Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Sharan: Druhá generace přijíždí po 15 letech

Aleš Dragoun
Diskuze (152)
Volkswagen dlouho otálel s představením nástupce velkého vanu Sharan. Nyní na něj konečně přišla řada.

První Sharan se vyrábí již od roku 1995, po patnácti letech je tak čas na změnu. Druhá generace, která právě debutuje v Ženevě, je postavena na nově vyvinuté platformě, bude mít poprvé dvojici zadních bočních posuvných dveří, až sedm míst a pod kapotou několik zážehových i vznětových motorů.

Vzhledem k tomu, že původní generaci co do velikosti začala šlapat na paty o třídu menší MPV, novinka pořádně narostla – o 220 mm na 4854 mm. Je také o 92 mm širší, ale zároveň o 12 mm nižší. Přes razantní zvětšení délky i šířky váží nový Sharan o 30 kg méně.

Variabilita je u MPV na prvním místě. Přístup k zadním sedadlům je možný díky již zmíněné dvojici velkých posuvných dveří, které spolu s výklopnou stěnou mohou pohánět elektromotorky. Trojici samostatných sedadel ve druhé řadě lze posouvat v rozsahu 160 mm, ale také natáčet o 20 stupňů. Tato funkce se hodí tehdy, když je třeba převézt více pasažérů než pět. Ve třetí řadě je více místa, rozvor náprav se oproti první generaci zvětšil o 75 mm. Sklápění do podlahy je samozřejmostí.

Paletu motorů tvoří výhradně přeplňované zážehové a vznětové čtyřválce. Agregát 1,4 TSI poskytuje 110 kW (150 k), je spřažen se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a v kombinaci spotřebuje 7,4 l/100 km.

Větší dvoulitr nabízí 147 kW (200 k), standardně převodovku DSG a spotřebuje 8,6 l/100 km.

Řada turbodieselů se skládá ze dvou motorů objemu 2,0 l se vstřikováním common-rail s výkony 103 kW (140 k) a 125 kW (170 k). Slabší žádá na 100 km jízdy 5,4 l, silnější pak 5,7 l nafty.

Všechny modely s výjimkou posledního jmenovaného mají v základní výbavě automatické vypínání motoru Stop-Start a systém rekuperace brzdné energie prostřednictvím inteligentního alternátoru.

K dispozici je za příplatek také adaptivní podvozek ACC (Adaptive Chassis Control) s tlumiči s proměnlivou tlumicí charakteristikou. Jejich tuhost lze nastavit ve třech fázích – normální, komfortní a sportovní.

Zdokonalený parkovací asistent je schopen navigovat vozidlo na parkovací místo tak, aby stálo v pravém úhlu, tedy nejen bokem k chodníku. Není jej tedy problém umístit do řady aut například u supermarketů.

Nový Sharan se objeví u prodejců Volkswagenu až ke konci letošního roku. Na ceny a podrobnější specifikace si tedy ještě budeme muset počkat.

Aleš Dragoun
Diskuze (152)
13. 3. 2010 19:08
Re: ŠARAN
"plnohodnotné a moderní MPV", s tím bych úplně nesouhlasil. Spíš trochu nadopovaný Passat kombi s šoupacími dveřmi z Caravelly, s minimem invence.
Plnohodnotné MPV by mělo mít rovnou podlahu s průchodem mezi předními sedadly a otočná přední sedadla jako třeba staré EuroVany Ulysse/Evasion/806. Nenapadá mě nic v čem je tento Sharan lepší než třeba tyto staré MPV (plasty neolizuju ani neřeším).
Avatar - white label
9. 3. 2010 10:49
Re: Zajimalo by mne, zdali...
A co třeba u zadního náhonu, tam snad přední kola vodu nerozrazí a zadní pak nemůžou zabírat?
:-O :*) ;-)
Avatar - Emel
5. 3. 2010 22:16
Re: Zajimalo by mne, zdali...
S aquaplaningem systém pohonu kol nijak nesouvisí. Aquaplaning je jev, kdy dezén pneumatiky nestíhá odvést vodu pomocí drážek na stranu pneumatiky a ta tak ztrácí kontakt s vozovkou. Jediné co na to má vliv je pneumatika, rychlost a tloušťka vodní vrstvy. Předokolka, zadokolka, čtyřkolka, haldex, torsen... to je všechno jedno.
Avatar - Ada je zase tady
3. 3. 2010 00:39
Re: Zajimalo by mne, zdali...
Trochu jsem hledal po netu a konstatuji, ze mate pravdu. Byl jsem az dosud presvedcen, ze stary Sharan mel Torsen, protoze sdilel podvozkovou platformu s Passatem B5. A v nem byl take Torsen. S tim autem (Passat B5.5 2003) jsem najezdil pres 200 tis km a zatracene dobre vim, co v nem bylo.

Nicmene proti Haldexu nejsem jakkoli zaujat. Ostatne Freelander ho ma take, Volvo XC90 jakbysmet. Naopak pro lepsi pruchodivost lehkym terenem (napriklad kdyz se clovek s obytnym privesem potrebuji vyhrabat po desti do kopce na travnatou louku, nebo projet hlubokym blatem) je Haldex urcite lepsi, nez Torsen, ktery je optimalnim zpusobem pohonu spise pro silnicni provoz. Torsen (tedy alespon ten, ktery jsem mel v aute)je totiz ciste mechanicky mezinapravovy diferencial a neumoznuje "zamknuti" pohonu predni a zadni napravy "natvrdo". Potom se muze stat, ze napriklad zadni kola se protaceji a na predni se nedostane dostatek krouticiho momentu k prekonani prekazky, coz je pro pruchodivost terenem urcite horsi, nez sepnuty Haldex. Naopak Torsen je super na mokrou silnici. Auto s Torsenem je temer imunni k aquaplaningu. To Hladex je na mokre silnici horsi.

U Haldexu posledni generace mi u VW spis chybi to tlacitko, kterym by ho bylo mozne zamknout natvrdo (jako je tomu napriklad u Outlandera), protoze jsou takove okamziky v zivote lidskem, kdy to je zatracene prinosne...
Avatar - Thomasino
2. 3. 2010 23:42
Re: Sharan
To už spíše z Pola...

Ahoj WL, postrádáme tě v diskuzi u mě ;-)