Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem
Minimálně čtyři prototypy třídveřových RAV4 jezdily po Japonsku a Británii již v roce 1997 a dva z nich se zúčastnily dokonce několika rally. Kusové produkce se ovšem dočkala pouze delší pětidveřová, během šesti let jich vzniklo slušných 1.575. K elektrické verzi se Toyota vrátila až v roce 2010, kdy pro změnu v USA debutovala varianta EV na bázi současné řady. Prototyp Phase Zero (fáze nula) se tehdy představil na listopadovém autosalonu v Los Angeles. Dalších 31 testovacích exemplářů bylo postupně od února loňského roku přestavěno z benzinových vozů.
Produkční auto se ukazuje ve stejném městě jako koncept, ale na EVS (Electric Vehicle Symposium), které se koná již po šestadvacáté. Vývoj trval pouhých 22 měsíců a Toyota na něm spolupracovala s americkou Teslou, která je známá výrobou elektrických roadsterů. Zatímco japonská automobilka poskytla „obal“, tedy třetí generaci SUV RAV4, Tesla Motors se postarala o „střeva“, tedy pohonné ústrojí včetně baterií, které jsou umístěné nízko a co nejblíže středu vozu. Lithium-iontové články mají kapacitu 41,8 kWh.
Elektromotor o výkonu 115 kW (156 k)/2800 min-1 pohání výhradně přední nápravu.
Na jedno nabití ujede elektrická „ravka“ asi 161 km. To trvá v síti o 240 V a 40 A zhruba šest hodin. Elektřinu dodává společnost Leviton. Pokud nemá majitel k dispozici zásuvku na 240 V, ale jen amerických 110 V, dostane k ní patřičný napájecí kabel. Naplnění baterií ale bude v tomto případě určitě trvat déle.
Řidič si může zvolit dvojici jízdních režimů. Pokud vybere Sport, dosud modře podsvícené přístroje zčervenají, vůz zrychlí z 0 na 96 km/h za 7 s a pojede až 161 km/h. V normálním módu je ve sprintu pomalejší o 1,6 s a dosáhne jen 137 km/h. I na český dálniční limit by to ale stačilo, o těch amerických ani nemluvě.
RAV 4 EV má nízké těžiště, údajně se dobře ovládá a komfort ani variabilita nejsou oproti americkým modelům s motory V6 nijak omezeny. Karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,30 dostala jen minimální úpravy: jiný přední nárazník a masku chladiče, vnější zpětná zrcátka, zadní spoiler a kryt podvozku. Oproti bílému konceptu z konce roku 2010 se pak liší vskutku minimálně: litými koly a grafikou předních světlometů. Americký zákazník si v sérii bude moci vybrat mezi třemi laky exteriéru: bílou a modrou perletí a klasickou stříbrnou metalízou.
Ještě k hlavním světlům: v těch najdeme dálkové halogenové reflektory a potkávací diody. Z LED jsou také ta denní a dnes módní záležitost nechybí ani vzadu v koncových. Interiér je čalouněn umělým materiálem Neutron s modrými doplňky na sedadlech a dveřích. Řidič má k dispozici všestranně nastavitelné sedadlo, obě přední jsou pak vyhřívaná. Zadní dělenou lavici lze sklopit, v jejím středu se pak nachází loketní opěrka.
A multimédia? Osmipalcový dotykový displej sdružuje ovládání navigace, telematiky a poskytuje informace o jízdě a spotřebě energie. Systém Entune nabízí příjem rozhlasového signálu, Bluetooth, USB zdířku a poskytuje přístup k satelitnímu rádiu.
V USA stojí elektromobil na bázi populárního SUV minimálně 49.800 dolarů a koupit jej bude možné od léta, ovšem zatím pouze v Kalifornii. I přesto Toyota doufá, že zde během tří let prodá 2.600 aut. Na akumulátory poskytuje osmiletou záruku omezenou 161 tisící ujetými kilometry. Výroba se rozběhne paradoxně v kanadském Woodstocku v provincii Ontario.