Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius (2. díl): Od pantáty vedou dráty…

Ondřej Láník
Diskuze (2)
Vyšší napětí na palubě Priusu umožnilo mnohem širší využití elektřiny a to i v těch zařízeních, která byla donedávna doménou výhradně mechanických nebo hydraulických systémů.

V prvním části našeho miniseriálu o druhé generaci hybridní Toyoty Prius jsme popsali hlavní části hnacího ústrojí pojmenovaného Hybrid Synergy Drive. Vyšší napětí na palubě Priusu umožnilo mnohem širší využití elektřiny a to i v těch zařízeních, která byla donedávna doménou výhradně mechanických nebo hydraulických systémů.

Všechno „By-Wire“ je na dosah

K dokonalému vypuštění mechanických vazeb z ovládání automobilu, schází Toyotě již jen málo. Ovládání automobilu „po drátě“ (tak by se dal volně pojem by-wire přeložit) je stále hudbou budoucnosti. Jak ukazuje nový Prius, budoucnost to není zase tak vzdálená, protože elektronika přenáší pokyny řidiče vyjádřené stiskem pedálu akcelerátoru, pedálu brzdy i volby režimu jízdy (převodovka). Pouze v hřebenovém řízení zůstává klasický mechanický převod, částečně také proto, že současné předpisy nedovolují z bezpečnostních důvodů tuto vazbu vypustit.

Výhody těchto elektronických řešení jsou zřejmé: miniaturizace, snížení hmotnosti, zvýšení bezpečnosti, rychlejší odezva na podněty řidiče a relativně snadná spolupráce jednotlivých elektronikou řízených a ovládaných systémů. Problémem často bývá zprostředkování vhodné zpětné vazby, která je pro řidiče jednou z informací o funkci daného zařízení.

Prius vyjíždí za zákazníky s brake-by-wire (ECB), poprvé v sériovém voze představeném v roce 2001 v sedanu Toyota Estima. Stiskem pedálu brzdy tedy nezvyšuje řidič přímo tlak v brzdovém systému, ale pouze ovládá funkci elektronického obvodu. ECB počítá potřebnou brzdnou sílu na kolech ze stlačení brzdového pedálu a skutečná síla na kole je pak sumou rekuperačního brzdění a sil produkovaných hydraulickým brzdovým systémem.

Dalším elektronizovaným systém se stala kontrola trakce E-TRC. Trakční elektromotor s velmi citlivými senzory otáček rychle detekuje nesrovnalosti a příslušné akční členy tak mohou zasáhnout (snížit na kola dodávaný moment) mnohem rychleji, než u klasického trakčního systému.

Spolupráce ABS, EBD a brzdového asistenta s ECB a řídící jednotkou vyústila v první stabilizační systém v automobilu, který současně ovlivňuje řízení (změna posilovacího účinku pro rychlejší reakci řízení na podněty udělované otočením volantu).

Elektrická klimatizace? Ano máme!

Další primátem Toyoty Prius je první sériová plně elektrická klimatizační jednotka. Její kompresor již není poháněn převodem od spalovacího motoru, ale elektromotorem. Klimatizace tedy běží nezávisle na činnosti spalovacího motoru (která je u této Toyoty přirozeně velmi nepravidelná). Aby se maximálně zefektivnila práce klimatizace, přibyl do interiéru snímač vlhkosti, který dodává cenné informace řídící jednotce, která omezí výkon v případě že vzduch v interiéru je dostatečně suchý.

Multifunkční displej a volant

Sedmipalcový dotykový LCD displej právem vévodí přístrojové desce. Jeho prostřednictvím je možno ovládat většinu elektroniky na palubě. Mimo víceméně známých obrazovek navigačního systému, audio systému, klimatizace, telefonu, volby jazyka a varovných hlášení najdeme také netradiční schéma automobilu, na kterém se v reálném čase zobrazuje, který zdroj energie právě pracuje na tom, aby jste byli dopraveni z místa A do místa B. Příplatkové ovládání funkcí hlasovými příkazy rozumí asi třem stovkám příkazů v angličtině nebo němčině.

Multifunkčnost je také jedna z vlastností volantu Toyoty Prius. Na volantu najdeme 16 tlačítek ovládajících rádio, navigační systém, zobrazování informací o vozidle, hlasové ovládání, klimatizaci, tempomat a telefon.

Soustředění mnoha funkcí do dvou míst (volant a dotykový displej) vyžaduje zpočátku od řidiče velmi mnoho pozornosti. Během našeho krátkého svezení jsme si na tyto novinky nezvykli. Naopak s kolegy jsme si potvrdili, že kontrastní obrazovka „energy monitoru“ informující o aktuálním režimu jízdy, velmi poutá pozornost řidiče (podobně jako u palubního počítače, máte zpočátku snahu jet maximálně šetrně, podle toho, co je na obrazovce).

Více se o jízdě s Priusem dozvíte v našem posledním článku.

Ondřej Láník
Diskuze (2)