Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV4 EV: Nové SUV s elektrickým pohonem

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Japonská automobilka se pokusila „elektrifikovat“ už první generaci RAV4. Skutečná sériová výroba se ale rozbíhá až nyní v generaci třetí.

Minimálně čtyři prototypy třídveřových RAV4 jezdily po Japonsku a Británii již v roce 1997 a dva z nich se zúčastnily dokonce několika rally. Kusové produkce se ovšem dočkala pouze delší pětidveřová, během šesti let jich vzniklo slušných 1.575. K elektrické verzi se Toyota vrátila až v roce 2010, kdy pro změnu v USA debutovala varianta EV na bázi současné řady. Prototyp Phase Zero (fáze nula) se tehdy představil na listopadovém autosalonu v Los Angeles. Dalších 31 testovacích exemplářů bylo postupně od února loňského roku přestavěno z benzinových vozů.

Produkční auto se ukazuje ve stejném městě jako koncept, ale na EVS (Electric Vehicle Symposium), které se koná již po šestadvacáté. Vývoj trval pouhých 22 měsíců a Toyota na něm spolupracovala s americkou Teslou, která je známá výrobou elektrických roadsterů. Zatímco japonská automobilka poskytla „obal“, tedy třetí generaci SUV RAV4, Tesla Motors se postarala o „střeva“, tedy pohonné ústrojí včetně baterií, které jsou umístěné nízko a co nejblíže středu vozu. Lithium-iontové články mají kapacitu 41,8 kWh.

Elektromotor o výkonu 115 kW (156 k)/2800 min-1 pohání výhradně přední nápravu.

Na jedno nabití ujede elektrická „ravka“ asi 161 km. To trvá v síti o 240 V a 40 A zhruba šest hodin. Elektřinu dodává společnost Leviton. Pokud nemá majitel k dispozici zásuvku na 240 V, ale jen amerických 110 V, dostane k ní patřičný napájecí kabel. Naplnění baterií ale bude v tomto případě určitě trvat déle.

Řidič si může zvolit dvojici jízdních režimů. Pokud vybere Sport, dosud modře podsvícené přístroje zčervenají, vůz zrychlí z 0 na 96 km/h za 7 s a pojede až 161 km/h. V normálním módu je ve sprintu pomalejší o 1,6 s a dosáhne jen 137 km/h. I na český dálniční limit by to ale stačilo, o těch amerických ani nemluvě.

RAV 4 EV má nízké těžiště, údajně se dobře ovládá a komfort ani variabilita nejsou oproti americkým modelům s motory V6 nijak omezeny. Karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,30 dostala jen minimální úpravy: jiný přední nárazník a masku chladiče, vnější zpětná zrcátka, zadní spoiler a kryt podvozku. Oproti bílému konceptu z konce roku 2010 se pak liší vskutku minimálně: litými koly a grafikou předních světlometů. Americký zákazník si v sérii bude moci vybrat mezi třemi laky exteriéru: bílou a modrou perletí a klasickou stříbrnou metalízou.

Ještě k hlavním světlům: v těch najdeme dálkové halogenové reflektory a potkávací diody. Z LED jsou také ta denní a dnes módní záležitost nechybí ani vzadu v koncových. Interiér je čalouněn umělým materiálem Neutron s modrými doplňky na sedadlech a dveřích. Řidič má k dispozici všestranně nastavitelné sedadlo, obě přední jsou pak vyhřívaná. Zadní dělenou lavici lze sklopit, v jejím středu se pak nachází loketní opěrka.

A multimédia? Osmipalcový dotykový displej sdružuje ovládání navigace, telematiky a poskytuje informace o jízdě a spotřebě energie. Systém Entune nabízí příjem rozhlasového signálu, Bluetooth, USB zdířku a poskytuje přístup k satelitnímu rádiu.

V USA stojí elektromobil na bázi populárního SUV minimálně 49.800 dolarů a koupit jej bude možné od léta, ovšem zatím pouze v Kalifornii. I přesto Toyota doufá, že zde během tří let prodá 2.600 aut. Na akumulátory poskytuje osmiletou záruku omezenou 161 tisící ujetými kilometry. Výroba se rozběhne paradoxně v kanadském Woodstocku v provincii Ontario.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
11. 5. 2012 07:35
Re: SUV - špatná volba
Taky máme jednu doma a je to fakt povedená kára, délka auta jako kdejaký hatchback nižší střední (americká verze je o něco delší a moc se mi nelíbí), prostorný, vzdušný a hezký interiér, kola téměř v rozích přehledné karoserie, rejd jaxviňa, bezvadný výhled všude, kam se podíváš, starší člověk ocení vyšší posed a fakt, že se do auta nenasedá ale nastupuje; do města rozhodně praktičtější než mondeo nebo pětkové bávo, chceš-li to takhle. I když ta naše slouží spíš rodičům na víkendové ježdění, do města je jim autem úplně zbytečné jezdit..to ale asi většině těch tlustých líných uživatelů.
Avatar - eXp10it
10. 5. 2012 07:33
Re: SUV - špatná volba
Mluvím o něm jako o ideálním městském autě potože ravku mám a znám její přednosti. Nehrozí odření kol o obrubníky, nevadí ji díry v cestě, je bezpečná, pěkně se s ní parkuje, je spolehlivá a když nasněží... všichni ti předo/zado kolkáři jen stojí v křižovatkách a diví se že se jim to nechce do kopce rozjet.
9. 5. 2012 21:43
Re: SUV - špatná volba
41,8kWh a dojezd 161km? Horší poměr jsem možná ještě neviděl... to mluví za vše - zbytečné auto.
a pokud mluvíte o Rav4 jako o městském autě, tak si, prosím, běžte dát studenou sprchu.

Pokud chtějí prosadit elektromobily, tak se jim to takhle nikdy nepodaří... díkybohu :-)
Avatar - eXp10it
9. 5. 2012 20:29
Re: SUV - špatná volba
Mám poslední generaci RAV4 takže jsem předpojatý, ale musíte pochopit že RAV4 je městské/rekreační auto, zakladatel této kategorie... a ve městě/lese se těch "odporů" moc nekoná a ani ta hmotnost není zase o tolik závratnější než u leckterého dnešního kompaktu... mě na tomhle nápadu spíše s*re že to odklání RAV4 od pohonu 4x4.
9. 5. 2012 16:17
SUV - špatná volba
SUV se kvůli větším jízdním odporům, hmotnosti a vyššímu těžišti nejeví jako ideální typ auta, které má už dnes ukazovat výhody elektřiny v dopravě a už vůbec se nedá spojovat s čímkoliv co by zavánělo ekologií nebo úsporností, což je pro elektromobil dost špatné. Připadá mi to stejně stupidní jako ta fotka amerického fitcentra do kterého vedou elektrické schody - holt nejen evropani mají svoje úchylky/úchyláky. Jen další koncepčně špatný pokus pro pár magorů. :no: Ještě že Hummer už zkrachoval, a tak se v sérii neobjeví jeho zcela nepotřebná elektrická verze.