Legendární Brouk se po druhé světové válce začal konečně sériově vyrábět. V roce 1949 si našel cestu i za Atlantik.

Klíčovými postavami v projektu německého lidového vozu (Volkswagen) byli říšský kancléř Adolf Hitler a Ferdinand Porsche. Válku však rozpoutalo nacistické Německo dříve, než začala sériová výroba, během ní se pod značkou KdF vyrábělo pouze pro armádu. Po pádu Třetí říše konečně dozrál čas na mírovou produkci, zprvu pod britskou správou. Nejdříve jen ve stovkách, později v tisících kusů. Export Typu 1 do USA začal až v lednu 1949, kdy se naplno rozběhl i ten evropský. Je to tedy půlkulatých 65 let. Mužem, který za ním stál, byl překvapivě Nizozemec Ben Pon. Ano, ten samý Ben Pon senior, který nakreslil první skici legendárního Typu 2, tedy užitkového Transporteru. Jeho společnost Pon's Automobielhandel byla vůbec prvním dovozcem Brouků mimo jejich domovinu, pochopitelně do země tulipánů, to bylo v roce 1947.Volkswagen se netají velmi zajímavým údajem, že v první sezóně se za mořem prodaly pouhé dva kusy! Ten první v New Yorku.

Společnost Volkswagen of America byla založena v říjnu 1955, sídlila v Englewood Cliffs ve státě New Jersey. Tehdy už po amerických silnicích jezdilo zhruba 35 tisíc volkswagenů. Přes hranici 300 tisíc kusů se odbyt přehoupl až v úvodu šedesátých let. Je zvláštní, že si lidé zvyklí na obří osmiválce začali kupovat malé evropské automobily s atypickým uložením motoru (vzpomenete si na Chevrolet Corvair a právníka Ralpha Nadera?), s ním souvisejícími jízdními vlastnostmi a jeho vskutku zvláštním zvukovým projevem. Masivní reklamní kampaně, které zdůrazňovaly praktičnost, kompaktní rozměry a hlavně nízkou spotřebu, ale zabíraly.

Kulatým autům se vzduchem chlazenými čtyřválci v zádi se říkalo Beetle nebo Bug, z druhého jména mimochodem vznikl název „buggy“. Otevřená plážová vozítka bez dveří s mechanikou Brouků dala vzniknout svébytné kultuře, tady nelze nevzpomenout Bruce Meyerse a jeho Manx. Kultem, ikonou a symbolem svobody se v USA stal německý lidový vůz až na konci 60. let minulého věku, v éře hippies. V roce 1969 si Američané koupili přesně 423.008 Brouků. Výroba v Emdenu byla ukončena v roce 1978, dovoz za Atlantik též. Legendu ale čekalo ještě dalších pětadvacet let aktivního života v Brazílii a hlavně v Mexiku...

Pokračovatelem řady se stal New Beetle (1998), už s kapalinou chlazenými motory vpředu. Ten vzbudil zájem o retroauta a zejména právě za mořem šel zpočátku doslova na dračku. Kupci byli schopni dealerům zaplatit i několik tisíc dolarů navíc oproti ceníkům. Třetí generace Beetle přišla na řadu v roce 2011. Pořád vyznává tvary, které se obracejí do minulosti, tentokrát naštěstí i v interiéru. Loni se v USA mimochodem prodala desetina počtu modelu Beetle z roku 1968: 42 tisíc. Je to neúspěch? Určitě ne, před půlstoletím byl v nabídce jeden jediný model. Celkový odbyt všech generací zde přesáhl 5,5 milionu. Nejvíc bylo té první, asi nejslavnějšího Volkswagenu vůbec. Znají ho totiž i ti, kterým auta jinak nic neříkají.

Dnes má německá automobilka ve Státech 644 dealerů a výrobní závod ve městě Chattanooga (Tennessee). Loni si zde našlo zákazníky celkem 407.704 aut všech modelových řad. Americká pobočka sice uvádí, že je jich jedenáct, ale není tomu tak docela. Třetí Beetle se prodává coby hatchback i kabriolet, místní si mohou koupit i kupé-kabriolet Eos a SUV Tiguan a Touareg. Kromě sedanu Jetta je k mání také kombi Jetta SportWagen, ve skutečnosti se ovšem jedná o Golf Variant šesté generace. Rovněž hatchbacky Golf se nabízejí ještě ve starším provedení, ostré GTI bylo vždy prezentováno jako samostatná modelová řada. Nezapomínejme na lokálně vyráběný Passat NMS a model CC známý i nám. V USA se mimochodem nikdy nejmenoval Passat CC.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Brouk (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí Zápisník Jana Stuchlíka: Trocha štěstí

Tvrdě proti Rusku, zavelel americký Kongres a schválil…

Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích Stát nestíhá vyřizovat poptávku po ukrajinských zaměstnancích

Rok od spuštění vládního podpůrného programu pro…

Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly... Modřany plné brouků: Jak legendární volkswageny plavaly a sprintovaly...

Uplynulou sobotu se do pražských Modřan slétly „brouci“…

Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka Aquila GT: Sportovní youngtimer z... brouka

Prodává se vzácná americká přestavba původního brouka ze…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Proč Pavla Tomicová tolik zhubla? Stojí za tím nemoc

Měla k tomu vážný důvod! Pavla Tomicová (55), která se na tiskovce k novému seriálu ČT Trapný padesátky…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…