Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

 
 

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva.

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva. Ano malé vznětové Lupo umělo již v roce 1999 jezdil za méně něž 3 litry nafty na 100 km. Že to nebylo jen tak, ukáže náš dnešní článek.

Automobily běžně prodávané na českém trhu míváme zapůjčeny zpravidla mezi prvními pěti automobilovými redakcemi v ČR, ale k modelům, které nejsou u nás prodávány se dostáváme obtížněji. Vzácnou příležitost otestovat ojedinělé Lupo 3L jsme převedli do pravidelného testu, ale protože technika tohoto Volkswagenu předběhla o několik let svou dobu, věnujeme některým detailům více pozornosti zde.

Motor
Po obchodních i provozních úspěších čtyřválcových vznětových motorů SDI a TDI připravil Volkswagen na konci devadesátých let pro svůj prestižní třílitrový model hliníkový tříválec 1.2 TDI. Vedle většího tříválce 1.4 TDI byl motor Lupa 3L prvním tříválcovým dieselem koncernu VW. Oba motory mají mnoho společného, ale v řadě detailů byl menší a úspornější agregát dále vyvíjen. Celohliníkový motor s vyvažovacím hřídelem dává nejvyšší výkon 45 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 140 Nm mezi 1800 a 2400 ot./min.

Vstřikovače čerpadlo-tryska přivedly do sériové autoprodukce do vznětového motoru maximální vstřikovací tlaky přes hranici 2000 bar. Válce s rozestupy 88 mm a vrtáním 76,5 mm mají shodné parametry jako u masově vyráběných čtyřválců TDI, což umožnilo snížit výrobní náklady. Ačkoli se výrobce vždy snažil propagovat ekologický přínos Lupa 3L, třílitrové auto dosud nedostalo filtr pevných částic.

Převodovka
Aby byl eliminován vliv řidiče na spotřebu paliva a současně zachována vysoká účinnost převodovky, byla zvolena manuální převodovka s elektrohydraulickým řazením rychlostních stupňů. Automatizovaná převodovka DS 085 má svůj základ v pětistupňové manuální převodovce. Řidič má možnost ovlivnit volbu převodového stupně v režimu Tiptronic pohybem voliče vpřed resp. vzad, ale ani v tomto případě nedovolí automat zařazení nevhodného stupně.V automatickém módu řadí převodovka sama.

Lupo 3L musí mít pro dosažení minimální spotřeby aktivován režim ECO. Jeho součástí je start-stop funkce, která vypíná motor asi po čtyřsekundovém zastavení automobilu při současném sešlápnutí brzdového pedálu. Při rozjezdu pak motor startuje ne při sešlápnutí pedálu plynu, ale již při uvolňování pedálu brzdy.

Režim ECO lze vypnout stiskem tlačítka na středové konzole, což nejenže deaktivuje vypínání motoru, ale také mění okamžik přeřazení z úsporného režimu do sportovnějšího, kdy převodovka dovolí motoru práci ve vyšších otáčkách.

Celková hmotnostní úspora na motoru a převodovce Lupa 3L činí 26 kg oproti běžnému vznětovému modelu.

Karosérie
Karosérie původního Lupa prošla důkladnou odtučňovací kůrou, ale základ zůstává společný. Proti základu je karosérie 3L-auta vybavena tenčími plechy podélných nosníků, zasklení je provedeno tenčími skly, což snížilo hmotnost vozu o 3 kg. Dveře a blatníky jsou vyrobeny z hliníku a jsou o třetinu lehčí než původní ocelové. Přední kapota je také z hliníku, zadní výklopné víko má rám z hořčíku a povrchové díly z hliníku, což snížilo hmotnost tohoto dílu o 45%. Aby se výrobce vyhnul kontaktní korozi při styku různých materiálů, spojuje jednotlivé díly nekonvenčními technologiemi jako je lepení, nýtování nebo laserové pájení.

Celková hmotnostní úspora na karosérii Lupa 3L činí 50 kg. Optimalizovaná výbava vozu snížila hmotnost o 18 kg.

Aerodynamika
Krátká karosérie s výraznou odtrhovou hranou na zádi se stala základem pro další optimalizaci aerodynamiky rekordně úsporného Volkswagenu. Lupo 3L dostalo nové přední a zadní nárazníky, minimalizované spáry mezi díly karosérie a nově koncipovaný vstup chladícího vzduchu motoru. Výsledkem je rekordní koeficient odporu vzduchu u tak krátkého automobilu cx=0,29.

Podvozek
Klasicky uspořádaný podvozek se vzpěrami McPherson a trojúhelníkovými rameny vpředu a zkrutnou příčkou spojená vlečená ramena vzadu dostal místo ocelových hliníkové komponenty, zasazené na předním hliníkovém pomocném rámu. Optimalizace jízdních vlastností a úzké pneumatiky byly důvodem pro rozšíření rozchodu kol o 53 mm.

Součástí palivo šetřícího konceptu Lupa 3L je montáž řízení bez posilovače. Volant s hořčíkovým rámem ve svém malém středu ukrývá airbag řidiče.

Hliníková kovaná kola obouvají pneumatiky o netypickém rozměru 155/65 R14 s nízkým odporem valení.

Pohotovostní hmotnost
Celková pohotovostní hmotnost Volkswagenu Lupo TDI 3L činí 826 kg. Z toho stále připadá 50,5 % hmotnosti na ocel, 16,4 % hmotnosti na lehké kovy, 14 % na plasty, 5,7 % na palivo a maziva , 4,5 % na kabeláž a elektromotory, 2,8 % na sklo, 2,4 % na pneumatiky a pryž a 1,4 % hmotnosti náleží na tlumící materiály a zbývající asi 2 % na airbag, lak a další drobnosti.

Test Volkswagenu Lupo 3L TDI najdete v magazínu Auto.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Indové se chystají na český trh s léčivy Indové se chystají na český trh s léčivy

Evropský trh s generickými léky čeká velké přeskupení…

Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh Člen rozpočtové rady: Vláda rezignovala na snahu snížit dluh

Plánované schodky státního rozpočtu na následující tři…

Ředitel středočeské záchranky rezignoval kvůli Rathově kauze Ředitel středočeské záchranky rezignoval kvůli Rathově kauze

Ředitel středočeské záchranné služby Martin Houdek…

Maláčová podle exnáměstka MPSV chybovala při udílení dotací Maláčová podle exnáměstka MPSV chybovala při udílení dotací

Kandidátka na ministryni práce Jana Maláčová (ČSSD) se…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu

Uživatelské recenze na Moje.Auto.cz hodnotí nejslabší…

Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska

Německý čtrnáctideník Automobilwoche před několika dny…

 



 
Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Renault Zoe R90 – Na elektřinu do Brna a zpátky?

Dnes 12:50

V Evropě jde o nejprodávanější elektromobil, v tuzemsku je ale Renault Zoe žhavou novinkou. Přijíždí rovnou ve verzi s velkými akumulátory, které slibují pohádkový dojezd.




Blesk.cz

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Zpěvačka Eva Pilarová (78) ruší koncerty! Vážná operace

Vážné zranění jí překazilo plány! Zpěvačka Eva Pilarová (78) zrušila účast na akci, jelikož musela po ošklivém…

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery: Poslední člen vyvražděného kmene žije už 22 let sám

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery:…

Na internetu se objevily dech beroucí záběry. Poslední známý přeživší z Amazonského kmene, který vyvraždili…

 

iSport.cz

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa potěší sprintery

Tour ONLINE: Po náročných horách oddych, 13. etapa…

Po extrémně náročných etapách na Tour de France, které si vyžádaly konec hned několika sprinterů, čeká cyklisty…

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen mírně zaostává?

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen…

Obhájí Plzeň titul, sesadí ji přes léto sladěnější Slavia, nebo obživne naposledy klopýtající kolos jménem…

 

Reflex.cz

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Novou generaci Američanů vychovávají digitální asistentky

Rozsvítí světla, pustí hudbu, přečtou zprávy a také zodpoví takřka všechny zvídavé dotazy. Digitální asistentky…

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La Chia aneb Maminky na podium patří!

Coloursový reflexář Milana Tesaře: Vladivojna La…

Do soutěže, které z kapel se svou „tajnou noční“ produkcí podaří zbourat stan Reflexu, výrazně promluvila…