Volvo C30 2.0 D – Švédská prohibice

Volvo C30 2.0 D – Švédská prohibice

 
 

O kombinaci jména Volvo a čtyřmístného interiéru s podprůměrným zavazadlovým prostorem můžete zapochybovat, ne však o spojení dieselu a označení C30.

Náš život diriguje průměrnost. Podle statistických přepočtů a různých demografických křivek dospěly automobilky k tomu, že ve svém hatchbacku potřebujeme k životu pět sedadel, zavazadlový prostor o objemu kolem 350 litrů a pár držáků na nápoje. Že je pro vás zbytečné převážet desítky litrů vzduchu a ve vašem „průměrném“ autě se dozadu stejně pohodlně usadí jen dvojice cestujících? Koho to zajímá. Prostě si kupte menší auto.

Vlastně někdo se stará. Švédové měli tu výhodu, že C30 nemuseli srovnávat se žádným přímým předchůdcem a lámat si hlavu s tím, zda má jejich novinka opět více místa pro všechny igelitky víkendového nákupu, které si (podle nějaké tabulky EU) vozíme každý víkend ze supermarketu. Volvo prostě postavilo auto, které se nepodřizuje, což ho u většiny lidí deklasuje na nepraktickou zbytečnost. K „dobrým mravům“ totiž patří otázka (hned druhá nebo třetí v pořadí) – jak velký to má kufr? Když otevřete ten malý a trochu křehce působící kousek skla na zádi a před dotyčným se otevře kabelka o objemu 233 litrů, skoro vždycky uvidíte protáhlý obličej. Stejně rozpačitou reakci uvidíte i v momentě, když si náš průměrný figurant všimne, že vzadu jsou jen dvě samostatná sedadla.

obrázek [555 x 267]
 

Abyste mě nechápali špatně – když začnu počítat členy své rodiny a každou neděli se v obchodě smutně podívám na přetékající nákupní košík, taky zapadnu do průměru. Jenže na rozdíl od ostatních obdivuji Volvo za odvahu, že upřednostnili styl před poslušnou stádovitostí a zvedám desítku za originalitu. Nakonec, kdo má větší rodinu, muže se s potěšením ponořit do rozsáhlé nabídky skandinávských kombíků.

V podobném duchu bych se s vámi bavil také o pracovišti řidiče. Sedadla jsou ortopedickým rájem každého vozu z Göteborgu a tlustý věnec volantu nebo přesně padnoucí hlavice řadicí páky vám jen připomenou, že ve Švédsku rozumí nejen ergonomii, ale také haptice. Jenže právě kvůli velmi dobré uživatelské vstřícnosti kabiny vám dají facku dva nesmysly, které opakovaně kritizujeme – nádrž se otevírá tlačítkem umístěným mezi spínače předních a zadních mlhovek, a pokud chcete na středové konzole na první pokus sáhnout na správný přepínač „integrovaného dálkového ovládače“, odpoutá to vaši pozornost na nezdravě dlouhou chvilku.

obrázek [555 x 336]
 

Součástí vyjížďky s Volvem C30 byl záměr podívat se na zoubek přeplňovanému naftovému čtyřválci o objemu 2,0 l, který patří i do portfolia značek PSA a Ford. Výkon 100 kW (136) a točivý moment 320 Nm nejsou čísla, která by nám zvedla obočí, ale kultivovanost, dobré odhlučnění a solidní dynamika se počítá. Ve spojení s hladce řadicí 6stupňovou manuální převodovkou umí C30 2.0D akcelerovat na 100 km/h za 9,4 s a na šestce o 5 km/h překoná dvousetkilometrovou hranici. Kvůli minimální prodlevě turbodmychadla a výborné pružnosti se však subjektivně zdá tohle auto mnohem rychlejší. A nemá ani přehnané nároky. Při popojíždění ve městě se hravě dostanete pod 8 litrů. Dálnice a okresky znamenají průměrnou spotřebu mezi 5 až 6 litry nafty, což ve spojení s 52litrovou nádrží znamená, že 1000kilometrový dojezd je reálný.

Dobrá dynamika nebude to, co vám po letech zůstane jako vzpomínka na jízdu ve Volvu C30 2.0D. Techniku má efektivní, ale nepříliš zajímavou. S výrazným zátahem v celém spektru otáček se ani nebudete snažit o časté řazení a při jízdě zažijete tolik vzrušení jako při prohlídce nejznámějšího švédského obchodu s nábytkem. Co vás opravdu ohromí, je kvalita jízdy. Podvozek není o moc měkčí, než jste zvyklí u německé konkurence, ale i to málo stačí, abyste na nekvalitní silnici skoro nepoznali, jak tvrdě pracují tlumiče a závěsy kol. Je to vlastně komfortnější verze šasi Focusu se všemi výhodami sofistikované konstrukce zadní víceprvkové nápravy. Ford byste však na náročné silnici nechytli. Volvo by se více naklánělo a intenzivnější vnímání přesunu hmoty mezi nápravami by vás donutilo pracovat s plynem opatrněji. To však neberte jako kritiku, ale vysvětlení, v čem je Volvo jiné.

obrázek [555 x 328]
 

Závěr

Svým způsobem se C30 neodlišuje od filozofie čistého designu, přátelského přístupu techniky a vychovaných jízdních vlastností, které jsou tak typické pro větší modely Volva. Protože skandinávskému naturelu se příčí postavit agresivní auto, které by chtělo zadupat zbytek aut ze svého segmentu, dvoulitrový diesel bych si s radostí vybral také. Složitější je to jen s cenou. Posuzujte nejmenší Volvo jako konkurenta mainstreamových vozů v čele s Volkswagenem Golf a skončí špatně. Díky vytříbenosti bych se však vůbec nebál postavit ho vedle Audi A3 a tam je se jeho postavení diametrálně mění. Až na ten zavazadelník.

Související odkazy

Test - Volvo C30 T5 - Zaťatý drápek
První cena vozu489.000,- (1.6 74 kW Volvo)
První cena vozu s testovanou motorizací649.000,- (2.0D 100 kW Volvo)
Základní cena testovaného vozu740.000,- (2.0D 100 kW Momentum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků853 100,- (2.0D 100 kW Momentum)

Plusy

  • komfort jízdy
  • odhlučnění a pružnost motoru
  • kvalita zpracování
  • ovladatelnost

Minusy

  • pár ergonomických přešlapů
  • praktičnost v poměru k ceně
  • kryt zavazadlového prostoru za příplatek 6500,-
  • pro 2.0D částicový filtr DPF za příplatek
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo C30 2.0D

Cena v základní výbavě: 740 000 Kč Cena v testované výbavě: 853 100 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a hlavové airbagy řidiče a spolujezdce, ABS, rozdělovač brzdného účinku EBD, brzdový asistent EBA, stabilizační systém DSTC, informační systém IDIS, systém ochrany páteře při nárazu zezadu WHIPS, dálkově ovládané centrální zamykání, elektronický imobilizér, podélně i výškově přestavitelný volant, výškově stavitelná přední sedadla, elektrické ovládání oken, automatická dvouzónová klimatizace, kůží potažený tříramenný multifunkční volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, palubní počítač, tempomat, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, přední mlhové světlomety, dešťový senzor, audiosystém Performance s přehrávačem CD a čtyřmi reproduktory, šestnáctipalcová kola z lehké slitiny.

Výbava testovaného vozu:Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí (+32.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+10.000,-), ostřikovače světlometů (+10.000,-), alarm (+13.200,-), elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko s kompasem (+1.900,-), bezklíčový přístup Keyless Vehicle (+24.000,-), 17palcová kola z lehkých slitin (+22.000,-)

Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce Z Bajkonuru odstartoval další Sojuz, na ISS dopraví Rusa, Američana a Japonce

Z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu úspěšně odstartovala…

Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren Industriální krása, kterou zadusila válka. Nahlédněte do donbaských sléváren

Focením vlaků, letadel či krajiny se zabývá hodně lidí, o…

Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu Průzkum: Většina Britů si nepřeje, aby došlo k brexitu

Téměř rok a půl po referendu o vystoupení Británie z…

Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová Svrhněme Unii zevnitř, vyzvala v Praze nacionalistka Le Penová

Evropská unie v současné podobě je podle šéfky…

 
Technické údaje
Motor Volvo C30 2.0D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 20000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.6 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 233 / 876
Objem nádrže (l):52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1421 / 419
Rozměr pneu:205/50 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4252
b) šířka (mm): 1782
c) výška (mm): 1447
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1548
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO
Hodnocení Volvo C30 2.0D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Volvo C30 se loučí a vzpomíná (videa) Volvo C30 se loučí a vzpomíná (videa)

Kariéra modelu C30 se uzavřela a Volvo připomíná přímého…

Volvo zrychlí dobíjení elektromobilu o 80 % Volvo zrychlí dobíjení elektromobilu o 80 %

První výsledek spolupráce mezi automobilkou Volvo a…

 



 
Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Ojeté diesely z Německa: Čeká nás ráj levných naftových ojetin?

Dnes 08:00

Podle německých médií se blíží konec dieselu. Lidé prý udělají nejlépe, když svůj hned prodají. Bazary by tedy měly přetékat auty za hubičku. Jenže věřte německým novinám a televizi.




Blesk.cz

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se narodily doma, sex byl až po svatbě!

Matouš Ruml alias Lexa z Comebacku: Obě děti se…

Herec Matouš Ruml (32) se ve dvaceti letech oženil s herečkou Terezou a vychovávají spolu syna Nathanaela (8) a…

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před popravou jí dělal ze života peklo

Exmanžel vyhrožoval Blance (†71) smrtí: Před…

S nožem pod krkem musela už údajně začátkem prosince čelit výhrůžkám svého exmanžela podnikatelka Blanka D.…

 

iSport.cz

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid, Erat je lídr

Reprezentace a veteráni? Michálek by dodal klid,…

Zbyněk Michálek byl smířený s tím, že si v reprezentaci nezahraje. Mihla se i myšlenka: Není to definitivní…

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale padl. Bayern zvýšil náskok

SESTŘIHY: Kadeřábek nahrál na gól, Hoffenheim ale…

Fotbalisté Dortmundu v 17. kole německé ligy porazili 2:1 Hoffenheim a po pěti zápasech se dočkali domácí výhry.…

 

Reflex.cz

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za mrtvé novorozeně, které ještě žilo

Hrůzný případ v Indii: Doktoři omylem prohlásili za…

V hlavním indickém městě Dillí se odehrál velmi neobvyklý a tragický případ: lékaři označili novorozená dvojčata…

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Proč vlastně kandidují béčkoví kandidáti?

Ač vyučen psychologem, ani v nejmenším nechápu pohnutky prezidentských kandidátů, kteří do klání vstupují, aniž…