Volvo XC60: V Detroitu jako studie, 2009 jako série
Volvo se stále ještě nepřehouplo přes zlomový bod jeho novodobé historie. Modelů má v portfoliu mnoho, ale roční prodej 190 tisíc aut se jen vzdáleně blíží přáním managementu. Dalším pokusem bude menší příbuzný XC90 a XC70, nový automobil třídy SUV, Volvo XC60.
Kompaktní alternativa švédského korábu silnic (XC90) by se poprvé měla představit na autosalonu v Detroitu na začátku roku 2007. Ale neradujte se. Půjde prozatím pouze o studii, s tím že sériový model nepřijde dříve než v roce 2009. Mezitím se na trh dostane nejen nový Freelander, se kterým tento model bude mít hodně společných komponent, ale také nové Audi Q5 nebo Mercedes- Benz GLK a Volkswagen Tiguan.
Nic víc než design v tuto chvíli nemůžeme hodnotit, protože žádné podrobnosti nejsou k dispozici. Cesta postupných designových evolvoucí pokračuje i v případě tohoto Volva. Silueta zvýšeného kombi s velkými koly zavedená u dosavadních vozů řady XC byla výchozím bodem při návrhu nejmenšího modelu XC60. Ostrých hran zůstává na současných Volvech již jen minimum, ale příď je pořád ještě charakteristická spíše konzervativnějším zpracováním masky. Ta je vyšší než je dnes u vozů švédské značky obvyklé. Světla a provedení nárazníku připomínají styl nové C30 spojený s kinetickým designem Fordu. Podle tiskové zprávy budou mít všechny příští Volva podobně dramatické tvarování předních světlometů a přibližně pravidelný tvar tak zůstane vyhrazen pouze masce chladiče. Robustní boky patří k DNA moderních Volv a ani tady proto nesmí chybět.
Vzadu je podobně jako u nejmenšího modelu C30 bohatě prosklené výklopné víko, které je však po vzoru XC90 horizontálně rozděleno na dva samostatně otevírané díly. Spodní díl se vysune ven a vzhůru, aby tak vytvořil prostor pro menší předměty bez nutnosti otevírat celé víko. Obvyklou možností je otevření celých pátých dveří a konečně třetí alternativou je samostatné otevření horního dílu víka.
Bez povšimnutí by nemělo zůstat uspořádání nápisu Volvo na zádi. Nově jsou mezi písmeny větší mezery, nápis je mohutnější. Tento detail bude také blízký všem novým vozům. Podle designérů má lépe deklarovat sebevědomí a image švédské značky.
Monochromatické provedení interiéru a bohaté uplatnění elektroniky na přístrojové desce a středové konzole opticky vzdaluje tento konkrétní automobil od sériové výroby. Vše je ale připraveno k tomu, aby se bílé a černé povrchy zaměnily za typickou béžovou, nejlépe v kombinaci s tradiční přírodní kůží a aby futuristické díly uvolnily místo konvenčním řešením.
Asi nejsme daleko od pravdy, když napíšeme, že pro tento model přicházejí v úvahu zejména čtyřválcové a pětiválcové modely kombinované s pohonem všech kol, jehož jádrem bude spojka Haldex.
Předpokládáme, že automobilka je rozhodnuta o výrobě a detroitská studie bude pouze konečným potvrzením toho, že nový sériový model XC60 má vypadat právě tak jak je navržen.