3.8. 2014 Petr Slováček

Veteránská rallye Carlsbad Classic 2014: Do varu kolem Varů

 

V setinové rallye je úplně jedno, kolik koní máte pod kapotou a jak rychle projedete zatáčku. Důležitá je přesnost, jak jsme vyzkoušeli kolem Karlových Varů na rallye Carlsbad Classic.

Deset, devět, osm, nevím, zpomal, zrychli! Kdyby naši komunikaci slyšely další posádky rallye, nepochybně by se potrhaly smíchy. Nad jejich nalepovacími papírky s vypsanými časy rychlostních zkoušek jsme se jen pousmáli, účel používání barevných fixek vůbec nepochopili a zkoušky projížděli „volným stylem“.

Stupeň vítězů setinové rallye Carlsbad Classic 2014, konané pro veterány ve třetím červencovém týdnu v okolí Karlových Varů, nám nepatřil, ale o to víc jsme si takové závodění užili.

Příprava a zase příprava

„Ty také nemáš hodinky,“ hleděli jsme na sebe se spolujezdcem a bezradně krčili rameny. Hned na startu jsme totiž málem doplatili na zbytečnou chybu – v kategorii mechanických stopek nesmíte používat žádné elektronické přístroje! Ještě že v commodoru bezvadně fungovaly palubní ručičkové hodiny.

Lepší auto na veteránskou rallye než náš Opel Commodore z roku 1982 zapůjčený z depozitáře automobilky jsme si ani nemohli vybrat. Však měl najeto jen čtyřicet tisíc kilometrů!

Oč méně jsme vynikali finanční hodnotou vozu mezi zaparkovanými mustangy, jaguary a historickými mercedesy, o to větší bylo naše nadšení z řadového šestiválce pod kapotou, super pohodlného podvozku a překvapivě bezchybného automatu s pouhými třemi stupni.

Díky tomu jsme se jen vysmáli pasáži značené „test tlumičů“ a litovali kolegy se sportovně laděnými historickými auty. Děkovali jsme za pevnou střechu, protože žhnoucí červencové slunce účastníky v kabrioletech ubíjelo. My jsme jen mysleli na to, že motoru musíme dopřát kvalitní stooktanový benzin. Zakuckání agregátu těsně před cílem rychlostní zkoušky by se nevyplatilo.

Tajná

„Už je konec, nebo pokračujeme dál?“ hledíme na sebe s řidičem překvapeně nad zelenými tabulemi v běžné rychlostní zkoušce, která je jinak značena červeně. I tak může vypadat tajný test! Organizátoři nám připravili pěkné překvapení, když vložili tajnou zkoušku do etapy té, na kterou jsme se připravovali. Veškeré předchozí počítání je tudíž zbytečné a v našem případě rozhoduje spíš náhoda.

Podobné se opakuje ještě vícekrát. Tentokrát už v běžných situacích, kde nevidíte ze startu na cíl schovaný za rohem. Záludné jsou i testy vedoucí do kopce, protože auto na konci tolik nezrychluje a je potřeba s tím počítat. Nervy pracovaly jako špagátky a po dvoudenním klání jsme byli opravdu rádi, že už je konec. Jenže současně i trochu smutní.

Zkušenosti rozhodly

V celkovém hodnocení jsme skončili v první polovině, přesněji jedenatřicátí ze sedmašedesáti. Pro ilustraci: během dvou dnů, 290 km, 11 časových a dvou tajných zkoušek jsme nasbírali 1956 trestných bodů, tedy necelých dvacet vteřin. Ale vítězové, manželé Vítkovi s MGA z roku 1958, měli jen 3,17 sekundy! Tohle teda nechápeme…

Zato se už nikdy nezasmějeme vtipu, v němž ženy neumějí navigovat. Typickým spolujezdcem setinových rallye jsou totiž právě dámy – a nevedou si vůbec špatně. Mimochodem velmi dobře si počínaly i některé čistě ženské posádky. Dámy Fialovy s BMW 3.0 E z roku 1971 skončily ve špičkové konkurenci celkově deváté.

Kudy se jelo?

První etapa o délce 110 km se jela v pátek 18.7 z Karlových Varů přes Merklín, Abertamy, Boží Dar a Kyselku zpět. V sobotu 19. 7. jsme zdolali dokonce 180 km z Karlových varů na Bečov, Teplou, Mariánské a Františkovy Lázně, Horní Slavkov a Loket zase do Karlových Varů. Celkem jsem tak ujeli 290 kilometrů malebnou krajinou kolem Lázeňského trojúhelníku.

Jak jezdit setinovou rallye?

Veteránské rallye jsou fenoménem dnešní doby, v České republice i za hranicemi se jich konají desítky. Ovšem s rozdílnou kvalitou. Někde projíždíte po čárách koly, jinde zastavujete na terčík. Jsou dokonce akce, v nichž o celkovém umístění rozhoduje znalostní test. Naproti tomu organizátoři Carlsbad Classic rallye, která se letos konala teprve podruhé, se inspirovali systémem vídaným v zahraničí. Zde není důležité dodržování rychlostního průměru, nejsou nachystány technické úkoly a do cíle můžete klidně přijet před časovým limitem, kdy se vám zachce. Ovšem v časových zkouškách musíte jet na setinu přesně, a přitom nesmíte vůbec zastavit. Pokud vám to přijde triviální, zkuste si to! Stačí vzít do ruky stopky, vymyslet si nějaký časový údaj i vzdálenost a zajet na setinu přesně. Garantujeme, že při závodním vzrušení za volantem historického vozu, navíc mnohdy s diváky za zády, to nezvládnete ani podesáté! Aby toho nebylo málo, mnohdy znáte jen polovinu zadání, druhou si musíte dopočítat. Naprostým minimem je tak spočítání rychlostních průměrů, případně rozpočítání vložky na úseky, které musíte zvládnout konstantní rychlostí. Pár rad na začátek:

  • Naučte se ovládat stopky, ale opravdu dobře. Tedy včetně fíglů, jako je namáčknutí tlačítka a zmáčknutí až v poslední setině, kdy projíždíte startem!
  • Jako řidič musíte perfektně znát vnější rozměry svého vozu, mít odhad, kdy projíždíte světelnou závoru, nebo kdy naopak předními koly přejíždíte spínací kabel.
  • Zdokonalte se v práci se spojkou, při jezdění disciplín není čas řadit. Cíl se projíždí s vyšlápnutou spojkou a přibrzďováním vozu, obvykle totiž nezvládne dostatečně svižně zrychlit. A pozor, u vozu s automatickou převodovkou se jezdí jen na první stupeň!
  • Pokud jedete dlouho klidným lesním úsekem, vezměte jed na to, že vás překvapí tajná zkouška. Ještě před startem si v itineráři nalistujte, jaké bude mít parametry. Těsně před ní už není čas to hledat.
  • Spolupráce mezi jezdcem a spolujezdcem musí být bezchybná, bez toho to nemá smysl a akci si neužijete!

Foto: Carlsbad Classic

Spolupracujeme s TipCars.com
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…