Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Užitkový Volkswagen Crafter – Řemeslník mnoha tváří

AutoProfi
Diskuze (10)
Koncern VW, respektive jeho samostatná divize Volkswagen Nutzfahrzeuge, zavádí do výroby navýsost moderní lehké užitkové vozidlo Crafter (řemeslník).

Měli jsme možnost poznat jej podrobně zblízka, ale také si jej krátce vyzkoušet v provozu přístavního velkoměsta Hamburku a jeho okolí.

Volkswagen Crafter nemá již na první pohled nic společného s předchůdcem, kterým byla populární a prodejně velmi úspěšná řada LT (loni se prodalo 35 000 kusů!). Modernímu, ale současně nadčasovému designu dominují poměrně ostře řezané linie, vertikálně orientované rozměrné světlomety kryté hladkým zasklením a masivní boční ochranné lišty charakterizující osobitý a dynamický design nového užitkového vozidla vstupujícího na světové trhy s velkými ambicemi.

Variabilita dominuje

Silnou stránkou nové modelové řady je široká škála různých konstrukčních a karosářských variant i modelových provedení. Crafter bude k dispozici ve třech délkách rozvoru náprav (3250, 3665 a 4325 mm), čtyřech délkách ložné plochy a s třemi výškami střechy. Například přepravní kapacita skříňové verze typu furgon v největším provedení činí unikátních 17 m3. Tomu samozřejmě odpovídá i přiměřená užitečná hmotnost a celková povolená hmotnost - tato dodávková „pětituna“ je schopna přepravovat náklad o hmotnosti až 2670 kg.

Promyšlená konstrukce skříně crafteru usnadňuje manipulaci s nákladem. Typy se středním a dlouhým rozvorem se střední či vysokou střechou mají na pravé straně karoserie posuvné dveře, jejichž vstupní profil má rozměry 1300 x 1800 mm. Náklad lze tedy ukládat s pomocí vysokozdvižného vozíku na paletách. Ve skříňové karoserii je dost prostoru pro dvě palety vedle sebe, integrovaný systém ukotvení nákladu brání nechtěnému pohybu nákladů při dopravě.

Nákladový prostor furgonu nejtěžší verze, která je u podvozků koncipována s dvojmontáží zadních kol, získává na průchodnosti použitím pneumatik typu supersingle (285/65 R 16 C) na zadní nápravě. Mezi podběhy totiž potom zůstává vzdálenost 1350 mm!

Čtyři verze pětiválce

Dynamický charakter nových modelů Crafter potvrzují i skutečně vitální motory. Především moderní pětiválcový řadový přeplňovaný vznětový agregát typu TDI se vstřikováním paliva systémem Common Rail o zdvihovém objemu 2500 cm3 je k dispozici ve výkonových verzích 65, 80, 100 a 120 kW. Všechny motory vynikají vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách a nízkou spotřebou paliva a splňují limity normy Euro 4. Do standardní výbavy patří samozřejmě také zařízení DPF (Diesel Particulate Filter), moderní odlučovače pevných částic ve výfukovém traktu. Za pozornost však stojí také servisní interval pro výměnu motorového oleje, který nyní činí 50 000 km/30 000 mil.

Motory jsou ve standardní výbavě spojeny s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením. K dispozici je pro motory o výkonu 80 a 100 kW v doplňkové výbavě také převodovka polosamočinná.

Modernost konstrukce potvrzuje mimo jiné také bohatě dimenzovaný brzdový systém, do jehož okruhu je standardně zařazen elektronický stabilizační systém ESP a protiblokovací ABS. Stabilitu v zatáčkách podporuje i optimalizované zavěšení kol.

Pohoda a pohodlí

V ergonomicky pečlivě řešené kabině najdou pohodlné pracoviště řidiči nejrůznějších tělesných proporcí. Řadicí páka v podobě joysticku je ustavena ve středovém dílu přístrojového panelu, což zlepšuje možnosti využití vnitřního prostoru a zpříjemňuje posádce pobyt „na palubě“.

Do standardní výbavy patří samozřejmě především airbag uložený ve volantu, všechny vozy mají dále mimo jiné dálkově ovládané centrální zamykání a elektrické ovládání oken a (pokud je vůz vybaven samostatným sedadlem spolujezdce) umožňují přístup středem vozu do nákladového prostoru.

V těchto dnech jsme měli příležitost absolvovat podrobné seznámení s novou typovou řadou užitkového volkswagenu včetně krátkého testu v přístavním velkoměstě Hamburku a jeho okolí. V prostředí symbolicky ideální pro uplatnění užitných vlastností obstála řada Crafter doslova na jedničku a potvrdil naše očekávám.

Nekonečné možnosti

Výrobce právem zdůrazňuje klíčový parametr, kterým je mimořádně široká typová variabilita. Přestože dominantním modelem bude podobně jako u předchozí řady klasický furgon, nechybí samozřejmě ani podvozky (s jednoduchou nebo dvojitou kabinou) připravené pro instalaci nástaveb. Těch jsme ostatně měli možnost vidět hned celou řadu, protože silní smluvní partneři Volkswagenu, nezávislí karosáři a nástavbáři, dostali možnost uplatnit svou produkci již na prvních vyrobených kusech.

Proto byla prezentační expozice v jedné ze skladištních hal přístavního areálu naplněna několika desítkami speciálů. Například přestavbou pro policejní službu, nechybělo hasičské štábní vozidlo, několik sanitních verzí, transportér invalidních vozíků, mrazírenská či chladicí nástavba, malá cisterna, několik obytných vozidel, sklápěče, minibusy, pancéřovaný transportér peněz...

Svižně, úsporně, bezpečně

Na testovací okruh o délce přibližně 75 km (část městem, část po dálnici, část po komunikacích místního významu a charakteru) jsme vyjeli nejprve s navýsost užitkovým typem - valníkem na podvozku s dlouhým rozvorem a s prodlouženou sedmimístnou budkou řidiče. Motor jsme zvolili stokilowattový, převodovku šestistupňovou s přímým řazením. Vezli jsme přibližně 500 kg balastu v ocelové paletě vzorně ukotvené k podlaze korby.

Relativně dlouhé vozidlo potvrdilo hned v úvodu cesty předpokládanou obratnost zásluhou velmi dobrého rejdu předních kol. V městském provozu pak dominovala dynamika jízdy, protože crafter pohodlně stačil tempu ostatních vozidel a patřil k nejsvižnějším. Na dálnici jsme pak nasadili ke sprintu a naše rychlost podle hustoty provozu kolísala mezi 130 a 165 km/h. Kritický okamžik hrozící kolizí s nepozorným řidičem osobního auta nás v jednom případě donutil k velmi intenzivnímu nouzovému zabrždění. V tomto nedobrovolném testu obstál crafter skutečně skvěle, když naprosto příkladně zachoval stopu, deceleroval velmi intenzivně a bez tendence k blokování kol.

Protože se na trase střídali dva řidiči mírně nekonfekčních postav (190 a 195 cm), mohli jsme ocenit kvality pracoviště řidiče. Oba jsme snadno a s rezervou našli optimální polohu za volantem nastavitelným ve dvou rovinách. Jedinou pihou na kráse byl fakt, že při standardní poloze řidiče překrýval v zorném úhlu vodicí sloupek spouštěcí části zasklení dveří řidiče část plochy levého zpětného zrcátka. Zrcátka sama však zaslouží mimořádnou chválu, protože jsou velkoryse rozměrná a velmi zdařile dělená. Jejich spodní část se sférickým vyklenutím přináší panoramatický širší „záběr" podobně jako u zrcátek velkých nákladních automobilů. Velmi zajímavým detailem je instalace rozměrných a nepřehlédnutelných směrových svítilen do spodního vnějšího okraje pouzder zpětných zrcátek. Bezbarvý kryt (žlutá je žárovka uvnitř) slouží současně jako miniaturní spojler omezující znečišťování zrcátka.

Po návratu na základnu jsme z digitálního displeje zjistili, že jsme okruh absolvovali průměrnou rychlostí 82 km/h se spotřebou paliva 9,1 1/ /100 km, což rozhodně více než přijatelný výsledek.

Pokaždé jinak

Velmi zvědavi jsme byli na jízdu nejdelším a nejvyšším furgonem (vnitřní výška skříně 2140 mm!), který byl vybaven motorem o největším výkonu 120 kW a také v jeho skříni byly upoutány plastové pytle s olověnou zátěží o hmotnosti těsně nad 500 kg. S ním byla jízda podobně příjemná a dynamická. „Náklad“ představující asi pětinu největší možné užitečné hmotnosti se projevil spíše jako stabilizátor výborných jízdních vlastností než jako skutečná zátěž. Protože na německých komunikacích je obtížné najít nerovnosti nebo výtluky, na které jsme zvyklí z domova, museli jsme kvality podvozku prověřovat rychlou jízdou mezi starými skladišti hamburského přístavu, kde lze ještě najít úseky se starou a ne úplně dokonalou dlažbou. Dalo by se říci, že jsme neuspěli, když crafter zvládal i drsnou jízdu přes šikmo křižující a z dlažby vystupující kolejnice bez jakýchkoli projevů nestability. Mohli jsme zaregistrovat pouze hluk pneumatik, pružící a tlumící prvky ani nedošly na doraz.

Na rychlostní komunikaci jsme byli překvapeni necitlivostí vysokého a dlouhého craftera na nárazy značně silného větru. Karoserie se jen mírně zakývala, ale vozidlo jako celek zůstávalo stabilní a vyžádalo si při silných nárazech jen skutečně nepatrné korekce volantem.

Po přesednutí do luxusního minibusu s osmi křesly jsme si uvědomili jeho odlišnost v nepřehlédnutelně důsledném potlačení hluku, protože motor prakticky vůbec nebylo slyšet. Až to bylo zpočátku nepříjemné, protože jsme museli sledovat otáčkoměr. Užitkové typy až tak extrémně odhlučněné nejsou, ale jejich motory je slyšet (uvnitř i venku) méně, než u drtivé většiny konkurenčních značek. U tohoto kusu jsme ocenili nadstandardní výbavu parkovacími čidly vzadu i vpředu a velmi sympatickým detailem jejich funkce - po zařazení zpětného převodu se v dolním okraji zpětných zrcátek aktivovaly světelné diody, jejichž postupné rozsvěcování pomáhá řidiči odhadnout vzdálenost od překážky za zádí, kterou nemůže vidět vlastním zrakem, poměrně přesně.

Další volbou z přepestrého sortimentu bylo absolvování okruhu s furgonem s krátkým rozvorem a nezvýšenou skříní. Tentokrát jsme programově sáhli po agregátu s nejmenším výkonem, tedy 65 kW. Jednalo se o vozidlo se základní výbavou, verzi „žebrák“. Přestože u ní není volant nastavitelný, usadit se za něj je snadné a jednoduché zásluhou šíře možností nastavení sedadla. Zatížení půlkou tuny v tomto případě se již blížilo téměř polovině užitečné hmotnosti, takže bylo znát více než u velkých typů, ale ani nejslabší agregát s tím neměl problém. Rozvážkový crafter spěchal Hamburkem bystře a rozhodně nebyl brzdou provozu.

Krátké seznámení s několika málo namátkou vybranými typy z početné nové řady Crafter potvrdilo naše očekávání - jedná se o moderní užitková vozidla s velmi dobře vyváženými jízdními vlastnostmi, širokou paletou možností volby typu vozidla, jeho motoru i provozních parametrů. Promyšlená je i snadná opravitelnost nejexponovanějších karosářských prvků, které jsou právě proto ustaveny šroubovými spoji.

Jen cenový otazník

Tak trochu navíc dostává potenciální uživatel také elegantní vzhled, když naprosto precizní dílenské zpracování každého detailu už je dnes samozřejmou tradicí značky VW. Jedinou otevřenou otázkou tedy zůstává již jen nastavení cenové úrovně, když o servisní síti netřeba hovořit. Ta je v Evropě i u nás víc než dostatečně hustá a kvalitní.

Autor: Ondřej Horský, Hamburk

Foto: Archiv

vw novemodely profi dodavky vw novemodely profi dodavky

AutoProfi
Diskuze (10)
21. 10. 2007 19:00
No,sice to....
...je nejake divne,ale,,pac"(jak se dnes rika)sem nic o Crafteru necetl,jsem,,prekvapen".No,to je spatny slovo-nove obeznamen.
21. 10. 2007 10:24
hmmm
tak jako tohle nějak mi hlava nebere ... crafter že je jako novinka ???? :-O