Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

 
 

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva.

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva. Ano malé vznětové Lupo umělo již v roce 1999 jezdil za méně něž 3 litry nafty na 100 km. Že to nebylo jen tak, ukáže náš dnešní článek.

Automobily běžně prodávané na českém trhu míváme zapůjčeny zpravidla mezi prvními pěti automobilovými redakcemi v ČR, ale k modelům, které nejsou u nás prodávány se dostáváme obtížněji. Vzácnou příležitost otestovat ojedinělé Lupo 3L jsme převedli do pravidelného testu, ale protože technika tohoto Volkswagenu předběhla o několik let svou dobu, věnujeme některým detailům více pozornosti zde.

Motor
Po obchodních i provozních úspěších čtyřválcových vznětových motorů SDI a TDI připravil Volkswagen na konci devadesátých let pro svůj prestižní třílitrový model hliníkový tříválec 1.2 TDI. Vedle většího tříválce 1.4 TDI byl motor Lupa 3L prvním tříválcovým dieselem koncernu VW. Oba motory mají mnoho společného, ale v řadě detailů byl menší a úspornější agregát dále vyvíjen. Celohliníkový motor s vyvažovacím hřídelem dává nejvyšší výkon 45 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 140 Nm mezi 1800 a 2400 ot./min.

Vstřikovače čerpadlo-tryska přivedly do sériové autoprodukce do vznětového motoru maximální vstřikovací tlaky přes hranici 2000 bar. Válce s rozestupy 88 mm a vrtáním 76,5 mm mají shodné parametry jako u masově vyráběných čtyřválců TDI, což umožnilo snížit výrobní náklady. Ačkoli se výrobce vždy snažil propagovat ekologický přínos Lupa 3L, třílitrové auto dosud nedostalo filtr pevných částic.

Převodovka
Aby byl eliminován vliv řidiče na spotřebu paliva a současně zachována vysoká účinnost převodovky, byla zvolena manuální převodovka s elektrohydraulickým řazením rychlostních stupňů. Automatizovaná převodovka DS 085 má svůj základ v pětistupňové manuální převodovce. Řidič má možnost ovlivnit volbu převodového stupně v režimu Tiptronic pohybem voliče vpřed resp. vzad, ale ani v tomto případě nedovolí automat zařazení nevhodného stupně.V automatickém módu řadí převodovka sama.

Lupo 3L musí mít pro dosažení minimální spotřeby aktivován režim ECO. Jeho součástí je start-stop funkce, která vypíná motor asi po čtyřsekundovém zastavení automobilu při současném sešlápnutí brzdového pedálu. Při rozjezdu pak motor startuje ne při sešlápnutí pedálu plynu, ale již při uvolňování pedálu brzdy.

Režim ECO lze vypnout stiskem tlačítka na středové konzole, což nejenže deaktivuje vypínání motoru, ale také mění okamžik přeřazení z úsporného režimu do sportovnějšího, kdy převodovka dovolí motoru práci ve vyšších otáčkách.

Celková hmotnostní úspora na motoru a převodovce Lupa 3L činí 26 kg oproti běžnému vznětovému modelu.

Karosérie
Karosérie původního Lupa prošla důkladnou odtučňovací kůrou, ale základ zůstává společný. Proti základu je karosérie 3L-auta vybavena tenčími plechy podélných nosníků, zasklení je provedeno tenčími skly, což snížilo hmotnost vozu o 3 kg. Dveře a blatníky jsou vyrobeny z hliníku a jsou o třetinu lehčí než původní ocelové. Přední kapota je také z hliníku, zadní výklopné víko má rám z hořčíku a povrchové díly z hliníku, což snížilo hmotnost tohoto dílu o 45%. Aby se výrobce vyhnul kontaktní korozi při styku různých materiálů, spojuje jednotlivé díly nekonvenčními technologiemi jako je lepení, nýtování nebo laserové pájení.

Celková hmotnostní úspora na karosérii Lupa 3L činí 50 kg. Optimalizovaná výbava vozu snížila hmotnost o 18 kg.

Aerodynamika
Krátká karosérie s výraznou odtrhovou hranou na zádi se stala základem pro další optimalizaci aerodynamiky rekordně úsporného Volkswagenu. Lupo 3L dostalo nové přední a zadní nárazníky, minimalizované spáry mezi díly karosérie a nově koncipovaný vstup chladícího vzduchu motoru. Výsledkem je rekordní koeficient odporu vzduchu u tak krátkého automobilu cx=0,29.

Podvozek
Klasicky uspořádaný podvozek se vzpěrami McPherson a trojúhelníkovými rameny vpředu a zkrutnou příčkou spojená vlečená ramena vzadu dostal místo ocelových hliníkové komponenty, zasazené na předním hliníkovém pomocném rámu. Optimalizace jízdních vlastností a úzké pneumatiky byly důvodem pro rozšíření rozchodu kol o 53 mm.

Součástí palivo šetřícího konceptu Lupa 3L je montáž řízení bez posilovače. Volant s hořčíkovým rámem ve svém malém středu ukrývá airbag řidiče.

Hliníková kovaná kola obouvají pneumatiky o netypickém rozměru 155/65 R14 s nízkým odporem valení.

Pohotovostní hmotnost
Celková pohotovostní hmotnost Volkswagenu Lupo TDI 3L činí 826 kg. Z toho stále připadá 50,5 % hmotnosti na ocel, 16,4 % hmotnosti na lehké kovy, 14 % na plasty, 5,7 % na palivo a maziva , 4,5 % na kabeláž a elektromotory, 2,8 % na sklo, 2,4 % na pneumatiky a pryž a 1,4 % hmotnosti náleží na tlumící materiály a zbývající asi 2 % na airbag, lak a další drobnosti.

Test Volkswagenu Lupo 3L TDI najdete v magazínu Auto.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bloomberg: Euro míří k tomu stát se nejvýkonnější měnou velkých ekonomik Bloomberg: Euro míří k tomu stát se nejvýkonnější měnou velkých ekonomik

Jakkoli se zdálo, že letošek bude pro euro katastrofou,…

Sobotka odeslal Zemanovi demisi Valachové, náhradou má být její náměstek Sobotka odeslal Zemanovi demisi Valachové, náhradou má být její náměstek

Premiér Bohuslav Sobotka přijal rezignaci ministryně…

Neznámí střelci v Egyptě zaútočili na autobus s křesťany: 26 mrtvých Neznámí střelci v Egyptě zaútočili na autobus s křesťany: 26 mrtvých

Útok na koptské křesťany v Egyptě si vyžádal nejméně 26…

Zápisník Tomáše Stingla: Svoboda spíš než banán Zápisník Tomáše Stingla: Svoboda spíš než banán

Česko se stalo (opět) nejsvobodnější zemí Evropské unie.…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu

Uživatelské recenze na Moje.Auto.cz hodnotí nejslabší…

Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska

Německý čtrnáctideník Automobilwoche před několika dny…

 



 
Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

Dnes 13:57

V rámci příchodu nového modelového roku se Škoda Superb dočkala širší výbavy a vylepšené bezpečnosti.




Blesk.cz

Trapas zpěvačky Elis: Ukázala díru v rozkroku

Trapas zpěvačky Elis: Ukázala díru v rozkroku

Ups, tak tohle se moc nepovedlo. Zpěvačka Elis (22) neboli Eliška Mrázová si už nějakou dobu dává do těla, a…

Náplavka bude patřit dětem. Ratolest Fest nabídne přes 100 zážitků

Náplavka bude patřit dětem. Ratolest Fest nabídne…

Už počtvrté se pražské Rašínovo a Hořejší nábřeží promění v místo přívětivé dětem. V sobotu se tu totiž…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Chomutov sehnal útočníka, z Budějovic přijde Rob

PŘESTUPY ONLINE: Chomutov sehnal útočníka, z…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát bude stamiliony

Schick se rozhodl pro Juventus! Pomohl Nedvěd, stát…

Přestupová bomba tiká. Patrik Schick odsouhlasil přestup do Juventusu, který se finalizuje. „Transfer může být…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Dotknout se nebe. Kominické řemeslo na poetických fotografiích

Dotknout se nebe. Kominické řemeslo na poetických…

V roce 2011 se estonská fotografka Tatjana Lindová spřátelila s partou estonských kominíků a od té doby se…