Volvo XC60 - první jízdní dojmy

Volvo XC60 - první jízdní dojmy

 
 

Tolik novinek ve třídě SUV ještě sezóna nezažila. Jako zatím poslední vytáhlo trumfy Volvo a my jsme v okolí Valencie zjišťovali, jak atraktivní novinka vlastně jezdí. Je XC60 víc než jen zmenšený klon XC90.

Volvo je rozhodně netypickou automobilkou – s ročním „výstavem“ okolo 460 tisíc vozů udržuje 7 modelových řad (plus odvozeninu XC70) a uvedení další řady XC60 tedy vypadá čistě z pohledu čísel jako poněkud nerozumný krok. Obchodník se ale na věc dívá jinak – relativně malé, ale dospěle působící SUV je teď v kurzu a i v ekonomicky chřadnoucích USA bude představovat zajímavý potenciál. Ostatně, Mercedes-Benz své GLK a Audi své Q5 také nevyvíjeli jen pro srandu evropským králíkům.

Design je subjektivní, přesto při přímém kontaktu vyniká několik významných rysů. Celkové rozměry jsou v porovnání s XC90 o poznání lidštější, boční silueta i čelní pohled navozují dojem o řád lepší rychlosti a lehkosti. U vnitřních okrajů světlometů přibyla kosodélníková denní světla a linie hadovitě prohnutých zadních koncových svítilen se stala designérským podpisem značky už zřejmě natrvalo – a zde, díky ostré kresbě, ještě sympatičtěji.

Uvnitř je místa podobně jako v XC90, přičemž řidič těží z nižšího a opět opticky rychlejšího posazu. Bez přehánění špičková palubní deska s dobře čitelným přístrojovým panelem je korunována kůží potaženým volantem optimální velikosti, na středovém panelu naopak dominuje obložení strukturovaným dřevem. Trochu překvapí dvojice středových displejů, vzájemně nevycentrovaných, ale informační hodnota i čitelnost neutrpěly, tak nelze mít věcných námitek. Sedadla používají dva kontrastní druhy kůže, přičemž jejich sešití vytváří na sedadle i opěradle stylizované „X“.

Na zadních sedadlech už tolik místa není, 178 vysoký jezdec si „za sebe“ sedne sice bez výškových obtíží, zato s koleny v opěradle. Lidé z Volva na tuhle námitku reagují poukazem na určení auta pro mladé rodiny, což je argument, který předkládáme čtenářstvu bez komentáře. Nelze přitom nepoukázat na „číselně příbuzný“ model S60, kde je na tom zadní posádka ještě o poznání hůře.

Nepřehlédněte
PŘEDSTAVUJEME Volvo XC60 – Nejbezpečnější Volvo pochází z Belgie

Poměrně vysoko položená hrana zavazadelníku je jen malou nevýhodou, oceňujeme naopak optimální rozměry pátých dveří, které jsou oproti XC90 jen jednodílné a vyklápějí se lehce a vysoko. Objem 495 litrů nevypadá jako oslnivá hodnota, praktickému využití ale pomůže pravidelný tvar a malé omezení podběhy.
Podstatnou konkurenční výhodou bude pravděpodobně první strana ceníku, která vypočítává množství bezpečnostních prvků ve standardní výbavě. Na rozdíl od některých konkurentů jde o poměrně povzbudivé čtení, které částečně omlouvá jinak vysoké základní ceny. Luštitelé zkratek si přijdou na své, ale mluvme vážně – Volvo se evidentně stará o bezpečnost a i když jde o starost víceméně elektronickou, je hezké vědět, že značka v tomto směru nežije jen z pověsti.

V praxi jsme si vyzkoušeli systém City Safety, který funguje sám od sebe bez jakékoli asistence či zapínání a spočívá jednoduše v tom, že brutálně zabrzdí auto ve chvíli, kdy se relativně malou rychlostí blíží k překážce vepředu. K čemu je to dobré? Kdo někdy psal v koloně textové zprávy či koukal kde co lítá, už ví, o čem je řeč. Při praktických testech jsme sice měli psychický blok pustit auto v rychlosti cca 30 km/h proti nafukovací překážce bez dotyku s pedálem brzdy, ale systém fungoval a brutálně zastavil vůz těsně před „cílem“. Co je důležité – systém by měl zastavit před překážkou bezpečně do cca 30 km/h, a při vyšších rychlostech alespoň významně zpomalit náraz. A zadruhé: tahle položka je v základní výbavě i té nejlevnější verze.

Noví konkurenti ve třídě
PŘEDSTAVUJEME Audi Q5: Víc sportovní než užitkové
PŘEDSTAVUJEME Mercedes-Benz GLK: Do města i do pustiny

Pětiválcový turbodiesel D5 s maximálním výkonem 136 kW je papírově optimálnějším motorem v třípoložkové nabídce, nám ale ve spojení s šestistupňovým automatem připadal poněkud nepružný. Relativně úzký rozsah využitelných otáček a stále ještě vysoká hmotnost do karet živosti moc nehrají, přesto půjde asi oprávněně o nejžádanější motorizaci. Plusem je velmi dobré odhlučnění a také doufáme, že „počítačová“ spotřeba okolo deseti litrů/100km byla jen daní za nezajeté auto. Ve stejném jízdním režimu totiž tentýž motor s toutéž převodovkou v XC 70 umí i sedmilitrové hodnoty.

Volvo XC60 - ceny na českém trhu
MotorT62.4DD5
Zdvihový objem [cm3]295324002400
Válce/ventily6/45/45/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]210/5600120/4000136/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]400/1500-4800340/1750-1750400/2000-2750
Max. rychlost [km/h](210)195 (190)205 (200)
Zrychlení 0-100 km/h [s](7,5)10,5 (10,9)9,5 (9,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]11,97,5 (8,5)7,5 (8,5)
Cena Volvo [Kč]-919.000,- (976.000,-)959.000,- (1.016.000,-)
Cena Kinetic [Kč](1.159.000,-)964.000,- (1.021.000,-)1.004.000,- (1.061.000,-)
Cena Momentum [Kč](1.194.000,-)999.000,- (1.056.000,-)1.039.000,- (1.096.000,-)
Cena Summum [Kč](1.294.000,-)1.099.000,- (1.156.000,-)1.139.000,- (1.196.000,-)

Pozn.: údaje v závorkách platí pro verzi s automatickou převodovkou.

Přeplňovaný šestiválec T6 s maximem 210 kW je jiná káva. Pružný, tichý, velmi výkonný a především – s průměrnou spotřebou 11 litrů. Nemít dobré zkušenosti s D5 z jiných modelů, dali bychom šestiválec určitě na piedestal.

Dobrá zpráva – v Paříži Volvo oznámilo upgrade méně výkonné verze 2.4D. Motoru naroste výkon ze 120 na 129 kW, točivý moment z 340 na 420 Nm. Volvo jej představí ve verzi XC60 s pohonem pouze předních kol, kde by měl agregát dosahovat s manuální převodovkou spotřeby 6,4l/100 km.

Na silnici vynikne další plus – XC60 je po C30 určitě nejovladatelnějším modelem značky. Tam, kde řady 40/50, 60, 70 i 90 trpí přece jen odtažitějším řízením, zvládá menší SUV zatáčky se stabilitou hodnou Fordu Focus. Ani oba testované, poměrně těžké motory nezhoršují sklon k nedotáčivosti nijak přehnaně. Oproti XC70 i XC90 je řízení znatelně čitelnější, náklony o poznání menší a podvozek téměř bezchybně ladí s charakterem auta. Fyzikální zákony ale oklamat nejdou a ani XC60 není logicky vůz na sportovní jízdu - jistotu v běžném, i trochu rychlejším provozu ale poskytuje v nadstandardní úrovni.

A nakonec – mezinápravová spojka Haldex čtvrté generace je u řady XC už tak nějak samozřejmostí, ale světlá výška 230 mm je hodnota ve třídě SUV nevídaná. Marketéři z Volva sice logicky výlety do těžkého terénu nedoporučují, ale my si myslíme, že ani na polní cesty nejsou centimetry navíc zbytečné.

Příznivci BMW mě možná utlučou, ale s XC60 je téměř zábava jezdit. Na poměry značky to není málo.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Volvo XC60 - první jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

 




Video: Volvo XC60 a ochrana chodců Video: Volvo XC60 a ochrana chodců

Modernizované Volvo XC60 může být vybaveno množstvím…

Volvo spustilo výrobu XC60 v Číně Volvo spustilo výrobu XC60 v Číně

Švédské Volvo expanduje v zemi svého majitele. Závod v…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie Tomsová či Anna Wetlinská?

Sraz hlasatelů po 12 letech: Jak dnes vypadají Marie…

Před lety jsme jejich tváře vídali téměř denně. Svými příjemnými hlasy nám oznamovali, o čem bude následující…

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí Lance zabíjejí živly

Přes 100 mrtvých v turistickém ráji Čechů. Na Srí…

Na Srí Lance řádí monzunové lijáky. Ty vyvolaly záplavy a sesuvy půdy, které si vyžádaly už 100 obětí, dalších…

 

iSport.cz

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší zázemí, ale větší chuť

Talent Sparty u titulu Feyenoordu: Mají horší…

Dorazil a hned slavil titul. Tedy byl součástí oslav, při kterých se v ulicích Rotterdamu sešlo na 200 tisíc…

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců srandu, říká Krch

Schick nás nejdřív neoslnil. Teď si dělá z obránců…

S Patrikem Schickem si obránce Daniel Krch zahrál rok v Bohemians 1905. Právě tam se mladý útočník odrazil k…

 

Reflex.cz

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny, jinak nemá smysl

A kde je ta bílkovina? Jídlo musí obsahovat živiny,…

Při pohledu do talíře obvykle zažívám slastné pocity, těším se na chutě, na konejšivý pocit zasycení, na to, jak…

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk Josifa Stalina

Zemřel divadelní režisér Alexandr Burdonskij. Vnuk…

Světová i česká média informovala o smrti uznávaného sedmasedmdesátiletého ruského divadelního režiséra Alexandr…