31.7. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Vozidla Volvo pro stavbu: Nejvíce inovací

 

Volvo Trucks díky mnoha podvozkovým a pohonným řešením modelu FMX dokáže nabídnout stavební auto na jakýkoliv účel.

Zvedací, natáčecí, automaticky připojované a další nápravy najdeme u speciálního modelu FMX. Jeho technika jako například plíživé převody u automatizované převodovky a dynamické řízení kol budí na jednu stranu úžas. Na druhou stranu odpovídá velmi rozličnému a zároveň náročnému provozu od kombinace silnice a nezpevněného povrchu až po skutečně těžký terén. V každém případě však dopravní firmy také počítají náklady na naftu, které Volvo díky loňské modernizaci šestiválce D13K Euro VIc ještě více snížilo.

Třináctilitrový základ

Švédský výrobce směřuje model FMX spíše do středních a těžkých podmínek, proto v pohonu hraje hlavní roli třináctilitrový šestiválec. Ten loni dostal pro všechny verzi vstřikování common rail a písty s nižším třením. Ve dvou nejslabších úrovních 309 a 338 kW zvýšený kompresní poměr, nejsilnější verze 368 a 397 kW tlakuje upravené turbodmychadlo.

Plazivky

Životnost spojky je ve stavebním sektoru choulostivá skutečnost, proto Volvo k automatizované převodovce I-Shift se speciálním software pro off-road přidala na přání plíživé převody. Uplatní se zejména u extrémně těžkých nákladů, protože dokáží soupravu o hmotnosti až 325 tun rozjet z klidu bez pomoci hydrodynamického měniče. Plíživý převod I-Shift C však najde výborné uplatnění i u běžných plně naložených čtyřnápravových vozidel ve velmi těžkém terénu. Běžně se však u modelu FMX vyskytuje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka I-Shift se softwarem off-road, která při akceleraci řadí po půlkách a drží otáčky ve vyšším pásmu pro případ náhlé potřeby velkého záběru. Stiskem voliče převodovky však řidič může režim Offroad vypnout a na silnici nechat převodovku I-Shift držet co nejekonomičtější otáčky motoru.

Volvo Trucks uvádí modelovou řadu FE s výkonnějším motorem

Dvacet tun na předek

Model FMX nabízí dvou- až čtyřnápravové varianty s pohonem jedné až tří os. Dvojité přední nápravy mají běžně nosnost devět tun, ale lze také pořídit v těžkém provedení o deseti tunách. V pětinápravovém provedení dosahuje celková hmotnost vozidla 56 tun (2x10 + 3x12). Robustnější konstrukce předních náprav se uplatní zejména provozu mimo silniční komunikace v hodně členitém terénu.

Zde také přijde vhod dynamické řízení dvojité přední nápravy VDS, které tlumí rázy do volantu při přejezdu nerovností a skvěle funguje i při couvání například k vysypání korby. Po uvolnění volantu srovná kola do přímé polohy, aby vozidlo během nakládky či vykládky mělo maximální stabilitu.

Výšku podvozků nad vozovkou lze podle průchodnosti terénem a typu nástavby volit v hodnotě 600, 1000, 1200 a 1240 mm. Zájemci o plněpohonné konfigurace mají k dispozici 4x4 nebo 6x6.

Automatické připojení

Vedle konvenčního trvalého pohonu předních kol nabízí Volvo také automaticky připojitelný. Nejde samozřejmě o systém přes viskozní spojku známou z lehkých užitkových vozidel, ale o propojení ”železem”, tedy klasickou konstrukci s ozubenými koly a spojovacím hřídelem vyvedeným z rozdělovací převodovky. Pokud zadní kolo či kola prokluzují, dojde během jízdy k automatickému připojení pohonu předních kol přes svorkovou spojku. Ta je lehčí a jednodušší než tradiční spojka používaná ve vozidlech s trvalým pohonem všech kol.

Přenos točivého momentu na přední kola není omezen co do velikosti i doby použití, protože probíhá přes kovové připojení. Při rozpojeném pohonu předních kol nenastávají velké trakční odpory jako u trvalého pohonu předních kol, čímž dochází k úspoře nafty i pneumatik. Trakce předních kol tedy pracuje pouze tehdy, pokud elektronika zaznamená minimální prokluz zadních kol a nechá zapojit do pohonu přední nápravu.

Na vzduchu

Přídavný pohon předních kol lze kombinovat se vzduchovým odpružením zadních náprav. Listové pružiny bývají obvykle dimenzovány na nejvyšší zatížení, ale vzduchové odpružení nabízí flexibilitu v podobě možnosti úpravy nastavení podvozku podle hmotnosti nákladu. To přispívá k menšímu opotřebení vozidla, plynulejší jízdě a tím i sníženému namáhání řidiče a tlaku na vozovku.

Díky menším vibracím spojeným se vzduchovým odpružením může řidič na rozbitých cestách stavenišť udržet vyšší průměrnou rychlost a zvyšuje se efektivita provozu bez nadměrného namáhání řidiče.

Pro specifikace s velkým zatížením zadních náprav Volvo nabízí provedení Tridem se třemi zadními nápravami s minimálními rozvory.

Volvo Trucks testuje autonomní nákladní vozidlo při sklízení cukrové třtiny

Dva šestiválce

Výše zmíněný šestiválec D13K provází v modelu FMX také lehčí jedenáctilitrová varianta o výkonech 243 až 332 kW. S točivým momentum 1600-2150 N.m stačí na kombinovaný provoz silnice a lehký terén, ale do náročných podmínek těžkotonážních vozidel je lepší třináctilitr. Ten take disponuje extrémně účinnou motorovou brzdou VEB+ o výkonu 375 kW.

Menší bratr

Nejmenší model FL lze s pohonem všech kol získat se dvěma stálými převody 5,86 a 6,31. Zadní náprava vykazuje nosnost jedenáct tun.

Řada FL opatřená trvalým pohonem všech kol má proti běžnému FL zvýšený podvozek vpředu o šest, vzadu dokonce o deset centimetrů. Vůz FL 4x4 na podvozku označeném XX-High o výšce 1175 mm lze získat se třemi celkovými hmotnostmi 12, 14 a 16 tun v závislosti na volbě zadní nápravy. Plněpohonné Volvo FL dostalo za kapotu výhradně šestiválec D8K dostupný ve dvou výkonových verzích 184 a 206 kW s odpovídajícím točivým momentem 950, resp. 1050 N.m. Pro jízdu v klesání slouží výfuková brzda s výkonem 120 kW, na přání je možné získat motorovou s nejvyšším výkonem 170 kW.

Spolupracujeme s TipCars.com
Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím Letadla budoucnosti s oddělitelnými křídly. Futuristický koncept má odlehčit letištím

Budoucnost letadlové dopravy se rozbíhá do nejrůznějších…

ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie ČSSD bude chtít přidat na mzdy, rodičovskou či výbavu policie

Sociální demokraté budou při jednáních o rozpočtu na…

Cestovky hlásí rekordní sezonu Cestovky hlásí rekordní sezonu

Růst platů, nízká nezaměstnanost a opadnutí strachu…

Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států Trump označil Evropskou unii za jednoho z mnoha nepřátel Spojených států

Americký prezident Donald Trump označil Evropskou unii za…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem? Audi A7 Sportback očima našeho čtenáře. Tak jak je to s tím podvozkem?

Vnímání jízdních vlastností aut je často hodně…

 





 
Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Formule 1 v Česku: Připomeňte si krasavce, kteří závodili v Mostě

Včera

Na okruhu v Mostě závodily vozy formule 1, které tvořily na přelomu 70. a 80. let minulého století dějiny. Poháněly je tehdy atmosférické třílitrové osmiválce.




Blesk.cz

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a spoustu drobných oprav

Třetí betaverze Androidu P přináší tmavý motiv a…

Google uvolnil třetí betu Androidu P, záhy následují také jednotliví výrobci. My jsme aktualizaci nainstalovali…

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“. Rozohnil ho dopis z Itálie

Babiš kvůli migrantům mluví o „cestě do pekel“.…

Česká republika dostala žádost italského premiéra, aby země Evropské unie pomohly se 450 migranty, kteří jsou na…

 

iSport.cz

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak zklamání i hrdost

U Chorvatů při finále! Reportérka na ramenou, pak…

PŘÍMO ZE ZÁHŘEBU | Nevyhráli, přesto jsou naši hrdinové. Zaplněné centrum Záhřebu věřilo, že se dočká…

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený, ale gólman se bude stydět

Experti Vízek a Podaný o finále: Titul zasloužený,…

Francie to zvládla! Po dvaceti letech „Les Bleus“ znovu ovládli mistrovství světa ve fotbale, ve finále porazili…

 

Reflex.cz

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi, nejvíc tweetuje o Rusku a v schůzkách vede premiér Japonska

Trumpova statistika: Nejčastěji volal Macronovi,…

Svět je fascinován neustálým tweetováním amerického prezidenta Donalda Trumpa, který si přes Twitter vyřizuje…

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava připomíná časy maršála Tita

Skvosty brutalistické Jugoslávie: unikátní výstava…

Zlatá éra brutalistické architektury. I tak lze pojmenovat období od jugoslávsko-sovětské roztržky v roce 1948…