TEST Volvo S60 T5 - Takové malé R
Řada S60 vyniká v nabídce Volva mimo jiné tím, že mezi šesti nabízenými zážehovými motory jsou čtyři(!) přeplňované – několik jsme už testovali – najdete je v přehledu testů. Vrcholnou verzi S60R/220 kW i čtyřkolku S60 AWD/154 kW už z našich testů znáte, ale výrobce nabízí i jakousi mezimožnost mezi těmito variantami. Motorizace T5 s pětiválcem podporovaným vysokotlakým turbodmychadlem stála až do příchodu „R“ na vrcholu a dodnes je to nejrychlejší dvoukolka v řadě S60. Díky možnosti připlatit si za aktivní podvozek Four-C lze tuto variantu považovat za kompromis mezi výjimečností modelu „R“ a požadavky na maximální dynamiku.
Maximální výkon 184 kW (oproti 220 kW u „R“) je v praxi více než dostatečný – přední poháněná kola musí velmi často přibrat na pomoc elektroniku, aby dokázala přenést výkon na silnici. Podobně jako v erku si jako řidič můžete vychutnávat až strašidelnou plynulost zrychlení a vše je navíc doprovázeno sympatickou zvukovou kulisou. Řadicí páka usazená na hliníkové kouli se musí vyrovnat se 6+1 stupněm natěsnanými do poměrně úzkého „háčka“, takže na absolutní přesnost při řazení je třeba cvik. Turbodmychadlo zabírá okolo 1900 otáček s očekávatelnou silou, brutální nakopnutí ale posádka nepocítí – za solidně odtlumeného hukotu a svistotu se auto doslova vrhá dopředu.
Stabilitu si vůz udržuje při brždění i při vyhýbacích manévrech – jen na horších venkovských cestách je třeba si dávat pozor na občas projevenou, leč pro připraveného snadno korigovatelnou nedotáčivost. Jakkoli vyváženě je S60 odpruženo, příčné nerovnosti v podobě kovových retardérů jsou pro posádku malým peklem, naopak ve vyjetých kolejích si Volvo počínalo velmi jistě i přes širké pneumatiky rozměru 225/45 R17.
Výrobcem udávanou kombinovanou spotřebu 9,3 l/100 km bereme s rezervou – při jízdě mimo město se sice dá jezdit i za sedm litrů, ale jde o maximální krocení nohy co mačká pedál plynu. Simulace běžného provozu s maximálním využitím výkonu motoru a při dodržování rychlostních limitů nám v kombinaci město/dálnice vyšla na 10,6 litru – což na nenápadnou střelu typu T5 není špatná hodnota.
S aktivním podvozkem Four-C, který je k dispozici za příplatek, jsme udělali podobnou zkušenost jako u sedanu S80 – účinek systému, převzatého právě z vrcholné verze „R“ je rozeznatelný až po jeho vypnutí. Pokud je systém aktivní, připadá vám plavnější přenášení přez pražskou dlažbu střídané větší čitelností v zatáčkách jako samozřejmost. Stiskem tlačítka na středovém panelu se ale dá celý elektronický zázrak ukončit a je třeba spokojit se s továrním, byť velmi zdařilým nastavením odpružení. Vliv na komfort či bezpečnost jízdy tento prvek zvláštní výbavy nepochybně má, ocení jej ale především zkušenější řidiči.
Pomineme-li zásadní absenci pohonu všech kol, je co do výkonových parametrů model S60 T5 skutečně sympatickým menším sourozencem vrcholného „R“. Mezi pozitiva je třeba započítat vše výše uvedené, na opačnou misku vah lze přidat omezený prostor na zadních sedadlech a úzký vstupní otvor do zavazadlového prostoru. Kvůli stěhování se ale S60 nekupuje a T5 už teprve ne.