Užitkový Volkswagen Crafter – Řemeslník mnoha tváří

Užitkový Volkswagen Crafter – Řemeslník mnoha tváří

 
 

Koncern VW, respektive jeho samostatná divize Volkswagen Nutzfahrzeuge, zavádí do výroby navýsost moderní lehké užitkové vozidlo Crafter (řemeslník).

Měli jsme možnost poznat jej podrobně zblízka, ale také si jej krátce vyzkoušet v provozu přístavního velkoměsta Hamburku a jeho okolí.

Volkswagen Crafter nemá již na první pohled nic společného s předchůdcem, kterým byla populární a prodejně velmi úspěšná řada LT (loni se prodalo 35 000 kusů!). Modernímu, ale současně nadčasovému designu dominují poměrně ostře řezané linie, vertikálně orientované rozměrné světlomety kryté hladkým zasklením a masivní boční ochranné lišty charakterizující osobitý a dynamický design nového užitkového vozidla vstupujícího na světové trhy s velkými ambicemi.

Variabilita dominuje

Silnou stránkou nové modelové řady je široká škála různých konstrukčních a karosářských variant i modelových provedení. Crafter bude k dispozici ve třech délkách rozvoru náprav (3250, 3665 a 4325 mm), čtyřech délkách ložné plochy a s třemi výškami střechy. Například přepravní kapacita skříňové verze typu furgon v největším provedení činí unikátních 17 m3. Tomu samozřejmě odpovídá i přiměřená užitečná hmotnost a celková povolená hmotnost - tato dodávková „pětituna“ je schopna přepravovat náklad o hmotnosti až 2670 kg.

Promyšlená konstrukce skříně crafteru usnadňuje manipulaci s nákladem. Typy se středním a dlouhým rozvorem se střední či vysokou střechou mají na pravé straně karoserie posuvné dveře, jejichž vstupní profil má rozměry 1300 x 1800 mm. Náklad lze tedy ukládat s pomocí vysokozdvižného vozíku na paletách. Ve skříňové karoserii je dost prostoru pro dvě palety vedle sebe, integrovaný systém ukotvení nákladu brání nechtěnému pohybu nákladů při dopravě.

Nákladový prostor furgonu nejtěžší verze, která je u podvozků koncipována s dvojmontáží zadních kol, získává na průchodnosti použitím pneumatik typu supersingle (285/65 R 16 C) na zadní nápravě. Mezi podběhy totiž potom zůstává vzdálenost 1350 mm!

Čtyři verze pětiválce

Dynamický charakter nových modelů Crafter potvrzují i skutečně vitální motory. Především moderní pětiválcový řadový přeplňovaný vznětový agregát typu TDI se vstřikováním paliva systémem Common Rail o zdvihovém objemu 2500 cm3 je k dispozici ve výkonových verzích 65, 80, 100 a 120 kW. Všechny motory vynikají vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách a nízkou spotřebou paliva a splňují limity normy Euro 4. Do standardní výbavy patří samozřejmě také zařízení DPF (Diesel Particulate Filter), moderní odlučovače pevných částic ve výfukovém traktu. Za pozornost však stojí také servisní interval pro výměnu motorového oleje, který nyní činí 50 000 km/30 000 mil.

Motory jsou ve standardní výbavě spojeny s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením. K dispozici je pro motory o výkonu 80 a 100 kW v doplňkové výbavě také převodovka polosamočinná.

Modernost konstrukce potvrzuje mimo jiné také bohatě dimenzovaný brzdový systém, do jehož okruhu je standardně zařazen elektronický stabilizační systém ESP a protiblokovací ABS. Stabilitu v zatáčkách podporuje i optimalizované zavěšení kol.

Pohoda a pohodlí

V ergonomicky pečlivě řešené kabině najdou pohodlné pracoviště řidiči nejrůznějších tělesných proporcí. Řadicí páka v podobě joysticku je ustavena ve středovém dílu přístrojového panelu, což zlepšuje možnosti využití vnitřního prostoru a zpříjemňuje posádce pobyt „na palubě“.

Do standardní výbavy patří samozřejmě především airbag uložený ve volantu, všechny vozy mají dále mimo jiné dálkově ovládané centrální zamykání a elektrické ovládání oken a (pokud je vůz vybaven samostatným sedadlem spolujezdce) umožňují přístup středem vozu do nákladového prostoru.

V těchto dnech jsme měli příležitost absolvovat podrobné seznámení s novou typovou řadou užitkového volkswagenu včetně krátkého testu v přístavním velkoměstě Hamburku a jeho okolí. V prostředí symbolicky ideální pro uplatnění užitných vlastností obstála řada Crafter doslova na jedničku a potvrdil naše očekávám.

Nekonečné možnosti

Výrobce právem zdůrazňuje klíčový parametr, kterým je mimořádně široká typová variabilita. Přestože dominantním modelem bude podobně jako u předchozí řady klasický furgon, nechybí samozřejmě ani podvozky (s jednoduchou nebo dvojitou kabinou) připravené pro instalaci nástaveb. Těch jsme ostatně měli možnost vidět hned celou řadu, protože silní smluvní partneři Volkswagenu, nezávislí karosáři a nástavbáři, dostali možnost uplatnit svou produkci již na prvních vyrobených kusech.

Proto byla prezentační expozice v jedné ze skladištních hal přístavního areálu naplněna několika desítkami speciálů. Například přestavbou pro policejní službu, nechybělo hasičské štábní vozidlo, několik sanitních verzí, transportér invalidních vozíků, mrazírenská či chladicí nástavba, malá cisterna, několik obytných vozidel, sklápěče, minibusy, pancéřovaný transportér peněz...

Svižně, úsporně, bezpečně

Na testovací okruh o délce přibližně 75 km (část městem, část po dálnici, část po komunikacích místního významu a charakteru) jsme vyjeli nejprve s navýsost užitkovým typem - valníkem na podvozku s dlouhým rozvorem a s prodlouženou sedmimístnou budkou řidiče. Motor jsme zvolili stokilowattový, převodovku šestistupňovou s přímým řazením. Vezli jsme přibližně 500 kg balastu v ocelové paletě vzorně ukotvené k podlaze korby.

Relativně dlouhé vozidlo potvrdilo hned v úvodu cesty předpokládanou obratnost zásluhou velmi dobrého rejdu předních kol. V městském provozu pak dominovala dynamika jízdy, protože crafter pohodlně stačil tempu ostatních vozidel a patřil k nejsvižnějším. Na dálnici jsme pak nasadili ke sprintu a naše rychlost podle hustoty provozu kolísala mezi 130 a 165 km/h. Kritický okamžik hrozící kolizí s nepozorným řidičem osobního auta nás v jednom případě donutil k velmi intenzivnímu nouzovému zabrždění. V tomto nedobrovolném testu obstál crafter skutečně skvěle, když naprosto příkladně zachoval stopu, deceleroval velmi intenzivně a bez tendence k blokování kol.

Protože se na trase střídali dva řidiči mírně nekonfekčních postav (190 a 195 cm), mohli jsme ocenit kvality pracoviště řidiče. Oba jsme snadno a s rezervou našli optimální polohu za volantem nastavitelným ve dvou rovinách. Jedinou pihou na kráse byl fakt, že při standardní poloze řidiče překrýval v zorném úhlu vodicí sloupek spouštěcí části zasklení dveří řidiče část plochy levého zpětného zrcátka. Zrcátka sama však zaslouží mimořádnou chválu, protože jsou velkoryse rozměrná a velmi zdařile dělená. Jejich spodní část se sférickým vyklenutím přináší panoramatický širší „záběr" podobně jako u zrcátek velkých nákladních automobilů. Velmi zajímavým detailem je instalace rozměrných a nepřehlédnutelných směrových svítilen do spodního vnějšího okraje pouzder zpětných zrcátek. Bezbarvý kryt (žlutá je žárovka uvnitř) slouží současně jako miniaturní spojler omezující znečišťování zrcátka.

Po návratu na základnu jsme z digitálního displeje zjistili, že jsme okruh absolvovali průměrnou rychlostí 82 km/h se spotřebou paliva 9,1 1/ /100 km, což rozhodně více než přijatelný výsledek.

Pokaždé jinak

Velmi zvědavi jsme byli na jízdu nejdelším a nejvyšším furgonem (vnitřní výška skříně 2140 mm!), který byl vybaven motorem o největším výkonu 120 kW a také v jeho skříni byly upoutány plastové pytle s olověnou zátěží o hmotnosti těsně nad 500 kg. S ním byla jízda podobně příjemná a dynamická. „Náklad“ představující asi pětinu největší možné užitečné hmotnosti se projevil spíše jako stabilizátor výborných jízdních vlastností než jako skutečná zátěž. Protože na německých komunikacích je obtížné najít nerovnosti nebo výtluky, na které jsme zvyklí z domova, museli jsme kvality podvozku prověřovat rychlou jízdou mezi starými skladišti hamburského přístavu, kde lze ještě najít úseky se starou a ne úplně dokonalou dlažbou. Dalo by se říci, že jsme neuspěli, když crafter zvládal i drsnou jízdu přes šikmo křižující a z dlažby vystupující kolejnice bez jakýchkoli projevů nestability. Mohli jsme zaregistrovat pouze hluk pneumatik, pružící a tlumící prvky ani nedošly na doraz.

Na rychlostní komunikaci jsme byli překvapeni necitlivostí vysokého a dlouhého craftera na nárazy značně silného větru. Karoserie se jen mírně zakývala, ale vozidlo jako celek zůstávalo stabilní a vyžádalo si při silných nárazech jen skutečně nepatrné korekce volantem.

Po přesednutí do luxusního minibusu s osmi křesly jsme si uvědomili jeho odlišnost v nepřehlédnutelně důsledném potlačení hluku, protože motor prakticky vůbec nebylo slyšet. Až to bylo zpočátku nepříjemné, protože jsme museli sledovat otáčkoměr. Užitkové typy až tak extrémně odhlučněné nejsou, ale jejich motory je slyšet (uvnitř i venku) méně, než u drtivé většiny konkurenčních značek. U tohoto kusu jsme ocenili nadstandardní výbavu parkovacími čidly vzadu i vpředu a velmi sympatickým detailem jejich funkce - po zařazení zpětného převodu se v dolním okraji zpětných zrcátek aktivovaly světelné diody, jejichž postupné rozsvěcování pomáhá řidiči odhadnout vzdálenost od překážky za zádí, kterou nemůže vidět vlastním zrakem, poměrně přesně.

Další volbou z přepestrého sortimentu bylo absolvování okruhu s furgonem s krátkým rozvorem a nezvýšenou skříní. Tentokrát jsme programově sáhli po agregátu s nejmenším výkonem, tedy 65 kW. Jednalo se o vozidlo se základní výbavou, verzi „žebrák“. Přestože u ní není volant nastavitelný, usadit se za něj je snadné a jednoduché zásluhou šíře možností nastavení sedadla. Zatížení půlkou tuny v tomto případě se již blížilo téměř polovině užitečné hmotnosti, takže bylo znát více než u velkých typů, ale ani nejslabší agregát s tím neměl problém. Rozvážkový crafter spěchal Hamburkem bystře a rozhodně nebyl brzdou provozu.

Krátké seznámení s několika málo namátkou vybranými typy z početné nové řady Crafter potvrdilo naše očekávání - jedná se o moderní užitková vozidla s velmi dobře vyváženými jízdními vlastnostmi, širokou paletou možností volby typu vozidla, jeho motoru i provozních parametrů. Promyšlená je i snadná opravitelnost nejexponovanějších karosářských prvků, které jsou právě proto ustaveny šroubovými spoji.

Jen cenový otazník Tak trochu navíc dostává potenciální uživatel také elegantní vzhled, když naprosto precizní dílenské zpracování každého detailu už je dnes samozřejmou tradicí značky VW. Jedinou otevřenou otázkou tedy zůstává již jen nastavení cenové úrovně, když o servisní síti netřeba hovořit. Ta je v Evropě i u nás víc než dostatečně hustá a kvalitní.

Autor: Ondřej Horský, Hamburk

Foto: Archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
V pražském metru je wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích V pražském metru je wi-fi připojení, zatím ale jen v šesti stanicích

Pražský dopravní podnik (DPP) spustil v šesti stanicích…

Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk Navalnyj má od Ruska dostat dva miliony za nespravedlivý proces, rozhodl Štrasburk

Evropský soud pro lidská práva dnes nařídil Rusku, aby…

Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon

Černí pasažéři, kteří dostanou v pražské MHD pokutu,…

Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků

Větrná energetika přestává být stabilním zdrojem zisků.…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů

Volkswagen Group to s elektrickou energií myslí vážně a…

VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie

Volkswagen Užitkové vozy na letošním veletrhu Caravan…

 



 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Partner Nikol Štíbrové měl nehodu na kole! Poranil si ruku

Partner Nikol Štíbrové měl nehodu na kole! Poranil si ruku

Novopečená maminka Nikol Štíbrová (30) se nechala slyšet, že doma nemá jen jedno dítě, ale dvě. Narážela tím na…

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů. Hasiči zajišťují unikající naftu

Na Bílé Hoře se do zahrady převrátil vůz popelářů.…

Na Bílé Hoře v Praze 6 se převrátilo auto Pražských služeb do zahrady. Hasiči se v ulici Kralupská snaží…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné pohledy na (ne)uznané góly

Unikátní VIDEO ze šlágru Sparta - Plzeň: jiné…

Jeden z vrcholů fotbalového podzimu si vychutnejte ještě znovu. Jak vypadalo vítězství Plzně na Spartě 1:0 ve…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…