24.9. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Volkswagen, emise a dieselgate v souvislostech. Všechna fakta pohromadě.

Volkswagen, emise a dieselgate v souvislostech. Všechna fakta pohromadě.

Minulý týden se rozjela významná kauza s turbodiesely VW Group. Shrnuli jsme ta nejpodstatnější fakta tohoto skandálu.

Podvody koncernu Volkswagen Group v otázce měření emisí jsou klíčovým tématem posledních dnů, kterému se nevěnují jen automobilová média, ale i ta všeobecná. Téma zajímá i vás, čtenáře Auto.cz, a proto vám nabízíme přehled klíčových událostí, které se v kauze přezdívané Dieselgate zatím odehrály.

V tuto chvíli je jisté, že se případ bude vyvíjet i nadále, už nyní vám proto můžeme slíbit, že se jí budeme pečlivě věnovat i v následujících dnech.

Jak kauza Dieselgate začala?

Kauza později nazvaná Dieselgate odstartovala minulý týden, kdy americká Agentura pro ochranu životní prostředí (EPA) oznámila, že ve vozech koncernu Volkswagen Group objevila "zařízení," které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Podvodný software umí rozpoznat testování auta na emise, během kterého vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží. Naopak při běžné jízdě je u postižených aut množství těchto látek výrazně vyšší, než tvrdí hodnoty z normovaného měření.

Ve skutečnosti ale zúčastnění o problému věděli již rok. Testy vypouštěných emisí v reálném provozu už loni prováděla organizace International Council on Clean Transportation (ICCT) ve spolupráci s Univerzitou West Virginia, která tímto způsobem chtěla původně dokázat, že vznětové motory jsou skutečně ekologické. Výsledek ale autory výzkumu šokoval, protože byl opakem jejich předpokladů. Během jízdy v reálném provozu Volkswagen Jetta vypouštěl 15krát až 35krát více emisí oxidů dusíku, než tvrdily laboratorní testy. U Volkswagenu Passat byly vypouštěné emise NOX až dvacetkrát vyšší.

Rozdíl mezi laboratorním měřením a skutečným provozem by v Evropě nebyl takový problém, protože na starém kontinentu jsou laboratorně zjištěné hodnoty pouze splněním předepsané zkoušky. Nikde není řečeno, že normovaných čísel auto dosáhne i v reálném provozu – z toho důvodu mnohé automobilky u elektromobilů uvádějí „normovaný“ dojezd a „skutečný“ dojezd, který bývá výrazně menší. Proto také řidiči léta nadávají, že skutečná spotřeba nových aut neodpovídá udávaných číslům.

K tématu: Skandál Volkswagenu? Podváděl prý při měření emisí, hrozí mu pokuta přes 430 miliard korun!

Naopak v USA to pro Volkswagen potíž je – technický parametr zde platí za vodítko, jemuž má auto odpovídat nejen na papíře, ale i v praxi. Právě z toho důvodu už mělo být v USA zahájeno vyšetřování Volkswagenu kvůli klamání spotřebitelů. Toto pojetí je také vysvětlením, proč třeba Hyundai a Kia musely loni finančně odškodnit své zákazníky za uvádění nereálných údajů o spotřebě jejich aut.

ICCT o výsledcích testu informoval Volkswagen, který na ně poměrně rychle zareagoval. V dotčených vozech v rámci svolávací akce upravil kalibraci zachytávačů oxidů dusíku a systému vstřikovačů močoviny. Letos v červnu ale Kalifornská rada pro ochranu ovzduší (CARB) v rámci ověřovacího testu zjistila, že změny nebyly vůbec účinné a že reálné emise NOX nadále překračují požadované limity.

CARB následně informovala agenturu EPA, která je v USA pověřena ochranou lidského zdraví a životního prostředí. Zářijové jednání agentury s představiteli Volkswagenu vyústilo k přiznání automobilky, že do softwaru svých aut nainstalovala algoritmus, který rozpozná měření emisí a podle toho množství vypouštěných škodlivých látek upraví. Právě toto překvapivé přiznání stálo za celým zveřejněním kauzy v médiích.

Důvod, proč se Volkswagen ke všemu přiznal a dobrovolně dal hlavu na špalek, není v tuto chvíli jasný. Jestliže se automobilka chtěla přiznáním vyhnout potížím se schválením modernějšího vznětového dvoulitru, moc se jí to nepovedlo. EPA totiž oznámila, že nedá osvědčení novému turbodieselu 2.0 TDI pro rok 2016 do té doby, než Volkswagen prokáže, že splňuje americké emisní normy.

Jaké jsou bezprostřední výsledky kauzy?

První dny po rozpoutání kauzy jsou pro Volkswagen (a hlavně jeho majitele) zatím hrozivé. Tržní hodnota firmy se od pátku kvůli pádu hodnoty akcií smrskla o 25 miliard eur (675 miliard korun). Zatímco v pátek cena akcií firmy činila 162 eur (cca 4.000 Kč), ve středu ráno to bylo jen 98 eur (asi 2.600 Kč) – poprvé od října 2011 se tak cena akcií propadla pod hranici 100 eur. Posléze sice cena akcií opět vzrostla nad 100 eur, stále je to ale výrazný propad. Někteří analytici dokonce odhadují, že cena akcií Volkswagenu ještě klesne, a tak je v tuto chvíli nedoporučují nakupovat.

Volkswagen již přiznal, že se kauza s podvodným softwarem týká jedenácti milionů automobilů. Ty spojuje fakt, že byly poháněny turbodiesely rodiny EA189 – jedná se o jednotky s marketingovým označením 1.6 TDI a 2.0 TDI splňující emisní normu Euro 5. Minimálně v USA budou muset být dotčené vozy svolány do servisů, aby jim byl přeinstalován podvodný software. Hledání řešení ale zřejmě potrvá, svolávací akce zřejmě proběhne až v příštím roce.

Nemusí ale skončit jen u čtyřválců. EPA již oznámila, že své vyšetřování rozšíří také na šestiválec 3.0 TDI používaný ve vozech značek Audi a Porsche. Agentura chce zjistit, zda i v nich není podvodný software.

Volkswagen také může očekávat propad prodejů, vždyť jeho image je nyní pošramocena, za což se omluvil teď již bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn. Ten v oficiálním prohlášení slíbil rychlou a transparentní nápravu. Na řešení problémů, případně uhrazení pokuty, už Volkswagen vyčlenil 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč) ze svých rezerv.

Automobilce totiž hrozí opravdu astronomická pokuta. Za každý automobil s podvodným softwarem by výrobce mohl zaplatit pokutu 37.000 dolarů. Jelikož je dotyčný software podle všeho ve zhruba 500.000 autech, může se celková pokuta vyšplhat nad hranici 18 miliard dolarů, tedy více než 430 miliard korun! Na Volkswagen již bylo podáno trestní oznámení, a to nejen v USA, ale i v domovském Německu.

Po rozpoutání skandálu jistě nemají členové vedení Volkswagenu klidné spaní. Nejčastěji se spekulovalo o odchodu Winterkorna z funkce šéfa VW Group, k čemuž nakonec skutečně došlo. „Jako generální ředitel přebírám zodpovědnost za nesrovnalosti, které byly nalezeny v dieselových motorech, a proto jsem požádal dozorčí radu, aby se dohodla na ukončení mé funkce generálního ředitele VW Group,“ uvedl 68letý manažer.

Winterkorn se vzdal své pozice jen den poté, co mluvčí automobilky označil zprávy o chystaném odchodu Winterkorna z funkce za nesmysl. Winterkornovým nástupcem by se podle některých zpráv mohl stát dosavadní generální ředitel Porsche Matthias Müller, případně předseda představenstva Audi Rupert Stadler.

Konec Winterkorna ve funkci s ohledem na velikost skandálu nebyl až tak překvapivý, každopádně je to hořká tečka za jeho působením ve Volkswagenu – vždyť ještě nedávno slavil vítězství v mocenském boji s Ferdinandem Piëchem, po kterém mu dozorčí rada firmy navrhla prodloužit jeho kontrakt. Winterkon ale nemusí být jediný, kdo padne – šušká se také o konci Ulricha Hackenberga nebo Heinze Jakoba Neußera, kteří měli v minulých letech na starosti vývoj motorů.

Kauza navíc může být potíží i pro ostatní automobilky, které se snaží propagovat vznětové motory. Zájem o tyto jednotky může klesnout, a to nejen v USA, kde už nyní nejsou zrovna populární. Zákazníci se jednoduše budou bát, že i turbodiesely ostatních výrobců nejsou tak ekologické, jak výrobci slibují.

Je Dieselgate problém i pro českého řidiče?

Dieselgate se jistě dotkne i českých řidičů – vznětové motory dotčené rodiny EA189 se prodávaly i na českém trhu – v tuto chvíli však není jasné, co konkrétně mají domácí motoristé čekat. Oslovení zástupci značek Škoda a Volkswagen se vyjádřili v tom smyslu, že se situace v tuto chvíli řeší na koncernové úrovni, a to především možnosti úprav „postižených“ automobilů.

K odstranění podvodného softwaru zřejmě dojde v rámci svolávací akce. Počet svolávaných aut nebo datum zahájení svolávací akce ale zatím nejsou známy.

Psali jsme: Emisní TDI od VW pod kapotou. Důvod ke strachu?

V rámci svolávací akce zřejmě bude přehrána řídicí jednotka motoru, což je vcelku běžný postup, ke kterému v servisu často dochází i bez vědomí zákazníka. Podle dotázaných specialistů se majitelé nemusejí bát, že by jejich automobily fungovaly jinak než dosud.

„Medializovaná nelegální softwarová úprava řídící jednotky motoru se aktivovala pouze při procesu, při němž se měří emise. To znamená třikrát za sebou a v rychlém sledu plné sešlápnutí pedálu akcelerace, při němž navíc motor pracuje bez zátěže,“ říká k problematice Petr Petřík, uznávaný nezávislý specialista na servis vozů koncernu Volkswagen v Praze. Při běžném užívání zmíněná úprava softwaru nikterak chování motoru neovlivní.

Modernějších jednotek splňujících Euro 6 se kauza netýká. Volkswagen v oficiálním prohlášení zdůrazňuje, že tyto motory nabízené v Evropské unii jsou v souladu s právními požadavky a ekologickými normami. Jejich software podle automobilky nemá vliv na jízdní vlastnosti, spotřebu paliva nebo vypouštěné emise.

Objevily se také zprávy, že přehrání softwaru může způsobit zvýšení spotřeby paliva a naopak snížit výkon motoru. To se opravdu stát může, v tuto chvíli však jde o čirou spekulaci.

Je v tom Volkswagen sám?

Podle mnohých názorů Volkswagen rozhodně není jediným výrobcem, který při měření emisí podváděl. Upravit software auta tak, aby poznalo měření na emise, totiž není nijak složité. „Pokud se vůz od nastartování motoru a řekněme při teplotě kolem dvaceti stupňů v přesném okamžiku rozjede na stanovenou rychlost a zároveň přitom nikdo nepohne volantem o více než jeden stupeň, software má jasno. Při měření na válcích se totiž vozidlo stranově nepohybuje, jede jen rovně,“ vysvětluje specialista na diagnostiku emisí Libor Fleischhans, jak elektronika auta pozná, že mu jsou právě měřeny emise.

Odhalení Volkswagenu tak může odstartovat lavinovitý efekt, který postupně odkryje i „cinknutá“ měření emisí dalších automobilek. Ostatně EPA již dala najevo, že hodlá vyšetřit také vznětové agregáty ostatních automobilek.

Psali jsme: Skandál VW s emisemi. Kde je zakopaný pes? Nejsou v tom sami!

Na druhou stranu je v této souvislosti potřeba zmínit, že organizace ICCT během svých testů neměřila emise jen modelům značky Volkswagen (jmenovitě Passat a Jetta), ale také BMW X5. Mnichovské SUV zkouškami prošlo, naměřené emise odpovídaly normám, pouze na venkovských kopcovitých silnicích byly vyšší.

Jak se kauza může vyvinout?

V tuto chvíli se Dieselgate týká především amerického trhu, také další úřady ale již daly najevo, že emise turbodieselů VW Group prozkoumají. Vždyť sama automobilka přiznala, že auta s dotčeným softwarem neprodávala jen v USA, ale také v ostatních státech. Záležitostí se chtějí zabývat ve Švýcarsku, Austrálii i v Evropské unii. Situaci ostatně sleduje také české ministerstvo dopravy. Celá kauza tak může ještě výrazně nabobtnat.

V dlouhodobějším horizontu může celá záležitost znamenat nějakou úpravu emisních norem, zvlášť pokud vyjde najevo, že Volkswagen není jediný, kdo v měření emisí podváděl. V takovém případě bychom se mohli konečně dočkat udávaných hodnot, které nejsou jen výsledkem laboratorního měření, ale skutečným odrazem jízdy v reálném provozu.

O novém měření se již mluví, jeho příchod by kauza Dieselgate mohla urychlit. Součástí přepracovaného měření emisí by se tak již brzy mohly stát jízdy v reálném prostředí. V reálu naměřená data by se podle těchto plánů nesměla výrazně lišit od těch zjištěných v laboratoři.

Kauza by nicméně mohla ovlivnit samotnou budoucnost vznětových motorů. Už v souvislosti s emisní normou Euro 6 se spekulovalo o jejich konci – právě kvůli přísnosti nových pravidel měření emisí. Nejmenovaný produktový manažer Mercedesu už dokonce prohlásil, že naftové motory budou v následujících letech postupně vytlačeny hybridy. Vývoj turbodieselů je kvůli přísnějším normám finančně náročný, a tak se přestává vyplácet. Dražší začíná být i jejich provoz, a tak už se přestávají vyplácet i zákazníkům.

Dieselgate by ale mohl mít vliv i na chystaný vstup VW Group do Formule 1. Pokud by koncern musel platit vysokou pokutu za klamání spotřebitelů, musel by šetřit, přičemž právě aktivity v motoristickém sportu by mohly být kvůli tomu utlumeny. Ještě před pár dny se přitom spekulovalo, že automobilka již brzy koupí stáj Red Bull Racing a bude v F1 závodit s logy Audi.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dohledový úřad zahájil řízení se stranou ANO kvůli Babišově knize Dohledový úřad zahájil řízení se stranou ANO kvůli Babišově knize

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a…

Zemřel bývalý senátor a majitel nižborské sklárny Jiří Rückl Zemřel bývalý senátor a majitel nižborské sklárny Jiří Rückl

V nedožitých 77 letech zemřel v pondělí 11. září bývalý…

Jihokorejské firmy chtějí proniknout do českých parfumérií Jihokorejské firmy chtějí proniknout do českých parfumérií

Jihokorejská kosmetika zažívá v Evropě boom. A posiluje…

Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen, emise a dieselgate v…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Komatsu E-Dumper: Největší elektromobil na světě má baterie o hmotnosti 4,5 tuny

Komatsu E-Dumper: Největší elektromobil na světě má baterie o hmotnosti 4,5 tuny

Dnes 08:00

Komatsu E-Dumper má být v současnosti tím největším plně funkčním elektromobilem na světě.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Jak se bránit proti zlodějům?

Jak se bránit proti zlodějům?

Doba dovolených sice pomalu končí, ale i tak se ještě mnoho lidí chystá na delší dobu opustit svůj domov. A…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Messi zase řádil! Čtyřmi góly rozstřílel Eibar 6:1, slaví i Valencia

SESTŘIHY: Messi zase řádil! Čtyřmi góly rozstřílel…

Fotbalisté Barcelony doma deklasovali Eibar 6:1 především díky čtyřem gólům Lionela Messiho a vyhráli i pátý…

Nahlédněte do tenisového jeviště pro Laver Cup v Praze! Černá je krásná

Nahlédněte do tenisového jeviště pro Laver Cup v…

Při Laver Cupu se sejde v Praze nejen mimořádná tenisová společnost. Fanoušci také uvidí soupeřit špičkové hráče…

 

Reflex.cz

Výprava na severní pól aneb Jak si poradit s tím, když vám cíl vaší cesty stále „uhýbá“?

Výprava na severní pól aneb Jak si poradit s tím,…

Výprava na severní pól je prý „na palici“. Helikoptéra vás vysadí uprostřed bílého ničeho, zakousne se do vás…

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…