26.7. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Motory skupiny PSA 1.0 VTi, 1.2 VTi a 1.2 PureTech. Opravdu je tříválec zlo?

Motory skupiny PSA 1.0 VTi, 1.2 VTi a 1.2 PureTech. Opravdu je tříválec zlo?

Francouzské automobilky Peugeot, Citroën a DS se dnes na poli zážehových motorů spoléhají ve velké míře na vlastní tříválce řady EB. Mnozí nad nimi ohrnují nos a poukazují na jejich omezenou životnost. Ale je tomu skutečně tak?

Přibližně čtvrt století nabízela francouzská Skupina PSA sdružující tehdy výhradně francouzské automobilové značky zážehový čtyřválec z řady TU. Jeho výroba započala v roce 1986 a poslední tyto motory opustily výrobní linku v Douvrinu až v roce 2013. Tehdy již platila emisní norma Euro 5, kterou tento prehistorický motor ještě dokázal splnit. „Téúčka“ si za desítky let své existence získala renomé velmi spolehlivých agregátů. Dodnes se jedná o tajný tip v případě, že třeba kupujete Peugeot 207, neboť v porovnání s první generací motorů 1.4 VTi (EP3) jsou tyto archaické čtyřválce asi tisícinásobně jistější volbou, byť dynamicky za svým modernějším sourozencem přirozeně dost zaostávají.

Dvě kliky, dva písty

Nástupcem motorů řady TU se stala řada EB. Její první zástupci vyjeli v roce 2012 v tehdy zcela novém Peugeotu 208. Od začátku výrobce nabízel dvě verze objemu: a sice 1,0 litru (EB0) a 1,2 litru (EB2). Menší motor nabízel výkon 50 kW, větší pak o 10 kW více. Ačkoliv mají obě verze stejný technický základ, trochu překvapivě se liší jak písty, tak také klikovým hřídelem. To ostatně dokazují oba základní rozměry. K objemu 999 cm3 dospěl menší z motorů díky vrtání 71 mm při zdvihu 84,1 mm. Větší motor má obdobné hodnoty 75 mm a 90,5 mm a výsledný objem 1199 cm3. Je to zajímavé, neboť většinou se jednotlivé kubatury stejné řady motorů odlišují „pouze“ změnou jednoho ze dvou základních rozměrů udávajících zdvihový objem.

Motory PSA PureTech
Verze motoru1.0VTi 68k1.2 VTi 72k1.2 VTi 75k1.2 VTi 82k1.2 THP 110k1.2 THP 1301.2 THP 136k
Označení motoruEB0EB2MEB2EB2EB2DTEB2DTSEB2DTS
Zdvihový objem [cm3]999119911991199119911991199
Válce/ventily3/43/43/43/43/43/43/4
Největší výkon [kW/min]50/600053/550055/550060/575081/500096/5000100/5500
Točivý moment [N.m/min]95/3000110/3000118/2750118/2750205/1500230/1750230/1750
TurbodmychadloNENENENEANOANOANO
Proměnné časováníANONEANOANOANOANOANO
Emisní normaEuro 6Euro 5Euro 5Euro 6Euro 6Euro 6Euro 5
Zbytek techniky ale mají obě kubatury až na výjimky shodnou. Kdo čeká nějaké výstřelky, bude překvapen, jak veskrze jednoduché tyto motory jsou. Vystačí si s nepřímým vstřikováním benzínu, přičemž i tak tyto dosahují poměrně vysokého kompresního poměru o hodnotě 11:1. Ten je příslibem úsporného provozu, což praxe potvrdila.

Motor 2.0 HDi 16V a 2.2 HDi Euro 4 a Euro 5: Ještě poctivé železo

Technologickou zajímavost představoval v době uvedení motorů pohon rozvodů ozubeným řemenem pracující v olejové mlze. Výrobce pro výměnu ozubeného řemenu stanovil interval 175.000 případně 180.000 km (záleží na roku výroby daného modelu), časově ale vždy 10 let.

Rozvodový ozubený řemen v olejové mlze je obecně mnohem pružnější než řetěz a lépe tak snáší torzní kmity motoru a rovněž se snáze popere s aplikací proměnného časování na obou vačkových hřídelích, které tyto motory používají. Má tudíž lepší předpoklady dožít se větší porce kilometrů. Praxe ukazuje, že uvedený interval rozvody na těchto motorech bez problémů zvládnou.

Ovládání ventilů je tady mechanické, a sice přímo hrníčkovými zdvihátky bez vymezovacích segmentů. Interval pro kontrolu ventilové vůle výrobce neuvádí. V praxi se provádí v okamžiku, kdy se motor projevuje zvýšenou hlučností.

Zajímavé je to s vyvážením chodu motoru. Zatímco menší motor 1.0 VTi se po celou dobu produkce obešel bez vyvažovacího hřídele. Větší 1.2 VTi vyvažovací hřídel dostalo, ale pozor, pouze původní verze pro Euro 5. Novější varianta pro Euro 6 označená EB2F vyvažovací hřídel již nepoužívá. Zpočátku nabízel výrobce v rámci přechodu na Euro 6 i menší motor (označení EB0F), avšak v současné době jej na rozdíl od většího motoru v nabídce již nenajdete. S vyvažovacím hřídelem se pojí také odlišný setrvačník, stejně jako spodní řemenice pohonu příslušenství.

Turbo a přímý vstřik

Mnohem zajímavější než základní motory 1.0 VTi, respektive 1.2 VTi je přeplňovaná verze většího z nich. Obchodně se nazývala e-THP a v současné době PureTech. Interně se PureTech označuje EB2DT (výkon 81 kW) případně EB2DTS (výkon 96 kW).

Technicky vychází přeplňovaný agregát z většího tříválce 1.2 VTi. Zdvihový objem přeplňované verze je identický s atmosférickou variantou 1.2 VTi, hlava válců je však odlišná, stejně jako písty. Důvodem je uplatnění přímého vstřiku benzínu. Navíc přeplňovaný PureTech používá vyvažovací hřídel vždy a současně také dvouhmotový setrvačník ve spojení s manuální převodovkou. Ta může být šestistupňová z generace MC vyznačující se mnohem přesnějším řazením než „pětikvalty“ z řady MA či BE, které jsou vždy spojeny s atmosférickými variantami těchto motorů, BE také se slabší verzí přeplňovaného PureTechu.

Bazar: Vybrali jsme pět nejspolehlivějších motorů za posledních deset let!

Vzhledem k výkonu těchto motorů a jen tříválcové konstrukci se našlo mnoho rozumbradů, kteří pochybovali, zda PureTechy přežijí proběh 150.000 km. Dnes má řada aut najeto mnohem více a problémy se jim zatím zdárně vyhýbají. Mnozí tak soudili na základě zkušeností se starším čtyřválcem 1.6 THP. To je však úplně jiný motor (řada EP).

Navíc výrobce neudělal v rámci motorů 1.2 PureTech stejnou chybu jako v případě 1.6 THP. Třeba písty jsou na těchto motorech vždy kované, navíc mají kolem horního pístního kroužky zalitou galerii z tvrdšího materiálu. To u starších čtyřválců THP výrobce použil kované písty pouze u nejvýkonnějších verzí. Zbylé se musely spokojit s litými, jež velmi obtížně bojovaly se vznikem samozápalů, coby důsledek usazování karbonu na nich. Důsledkem je třeba fakt, že snad všechny ostré sportovní Citroëny DS3 Racing se dneška nedožily s původním motorem.

Obrovským problémem motorů THP bylo také usazování karbonu na sacích ventilech. Ty následně přestávaly těsnit a docházelo k jejich podpalování. Hlavní příčinou byl původně nevhodný olej v kombinaci s funkcí systému odvětrávání klikové skříně. Přirozeně k celému problému přispěla rovněž chybějící čistící funkce motorů s přímým vstřikováním benzínu. To 1.2 PureTech tvoří karbon výrazně méně a to jak na sacích ventilech, tak rovněž ve spalovacích prostorách.

Velmi důležité je u motorů PureTech tankování správného paliva. Dokonce jsme se u některých, zejména větších modelů (3008, 5008), v minulosti setkali přímo s nařízením výrobce používat palivo o oktanovém čísle minimálně 98. Uživateli to připomínal štítek na víčku palivové nádrže. V současné době však výrobce u nových modelů tento požadavek nemá. Zkušenosti navíc ukazují, že i palivo 95 může být velmi kvalitní, je-li dodatečně aktivované. Spíše než na oktanové číslo bychom se tedy zaměřili na to, kde tankujete. A skutečně se vyplatí čerpat benzin u renomovanějších společností, byť je palivo třeba o něco dražší.

Motor PSA/Ford 1.6 HDi/TDCi: Opravdu takový průšvih?

Problémy? V zásadě dva

Spolehlivost přeplňovaných motorů 1.2 PureTech tak překonává všechna očekávání. A současně zasazuje pesimistům a pochybovačům tvrdou ránu. Paradoxně tak více problémů bylo s atmosférickými verzemi tříválců řady EB.

U menšího motoru, tedy 1.0 VTi se vyskytovala závada katalyzátorů. Prvotní příčinou ale byly svíčky, které nevhodně pálily. To následně tepelně zatížilo katalyzátor, u něhož posléze došlo ke zhroucení jeho jádra. Bohužel úlomky vzniklé z něj se sáním dostaly do motoru, kde poškodily kluznou plochu válců. V rámci záruky měnil výrobce poškozeným kompletní motor.

Druhá fatální závada se týká většího agregátu 1.2 VTi. U něj se v letech 2012 až 2013 vyskytovala vadná axiální ložiska klikového hřídel, který tak měl nadměrnou vůli. V praxi se závada projevovala klepavými zvuky z motorového prostoru. Servisy následně měřily vůli v axiálních ložiskách, a to přímo na vozidle za pomoci takzvaného úchylkoměru. Pokud vůle přesáhla výrobcem stanovenou mez, došlo opět na výměnu celého motoru.

Důležité je, že dnes by již měly být oba uvedené problémy vyřešeny, a to i na ojetinách. Přesto, pokud si budete kupovat Peugeot 208, 2008 či Citroën C3 s těmito agregáty, určitě se vyplatí zkusit zjistit, zda motor auta neměl některý z uvedených problémů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová

Německo nebude dodávat Saúdské Arábii zbraně, dokud bude…

Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli

Jordánský král Abdalláh II. dnes oznámil, že jeho země…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motory skupiny PSA 1.0 VTi, 1.2 VTi a 1.2…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu Ford podlehl tlaku: O model GT je takový zájem, že mu sníží exkluzivitu

O supersportovní Ford GT je i po skoro dvou letech od…

 





 
Räikkönen ukončil pětileté čekání na vítězství. Je to lepší než skončit druhý, řekl

Räikkönen ukončil pětileté čekání na vítězství. Je to lepší než skončit druhý, řekl

Dnes 01:03

Kimi Räikkönen z týmu Ferrari se ve Velké ceně USA dočkal svého prvního vítězství ve formuli 1 od závodu v Austrálii na začátku sezóny 2013. Ukončil tak 113 závodů dlouhé čekání na další triumf.




Blesk.cz

Bagárová si věřila: Jsem zklamaná, hlesla po vyřazení ze StarDance

Bagárová si věřila: Jsem zklamaná, hlesla po…

Monika Bagárová (24) byla žhavou favoritkou na vítězství ve StarDance, místo toho však vypadla jako první! To…

FOTO DNE: Takhle jste Zemana ještě neviděli. Limuzínu vyměnil za dodávku

FOTO DNE: Takhle jste Zemana ještě neviděli.…

Velmi netradiční způsob dopravy zvolil prezident Miloš Zeman při cestě na jednání s týmem svých poradců. Místo…

 

iSport.cz

Dušek po debaklu Pardubic od Varů 1:7: Že přijdou výměny? Možné to je

Dušek po debaklu Pardubic od Varů 1:7: Že přijdou…

Nikomu z pardubické kabiny se po debaklu 1:7 od Karlových Varů o výsledku moc vykládat nechtělo. Nakonec mezi…

Vondrka skóroval proti Hradci

Vondrka skóroval proti Hradci "podledovkou": Pořád…

Přišel jako hvězda, nový lídr týmu. Jenže obrovská očekávání zatím Michal Vondrka na ledě příliš nenaplňoval,…

 

Reflex.cz

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii ženy v menstruačním věku, vyvolalo to nepokoje

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii…

Závažný náboženský a společenský spor se vede už mnoho let kolem velmi významné hinduistické svatyně Sabarimala…

Český národní symfonický orchestr dobývá svět s hudbou z filmů Stevena Spielberga

Český národní symfonický orchestr dobývá svět s…

Více než 15 tisíc diváků a tři vyprodané koncerty v londýnské Royal Albert Hall si na své konto připsal Český…