Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

Volkswagen Lupo 3L: třílitrová technika podrobně

 
 

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva.

Je to už téměř šest let, co Ferdinand Piech, jako šéf koncernu VW, uváděl na trh první třílitrové auto na světě. Pokud si už přesně nepamatujete oč šlo, připomínáme, že za číslovkou výjimečně není zdvihový objem motoru, nýbrž kombinovaná spotřeba paliva. Ano malé vznětové Lupo umělo již v roce 1999 jezdil za méně něž 3 litry nafty na 100 km. Že to nebylo jen tak, ukáže náš dnešní článek.

Automobily běžně prodávané na českém trhu míváme zapůjčeny zpravidla mezi prvními pěti automobilovými redakcemi v ČR, ale k modelům, které nejsou u nás prodávány se dostáváme obtížněji. Vzácnou příležitost otestovat ojedinělé Lupo 3L jsme převedli do pravidelného testu, ale protože technika tohoto Volkswagenu předběhla o několik let svou dobu, věnujeme některým detailům více pozornosti zde.

Motor
Po obchodních i provozních úspěších čtyřválcových vznětových motorů SDI a TDI připravil Volkswagen na konci devadesátých let pro svůj prestižní třílitrový model hliníkový tříválec 1.2 TDI. Vedle většího tříválce 1.4 TDI byl motor Lupa 3L prvním tříválcovým dieselem koncernu VW. Oba motory mají mnoho společného, ale v řadě detailů byl menší a úspornější agregát dále vyvíjen. Celohliníkový motor s vyvažovacím hřídelem dává nejvyšší výkon 45 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 140 Nm mezi 1800 a 2400 ot./min.

Vstřikovače čerpadlo-tryska přivedly do sériové autoprodukce do vznětového motoru maximální vstřikovací tlaky přes hranici 2000 bar. Válce s rozestupy 88 mm a vrtáním 76,5 mm mají shodné parametry jako u masově vyráběných čtyřválců TDI, což umožnilo snížit výrobní náklady. Ačkoli se výrobce vždy snažil propagovat ekologický přínos Lupa 3L, třílitrové auto dosud nedostalo filtr pevných částic.

Převodovka
Aby byl eliminován vliv řidiče na spotřebu paliva a současně zachována vysoká účinnost převodovky, byla zvolena manuální převodovka s elektrohydraulickým řazením rychlostních stupňů. Automatizovaná převodovka DS 085 má svůj základ v pětistupňové manuální převodovce. Řidič má možnost ovlivnit volbu převodového stupně v režimu Tiptronic pohybem voliče vpřed resp. vzad, ale ani v tomto případě nedovolí automat zařazení nevhodného stupně.V automatickém módu řadí převodovka sama.

Lupo 3L musí mít pro dosažení minimální spotřeby aktivován režim ECO. Jeho součástí je start-stop funkce, která vypíná motor asi po čtyřsekundovém zastavení automobilu při současném sešlápnutí brzdového pedálu. Při rozjezdu pak motor startuje ne při sešlápnutí pedálu plynu, ale již při uvolňování pedálu brzdy.

Režim ECO lze vypnout stiskem tlačítka na středové konzole, což nejenže deaktivuje vypínání motoru, ale také mění okamžik přeřazení z úsporného režimu do sportovnějšího, kdy převodovka dovolí motoru práci ve vyšších otáčkách.

Celková hmotnostní úspora na motoru a převodovce Lupa 3L činí 26 kg oproti běžnému vznětovému modelu.

Karosérie
Karosérie původního Lupa prošla důkladnou odtučňovací kůrou, ale základ zůstává společný. Proti základu je karosérie 3L-auta vybavena tenčími plechy podélných nosníků, zasklení je provedeno tenčími skly, což snížilo hmotnost vozu o 3 kg. Dveře a blatníky jsou vyrobeny z hliníku a jsou o třetinu lehčí než původní ocelové. Přední kapota je také z hliníku, zadní výklopné víko má rám z hořčíku a povrchové díly z hliníku, což snížilo hmotnost tohoto dílu o 45%. Aby se výrobce vyhnul kontaktní korozi při styku různých materiálů, spojuje jednotlivé díly nekonvenčními technologiemi jako je lepení, nýtování nebo laserové pájení.

Celková hmotnostní úspora na karosérii Lupa 3L činí 50 kg. Optimalizovaná výbava vozu snížila hmotnost o 18 kg.

Aerodynamika
Krátká karosérie s výraznou odtrhovou hranou na zádi se stala základem pro další optimalizaci aerodynamiky rekordně úsporného Volkswagenu. Lupo 3L dostalo nové přední a zadní nárazníky, minimalizované spáry mezi díly karosérie a nově koncipovaný vstup chladícího vzduchu motoru. Výsledkem je rekordní koeficient odporu vzduchu u tak krátkého automobilu cx=0,29.

Podvozek
Klasicky uspořádaný podvozek se vzpěrami McPherson a trojúhelníkovými rameny vpředu a zkrutnou příčkou spojená vlečená ramena vzadu dostal místo ocelových hliníkové komponenty, zasazené na předním hliníkovém pomocném rámu. Optimalizace jízdních vlastností a úzké pneumatiky byly důvodem pro rozšíření rozchodu kol o 53 mm.

Součástí palivo šetřícího konceptu Lupa 3L je montáž řízení bez posilovače. Volant s hořčíkovým rámem ve svém malém středu ukrývá airbag řidiče.

Hliníková kovaná kola obouvají pneumatiky o netypickém rozměru 155/65 R14 s nízkým odporem valení.

Pohotovostní hmotnost
Celková pohotovostní hmotnost Volkswagenu Lupo TDI 3L činí 826 kg. Z toho stále připadá 50,5 % hmotnosti na ocel, 16,4 % hmotnosti na lehké kovy, 14 % na plasty, 5,7 % na palivo a maziva , 4,5 % na kabeláž a elektromotory, 2,8 % na sklo, 2,4 % na pneumatiky a pryž a 1,4 % hmotnosti náleží na tlumící materiály a zbývající asi 2 % na airbag, lak a další drobnosti.

Test Volkswagenu Lupo 3L TDI najdete v magazínu Auto.cz.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show Komentář Martina Čabana: Dojemně pitomá show

Česko hledá prezidenta. Už do názvu pořadu,…

Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu Moje.Auto.cz: Volkswagen Lupo – Nejsilnější proti nejslabšímu

Uživatelské recenze na Moje.Auto.cz hodnotí nejslabší…

Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska Příští generace TDI již bez systému čerpadlo-tryska

Německý čtrnáctideník Automobilwoche před několika dny…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Včera

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva spolužáky a skončil za mřížemi

Student (15) vystřílel školu v Kentucky: Zabil dva…

Při střelbě na střední škole v americkém státě Kentucky byli dnes zabiti dva studenti, patnáctiletý chlapec a…

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o semifinále se porve s Halepovou

ONLINE: Plíšková jde na světovou jedničku, o…

Hned dvěma zástupcům mohou čeští tenisoví fanoušci držet palce ve středečním programu. Karolína Plíšková po…

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

 

Reflex.cz

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na Primě. Sledovali jsme živě!

Reflex komentoval debatu prezidentských kandidátů na…

V úterý od 20:00 proběhla první skutečná televizní debatu prezidentských kandidátů. Po monologu Miloše Zemana na…

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…