Toyota Prius (2. díl): Od pantáty vedou dráty…

Toyota Prius (2. díl): Od pantáty vedou dráty…

 
 

Vyšší napětí na palubě Priusu umožnilo mnohem širší využití elektřiny a to i v těch zařízeních, která byla donedávna doménou výhradně mechanických nebo hydraulických systémů.

V prvním části našeho miniseriálu o druhé generaci hybridní Toyoty Prius jsme popsali hlavní části hnacího ústrojí pojmenovaného Hybrid Synergy Drive. Vyšší napětí na palubě Priusu umožnilo mnohem širší využití elektřiny a to i v těch zařízeních, která byla donedávna doménou výhradně mechanických nebo hydraulických systémů.

Všechno „By-Wire“ je na dosah
K dokonalému vypuštění mechanických vazeb z ovládání automobilu, schází Toyotě již jen málo. Ovládání automobilu „po drátě“ (tak by se dal volně pojem by-wire přeložit) je stále hudbou budoucnosti. Jak ukazuje nový Prius, budoucnost to není zase tak vzdálená, protože elektronika přenáší pokyny řidiče vyjádřené stiskem pedálu akcelerátoru, pedálu brzdy i volby režimu jízdy (převodovka). Pouze v hřebenovém řízení zůstává klasický mechanický převod, částečně také proto, že současné předpisy nedovolují z bezpečnostních důvodů tuto vazbu vypustit.

Výhody těchto elektronických řešení jsou zřejmé: miniaturizace, snížení hmotnosti, zvýšení bezpečnosti, rychlejší odezva na podněty řidiče a relativně snadná spolupráce jednotlivých elektronikou řízených a ovládaných systémů. Problémem často bývá zprostředkování vhodné zpětné vazby, která je pro řidiče jednou z informací o funkci daného zařízení.

Prius vyjíždí za zákazníky s brake-by-wire (ECB), poprvé v sériovém voze představeném v roce 2001 v sedanu Toyota Estima. Stiskem pedálu brzdy tedy nezvyšuje řidič přímo tlak v brzdovém systému, ale pouze ovládá funkci elektronického obvodu. ECB počítá potřebnou brzdnou sílu na kolech ze stlačení brzdového pedálu a skutečná síla na kole je pak sumou rekuperačního brzdění a sil produkovaných hydraulickým brzdovým systémem.

Dalším elektronizovaným systém se stala kontrola trakce E-TRC. Trakční elektromotor s velmi citlivými senzory otáček rychle detekuje nesrovnalosti a příslušné akční členy tak mohou zasáhnout (snížit na kola dodávaný moment) mnohem rychleji, než u klasického trakčního systému.

Spolupráce ABS, EBD a brzdového asistenta s ECB a řídící jednotkou vyústila v první stabilizační systém v automobilu, který současně ovlivňuje řízení (změna posilovacího účinku pro rychlejší reakci řízení na podněty udělované otočením volantu).

Elektrická klimatizace? Ano máme!
Další primátem Toyoty Prius je první sériová plně elektrická klimatizační jednotka. Její kompresor již není poháněn převodem od spalovacího motoru, ale elektromotorem. Klimatizace tedy běží nezávisle na činnosti spalovacího motoru (která je u této Toyoty přirozeně velmi nepravidelná). Aby se maximálně zefektivnila práce klimatizace, přibyl do interiéru snímač vlhkosti, který dodává cenné informace řídící jednotce, která omezí výkon v případě že vzduch v interiéru je dostatečně suchý.

Multifunkční displej a volant
Sedmipalcový dotykový LCD displej právem vévodí přístrojové desce. Jeho prostřednictvím je možno ovládat většinu elektroniky na palubě. Mimo víceméně známých obrazovek navigačního systému, audio systému, klimatizace, telefonu, volby jazyka a varovných hlášení najdeme také netradiční schéma automobilu, na kterém se v reálném čase zobrazuje, který zdroj energie právě pracuje na tom, aby jste byli dopraveni z místa A do místa B. Příplatkové ovládání funkcí hlasovými příkazy rozumí asi třem stovkám příkazů v angličtině nebo němčině.

Multifunkčnost je také jedna z vlastností volantu Toyoty Prius. Na volantu najdeme 16 tlačítek ovládajících rádio, navigační systém, zobrazování informací o vozidle, hlasové ovládání, klimatizaci, tempomat a telefon.

Soustředění mnoha funkcí do dvou míst (volant a dotykový displej) vyžaduje zpočátku od řidiče velmi mnoho pozornosti. Během našeho krátkého svezení jsme si na tyto novinky nezvykli. Naopak s kolegy jsme si potvrdili, že kontrastní obrazovka „energy monitoru“ informující o aktuálním režimu jízdy, velmi poutá pozornost řidiče (podobně jako u palubního počítače, máte zpočátku snahu jet maximálně šetrně, podle toho, co je na obrazovce).

Více se o jízdě s Priusem dozvíte v našem posledním článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zoot získal investice ve výši 4,5 milionu eur, chce posílit logistiku Zoot získal investice ve výši 4,5 milionu eur, chce posílit logistiku

Největší český módní e-shop Zoot.cz na konci uplynulého…

ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí

Kdyby šéfa ANO Andreje Babiše nebo někoho z poslanců či…

Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti? Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti?

Počtvrté srovnáváme příbuzná SUV a kombi na českém trhu.…

 




Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

Toyota svolává do servisu 2,8 milionu vozů, včetně Priusů Toyota svolává do servisu 2,8 milionu vozů, včetně Priusů

Svolávané vozy mohou mít problémy s mechanismem řízení a…

 



 
Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu rozšíří? A co přinese?

Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu rozšíří? A co přinese?

Dnes 08:00

O výrazném zvýšení napětí palubní sítě vozidel se mluví už od konce 80. let. Reálnou podobu to celé ale dostává až v současné době. Důvodem je stále vyšší spotřeba elektrické energie.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Babiš slaví 1. máj na lodi, Sobotka na ostrově. Prahou projdou odpůrci islámu

Babiš slaví 1. máj na lodi, Sobotka na ostrově.…

Prvního máje má většina lidí v Česku volno a politici za nimi vyrazí do ulic. Například šéf hnutí ANO Andrej…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Slavia doma s Jabloncem jen remizovala, blíže titulu je Plzeň

SESTŘIHY: Slavia doma s Jabloncem jen remizovala,…

Fotbalisté Slavie v 26. kole ePojisteni.cz ligy odvrátili pohromu. Remízu 1:1 s Jabloncem zachránili až v 90.…

Češi nominovali na MS! Jede Šulák, nevešli se Kašpar ani Kindl

Češi nominovali na MS! Jede Šulák, nevešli se Kašpar…

Kouč české hokejové reprezentace Josef Jandač zařadil do kádru pro mistrovství světa v Paříži a Kolíně nad Rýnem…

 

Reflex.cz

Žili v poušti hobiti? Tuto otázku vyvolává nález miniaturního města v íránském Šahdádu

Žili v poušti hobiti? Tuto otázku vyvolává nález…

Nedaleko Šahdádu odkryli archeologové zvláštní sídlo. Úzké uličky s domky ne vyššími než metr, místnosti maličké…

Turecko zakázalo Wikipedii, prý šíří terorismus

Turecko zakázalo Wikipedii, prý šíří terorismus

Turecký úřad pro informace a telekomunikaci uvedl, v zemi jsou právě podnikány „administrativně-právní kroky“ k…