31.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Volvo pro stavbu: Nejvíce inovací

 

Volvo Trucks díky mnoha podvozkovým a pohonným řešením modelu FMX dokáže nabídnout stavební auto na jakýkoliv účel.

Zvedací, natáčecí, automaticky připojované a další nápravy najdeme u speciálního modelu FMX. Jeho technika jako například plíživé převody u automatizované převodovky a dynamické řízení kol budí na jednu stranu úžas. Na druhou stranu odpovídá velmi rozličnému a zároveň náročnému provozu od kombinace silnice a nezpevněného povrchu až po skutečně těžký terén. V každém případě však dopravní firmy také počítají náklady na naftu, které Volvo díky loňské modernizaci šestiválce D13K Euro VIc ještě více snížilo.

Třináctilitrový základ

Švédský výrobce směřuje model FMX spíše do středních a těžkých podmínek, proto v pohonu hraje hlavní roli třináctilitrový šestiválec. Ten loni dostal pro všechny verzi vstřikování common rail a písty s nižším třením. Ve dvou nejslabších úrovních 309 a 338 kW zvýšený kompresní poměr, nejsilnější verze 368 a 397 kW tlakuje upravené turbodmychadlo.

Plazivky

Životnost spojky je ve stavebním sektoru choulostivá skutečnost, proto Volvo k automatizované převodovce I-Shift se speciálním software pro off-road přidala na přání plíživé převody. Uplatní se zejména u extrémně těžkých nákladů, protože dokáží soupravu o hmotnosti až 325 tun rozjet z klidu bez pomoci hydrodynamického měniče. Plíživý převod I-Shift C však najde výborné uplatnění i u běžných plně naložených čtyřnápravových vozidel ve velmi těžkém terénu. Běžně se však u modelu FMX vyskytuje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka I-Shift se softwarem off-road, která při akceleraci řadí po půlkách a drží otáčky ve vyšším pásmu pro případ náhlé potřeby velkého záběru. Stiskem voliče převodovky však řidič může režim Offroad vypnout a na silnici nechat převodovku I-Shift držet co nejekonomičtější otáčky motoru.

Volvo Trucks uvádí modelovou řadu FE s výkonnějším motorem

Dvacet tun na předek

Model FMX nabízí dvou- až čtyřnápravové varianty s pohonem jedné až tří os. Dvojité přední nápravy mají běžně nosnost devět tun, ale lze také pořídit v těžkém provedení o deseti tunách. V pětinápravovém provedení dosahuje celková hmotnost vozidla 56 tun (2x10 + 3x12). Robustnější konstrukce předních náprav se uplatní zejména provozu mimo silniční komunikace v hodně členitém terénu.

Zde také přijde vhod dynamické řízení dvojité přední nápravy VDS, které tlumí rázy do volantu při přejezdu nerovností a skvěle funguje i při couvání například k vysypání korby. Po uvolnění volantu srovná kola do přímé polohy, aby vozidlo během nakládky či vykládky mělo maximální stabilitu.

Výšku podvozků nad vozovkou lze podle průchodnosti terénem a typu nástavby volit v hodnotě 600, 1000, 1200 a 1240 mm. Zájemci o plněpohonné konfigurace mají k dispozici 4x4 nebo 6x6.

Automatické připojení

Vedle konvenčního trvalého pohonu předních kol nabízí Volvo také automaticky připojitelný. Nejde samozřejmě o systém přes viskozní spojku známou z lehkých užitkových vozidel, ale o propojení ”železem”, tedy klasickou konstrukci s ozubenými koly a spojovacím hřídelem vyvedeným z rozdělovací převodovky. Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol.

Přenos točivého momentu na přední kola není omezen co do velikosti i doby použití, protože probíhá přes kovové připojení. Při rozpojeném pohonu předních kol nenastávají velké trakční odpory jako u trvalého pohonu předních kol, čímž dochází k úspoře nafty i pneumatik. Trakce předních kol tedy pracuje pouze tehdy, pokud elektronika zaznamená minimální prokluz zadních kol a nechá zapojit do pohonu přední nápravu.

Na vzduchu

Přídavný pohon předních kol lze kombinovat se vzduchovým odpružením zadních náprav. Listové pružiny bývají obvykle dimenzovány na nejvyšší zatížení, ale vzduchové odpružení nabízí flexibilitu v podobě možnosti úpravy nastavení podvozku podle hmotnosti nákladu. To přispívá k menšímu opotřebení vozidla, plynulejší jízdě a tím i sníženému namáhání řidiče a tlaku na vozovku.

Díky menším vibracím spojeným se vzduchovým odpružením může řidič na rozbitých cestách stavenišť udržet vyšší průměrnou rychlost a zvyšuje se efektivita provozu bez nadměrného namáhání řidiče.

Pro specifikace s velkým zatížením zadních náprav Volvo nabízí provedení Tridem se třemi zadními nápravami s minimálními rozvory.

Volvo Trucks testuje autonomní nákladní vozidlo při sklízení cukrové třtiny

Dva šestiválce

Výše zmíněný šestiválec D13K provází v modelu FMX také lehčí jedenáctilitrová varianta o výkonech 243 až 332 kW. S točivým momentum 1600-2150 N.m stačí na kombinovaný provoz silnice a lehký terén, ale do náročných podmínek těžkotonážních vozidel je lepší třináctilitr. Ten take disponuje extrémně účinnou motorovou brzdou VEB+ o výkonu 375 kW.

Menší bratr

Nejmenší model FL lze s pohonem všech kol získat se dvěma stálými převody 5,86 a 6,31. Zadní náprava vykazuje nosnost jedenáct tun.

Řada FL opatřená trvalým pohonem všech kol má proti běžnému FL zvýšený podvozek vpředu o šest, vzadu dokonce o deset centimetrů. Vůz FL 4x4 na podvozku označeném XX-High o výšce 1175 mm lze získat se třemi celkovými hmotnostmi 12, 14 a 16 tun v závislosti na volbě zadní nápravy. Plněpohonné Volvo FL dostalo za kapotu výhradně šestiválec D8K dostupný ve dvou výkonových verzích 184 a 206 kW s odpovídajícím točivým momentem 950, resp. 1050 N.m. Pro jízdu v klesání slouží výfuková brzda s výkonem 120 kW, na přání je možné získat motorovou s nejvyšším výkonem 170 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa Vlakem do Tibetu: čtěte reportáž z cesty nejvýše položenou železnicí světa

Když jsem se poprvé doslechl o stavbě železniční trati do…

Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek Odradí investory? Německé úřady kladou případnému prodeji Air Berlin několik překážek

Případnému odkoupení insolventních aerolinií Air Berlin…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 





 
TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Mládí na plný plyn

TEST aut pro náctileté: Chatenet CH 26 SVZ a Pick-Up Spring – Klidně i za milion

Dnes 08:00

V Česku se zabydlela další značka francouzských mopedaut pro patnáctileté. Jako první jsme vyzkoušeli hned dva chatenety.




Blesk.cz

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi vydělává na rodinu politika!

Odhalení po smrti manžela Ivo Pavlíka (†84): Heidi…

Kdekdo si myslel, že největší hit Heidi Janků Když se načančám složil Ivo Pavlík. Hit má ale jiné autory, a těm…

 

iSport.cz

Tenisová rivalita za hranou: míčkem do hlavy, urážky soupeře a pohrdání

Tenisová rivalita za hranou: míčkem do hlavy, urážky…

Sport gentlemanů. Tímto honosným titulem se od svých historických počátků pyšní tenis. Ne každý však dokáže…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše písnička Bambutijská

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Ta naše…

„Jestliže se věci dějí špatně, musí to být proto, že duch pralesa spí. Kdyby byl vzhůru a viděl nás, nikdy by to…

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná oblast jako před dvěma lety

Šumavu poničila silná bouře. Nejvíce trpěla stejná…

Šumavský národní park má za sebou nešťastnou noc. Včera se přes Šumavu přehnala ničivá bouřka, která v kombinaci…