Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

 
 

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva.

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva. Ano malé vznětové Lupo umělo již v roce 1999 jezdil za méně něž 3 litry nafty na 100 km. Že to nebylo jen tak, ukáže náš dnešní článek.

Automobily běžně prodávané na českém trhu míváme zapůjčeny zpravidla mezi prvními pěti automobilovými redakcemi v ČR, ale k modelům, které nejsou u nás prodávány se dostáváme obtížněji. Vzácnou příležitost otestovat ojedinělé Lupo 3L jsme převedli do pravidelného testu, ale protože technika tohoto Volkswagenu předběhla o několik let svou dobu, věnujeme některým detailům více pozornosti zde.

Motor
Po obchodních i provozních úspěších čtyřválcových vznětových motorů SDI a TDI připravil Volkswagen na konci devadesátých let pro svůj prestižní třílitrový model hliníkový tříválec 1.2 TDI. Vedle většího tříválce 1.4 TDI byl motor Lupa 3L prvním tříválcovým dieselem koncernu VW. Oba motory mají mnoho společného, ale v řadě detailů byl menší a úspornější agregát dále vyvíjen. Celohliníkový motor s vyvažovacím hřídelem dává nejvyšší výkon 45 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 140 Nm mezi 1800 a 2400 ot./min.

Vstřikovače čerpadlo-tryska přivedly do sériové autoprodukce do vznětového motoru maximální vstřikovací tlaky přes hranici 2000 bar. Válce s rozestupy 88 mm a vrtáním 76,5 mm mají shodné parametry jako u masově vyráběných čtyřválců TDI, což umožnilo snížit výrobní náklady. Ačkoli se výrobce vždy snažil propagovat ekologický přínos Lupa 3L, třílitrové auto dosud nedostalo filtr pevných částic.

Převodovka
Aby byl eliminován vliv řidiče na spotřebu paliva a současně zachována vysoká účinnost převodovky, byla zvolena manuální převodovka s elektrohydraulickým řazením rychlostních stupňů. Automatizovaná převodovka DS 085 má svůj základ v pětistupňové manuální převodovce. Řidič má možnost ovlivnit volbu převodového stupně v režimu Tiptronic pohybem voliče vpřed resp. vzad, ale ani v tomto případě nedovolí automat zařazení nevhodného stupně.V automatickém módu řadí převodovka sama.

Lupo 3L musí mít pro dosažení minimální spotřeby aktivován režim ECO. Jeho součástí je start-stop funkce, která vypíná motor asi po čtyřsekundovém zastavení automobilu při současném sešlápnutí brzdového pedálu. Při rozjezdu pak motor startuje ne při sešlápnutí pedálu plynu, ale již při uvolňování pedálu brzdy.

Režim ECO lze vypnout stiskem tlačítka na středové konzole, což nejenže deaktivuje vypínání motoru, ale také mění okamžik přeřazení z úsporného režimu do sportovnějšího, kdy převodovka dovolí motoru práci ve vyšších otáčkách.

Celková hmotnostní úspora na motoru a převodovce Lupa 3L činí 26 kg oproti běžnému vznětovému modelu.

Karosérie
Karosérie původního Lupa prošla důkladnou odtučňovací kůrou, ale základ zůstává společný. Proti základu je karosérie 3L-auta vybavena tenčími plechy podélných nosníků, zasklení je provedeno tenčími skly, což snížilo hmotnost vozu o 3 kg. Dveře a blatníky jsou vyrobeny z hliníku a jsou o třetinu lehčí než původní ocelové. Přední kapota je také z hliníku, zadní výklopné víko má rám z hořčíku a povrchové díly z hliníku, což snížilo hmotnost tohoto dílu o 45%. Aby se výrobce vyhnul kontaktní korozi při styku různých materiálů, spojuje jednotlivé díly nekonvenčními technologiemi jako je lepení, nýtování nebo laserové pájení.

Celková hmotnostní úspora na karosérii Lupa 3L činí 50 kg. Optimalizovaná výbava vozu snížila hmotnost o 18 kg.

Aerodynamika
Krátká karosérie s výraznou odtrhovou hranou na zádi se stala základem pro další optimalizaci aerodynamiky rekordně úsporného Volkswagenu. Lupo 3L dostalo nové přední a zadní nárazníky, minimalizované spáry mezi díly karosérie a nově koncipovaný vstup chladícího vzduchu motoru. Výsledkem je rekordní koeficient odporu vzduchu u tak krátkého automobilu cx=0,29.

Podvozek
Klasicky uspořádaný podvozek se vzpěrami McPherson a trojúhelníkovými rameny vpředu a zkrutnou příčkou spojená vlečená ramena vzadu dostal místo ocelových hliníkové komponenty, zasazené na předním hliníkovém pomocném rámu. Optimalizace jízdních vlastností a úzké pneumatiky byly důvodem pro rozšíření rozchodu kol o 53 mm.

Součástí palivo šetřícího konceptu Lupa 3L je montáž řízení bez posilovače. Volant s hořčíkovým rámem ve svém malém středu ukrývá airbag řidiče.

Hliníková kovaná kola obouvají pneumatiky o netypickém rozměru 155/65 R14 s nízkým odporem valení.

Pohotovostní hmotnost
Celková pohotovostní hmotnost Volkswagenu Lupo TDI 3L činí 826 kg. Z toho stále připadá 50,5 % hmotnosti na ocel, 16,4 % hmotnosti na lehké kovy, 14 % na plasty, 5,7 % na palivo a maziva , 4,5 % na kabeláž a elektromotory, 2,8 % na sklo, 2,4 % na pneumatiky a pryž a 1,4 % hmotnosti náleží na tlumící materiály a zbývající asi 2 % na airbag, lak a další drobnosti.

Test Volkswagenu Lupo 3L TDI najdete v magazínu Auto.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Valachová: Jednání o nové vládě neskončilo, koalici s ANO chce ale stále více členů ČSSD Valachová: Jednání o nové vládě neskončilo, koalici s ANO chce ale stále více členů ČSSD

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 



Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu

Uživatelské recenze na Moje.Auto.cz hodnotí nejslabší…

Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska

Německý čtrnáctideník Automobilwoche před několika dny…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Dnes 18:50

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL? Odejít ven se mi vyplatilo

K reprezentaci se připojil nováček Rittich: NHL?…

Po jedné kompletní sezoně v extralize podepsal David Rittich (25) smlouvu s Calgary. Výsledek? První rok farma.…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…