Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S60 R - sportem ku zdraví

Ondřej Láník
Vrcholem nabídky automobilek bývají sportovní verze jejich velkosériových modelů.

Tím, čím je u BMW řada vozů s velkým M a u Mercedesu řada AMG, tím je produkce automobilky Volvo s písmenem R v názvu. Na počátku roku 2003 se dostane do výroby švédský konkurent tradičních německých sportovních sedanů, Volvo S60 R.

Před dvěma roky představilo Volvo na autosalonu v Paříži studii Performance Car Concept (PCC) a o rok později následovala studie kombi Performance Car Concept 2. Jak jsme si za poslední roky zvykli, mnohé studie automobilů se dostávají po několika měsících či letech do výroby a to je také případ Volva S60 R. 26. září 2002 bude na autosalonu v Paříži představena dvojice sportovních modelů Volva, limuzína S60 R a kombi V70 R.

Pojďme se blíže seznámit s limuzínou S60 R, která je doposud technicky nejpokročilejším vozem, který kdy tato švédská automobilka vyprodukovala.

Oproti studii PCC je design Volva S60 R umírněnější, ale přesto dává navenek svou odlišnost od ostatních es-šedesátek znát na několika místech. Decentně agresivní vzhled novinky je to pravé, co v této třídě zákazník očekává. Lze říci, že všechny změněné prvky konstrukce S60 R měly jasný cíl v podobě zlepšení vlastností automobilu.

Zcela nová je přední část vozu vybavená rozšířenými otvory sání vzduchu, které zabezpečují účinné chlazení motoru, doplněné dvěma chladiči stlačeného vzduchu. Černá, tvarovaná mřížka má okraj v matně stříbrné barvě a stejné barevné schéma bylo zvoleno i pro orámování Bi-Xenonových světlometů. Nový je také zadní spoiler, omezující vztlakové síly. Pětipaprskové disky označené nenápadným logem R jsou dodávány ve velikostech 17" a 18" a obuty pneumatikami Pirelli P-Zero Rosso o rozměru 235/45 nebo 235/40.

To nejzajímavější se skrývá pod karoserií Volva. Jízdní vlastnosti je možno totiž přizpůsobit přáním řidiče. Tajemství se skrývá ve třech nenápadných tlačítkách na přístrojové desce s označením Comfort, Sport a Advanced Sport. Stisknutím jednoho z těchto tlačítek řidič volí způsob jízdy. Střední nastavení "Sport" nabízí optimální výkon při normálním, sportovnějším způsobu řízení. Řidič má dále možnost volby dvou krajních nastavení. Nastavení "Comfort" využívá technologie "Sky Hook", která optimalizuje chování vozu na nerovnostech vozovky - vůz jakoby byl zavěšen ve vzduchu na virtuálních tlumičích. Při nastavení "Advanced Sport" se Volvo S60 R stává ryze sportovním vozem, pro který je nejdůležitější potěšení z jízdy a přímý kontakt s vozovkou.

Svobodu volby nastavení umožňuje technologie, kterou Volvo nazývá Four-C - Continuously Controlled Chassis Concept (tedy Koncept trvalého řízení podvozku). Technologie Four-C sbírá množství dat o pohybu vozu. Na základě neustále aktualizovaných informací o rychlosti vozu, pohybu kol a podvozku a o pozici volantu mění technologie Four-C, nastavení každého z tlumičů. Technologie Four-C je výsledkem dlouhodobé spolupráce se společností Öhlins Racing AB, která je jedním z nejvýznamnějších vývojářů špičkových tlumičů na světě, a továrnou na výrobu tlumičů Monroe.

Volvo S60 R je vybaveno elektronicky řízeným připojitelným pohonem všech kol. Systém pohonu všech kol je propojen s technologií Four-C a optimalizuje tak jízdní vlastnosti a stabilitu vozu. Systém AWD je schopen okamžitě reagovat na pozici akcelerátoru a kroutící moment motoru, jelikož se dokáže aktivovat a deaktivovat ve velice krátkém časovém okamžiku.

S60 R je vybaven přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,5 litru a výkonu 220 kW (300 k). Motor dosahuje max. kroutícího momentu 400 Nm při 2.100 otáčkách za minutu. Volvo S60 R s manuální šestistupňovou převodovkou dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,8 vteřiny (předběžný údaj), maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Volvo vyvinulo pro tento vůz novou kompaktní šestistupňovou manuální převodovku, zatímco pětistupňová automatická převodovka typu Geartronic umožňuje řadit jednotlivé rychlostní stupně automaticky i manuálně. Čtyřpístkové brzdové čelisti jsou vyrobeny z hliníku. Přední brzdové kotouče mají průměr 330 mm a šířku 32 mm, tomu odpovídají i rozměry kotoučů zadních brzd - 330 mm a 28 mm. Brzdná dráha vozu Volvo S60 R ze 100 na 0 km/h je pouhých 36 metrů.

V interiéru dominují čtyři jasně modré, stříbrně orámované přístroje. Tříramenný kůží potažený volant je částečně protažený do elipsy, čímž je zajištěn dobrý úchop. Kůže je prošita modře v souladu s barevným laděním přístrojové desky. Výrazně tvarovaná sportovní sedadla vozu S60 R je také možno mít ve verzi neopracované anilinové kůže, tedy v přírodní kůži, která časem získá patinu.

Volvo S60 R se bude vyrábět v belgickém závodu Volvo v Gentu a vůz V70 R ve Švédsku v závodě Torslanda. Se zahájením výroby se počítá počátkem roku 2003 s tím, že objem produkce bude omezen.



Ondřej Láník