Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Brouk: 65 let za oceánem

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Legendární Brouk se po druhé světové válce začal konečně sériově vyrábět. V roce 1949 si našel cestu i za Atlantik.

Klíčovými postavami v projektu německého lidového vozu (Volkswagen) byli říšský kancléř Adolf Hitler a Ferdinand Porsche. Válku však rozpoutalo nacistické Německo dříve, než začala sériová výroba, během ní se pod značkou KdF vyrábělo pouze pro armádu. Po pádu Třetí říše konečně dozrál čas na mírovou produkci, zprvu pod britskou správou. Nejdříve jen ve stovkách, později v tisících kusů. Export Typu 1 do USA začal až v lednu 1949, kdy se naplno rozběhl i ten evropský. Je to tedy půlkulatých 65 let. Mužem, který za ním stál, byl překvapivě Nizozemec Ben Pon. Ano, ten samý Ben Pon senior, který nakreslil první skici legendárního Typu 2, tedy užitkového Transporteru. Jeho společnost Pon's Automobielhandel byla vůbec prvním dovozcem Brouků mimo jejich domovinu, pochopitelně do země tulipánů, to bylo v roce 1947.Volkswagen se netají velmi zajímavým údajem, že v první sezóně se za mořem prodaly pouhé dva kusy! Ten první v New Yorku.

Společnost Volkswagen of America byla založena v říjnu 1955, sídlila v Englewood Cliffs ve státě New Jersey. Tehdy už po amerických silnicích jezdilo zhruba 35 tisíc volkswagenů. Přes hranici 300 tisíc kusů se odbyt přehoupl až v úvodu šedesátých let. Je zvláštní, že si lidé zvyklí na obří osmiválce začali kupovat malé evropské automobily s atypickým uložením motoru (vzpomenete si na Chevrolet Corvair a právníka Ralpha Nadera?), s ním souvisejícími jízdními vlastnostmi a jeho vskutku zvláštním zvukovým projevem. Masivní reklamní kampaně, které zdůrazňovaly praktičnost, kompaktní rozměry a hlavně nízkou spotřebu, ale zabíraly.

Kulatým autům se vzduchem chlazenými čtyřválci v zádi se říkalo Beetle nebo Bug, z druhého jména mimochodem vznikl název „buggy“. Otevřená plážová vozítka bez dveří s mechanikou Brouků dala vzniknout svébytné kultuře, tady nelze nevzpomenout Bruce Meyerse a jeho Manx. Kultem, ikonou a symbolem svobody se v USA stal německý lidový vůz až na konci 60. let minulého věku, v éře hippies. V roce 1969 si Američané koupili přesně 423.008 Brouků. Výroba v Emdenu byla ukončena v roce 1978, dovoz za Atlantik též. Legendu ale čekalo ještě dalších pětadvacet let aktivního života v Brazílii a hlavně v Mexiku...

Pokračovatelem řady se stal New Beetle (1998), už s kapalinou chlazenými motory vpředu. Ten vzbudil zájem o retroauta a zejména právě za mořem šel zpočátku doslova na dračku. Kupci byli schopni dealerům zaplatit i několik tisíc dolarů navíc oproti ceníkům. Třetí generace Beetle přišla na řadu v roce 2011. Pořád vyznává tvary, které se obracejí do minulosti, tentokrát naštěstí i v interiéru. Loni se v USA mimochodem prodala desetina počtu modelu Beetle z roku 1968: 42 tisíc. Je to neúspěch? Určitě ne, před půlstoletím byl v nabídce jeden jediný model. Celkový odbyt všech generací zde přesáhl 5,5 milionu. Nejvíc bylo té první, asi nejslavnějšího Volkswagenu vůbec. Znají ho totiž i ti, kterým auta jinak nic neříkají.

Dnes má německá automobilka ve Státech 644 dealerů a výrobní závod ve městě Chattanooga (Tennessee). Loni si zde našlo zákazníky celkem 407.704 aut všech modelových řad. Americká pobočka sice uvádí, že je jich jedenáct, ale není tomu tak docela. Třetí Beetle se prodává coby hatchback i kabriolet, místní si mohou koupit i kupé-kabriolet Eos a SUV Tiguan a Touareg. Kromě sedanu Jetta je k mání také kombi Jetta SportWagen, ve skutečnosti se ovšem jedná o Golf Variant šesté generace. Rovněž hatchbacky Golf se nabízejí ještě ve starším provedení, ostré GTI bylo vždy prezentováno jako samostatná modelová řada. Nezapomínejme na lokálně vyráběný Passat NMS a model CC známý i nám. V USA se mimochodem nikdy nejmenoval Passat CC.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
1. 2. 2014 18:46
BROUK
Nehynoucí silniční legenda. Ve filmu Bullittův případ je brouk snad ve čtyřiceti záběrech :-) Koukám na snímky a žasnu, jak mu ta hnědá sekne. Krásné auto :yes: