Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota iQ – 3+1 pro Evropu

Ondřej Pavlůsek
Před pěti lety se Toyota začala zabývat tím, jak radikálně vylepšit konstrukci svých automobilů. Projekt se zaměřil na miniaturizaci klíčových prvků vozidla. Výsledkem je iQ.

Toyota si pro letošní autosalon v Paříži připravila sériové provedení modelu iQ, který se v podobě studie poprvé představil na loňském autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Tento miniautomobil má do Evropy vstoupit v prvních měsících roku 2009.

Před pěti lety se Toyota začala zabývat tím, jak radikálně vylepšit konstrukci svých automobilů. Projekt se zaměřil na vývoj nových řešení založených na miniaturizaci klíčových prvků vozidla. Výsledek tohoto projektu posloužil jako základ pro vývoj modelů iQ. Cílem bylo postavit nový automobil do města, který při celkové délce do 3 metrů pojme čtyři pasažéry.

Toyota považuje model iQ za podobnou revoluci ve své nabídce jako kdysi model Prius. Podle předpokladů mají být budoucí majitelé modelu iQ mladí a relativně bohatí obyvatelé měst – svobodní jednotlivci nebo páry, většinou bez dětí, se zálibou v nápadném designu. Tyto zákazníky mají také zajímat otázky životního prostředí. Novinka je vedle svého stylu má oslovit i praktičností v městském provozu. Co přesně jim tedy Toyota nabízí?

design toyota predstavujeme design toyota predstavujeme

Design versus rozměry

Toyota iQ má podle tiskových materiálů automobilky představovat samotné jádro dědictví J-faktoru značky Toyota. Tento faktor vysvětluje Toyota jako určité součásti japonské estetické školy a jeho součástí je i kreativní miniaturizace konstrukčního návrhu výrobku a minimalismus bez zbytečných ozdob. J-faktor je základem designové filozofie značky Toyota - "vibrant clarity" - která se snaží najít řešení dlouhodobých paradoxů: například jak vytvořit takové vozy, ze kterých vyzařuje energie a dynamika – Vibrant (vibrující, pulzující) – ale které jsou zároveň i racionální a novátorské – Clarity (srozumitelnost, jasnost). Jednou z klíčových součástí filozofie designu "vibrant clarity" je volná geometrie, kterou lze spatřovat v celém technicko-organickém designu iQ. Dobrým příkladem z interiéru tohoto vozu je ztvárnění středové konzoly iQ ve tvaru ryby Manta. Vnější kabát vozu pak ztělesňuje další z prvků designové filozofie – perfektní nevyváženost proporcí. Velká kola umístěna zcela do rohů vozidla evokují velmi robustní postoj, který umně skrývá kompaktní velikost tohoto automobilu. V souladu s estetickým minimalismem J-faktoru se bude úvodní verze iQ dodávat se třemi barvami karoserie: perlově bílou, metalickou černou a v barvě ametystu.

Na první pohled se může iQ jevit jako ten nejmenší model značky Toyota, který bude v Evropě nabízen, ale při přímém srovnání vnějších rozměrů s třídveřovým provedením modelu Aygo je jasné, že novinka přichází pouze s nejmenší celkovou délkou. Toyota iQ je sice o 420 mm kratší, ale zároveň je o 65 mm (!) širší a o 35 mm vyšší než model Aygo. Z rozdílu celkové délky vyplývá i kratší rozvor modelu iQ, který je oproti modelu Aygo zkrácen o 340 mm. Až při srovnání se současnou třídveřovou Toyotou Yaris je iQ jasně menší, což dokazuje pohled na vnější rozměry těchto vozů uvedené v tabulce.

Toyota iQ srovnání s modely Aygo 3D a Yaris 3D
Rozměr Toyota iQ Toyota Aygo Toyota Yaris
Délka [mm] 2985 3405 3750
Šířka [mm] 1680 1615 1695
Výška [mm] 1500 1465 1530
Rozvor [mm] 2000 2340 2460
Rozchod vpředu [mm] 1480 1415 1460
Rozchod vzadu[mm] 1460 1405 1470

V případě srovnání s konkurencí se může Toyotě iQ postavit Peugeot 1007, který v nabídce francouzské automobilky představuje neotřelý přístup k návrhu stylového městského automobilu. Vůz se lvem ve znaku zaujme především svými posuvnými bočními dveřmi a oproti Toyotě může mít ve městě nevýhodu především díky své výrazně větší délce a výšce. Druhým konkurentem, který se může Toyotě iQ postavit je Smart ForTwo. Tento takřka kultovní automobil sice nabízí ještě menší rozměry a jasnou image módního doplňku, ale jeho hlavní nevýhodou oproti Toyotě je pouze dvoumístný interiér.

Toyota iQ srovnání s konkurencí
Rozměr Toyota iQ Smart ForTwo Peugeot 1007
Délka [mm] 2985 2695 3731
Šířka [mm] 1680 1559 1662
Výška [mm] 1500 1549 1620
Rozvor [mm] 2000 1867 2315
Rozchod vpředu [mm] 1480 1283 1435
Rozchod vzadu[mm] 1460 1385 1430

design toyota predstavujeme design toyota predstavujeme

Nová technická řešení

I přes malé vnější rozměry má iQ nabídnout poměrně prostorný interiér, jehož délka měřená od zadní části přístrojového panelu do místa kyčelního kloubu cestujících na zadních sedadlech činí 1238 mm. Zásluhu na nabídce vnitřního prostoru má podle Toyoty použití šesti zásadních technických inovací zaměřených na úsporu místa.

Jako první uvádí diferenciál montovaný vpředu, zabudovaný do převodovky běžné konstrukce, což přispělo k velmi krátkému přednímu převisu karoserie. Tím došlo ke zkrácení celkové délky vozu při současném zvětšení prostoru pro cestující. Toto řešení přispělo k zmenšení velikosti motorového prostoru a je tak možné do předních podběhů karoserie použít kola o větším průměru. Současně se zkracují převisy karoserie, čímž se zlepšuje stabilita a ovladatelnost vozu.

Druhou technickou inovaci představuje použití převodky řízení se středovým upevněním spojovacích tyčí řízení. Jejich umístěním výše v motorovém prostoru bylo možné optimalizovat vzájemnou pozici převodovky, motoru a diferenciálu. Toto řešení také přispělo k zmenšení motorového prostoru a zkrácení předního převisu karoserie.

Třetí technickou inovací je plochá palivová nádrž, jejíž výška činí pouhých 120 mm. Toyota tuto palivovou nádrž o objemu 32 litrů umístila až pod podlahu vozu a zároveň sklonila zadní tlumiče směrem vzad, takže bylo možné zvětšit velikost prostoru pro zadní cestující.

Čtvrtým bodem je použití tenké konstrukce zadní části opěradel, kterým se uvolnilo dalších 40 mm pro kolena zadních cestujících. Sedadla přitom váží až o 30 % méně než běžná sedadla této kategorie. Pevnost konstrukce je zajištěna díky použití protlačovaných trubek namísto vysokopevnostního ocelového plechu. Tenčí konstrukce sedadel s integrovanými opěrkami hlavy má šetřit prostorem, aniž by se to negativně projevilo v pohodlí jízdy nebo bezpečnosti.

Pátou technickou inovaci má představovat zmenšení jednotky vytápění a klimatizace o 20 % oproti modelu Yaris. Jednotka ventilátoru, která se obvykle nachází před spolujezdcem, byla začleněna doprostřed hlavní jednotky vytápění a klimatizace. Toto řešení dovolilo posunout prostor pro přední cestující směrem vpřed, a tak více prostoru zbylo pro předního spolujezdce a zároveň i cestujícího sedícího za ním.

Šestá inovace přímo navazuje na pátou a představuje asymetrickou konstrukci přístrojové desky. Podle tiskových materiálu automobilky Toyota má vhodné uspořádání posuvných sedadel umožnit pohodlné usazení dospělého cestujícího o výšce 190 cm na zadní sedadlo za předního spolujezdce, jehož výška je také 190 cm. Vzdálenost mezi rameny řidiče a předního spolujezdce má být v iQ dokonce o 50 mm větší než v modelu Yaris. Řešení interiéru Toyoty iQ má poskytovat dostatek prostoru pro tři dospělé cestující a jedno dítě nebo zavazadla umístěná za řidičem.

design toyota predstavujeme design toyota predstavujeme

Podvozek a pohonné jednotky

Toyota iQ je postavena na zcela nové platformě. Vpředu jsou použity vzpěry McPherson, zatímco na zadní nápravě jsou nově vyvinuté torzní tyče kompaktní velikosti. Způsob zavěšení kol má zajišťovat dynamické chování na silnici, nicméně s vysokým stupněm jízdního pohodlí.

Po spuštění výroby se bude automobil nabízet s možností výběru ze dvou motorů – zážehového 1,0 VVT-i, nebo vznětového 1,4 D-4D. Benzinový motor bude k dispozici s pětistupňovou manuální převodovkou nebo se samočinnou převodovkou Multidrive s plynule měnitelným převodem, zatímco turbodiesel bude spolupracovat s manuální šestistupňovou převodovkou. Obě motorizace ve spojení s nabízenými převodovkami splňují emisní předpisy Euro IV. V průběhu roku 2009 se objeví i zcela nový zážehový motor 1,33 dual VVT-i s technologií stop-and-start.

Toyota iQ
Motor 1,0 VVT-i 1,4 D-4D
Zdvihový objem [cm3] 998 1364
Válce/ventily 3/4 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 50/6000 66/3400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 91/4800 190/2000
Max. rychlost [km/h] 150 170
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,7 11,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 4
Emise CO2 [g/km] 99 104

design toyota predstavujeme design toyota predstavujeme

Bezpečnost se světovým primátem

Toyota iQ se vedle pokrokových technických inovací použitých pro vytěžení maximálního vnitřního prostoru z minimálních vnějších rozměrů může pochlubit i jedním světovým prvenstvím na poli bezpečnosti, kterým je hlavový airbag v oblasti zadního okna. V případě nárazu do vozu zezadu se airbag rozvine z čalounění střechy nad zadním oknem za opěrkami hlavy.

Samozřejmostí je použití čelních airbagů řidiče a předního spolujezdce, přičemž spolujezdcův airbag má dvoukomorovou konstrukci, kdy se nižším tlakem nafukuje komora oddělující pasažéra od přístrojové desky. Před řidičem je umístěn i kolenní airbag. Na straně předního spolujezdce je v čalounění sedadla nainstalován nový typ airbagu, který společně s bezpečnostním pásem přispívá ke snížení a rozptýlení sil působících na hlavu, hrudník a horní polovinu těla. Tento typ vzduchového vaku mnohem účinněji brání v posunutí cestujícího v místě kyčlí než tradiční kolenní airbagy, což souvisí s asymetrickou konstrukcí přístrojové desky. K ochraně předních cestujících při nárazu z boku slouží dva boční airbagy, vyvinuté tak, aby současně chránily hrudník a pánev. Dále jsou zde dva boční hlavové airbagy chránící všechny čtyři cestující před bočním nárazem do oblasti hlavy nebo krku.

Přední i zadní sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy, u řidiče a předního spolujezdce i s předpínači a omezovači síly. Zadní sedadla jsou vybavena ukotvením Isofix pro dětské autosedačky. Rámová konstrukce sedadel z vysokopevnostní oceli s integrovanými opěrkami hlavy má dobře chránit řidiče i předního spolujezdce v případě nehody a poskytovat podobnou ochranu před poraněním krku jako v případě nejmodernějších aktivních opěrek hlavy od Toyoty.

Standardní vybavení použité u Toyoty iQ zahrnuje protiblokovací systém ABS spojený s brzdovým asistentem (BA) a elektronickým rozdělováním brzdné síly (EBD). Systém řízení stability vozu s asistentem řízení (VSC+) a systém kontroly trakce (TRC) jsou rovněž součástí standardní výbavy.

V Toyotě iQ je použit nový brzdový systém s kotoučovými brzdami o průměru 255 mm na přední nápravě, zatímco vzadu jsou (v závislosti na trhu) buď bubnové brzdy o průměru 180 mm, nebo kotoučové o průměru 259 mm. Kotoučovými brzdami 259 mm jsou standardně vybaveny všechny vozy se vznětovým motorem. U Toyoty iQ je použita speciální konstrukce brzdového pedálu snižující riziko poranění v případě čelní kolize a napomáhající k přesnějšímu dávkování brzdné síly.

Struktura karoserie iQ vykazující vysoké parametry pevnosti byla vyvinuta na principu vícenásobné distribuce zatížení (‘Multi load path’). Je navržena tak, aby účinně pohlcovala a rozptylovala energii čelního nárazu. Struktura z návrhářské dílny Toyoty zvyšuje ochranu cestujících díky použití šesti klíčových prvků chránících v případě čelního nárazu – patří sem pružné podélné nosníky a příčníky, příčná vzpěra v přístrojové desce, ale i umístění předních kol co nejvíce vpředu. Všechny tyto konstrukční prvky pohlcují a rozptylují nárazovou energii.

Konstruktéři navrhli tvar a výšku kapoty i bezpečnostní kryt motoru tak, aby se v případě nárazu zbortily, čímž se snižuje riziko zranění chodců.

design toyota predstavujeme design toyota predstavujeme

Dva stupně výbavy

Toyota iQ bude k dispozici ve dvou úrovních výbavy: ‘iQ’ a ‘iQ²’. Již v základním provedení bude standardem výškově nastavitelný volant i hlavice řadicí páky s obšitím jemnou černou kůží. Zadní sedadla obou provedení jsou dělena v poměru 50:50 a po jejich sklopení bude možné zvětšit prostor pro zavazadla ze základních 32 litrů na 242 litrů. Navíc je pod zadním sedadlem umístěna schránka na drobné předměty.

Součástí základní výbavy je manuální klimatizace, autorádio s CD přehrávačem, elektricky nastavitelná zpětná zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, tónovaná skla a patnáctipalcová litá kola.

Prvky ovládání audio soustavy jsou umístěny na volantu, kde je použit i nový ovladač ve tvaru joysticku. Na multifunkčním displeji přímo před řidičem se zobrazuje hlasitost, zdroj zvuku, stopa a zvolený kanál, aby řidič nebyl rozptylován hledáním informací mimo zorné pole. Audio soustava se šesti reproduktory a podporou přehrávání souborů ve formátu MP3 a WMA (Windows Media Audio) zabírá jen minimum prostoru. Na středové konzole je umístěn pouze slot na CD a tlačítko pro vysunutí disku. Prostřednictvím konektoru lze připojit přenosné MP3 přehrávače nebo iPod.

Součástí výbavy stupně ‘iQ²’ je samočinná klimatizace, kterou lze jednoduše regulovat jediným ovládacím prvkem. Systém inteligentního odemykání umožňuje nastupovat bez použití klíčku (funguje pro dveře u řidiče i spolujezdce a pro zavazadlový prostor) a je spojen se spouštěním motoru pomocí tlačítka. Dalšími prvky vyššího stupně výbavy jsou dešťový i světelný senzor, mlhové světlomety, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka nebo elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko. Hlavní světlomety Toyoty iQ mají v tomto stupni výbavy kouřové kryty a zadní svítilny mají chromované doplňky.

Nabídka výbavy na přání bude obsahovat navigační systém s dotykovou obrazovkou, zabudovaný do audio soustavy vozu, disponující rozhraním Bluetooth, připojením pro přehrávače MP3/iPod a slotem pro kartu SD s podrobnými mapami evropských zemí. Dalším prvkem příplatkové výbavy jsou sedadla částečně čalouněná kůží.

První vozy s označením iQ se vydají do ulic na začátku roku 2009. Toyota očekává, že v Evropě se každým rokem prodá přibližně 80 tisíc vozů iQ.

Ondřej Pavlůsek