Vodíková budoucnost Hyundaie. Toyotě Mirai bude konkurovat tohle SUV
Zatímco pro Mercedes-Benz už vodíkový pohon není prioritou, v Asii se na něm bez ustání pracuje. Vedle Toyoty a Hondy, které již prodávají modely Mirai, respektive Clarity Fual Cell, je propagátorem i Hyundai. A právě korejský výrobce nyní představuje koncept nadcházejícího auta s vodíkovými články, které začne prodávat již v příštím roce. Zatím nepojmenovaná novinka zavítá i do Evropy.
Připravovaný vodíkový model je SUV. V tuto chvíli je ve fázi konceptu, automobilka ale zdůrazňuje, že představené řešení už je blízké sériové verzi. Oproti Toyotě Mirai, která bude vzhledem ke svému pohonu konkurentem, má mnohem konvenčnější design. Příď každopádně zdobí výrazná maska chladiče a rozdělené světlomety. Vodíková novinka tak v tomto duchu navazuje na SUV Kona. To interiér nápadně připomíná Lexusy, hlavně svým středovým panelem.
Design vychází z letošního konceptu FE prezentovaného v březnu na ženevském autosalonu. Automobilka k němu tvrdí, že se čisté křivky inspirovaly přírodou. Důležitá byla také aerodynamika, proto má zasouvací kliky dveří, optimalizovaná kola nebo speciální tunel v D sloupcích, který usměrňuje vzduch.
Automobil nabídne výkon 120 kW, což je o šest více než u Miraie a zároveň 20 kW více než u dosavadního ix35 Fuel Cell, nabízeného ve vybraných zemích od roku 2013. Bližší podrobnosti automobilka zatím neudává, tvrdí však, že vůz ujede na jednu nádrž až 800 kilometrů, čímž překonává Mirai (dojezd asi 500 km) i Clarity (650 km).
Hyundai vysvětluje, že se to povedlo optimalizováním klíčových komponentů, díky čemuž se zvýšila účinnost pohonného ústrojí. Nárůst dojezdu mají mít na svědomí i vylepšené tlakové nádrže, v nichž je uchováván vodík. Jsou tři, stejné velikosti, zatímco ix35 Fuell Cell používalo dvě, jinak velké. Kolik se však do nich vejde vodíku, zatím nevíme, Hyundai pouze upozorňuje na snížení tloušťky obalu nádrží.
Příchod vodíkového SUV je součástí snah koncernu Hyundai-Kia o urychlení vývoje „zelených“ aut. Do roku 2020 mají Hyundai a Kia začít prodávat hned 31 modelů s ekologickým pohonem, tedy elektromobilů, hybridů a vozů na vodíkové články. Vedle vodíkových aut se počítá i s bateriovými elektromobily. V prvním pololetí 2018 přijde elektrická Kona s udávaným dojezdem 390 kilometrů, v roce 2021 dorazí elektrická limuzína značky Genesis, poté nastane čas elektromobilu nabízejícího dojezd přes 500 kilometrů. Stejně jako jiní výrobci také Hyundai plánuje speciální platformu pro elektromobily, přičemž se v této oblasti počítá i s pohonem všech kol.