Volkswagen Sharan: Druhá generace přijíždí po 15 letech
První Sharan se vyrábí již od roku 1995, po patnácti letech je tak čas na změnu. Druhá generace, která právě debutuje v Ženevě, je postavena na nově vyvinuté platformě, bude mít poprvé dvojici zadních bočních posuvných dveří, až sedm míst a pod kapotou několik zážehových i vznětových motorů.
Vzhledem k tomu, že původní generaci co do velikosti začala šlapat na paty o třídu menší MPV, novinka pořádně narostla – o 220 mm na 4854 mm. Je také o 92 mm širší, ale zároveň o 12 mm nižší. Přes razantní zvětšení délky i šířky váží nový Sharan o 30 kg méně.
Variabilita je u MPV na prvním místě. Přístup k zadním sedadlům je možný díky již zmíněné dvojici velkých posuvných dveří, které spolu s výklopnou stěnou mohou pohánět elektromotorky. Trojici samostatných sedadel ve druhé řadě lze posouvat v rozsahu 160 mm, ale také natáčet o 20 stupňů. Tato funkce se hodí tehdy, když je třeba převézt více pasažérů než pět. Ve třetí řadě je více místa, rozvor náprav se oproti první generaci zvětšil o 75 mm. Sklápění do podlahy je samozřejmostí.
Paletu motorů tvoří výhradně přeplňované zážehové a vznětové čtyřválce. Agregát 1,4 TSI poskytuje 110 kW (150 k), je spřažen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a v kombinaci spotřebuje 7,4 l/100 km.
Větší dvoulitr nabízí 147 kW (200 k), standardně převodovku DSG a spotřebuje 8,6 l/100 km.
Řada turbodieselů se skládá ze dvou motorů objemu 2,0 l se vstřikováním common-rail s výkony 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). Slabší žádá na 100 km jízdy 5,4 l, silnější pak 5,7 l nafty.
Všechny modely s výjimkou posledního jmenovaného mají v základní výbavě automatické vypínání motoru Stop-Start a systém rekuperace brzdné energie prostřednictvím inteligentního alternátoru.
K dispozici je za příplatek také adaptivní podvozek ACC (Adaptive Chassis Control) s tlumiči s proměnlivou tlumicí charakteristikou. Jejich tuhost lze nastavit ve třech fázích – normální, komfortní a sportovní.
Zdokonalený parkovací asistent je schopen navigovat vozidlo na parkovací místo tak, aby stálo v pravém úhlu, tedy nejen bokem k chodníku. Není jej tedy problém umístit do řady aut například u supermarketů.
Nový Sharan se objeví u prodejců Volkswagenu až ke konci letošního roku. Na ceny a podrobnější specifikace si tedy ještě budeme muset počkat.