3.8. 2014 Petr Slováček

Veteránská rallye Carlsbad Classic 2014: Do varu kolem Varů

 

V setinové rallye je úplně jedno, kolik koní máte pod kapotou a jak rychle projedete zatáčku. Důležitá je přesnost, jak jsme vyzkoušeli kolem Karlových Varů na rallye Carlsbad Classic.

Deset, devět, osm, nevím, zpomal, zrychli! Kdyby naši komunikaci slyšely další posádky rallye, nepochybně by se potrhaly smíchy. Nad jejich nalepovacími papírky s vypsanými časy rychlostních zkoušek jsme se jen pousmáli, účel používání barevných fixek vůbec nepochopili a zkoušky projížděli „volným stylem“.

Stupeň vítězů setinové rallye Carlsbad Classic 2014, konané pro veterány ve třetím červencovém týdnu v okolí Karlových Varů, nám nepatřil, ale o to víc jsme si takové závodění užili.

Příprava a zase příprava

„Ty také nemáš hodinky,“ hleděli jsme na sebe se spolujezdcem a bezradně krčili rameny. Hned na startu jsme totiž málem doplatili na zbytečnou chybu – v kategorii mechanických stopek nesmíte používat žádné elektronické přístroje! Ještě že v commodoru bezvadně fungovaly palubní ručičkové hodiny.

Lepší auto na veteránskou rallye než náš Opel Commodore z roku 1982 zapůjčený z depozitáře automobilky jsme si ani nemohli vybrat. Však měl najeto jen čtyřicet tisíc kilometrů!

Oč méně jsme vynikali finanční hodnotou vozu mezi zaparkovanými mustangy, jaguary a historickými mercedesy, o to větší bylo naše nadšení z řadového šestiválce pod kapotou, super pohodlného podvozku a překvapivě bezchybného automatu s pouhými třemi stupni.

Díky tomu jsme se jen vysmáli pasáži značené „test tlumičů“ a litovali kolegy se sportovně laděnými historickými auty. Děkovali jsme za pevnou střechu, protože žhnoucí červencové slunce účastníky v kabrioletech ubíjelo. My jsme jen mysleli na to, že motoru musíme dopřát kvalitní stooktanový benzin. Zakuckání agregátu těsně před cílem rychlostní zkoušky by se nevyplatilo.

Tajná

„Už je konec, nebo pokračujeme dál?“ hledíme na sebe s řidičem překvapeně nad zelenými tabulemi v běžné rychlostní zkoušce, která je jinak značena červeně. I tak může vypadat tajný test! Organizátoři nám připravili pěkné překvapení, když vložili tajnou zkoušku do etapy té, na kterou jsme se připravovali. Veškeré předchozí počítání je tudíž zbytečné a v našem případě rozhoduje spíš náhoda.

Podobné se opakuje ještě vícekrát. Tentokrát už v běžných situacích, kde nevidíte ze startu na cíl schovaný za rohem. Záludné jsou i testy vedoucí do kopce, protože auto na konci tolik nezrychluje a je potřeba s tím počítat. Nervy pracovaly jako špagátky a po dvoudenním klání jsme byli opravdu rádi, že už je konec. Jenže současně i trochu smutní.

Zkušenosti rozhodly

V celkovém hodnocení jsme skončili v první polovině, přesněji jedenatřicátí ze sedmašedesáti. Pro ilustraci: během dvou dnů, 290 km, 11 časových a dvou tajných zkoušek jsme nasbírali 1956 trestných bodů, tedy necelých dvacet vteřin. Ale vítězové, manželé Vítkovi s MGA z roku 1958, měli jen 3,17 sekundy! Tohle teda nechápeme…

Zato se už nikdy nezasmějeme vtipu, v němž ženy neumějí navigovat. Typickým spolujezdcem setinových rallye jsou totiž právě dámy – a nevedou si vůbec špatně. Mimochodem velmi dobře si počínaly i některé čistě ženské posádky. Dámy Fialovy s BMW 3.0 E z roku 1971 skončily ve špičkové konkurenci celkově deváté.

Kudy se jelo?

První etapa o délce 110 km se jela v pátek 18.7 z Karlových Varů přes Merklín, Abertamy, Boží Dar a Kyselku zpět. V sobotu 19. 7. jsme zdolali dokonce 180 km z Karlových varů na Bečov, Teplou, Mariánské a Františkovy Lázně, Horní Slavkov a Loket zase do Karlových Varů. Celkem jsem tak ujeli 290 kilometrů malebnou krajinou kolem Lázeňského trojúhelníku.

Jak jezdit setinovou rallye?

Veteránské rallye jsou fenoménem dnešní doby, v České republice i za hranicemi se jich konají desítky. Ovšem s rozdílnou kvalitou. Někde projíždíte po čárách koly, jinde zastavujete na terčík. Jsou dokonce akce, v nichž o celkovém umístění rozhoduje znalostní test. Naproti tomu organizátoři Carlsbad Classic rallye, která se letos konala teprve podruhé, se inspirovali systémem vídaným v zahraničí. Zde není důležité dodržování rychlostního průměru, nejsou nachystány technické úkoly a do cíle můžete klidně přijet před časovým limitem, kdy se vám zachce. Ovšem v časových zkouškách musíte jet na setinu přesně, a přitom nesmíte vůbec zastavit. Pokud vám to přijde triviální, zkuste si to! Stačí vzít do ruky stopky, vymyslet si nějaký časový údaj i vzdálenost a zajet na setinu přesně. Garantujeme, že při závodním vzrušení za volantem historického vozu, navíc mnohdy s diváky za zády, to nezvládnete ani podesáté! Aby toho nebylo málo, mnohdy znáte jen polovinu zadání, druhou si musíte dopočítat. Naprostým minimem je tak spočítání rychlostních průměrů, případně rozpočítání vložky na úseky, které musíte zvládnout konstantní rychlostí. Pár rad na začátek:

  • Naučte se ovládat stopky, ale opravdu dobře. Tedy včetně fíglů, jako je namáčknutí tlačítka a zmáčknutí až v poslední setině, kdy projíždíte startem!
  • Jako řidič musíte perfektně znát vnější rozměry svého vozu, mít odhad, kdy projíždíte světelnou závoru, nebo kdy naopak předními koly přejíždíte spínací kabel.
  • Zdokonalte se v práci se spojkou, při jezdění disciplín není čas řadit. Cíl se projíždí s vyšlápnutou spojkou a přibrzďováním vozu, obvykle totiž nezvládne dostatečně svižně zrychlit. A pozor, u vozu s automatickou převodovkou se jezdí jen na první stupeň!
  • Pokud jedete dlouho klidným lesním úsekem, vezměte jed na to, že vás překvapí tajná zkouška. Ještě před startem si v itineráři nalistujte, jaké bude mít parametry. Těsně před ní už není čas to hledat.
  • Spolupráce mezi jezdcem a spolujezdcem musí být bezchybná, bez toho to nemá smysl a akci si neužijete!

Foto: Carlsbad Classic

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

Digitalizace armády bude Evropu stát až 41 miliard eur ročně, říkají odborníci Digitalizace armády bude Evropu stát až 41 miliard eur ročně, říkají odborníci

Evropské země se snaží modernizovat prostředky své…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

 





 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Dnes 18:50

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda pálil i v Jihlavě. Jsme rádi, že přišel kouč Pivarník, řekl

Brněnský Škoda pálil i v Jihlavě. Jsme rádi, že…

A zase on. Před týdnem hrdina bitvy s Teplicemi, které rozhodl gólem „last minute“. Dnes to byly znova jeho…

Trpišovský místo Nezmara? Na volný post v Liberci se hlásí 40 zájemců

Trpišovský místo Nezmara? Na volný post v Liberci se…

Fotbalový Liberec v poslední době nezažívá nejjednodušší období. Potvrzen byl odchod sportovního ředitele Jana…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…