Toyota: Ve znamení přeplňovaného motoru
Motoráři Toyoty mají velké plány. V období od dubna do konce letošního roku chtějí na trh vrhnout neuvěřitelných čtrnáct nových motorů. Jak to nakonec dopadne, se ukáže v blízké budoucnosti.
První vlaštovkou tohoto ambiciózního plánu je nový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 litru. Jeho zvláštností, uplatněnou již na agregátu 1,0 litru známého z Ayga či Yarisu od roku 2014, je schopnost pracovat ve dvou odlišných režimech. V klasickém Ottově cyklu a méně obvyklém Atkinsonově cyklu.
Čarování s časováním
Cílem vývoje nového motory byla maximální možná účinnost v kombinaci s vysokými výkony. Toho nelze dosáhnout bez pokročilého stupně řízení plnění. Zatímco na výfukovém vačkovém hřídeli se používá obvyklé proměnné časování VVT-i řešené hydraulickým přesuvníkem, na sací vačce je uplatněn modernější systém pojmenovaný VVT-iW (Varibale vale Timing – inteligent Wide). Co si pod tím představit? Jedná se o řešení, poprvé prezentované na motoru 8AR-FTS, který pohání nový Lexus NX 200t. Na rozdíl od něj si ale nový motor 1.2 Turbo vystačí pouze s přímým vstřikováním benzínu D4-T.
Namísto přesuvníku pracujícího s tlakem oleje je zde použit v zásadě krokový elektromotor, nasazený přímo na vačkovém hřídeli. V režimu částečného zatížení pracuje motor v Atkinsonově cyklu. To znamená opožděné zavírání sacích ventilů při kompresním zdvihu. Část homogenní směsi je tak vytlačována zpět do sání. Tím je docíleno výrazného zkrácení kompresního zdvihu oproti expanznímu. To v zásadě zvyšuje termodynamickou účinnost motoru.
Toyota 1.2Turbo - základní technické údaje | |
Motor | 1.2T |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 |
Válce/ventily | 4.4 |
Vrtání x zdvih [mm] | 71,5 x 74,5 |
Kompresní poměr [x:1] | 10 |
Největší výkon [kW/min] | 85/5200-5600 |
Točivý moment [N.m/min] | 184/1500-4000 |
Druh vstrikování | přímé D4-T |
Proměnné časování | Ano (VVT-iW/VVT-i) |
Původně byl Atkinsonův cyklus zamýšlen k použití u motorů s atmosférickým plněním. Varianta pro přeplňovaný motor se nazývá Millerův cyklus. Jistě si vzpomínáte na Mazdu Xedos 9 s motorem 2.3 Miller. U ní byl rozdíl mezi kompresním a expanzním zdvihem kompenzován přeplňováním mechanickým kompresorem typu lysholm. Klasický Atkinson používá kromě výše zmíněného tříválce Toyoty již nějaký čas například čtyřválec Honda 1.8 i-VTEC (R18A) známí z posledních dvou generací Civicu.
Motor Toyoty ale pracuje s obvyklejším turbodmychadlem. Chlazené je vodou, přičemž je přišroubované přímo k hlavě motoru. V ní jsou vytvořeny sací kanály podporující výrazné vertikální víření vzduchu, takzvaný tumble efekt. Tomu jsou přizpůsobena také dna pístů. I díky těmto opatřením je možno pracovat s relativně vyšším statickým kompresním poměrem 10:1.
Nový Auris i Avensis
V rámci autosalonu v Ženevě neuvedla Toyota pouze nový motor, nýbrž také inovovala své modely Auris a Avensis. Všechny jejich agregáty nyní splňují emisní normu Euro6. Novinkou v Avensisu je aplikace bezpečnostního systému Toyota Safety Sense. Jde o obdobu známého systému Pre safe, tedy zařízení, které jednak umí předcházet nehodám a když už k nim dojde, dokáže v maximálně možné míře zmírnit následky. Již nějaký čas mají Toyoty vznětové motory o objemu 1,6 litru od BMW. Podle dostupných zdrojů by se tato změna měla od nynějška týkat také dvoulitru. Z dostupných zdrojů vyplývá, že motor Toyota 1AD-FTV (dvoulitr), stejně jako 2AD-FTV (2,2 litr) by měly být nahrazeny dvoulitrem BMW, zřejmě novou řadou B47D20.