reklama


4 miliony Volv, které nejsou ze Švédska: Volvo vyrobilo v Gentu jubilejní vůz

4 miliony Volv, které nejsou ze Švédska: Volvo vyrobilo v Gentu jubilejní vůz

 
 

8. srpna sjel z výrobní linky belgického závodu v Gentu vůz s pořadovým číslem 4.000.000. Volvo V50 se sportovním paketem R-Design putovalo k firmě VDL do nizozemského města Breda.

Výroba v závodě v Gentu byla zahájena v roce 1965, Volvo si vybralo Belgii proto, že dovážené hotové automobily byly tehdy v této zemi zatíženy vysokými daněmi. V průběhu let se komplex rozrostl natolik, že je spolu se závodem ve švédské Torslandě největší továrnou na výrobu osobních vozů Volvo.

Volva z Belgie

Prvním modelem, který sjížděl z výrobních linek v Gentu, byla slavná řada 120/130, známá pod přezdívkou Amazon (oficiálně se tento název používal pouze v USA). V Belgii se vyráběla v letech 1965-1969 a celkem vzniklo 26.310 kusů. Od roku 1967 se vyráběl nástupce Amazonu – série 140, které v Belgii vzniklo za sedm let 205.510. V roce 1974 nahradila stočtyřicítku řada 200. Produkce tohoto dnes již klasického Volva běžela v Belgii celé desetiletí a zastavila se u čísla 428.371.

Ale to už se rok vyrábělo větší a hranatější Volvo 740. Spolu s nástupcem, typem 940, jich v Gentu vyrobili do roku 1992 617.089. Devětsetčtyřicítka se tu vyráběla pouhé dva roky. V roce 1991 se na linkách objevil typ 850, kterého za pět let vyrobili 596.812 kusů.

Zmodernizované verze, první generace řady S70/V70, vzniklo do roku 2000 513.746 kusů. Poslední hranaté Volvo nahradila druhá generace této řady, které během sedmi let vzniklo 897.477. Současné V70, které vychází z druhé generace větší es-osmdesátky, se v Gentu nevyrábí, produkce es-šedesátky pokračuje.

Malá řada S40/V50 vyjíždí také z této továrny, v letech 2003-2007 jich její brány opustilo 547.176. V Gentu se od roku 2006 vyrábí i třídveřová C30, zatím jich do konce roku 2007 vzniklo 61.035.

Za několik týdnů bude zahájena výroba menšího SUV (či crossoveru) XC60. Mimochodem, jedním z hlavních dodavatelů výrobních zařízení pro tento nový model je nizozemská firma Steelweld, kterou vlastní společnost VDL.

Výroba se zvyšuje

Závod Volvo Cars v Gentu má v současné době více než 4.000 zaměstnanců, kteří vyrobili v minulém roce asi 200.000 vozů. Hranice jednoho milionu automobilů bylo dosaženo v v roce 1988, tedy za 23 let od otevření továrny. Druhý milion byl pokořen za devět let, třímiliontý vůz sjel z linky v roce 2004. V současné době je gentský závod schopen vyrobit až čtvrt milionu automobilů ročně.

Rok oslav

Volvo letos oslavuje v hojné míře. 20. února vyrobilo patnáctimiliontý vůz značky. Bylo jím kupé C70, které se vyrábí v závodě Pininfarina Sverige AB ve švédské Uddevalle severně od Göteborgu Ano, automobilka Volvo má společný podnik se slavnou italskou karosárnou. Vyrobit 15 milionů automobilů trvalo firmě celých 81 let, produkce začala v roce 1927 v Göteborgu. Jubilejní cé-sedmdesátka putovala k nejmenovanému americkému zákazníkovi.

I švédská továrna v Torslandě nedaleko Göteborgu slaví, 16. června opustil její brány šestimiliontý vůz, kterým bylo kombi V70 Flexifuel, spalující etanol (E85). Závod v Torslandě vznikl o rok dříve než ten v Gentu, tedy v roce 1964.

Ještě trocha historie

První sériový automobil typu ÖV4 opustil brány göteborgské továrny v dubnu 1927. Až do otevření další továrny v Torslandě byla výroba spolehlivých a již tehdy bezpečných automobilů Volvo poměrně skromná. Společnosti trvalo celých 23 let (od roku 1927 do roku 1950), než vyrobila vůz s pořadovým číslem 100.000. V padesátých letech 20. století se produkce začala radikálně zvyšovat z původních deseti tisíc na osmdesát tisíc automobilů ročně. Na podzim roku 1950 se švédská automobilka rozhodla vybudovat nový komplexní výrobní závod v Torslandě, asi 15 kilometrů od Göteborgu. Stavba byla zahájena v listopadu téhož roku.

V roce 1961 byla hotova první budova, kde se začaly vyrábět komponenty pro řadu P120 Amazon. O rok později vznikla nová lakovna, celý komplex byl pak uveden do provozu 24. dubna 1964. Byl koncipován na výrobu dvou set tisíc vozů ve dvousměnném provozu, ale tehdy se roční produkce pohybovala jen kolem 130 tisíc.

Již o rok dříve otevřelo Volvo montážní závod v kanadském Halifaxu, který byl schopen dodat ročně 5.000 vozů na severoamerický trh. V roce 1965 pak byla dokončena továrna v belgickém Gentu, tehdy se čtrnáctitisícovou roční kapacitou. Od té doby se továrny v Torslandě a Gentu rozšířily a dnes jsou dvěma největšími závody švédského výrobce. V roce 1972 se i Gent dočkal nové lakovny a z původního montážního závodu se stal výrobní. Jeho kapacity se neustále během let zvyšovaly, vrcholem byl pak rok 2005, kdy zde vzniklo celkem 258.000 nových volv.

Když Volvo zahájilo na začátku šedesátých let výstavbu obou závodů, vyrábělo sérii P120 Amazon. Tu později nahradila řada 140/160 a v roce 1974 slavná 240. Ta se vyráběla neuvěřitelných devatenáct let, tedy až května roku 1993! Přežila i řadu 740. Dalšími typy, vyráběnými v Gentu i Torslandě, byly řady 850 a 940/960, později první generace řad V70, XC70 a S80. V současné době se továrna v Torslandě zaměřuje na větší modely (XC90, XC70, V70 a S80), zatímco menší modely (C30, S40, V50, S60 a nejnověji XC60) jsou vyráběny v Gentu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Americký dolar padá, Trump zklamal trhy Americký dolar padá, Trump zklamal trhy

Dokonce i britská libra sužovaná nejistotou z brexitu…

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety Češi začali mapovat zapomenutá místa planety

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti…

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Převodka řízení: Díky ní odbočíte. Jak funguje? A čím se liší jednotlivé typy?

Dnes 08:00

Točíte volantem a přitom se vychylují kola do stran. Je to zásluhou převodky řízení, která převádí otáčivý pohyb volantu na posuvných spojovacích tyčích řízení.




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama