CAT (Diesel Clean Advanced Technology). Tento zatím ojedinělý systém likviduje nejen podstatnou část vyprodukovaných pevných částic ale také významně redukuje obsah NOx.

NOx způsobují škody několika cestami. Jejich sloučeniny se mění v kyselé deště, přeměňují se do přízemního ozónu způsobujícího smog a globální oteplování a NOx mohou také nepřímo způsobovat nemoci dýchacích cest. Diesely produkují mnohem více NOx a pevných částic než zážehové motory a vzhledem k rostoucí oblibě vznětovým motorů u zákazníků (na mnoha trzích již diesely převládají, u nás mají cca 30 % podíl mezi novými OA) je třeba efektivně snižovat jejich emise.

Srdcem zařízení Toyota D-CAT je DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction System) a nový piezo-elektrický systém vstřikování common-rail. V této špičkové technologii jsou plně integrovány další řídicí systémy a zařízení, které společně přispívají ke konečné redukci emisí ve výfukových plynech.

Čtyřválcový motor studie disponuje výkonem 130 kW, který je v kategorii pohonných jednotek objemu 1,9 až 2,2 l velmi slušnou hodnotou a který je zpravidla dosahován u vznětových vidlicových šestiválců. Totéž platí o točivém momentu s maximální hodnotou 400 Nm.

Slabší D-CAT v Německu od loňska

Toyota nabízí od loňska slabší D-CAT na vybraných trzích v modelu Avensis. Systém D-CAT se zasloužil o to, že tento Avensis produkuje emise, jejichž hodnoty NOx jsou 50 % pod minimální přípustnou úrovní normy Euro 4 a o 80 % níže než je limit emisí pevných částic. Hovoří se také o tom, že D-CAT by brzy měl být schopen plnit i připravovanou normu Euro 5. To vše při zachování původních provozních parametrů (výkon 85 kW, největší moment 280 Nm).

Cena této Toyoty Avensis D-4D D-CAT v Německu začíná na 24.200 Euro. Avensis se stejným motorem D-4D bez systému D-CAT stojí v Německu o 800 Euro méně.

Ondřej Láník
Diskuze (2)