Volkswagen Touareg - lidový vůz pro Afriku

Volkswagen Touareg - lidový vůz pro Afriku

 
 

Výklad jména Volkswagen Touareg, by mohl znít následovně: Lidový automobil pro jeden severoafrický národ - národ Touaregů. Zřejmě však nenajdeme ani kousek skutečnosti ve výše uvedené větě. Tato úvaha Volkswagen asi opravdu nepřivedla na jméno nového velkého off-roadu, protože technické parametry, výbava a ostatně i ceny spíše uzavírají nabídku současné automobilové produkce na tom horním, běžnému smrtelníkovi méně dostupném konci.

Volkswagen dlouhou dobu odolával zvyšujícímu se zájmu zákazníků o SUV a off-roady a s příchodem nové image VW v devadesátých letech se do strategických plánů pro nové tisíciletí dostal i exkluzivní terénní model. Významný růst kategorie SUV dokumentují následující čísla. V roce 1997 se prodalo jen v Evropě 362.000 SUV, zatímco v roce 2001 to bylo již 604.000 kusů. Očekávaný celosvětový objem prodeje se, podle marketingových průzkumů, má v roce 2004 přiblížit miliónu prodaných SUV, takže pro VW nastal ten nejvyšší čas ukousnout patřičný díl ze zvětšujícího se koláče.

Touareg není žádným mrňousem, se svými rozměry (4754 x 1928 x 1726 mm) a rozvorem 2855 mm se řadí k velkým sportovně užitkovým automobilům dneška. Proporce Touaregu jsou sportovnější než u konkurence díky nižší výšce, většímu rozvoru a rozchodu kol. Pro dobrou průchodnost terénem jsou také důležité rozměry předního (926 mm) a zadního převisu (973 mm), které znamenají nájezdový úhel vpředu i vzadu 28° (33.2° pro model se vzduchovým odpružením). Touareg zvládá i boční náklon do 70°. Touareg je díky trojitému utěsnění dveří, speciálně těsněnému hnacímu ústrojí a výše vyvedenému sání motoru, schopen brodění v 500 mm hluboké vodě (se vzduchovým odpružením dokonce až do hloubky 580 mm). Karosérie skrývá jeden z největších zavazadlových prostorů ve své třídě (model V6: 555 l rozšířitelných až na 1570 l a model V10: 500 l rozšířitelných až na 1525 l), který je přístupný zadními vzhůru výklopnými dveřmi, nebo jen samostatně odklápěným zadním sklem. Zadní výklopné dveře mohou být nejen elektricky otevírané, ale také zavírané. Tuhá karosérie zajišťuje vedle velmi dobrých jízdních vlastností v terénu a na silnici také možnost zvýšit užitečné zatížení střechy až na 100 kg. V karosérii Touaregu najdeme vedle dílů z tradičních ocelových plechů, také plastové přední blatníky a hliníkovou kapotu motoru.

Pohled na masku Touaregu prozradí jednoznačnou příslušnost ke značce Volkswagen, protože velmi podobné detaily najdeme u Passatu nebo nového Phaetonu. Velká světlá výška, standardní sedmnáctipalcová nebo osmnáctipalcová (u V10 TDI) kola a robustní celkový vzhled dělá z Touaregu atraktivní offroad. Přední i zadní světla dominují těmto částem karosérie a je z nich také patrná příbuznost s designem Phaetonu.

Velký automobil této kategorie bývá používán také jako tažné vozidlo a tomu odpovídá nabídka čtyř různých tažných zařízení. Všechny Touaregy utáhnou až 3500 kg hmotnosti brzděného přívěsu. Pro model s desetiválcem je poprvé na světě v nabídce elektricky vysouvatelné tažné zařízení.

Bi-xenonové světlomety jsou standardem pro V10 TDI a jako příplatková výbava pro V6. S podobnou hierarchií je nabízen "světelný pomocník", který se stará o spínání světel např. v tunelu. Směrové ukazatele a malá světla a jsou také ve zpětných zrcátkách a podobně jako u Phaetonu osvětlují prostor kolem automobilu při nastupování/vystupování a jsou součástí systému Coming Home.

Interiér Touaregu je směsicí velmi funkční estetiky, luxusu a prvotřídního prostoru pro posádku. Podíváme-li se do nepříliš vzdálené minulosti, vnitřek terénních automobilů často připomínal spíše nákladní automobil. S rostoucí popularitou kategorie SUV se zjednodušilo ovládání a především se vše přiblížilo designu osobního automobilu. V případě Touaregu se jednalo o přibližování se interiéru luxusní limuzíny. Asi málokdo by za dřevem obkládanou přístrojovou deskou s multifunkční obrazovkou palubního systému nebo koženým interiérem s velmi decentně volenými barevnými kombinacemi, hledal interiér off-roadu. Vedle luxusního vzhledu věnovali designéři pozornost ergonomii ovládání automobilu. Ovládací prvky v okolí volantu jsou obsazeny jen základními klasickými funkcemi (stěrače, směrové ukazatele, světelná houkačka) a ostatní funkce tohoto elektronikou nabitého automobilu jsou na samostatných ovládacích prvcích (např. samostatné ovládání světlometů). Centrální konzole přístrojové desky soustřeďuje ovladače kolem 3" nebo 5" (u modelu V10 TDI) multifunkčního displeje. Pod ním se nachází ovládání dvou nebo čtyřzónové klimatizace Climatronic. Mezi předními sedadly jsou vedle klasických funkcí dále například spínače ESP, ovládání pohonu všech kol nebo nastavení vzduchového odpružení.

Přední sedadla mohou být vybavena nastavením v 8 až 12 směrech, což v kombinaci s nastavením volantu ve dvou osách činí z nalezení řidičovy pohodlné polohy snadný úkol. Tepelnou pohodu ve vozidle může upravovat vedle klimatizace také jedno ze dvou střešních oken. Podobně jako u Audi A8, může zákazník objednat střešní okno se solárními články, které napájejí ventilátory, pracující ve stojícím zamčeném vozidle. V horkých letních dnech se tak sníží teplota interiéru až o 20°C. Keyless Access (ovládání bez klíče) je jedním z mnoha dosud neobvyklých systémů, které je možné najít v Touaregu. Řidič, který vlastní Touarega s Keyless Access, prakticky nikdy nevytáhne klíč s transpondérem ze své kapsy. Touareg pozná "svého řidiče" a jakmile se ten dotkne kliky dveří, odemkne, a stiskem tlačítka mezi sedadly pak řidič vozidlo nastartuje. Elektronika v Touaregu vyžaduje hned několik antén pro příjem a vysílání signálů. Kvůli čistotě designu není ani jedna z antén vidět. Antény pro příjem FM radií jsou umístěny v bočních oknech, anténa pro GSM telefon je v pravém podběhu a anténa navigačního systému GPS zase v levém podběhu. Televizní anténa je skryta v zadní výklopné stěně. Pasivní anténa pro příjem rádiových vln dálkového centrálního zamykání se nachází v náraznících.

Touareg V10 TDI je vybaven dokonce dvěma bateriemi, zajišťující napájení palubních elektrických spotřebičů za všech podmínek. "Startovací" baterie je umístěna netradičně pod řidičovým sedadlem. Druhá baterie pro napájení vozidlových systémů je v zadní části pod dnem zavazadlového prostoru a je aktivována pouze v případě zvýšené spotřeby energie.

Pohon všech kol Touaregu nese obchodní název 4XMOTION a obsahuje přední, zadní a mezinápravový diferenciál s uzávěrkami a redukcí pro zvládnutí až 100% stoupání. Standardní rozdělení výkonu 50: 50 mezi přední a zadní nápravu je automaticky měněno v závislosti na adhezních podmínkách jednotlivých kol. Hill-starting asistent je zařízení usnadňující rozjezd do kopce s manuální převodovkou. Touareg rozpozná zastavení automobilu v kopci a jakmile je sepnuta provozní nebo parkovací brzda, sešlápnutý pedál spojky a zařazen 1. převodový stupeň, automaticky spíná "kopcového pomocníka". Nyní jednoduše odbrzdíte, ale místo toho, abyste museli dávat pozor na automobil stojící za vámi, jen sešlápnete pedál plynu a pouštíte spojku. Brzda je i po odbrzdění aktivována a postupně s výkonem na kolech vozidla je automobil odbrzďován, bez zásahu řidiče.

Samozřejmým standardem kategorie Touaregu jsou poslední generace elektronických systémů ABS, EBD, ESP, brzdový asistent, ASR, atd. (Pokud některé tyto zkratky neznáte, zkuste si vyzkoušet náš nový <404dde9e1325a/>.)

Touareg je vybaven lichoběžníkovými nápravami z oceli a hliníku, do kterých je zabudováno pneumatické odpružení s elektronicky ovládaným tlumením CDC (Continuous Damping Control) nebo klasické odpružení ocelovými vinutými pružinami.

Vyspělý systém vzduchového odpružení udržuje konstantní výšku Touaregu nezávisle na zatížení, resp. umožňuje měnit tuto světlou výšku dle potřeby, bez ztráty komfortu nebo bezpečnosti jízdy. Tak je kupříkladu automaticky snížen Touareg při vyšších cestovních rychlostech na 190 mm světlé výšky (od 125 km/h) a dále na 180 mm (od 180 km/h výše). Níže uvedená tabulka ukazuje režimy, které je možné u Touarega uplatnit.

Touareg přichází na trh zpočátku s dvěma motory. Zážehový šestiválec o objemu 3,2 je známý již z Phaetonu. Tento motor poskytuje výkon 162 kW/220 k a točivý moment 305 Nm při 3200 ot. za minutu. S příplatkovým vzduchovým odpružením dosahuje nejvyšší rychlosti 206 km/h a zrychluje z klidu na 100 km/h za 9,9 s.

Druhým motorem je mimořádně pozoruhodný vznětový desetiválec V10 TDI, který, přeplňován dvěma turbodmychadly, dává maximální výkon 230 kW/313 k a enormní točivý moment 750 Nm (!) při 2000 ot. /min. Tento superdiesel rozjede Touareg na stovku za 7,8 s a maximálně jej dokáže hnát rychlostí 225 km/h. Doplňme ještě, že tento kolos váží 2524 kg a když využijete celou užitečnou hmotnost 556 kg, budete řídit třítunového drobečka. Spotřeba paliva činí v průměru 12,2 l /100 km. Dodávány jsou dvě šestistupňové převodovky (manuální a automatická).

Dalšími motory, které se objeví pod kapotou Touaregu budou: zcela nový vznětový pětiválec 2,5l TDI (128 kW/174 k) a zážehový 4,2 l V8 s 228 kW/220 k pocházející od Audi.

Jediným místem, kde se v současnosti Touareg vyrábí, je slovenský závod VW v Bratislavě. Původní předpoklad, že Touaregy budou vyráběny i ve skleněné továrně na Phaetony v Drážďanech nakonec nevyšel a Slovensku tak zůstává exkluzivní postavení. Produkce Touaregů by měla být určena z 50% na severoamerický trh a další velká část na evropské trhy. Bohužel vzhledem k cenám bude objem výroby jak pro domácí slovenský trh tak i pro trh český zřejmě jen malým zlomkem v produkci bratislavské automobilky.

Volkswagen Touareg je tedy již připraven konkurovat zavedeným hvězdám BMW X5, Mercedes-Benz M, Range Roveru a příbuznému Porsche Cayenne. Základní provedení V6 se v Německu prodává za 41.350 Euro a provedení s desetiválcem TDI je za 68.900 Euro. Do České republiky přijde Touareg během jara roku 2003.

RežimSvětlá výškaRychlost
Nakládací poloha160 mmdo 5 km/h
Vysoké rychlosti I190 mmnad 125 km/h
Vysoké rychlosti II180 mmnad 180 km/h
Běžná jízda215 mm0 až 125 km/h
Off-road240 mmdo 70 km/h
Extra poloha300 mmdo 20 km/h
Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 





 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky PLEŠTEŠE! Vánoční dopisy dětí vás dostanou

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky…

Ježíšek to kolikrát nemá jednoduché a rodiče už vůbec ne! Rozklíčovat přání vašeho potomka, pokud psal vánoční…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí a dvacet stehů

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…