Toyota Prius (2. díl): Od pantáty vedou dráty…

Toyota Prius (2. díl): Od pantáty vedou dráty…

 
 

Vyšší napětí na palubě Priusu umožnilo mnohem širší využití elektřiny a to i v těch zařízeních, která byla donedávna doménou výhradně mechanických nebo hydraulických systémů.

V prvním části našeho miniseriálu o druhé generaci hybridní Toyoty Prius jsme popsali hlavní části hnacího ústrojí pojmenovaného Hybrid Synergy Drive. Vyšší napětí na palubě Priusu umožnilo mnohem širší využití elektřiny a to i v těch zařízeních, která byla donedávna doménou výhradně mechanických nebo hydraulických systémů.

Všechno „By-Wire“ je na dosah
K dokonalému vypuštění mechanických vazeb z ovládání automobilu, schází Toyotě již jen málo. Ovládání automobilu „po drátě“ (tak by se dal volně pojem by-wire přeložit) je stále hudbou budoucnosti. Jak ukazuje nový Prius, budoucnost to není zase tak vzdálená, protože elektronika přenáší pokyny řidiče vyjádřené stiskem pedálu akcelerátoru, pedálu brzdy i volby režimu jízdy (převodovka). Pouze v hřebenovém řízení zůstává klasický mechanický převod, částečně také proto, že současné předpisy nedovolují z bezpečnostních důvodů tuto vazbu vypustit.

Výhody těchto elektronických řešení jsou zřejmé: miniaturizace, snížení hmotnosti, zvýšení bezpečnosti, rychlejší odezva na podněty řidiče a relativně snadná spolupráce jednotlivých elektronikou řízených a ovládaných systémů. Problémem často bývá zprostředkování vhodné zpětné vazby, která je pro řidiče jednou z informací o funkci daného zařízení.

Prius vyjíždí za zákazníky s brake-by-wire (ECB), poprvé v sériovém voze představeném v roce 2001 v sedanu Toyota Estima. Stiskem pedálu brzdy tedy nezvyšuje řidič přímo tlak v brzdovém systému, ale pouze ovládá funkci elektronického obvodu. ECB počítá potřebnou brzdnou sílu na kolech ze stlačení brzdového pedálu a skutečná síla na kole je pak sumou rekuperačního brzdění a sil produkovaných hydraulickým brzdovým systémem.

Dalším elektronizovaným systém se stala kontrola trakce E-TRC. Trakční elektromotor s velmi citlivými senzory otáček rychle detekuje nesrovnalosti a příslušné akční členy tak mohou zasáhnout (snížit na kola dodávaný moment) mnohem rychleji, než u klasického trakčního systému.

Spolupráce ABS, EBD a brzdového asistenta s ECB a řídící jednotkou vyústila v první stabilizační systém v automobilu, který současně ovlivňuje řízení (změna posilovacího účinku pro rychlejší reakci řízení na podněty udělované otočením volantu).

Elektrická klimatizace? Ano máme!
Další primátem Toyoty Prius je první sériová plně elektrická klimatizační jednotka. Její kompresor již není poháněn převodem od spalovacího motoru, ale elektromotorem. Klimatizace tedy běží nezávisle na činnosti spalovacího motoru (která je u této Toyoty přirozeně velmi nepravidelná). Aby se maximálně zefektivnila práce klimatizace, přibyl do interiéru snímač vlhkosti, který dodává cenné informace řídící jednotce, která omezí výkon v případě že vzduch v interiéru je dostatečně suchý.

Multifunkční displej a volant
Sedmipalcový dotykový LCD displej právem vévodí přístrojové desce. Jeho prostřednictvím je možno ovládat většinu elektroniky na palubě. Mimo víceméně známých obrazovek navigačního systému, audio systému, klimatizace, telefonu, volby jazyka a varovných hlášení najdeme také netradiční schéma automobilu, na kterém se v reálném čase zobrazuje, který zdroj energie právě pracuje na tom, aby jste byli dopraveni z místa A do místa B. Příplatkové ovládání funkcí hlasovými příkazy rozumí asi třem stovkám příkazů v angličtině nebo němčině.

Multifunkčnost je také jedna z vlastností volantu Toyoty Prius. Na volantu najdeme 16 tlačítek ovládajících rádio, navigační systém, zobrazování informací o vozidle, hlasové ovládání, klimatizaci, tempomat a telefon.

Soustředění mnoha funkcí do dvou míst (volant a dotykový displej) vyžaduje zpočátku od řidiče velmi mnoho pozornosti. Během našeho krátkého svezení jsme si na tyto novinky nezvykli. Naopak s kolegy jsme si potvrdili, že kontrastní obrazovka „energy monitoru“ informující o aktuálním režimu jízdy, velmi poutá pozornost řidiče (podobně jako u palubního počítače, máte zpočátku snahu jet maximálně šetrně, podle toho, co je na obrazovce).

Více se o jízdě s Priusem dozvíte v našem posledním článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D

Hlavní město plánuje koupit pozemky v Písnici za zhruba…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005) Evropské Automobily roku: Toyota Prius (2005)

Zatímco Prius první generace se do Evropy dostal se…

Toyota svolává do servisu 2,8 milionu vozů, včetně Priusů Toyota svolává do servisu 2,8 milionu vozů, včetně Priusů

Svolávané vozy mohou mít problémy s mechanismem řízení a…

 



 
BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

Dnes 16:52

BMW nechává nahlédnout do vývoje a blízké budoucnosti svých značek. Hlavním lákadlem je nový digitální přístrojový panel spolu s novou generací informačního systému.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod se zeťákem herečky Šulcové

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod…

Každou chvíli si vyznávali lásku na sociálních sítích, ale loni to utichlo. Produkční a blogerka Ester…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Sandra

Sandra "Medojed" Mašková v pořadu Fight!: Zápasení…

Je nejpopulárnější zápasnicí v Čechách. A není divu, rozhodně patří mezi největší osobnosti bojových sportů. A o…

 

Reflex.cz

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů není. Je to lež, která útočí na tradiční rodinu

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů…

Dva naprosto různé pohledy na fakt, že ženy mají tenčí výplatní pásky, přinese druhé vydání pořadu Proti Sobě…