Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

 
 

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva.

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva. Ano malé vznětové Lupo umělo již v roce 1999 jezdil za méně něž 3 litry nafty na 100 km. Že to nebylo jen tak, ukáže náš dnešní článek.

Automobily běžně prodávané na českém trhu míváme zapůjčeny zpravidla mezi prvními pěti automobilovými redakcemi v ČR, ale k modelům, které nejsou u nás prodávány se dostáváme obtížněji. Vzácnou příležitost otestovat ojedinělé Lupo 3L jsme převedli do pravidelného testu, ale protože technika tohoto Volkswagenu předběhla o několik let svou dobu, věnujeme některým detailům více pozornosti zde.

Motor
Po obchodních i provozních úspěších čtyřválcových vznětových motorů SDI a TDI připravil Volkswagen na konci devadesátých let pro svůj prestižní třílitrový model hliníkový tříválec 1.2 TDI. Vedle většího tříválce 1.4 TDI byl motor Lupa 3L prvním tříválcovým dieselem koncernu VW. Oba motory mají mnoho společného, ale v řadě detailů byl menší a úspornější agregát dále vyvíjen. Celohliníkový motor s vyvažovacím hřídelem dává nejvyšší výkon 45 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 140 Nm mezi 1800 a 2400 ot./min.

Vstřikovače čerpadlo-tryska přivedly do sériové autoprodukce do vznětového motoru maximální vstřikovací tlaky přes hranici 2000 bar. Válce s rozestupy 88 mm a vrtáním 76,5 mm mají shodné parametry jako u masově vyráběných čtyřválců TDI, což umožnilo snížit výrobní náklady. Ačkoli se výrobce vždy snažil propagovat ekologický přínos Lupa 3L, třílitrové auto dosud nedostalo filtr pevných částic.

Převodovka
Aby byl eliminován vliv řidiče na spotřebu paliva a současně zachována vysoká účinnost převodovky, byla zvolena manuální převodovka s elektrohydraulickým řazením rychlostních stupňů. Automatizovaná převodovka DS 085 má svůj základ v pětistupňové manuální převodovce. Řidič má možnost ovlivnit volbu převodového stupně v režimu Tiptronic pohybem voliče vpřed resp. vzad, ale ani v tomto případě nedovolí automat zařazení nevhodného stupně.V automatickém módu řadí převodovka sama.

Lupo 3L musí mít pro dosažení minimální spotřeby aktivován režim ECO. Jeho součástí je start-stop funkce, která vypíná motor asi po čtyřsekundovém zastavení automobilu při současném sešlápnutí brzdového pedálu. Při rozjezdu pak motor startuje ne při sešlápnutí pedálu plynu, ale již při uvolňování pedálu brzdy.

Režim ECO lze vypnout stiskem tlačítka na středové konzole, což nejenže deaktivuje vypínání motoru, ale také mění okamžik přeřazení z úsporného režimu do sportovnějšího, kdy převodovka dovolí motoru práci ve vyšších otáčkách.

Celková hmotnostní úspora na motoru a převodovce Lupa 3L činí 26 kg oproti běžnému vznětovému modelu.

Karosérie
Karosérie původního Lupa prošla důkladnou odtučňovací kůrou, ale základ zůstává společný. Proti základu je karosérie 3L-auta vybavena tenčími plechy podélných nosníků, zasklení je provedeno tenčími skly, což snížilo hmotnost vozu o 3 kg. Dveře a blatníky jsou vyrobeny z hliníku a jsou o třetinu lehčí než původní ocelové. Přední kapota je také z hliníku, zadní výklopné víko má rám z hořčíku a povrchové díly z hliníku, což snížilo hmotnost tohoto dílu o 45%. Aby se výrobce vyhnul kontaktní korozi při styku různých materiálů, spojuje jednotlivé díly nekonvenčními technologiemi jako je lepení, nýtování nebo laserové pájení.

Celková hmotnostní úspora na karosérii Lupa 3L činí 50 kg. Optimalizovaná výbava vozu snížila hmotnost o 18 kg.

Aerodynamika
Krátká karosérie s výraznou odtrhovou hranou na zádi se stala základem pro další optimalizaci aerodynamiky rekordně úsporného Volkswagenu. Lupo 3L dostalo nové přední a zadní nárazníky, minimalizované spáry mezi díly karosérie a nově koncipovaný vstup chladícího vzduchu motoru. Výsledkem je rekordní koeficient odporu vzduchu u tak krátkého automobilu cx=0,29.

Podvozek
Klasicky uspořádaný podvozek se vzpěrami McPherson a trojúhelníkovými rameny vpředu a zkrutnou příčkou spojená vlečená ramena vzadu dostal místo ocelových hliníkové komponenty, zasazené na předním hliníkovém pomocném rámu. Optimalizace jízdních vlastností a úzké pneumatiky byly důvodem pro rozšíření rozchodu kol o 53 mm.

Součástí palivo šetřícího konceptu Lupa 3L je montáž řízení bez posilovače. Volant s hořčíkovým rámem ve svém malém středu ukrývá airbag řidiče.

Hliníková kovaná kola obouvají pneumatiky o netypickém rozměru 155/65 R14 s nízkým odporem valení.

Pohotovostní hmotnost
Celková pohotovostní hmotnost Volkswagenu Lupo TDI 3L činí 826 kg. Z toho stále připadá 50,5 % hmotnosti na ocel, 16,4 % hmotnosti na lehké kovy, 14 % na plasty, 5,7 % na palivo a maziva , 4,5 % na kabeláž a elektromotory, 2,8 % na sklo, 2,4 % na pneumatiky a pryž a 1,4 % hmotnosti náleží na tlumící materiály a zbývající asi 2 % na airbag, lak a další drobnosti.

Test Volkswagenu Lupo 3L TDI najdete v magazínu Auto.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu

Uživatelské recenze na Moje.Auto.cz hodnotí nejslabší…

Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska

Německý čtrnáctideník Automobilwoche před několika dny…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…