31.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Volvo pro stavbu: Nejvíce inovací

 

Volvo Trucks díky mnoha podvozkovým a pohonným řešením modelu FMX dokáže nabídnout stavební auto na jakýkoliv účel.

Zvedací, natáčecí, automaticky připojované a další nápravy najdeme u speciálního modelu FMX. Jeho technika jako například plíživé převody u automatizované převodovky a dynamické řízení kol budí na jednu stranu úžas. Na druhou stranu odpovídá velmi rozličnému a zároveň náročnému provozu od kombinace silnice a nezpevněného povrchu až po skutečně těžký terén. V každém případě však dopravní firmy také počítají náklady na naftu, které Volvo díky loňské modernizaci šestiválce D13K Euro VIc ještě více snížilo.

Třináctilitrový základ

Švédský výrobce směřuje model FMX spíše do středních a těžkých podmínek, proto v pohonu hraje hlavní roli třináctilitrový šestiválec. Ten loni dostal pro všechny verzi vstřikování common rail a písty s nižším třením. Ve dvou nejslabších úrovních 309 a 338 kW zvýšený kompresní poměr, nejsilnější verze 368 a 397 kW tlakuje upravené turbodmychadlo.

Plazivky

Životnost spojky je ve stavebním sektoru choulostivá skutečnost, proto Volvo k automatizované převodovce I-Shift se speciálním software pro off-road přidala na přání plíživé převody. Uplatní se zejména u extrémně těžkých nákladů, protože dokáží soupravu o hmotnosti až 325 tun rozjet z klidu bez pomoci hydrodynamického měniče. Plíživý převod I-Shift C však najde výborné uplatnění i u běžných plně naložených čtyřnápravových vozidel ve velmi těžkém terénu. Běžně se však u modelu FMX vyskytuje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka I-Shift se softwarem off-road, která při akceleraci řadí po půlkách a drží otáčky ve vyšším pásmu pro případ náhlé potřeby velkého záběru. Stiskem voliče převodovky však řidič může režim Offroad vypnout a na silnici nechat převodovku I-Shift držet co nejekonomičtější otáčky motoru.

Volvo Trucks uvádí modelovou řadu FE s výkonnějším motorem

Dvacet tun na předek

Model FMX nabízí dvou- až čtyřnápravové varianty s pohonem jedné až tří os. Dvojité přední nápravy mají běžně nosnost devět tun, ale lze také pořídit v těžkém provedení o deseti tunách. V pětinápravovém provedení dosahuje celková hmotnost vozidla 56 tun (2x10 + 3x12). Robustnější konstrukce předních náprav se uplatní zejména provozu mimo silniční komunikace v hodně členitém terénu.

Zde také přijde vhod dynamické řízení dvojité přední nápravy VDS, které tlumí rázy do volantu při přejezdu nerovností a skvěle funguje i při couvání například k vysypání korby. Po uvolnění volantu srovná kola do přímé polohy, aby vozidlo během nakládky či vykládky mělo maximální stabilitu.

Výšku podvozků nad vozovkou lze podle průchodnosti terénem a typu nástavby volit v hodnotě 600, 1000, 1200 a 1240 mm. Zájemci o plněpohonné konfigurace mají k dispozici 4x4 nebo 6x6.

Automatické připojení

Vedle konvenčního trvalého pohonu předních kol nabízí Volvo také automaticky připojitelný. Nejde samozřejmě o systém přes viskozní spojku známou z lehkých užitkových vozidel, ale o propojení ”železem”, tedy klasickou konstrukci s ozubenými koly a spojovacím hřídelem vyvedeným z rozdělovací převodovky. Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol.

Přenos točivého momentu na přední kola není omezen co do velikosti i doby použití, protože probíhá přes kovové připojení. Při rozpojeném pohonu předních kol nenastávají velké trakční odpory jako u trvalého pohonu předních kol, čímž dochází k úspoře nafty i pneumatik. Trakce předních kol tedy pracuje pouze tehdy, pokud elektronika zaznamená minimální prokluz zadních kol a nechá zapojit do pohonu přední nápravu.

Na vzduchu

Přídavný pohon předních kol lze kombinovat se vzduchovým odpružením zadních náprav. Listové pružiny bývají obvykle dimenzovány na nejvyšší zatížení, ale vzduchové odpružení nabízí flexibilitu v podobě možnosti úpravy nastavení podvozku podle hmotnosti nákladu. To přispívá k menšímu opotřebení vozidla, plynulejší jízdě a tím i sníženému namáhání řidiče a tlaku na vozovku.

Díky menším vibracím spojeným se vzduchovým odpružením může řidič na rozbitých cestách stavenišť udržet vyšší průměrnou rychlost a zvyšuje se efektivita provozu bez nadměrného namáhání řidiče.

Pro specifikace s velkým zatížením zadních náprav Volvo nabízí provedení Tridem se třemi zadními nápravami s minimálními rozvory.

Volvo Trucks testuje autonomní nákladní vozidlo při sklízení cukrové třtiny

Dva šestiválce

Výše zmíněný šestiválec D13K provází v modelu FMX také lehčí jedenáctilitrová varianta o výkonech 243 až 332 kW. S točivým momentum 1600-2150 N.m stačí na kombinovaný provoz silnice a lehký terén, ale do náročných podmínek těžkotonážních vozidel je lepší třináctilitr. Ten take disponuje extrémně účinnou motorovou brzdou VEB+ o výkonu 375 kW.

Menší bratr

Nejmenší model FL lze s pohonem všech kol získat se dvěma stálými převody 5,86 a 6,31. Zadní náprava vykazuje nosnost jedenáct tun.

Řada FL opatřená trvalým pohonem všech kol má proti běžnému FL zvýšený podvozek vpředu o šest, vzadu dokonce o deset centimetrů. Vůz FL 4x4 na podvozku označeném XX-High o výšce 1175 mm lze získat se třemi celkovými hmotnostmi 12, 14 a 16 tun v závislosti na volbě zadní nápravy. Plněpohonné Volvo FL dostalo za kapotu výhradně šestiválec D8K dostupný ve dvou výkonových verzích 184 a 206 kW s odpovídajícím točivým momentem 950, resp. 1050 N.m. Pro jízdu v klesání slouží výfuková brzda s výkonem 120 kW, na přání je možné získat motorovou s nejvyšším výkonem 170 kW.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy A380 žije. Airbusu pomohla nová dohoda s evropskými státy

Evropský výrobce letadel Airbus prodlouží projekt na…

Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA Bývalý Trumpův poradce Gates se přiznal ke spiknutí proti USA

Bývalý významný člen volebního štábu Donalda Trumpa Rick…

SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne SPD chce odpovědnost úředníků za majetek. Vláda návrh zřejmě odmítne

K zákonnému posílení odpovědnosti zástupců státu za…

Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal Oběti vlády v demisi. Podívejte se, koho už Babišův kabinet odvolal

Generální ředitel České pošty Martin Elkán je jen…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

 





 
Čistíte své auto od sněhu a ledu? Pokud ne, hrozí vám pokuta! A jak je to v zahraničí?

Čistíte své auto od sněhu a ledu? Pokud ne, hrozí vám pokuta! A jak je to v zahraničí?

Dnes 13:35

V Rakousku vás vůz pokrytý sněhem může přijít až na 127.000 korun!




Blesk.cz

Zeman mě letos dvakrát požádal o vydání hackera Nikulina Rusku, řekl Pelikán

Zeman mě letos dvakrát požádal o vydání hackera…

Prezident Miloš Zeman letos dvakrát žádal ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO), aby vydal údajného…

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

 

iSport.cz

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří slalom na snowboardu

Královna Ledecká má druhé ZLATO! Ovládla i obří…

Olympijská pohádka Ester Ledecké má svůj happy end! Potom, co česká reprezentantka senzačně před týdnem získala…

Veverka v dráze, kterou jezdila Ledecká! Co chybělo, aby došlo ke střetu

Veverka v dráze, kterou jezdila Ledecká! Co chybělo,…

Na červené dráze, kterou projela Ester Ledecká ke druhému olympijskému zlatu, došlo k málo vídané kuriozitě.…

 

Reflex.cz

Ledecká má druhé zlato, na snowboardu potvrdila roli favoritky

Ledecká má druhé zlato, na snowboardu potvrdila roli…

Ester Ledecká je dvojnásobnou olympijskou vítězkou. Na hrách v Pchjongčchangu po zlatu v lyžařském super-G…

Lehce vyhulené pohádky pro nespavé eskymáky: Víla Dita

Lehce vyhulené pohádky pro nespavé eskymáky: Víla Dita

Na tomto místě obvykle o víkendech recenzujeme komiksy. Co ale s knihou, která je napůl komiksem a napůl bohatě…