Napříč generacemi: VW Golf - Příkladně konzervativní, konzervativně příkladný
Málokterý automobil prezentuje tak konzistentní tvarový konzervatismus jako právě kompaktní Golf. Spolu s ikonami typu Porsche 911 tak tvoří ojedinělý karosářský druh.
V současné době pokračuje řada Golf v šestém generačním vydání. Jejímu designu však předchází dlouhá a bohatá historie, protkaná evolučními tvarovými změnami, aplikací tradičních rysů na různé druhy karosérií či designéry věhlasného jména.
Co se týká vnějších rozměrů, na délku dělí nový Golf od jeho první generace celých 499 mm, což je rozdíl téměř dvou tříd. Pro srovnání – malé Polo přerůstá zakladatele řady Golf o 265 mm.
Volkswagen Golf napříč generacemi - srovnání rozměrů | |||||||
Rozměr [mm] | 1. gen. (A1/17E) | 2. gen. (A2/19E) | 3. gen. (A3/1H) | 4. gen. (A4/1J) | 5. gen. (A5/1K) | 6. gen. (A6/5K) | Rozdíl |
Délka [mm] | 3705 | 3985 | 4020 | 4149 | 4204 | 4199 | +280/+35/+129/+55/-5 |
Šířka [mm] | 1610 | 1665 | 1695 | 1735 | 1759 | 1779 | +55/+30/+40/+24/+20 |
Výška [mm] | 1390 | 1415 | 1425 | 1439 | 1483 | 1479 | +25/+10/+14/+44/-4 |
Golf I
Náš přehled začíná první generací, produkovanou v letech 1974 až 1984. Jde o model, který je považován za průkopníka moderních kompaktních hatchbacků. Dílo studia Italdesign v čele s Giorgetem Giugiarem tuto karosérii v rámci nižší střední třídy modifikovalo a představilo v inovativní podobě, která byla diametrálně odlišná od svého předchůdce, jímž byl Volkswagen Brouk.
Stěžejními rysy vozu jsou čisté a vyvážené proporce, přičemž celek je založen na ostrých a přímo vedených hranách. Čelní partie je ke kapotě takřka kolmá, tvarovou jednoduchost podporují kruhové světlomety.
Při pohledu na boční část je patrný důraz na dvouprostorové uspořádání karosérie. Ta je, vzhledem k poměru výšky a šířky, vhodná i pro sportovní kreace, což se potvrdilo při realizaci verze GTI, jež se posléze stala kultovní záležitostí. Na automobilu se rýsuje dominantní prvek, který se stane jedním ze symbolů modelové linie Golf. Jde o notoricky známý široký C-sloupek.
Na zádi zaujme poměrně rozměrné okno, které ideálně zapadá do minimalisticky pojatého celku. Svítilny jsou prostorově orientovány horizontálním směrem, avšak jejich jednotlivé světelné segmenty mají vertikální charakter.
Vnější design se promítá do interiéru, kde je dominantou přístrojový štít, zakomponovaný do jednoho celku s rádiem či ovládači topení.
Golf II
Podíváme-li se na karoserii druhého generačního vydání Golfu (1985-1992), spatříme vůz, který velmi úzce navazuje na původní model. Ačkoli je na něm vidět nárůst vnějších rozměrů, čisté tvary a hlavní prvky první generace (kupříkladu kruhové přední světlomety či masivní C-sloupek) zůstaly zachovány.
Příď doznala oproti předchůdci nejvýraznějších změn v oblasti nárazníku, který byl zesílen a patřičně zvětšen, aby odpovídal dobovým bezpečnostním standardům. Směrovky si však ponechaly štíhlou a vodorovnou polohu. Sklon přední části již není tak výrazný jako u Golfu I, což je reakcí na tehdejší tvarové trendy.
Profil podstoupil lehkým úpravám, které měly čistě evoluční ráz. Došlo ke zjednodušení zadního okna, víko nádrže dostalo hranatý tvar a boční karosářské díly byly zpestřeny výraznějšími linkami. Na karosérii je také zřetelný nárůst hmoty.
Patrně nejvýraznější mezigenerační změny lze vypozorovat na zádi. Ta nejenže zmohutněla, ale také se zcela distancovala od původní formy svítilen. Namísto dřívějšího obdélníku dostaly lampy tvar nepravidelného čtyřúhelníku, zcela překopáno bylo i rozmístění a velikostní poměr světelných segmentů.
Kabina byla modernizována, avšak nijak razantně. Základ tvarů zůstal, přístroje však byly emancipovány od dříve jednotného dílu s dalšími komponenty.
Golf III
Třetí generace (1992-1998) znamenala v rámci dosavadní linie Golf menší revoluci. Vůz odbočil z vyjetých kolejí a definoval tvary, s nimiž po řadě úprav a modernizací pracuje i současná verze.
Výraznou transformaci prodělala příď. Je to znát nejen na jiném tvaru světlometu, který zcela zanevřel na tradiční kruhovou formu, ale také na masce chladiče. Ta se zmenšila a stala se spojnicí mezi oběma světlomety. Jednou z mála paralel s předchůdcem je pozice směrových světel, které, ačkoli mají nový tvar, jsou stále situovány do úrovně nárazníku.
Nárůst hmoty v profilu pokračuje. Tomuto jevu však bylo potřeba přizpůsobit dekorativní prvky exteriéru (linky, prolisy), které byly modifikovány a oproti předchozí verzi je jich méně.
Zatímco jmenované mezigenerační změny byly v mnohém revoluční, záď se vydala ve šlépějích tvarové evoluce. Důkazem je například malá odchylka od tvaru svítilen (byť došlo k přepracování jejich optiky). Nárazník je modernější a o poznání rozměrnější, zatímco okno bylo zmenšeno.
Nepřekvapí, že zmíněný nárůst hmoty zasáhl i vnitřek, kde byla přetvořena přístrojová deska. Ta dostala modernější vizáž včetně specifického čtyřramenného volantu.
Golf IV
Pozvolna se dostáváme ke čtvrté generaci (1998-2005). A jestliže jsme dosud hovořili o evoluci, žádná z nich nebyla tak komplexní, jako právě tato.
Tvary byly v porovnání s předchůdcem velmi citlivě a pečlivě cizelovány. Maska chladiče si ponechala svou subtilnost a byla doplněna o horizontální lamely. Světlomety dostaly pravidelný oblý tvar, na jejichž pravé dolní části byl eliminován „zub“ z předchozí generace.
Hmota, kterou v profilu nabrala třetí generace, byla u jejího nástupce důkladně rýsována. Předně byl vůz oproštěn od dekorativních linek a prolisů, které by mohly být ve výsledku nadbytečné a matoucí. Boční část kompaktního hatchbacku je naopak čistá a uhlazená, zároveň došlo k zesílení sloupků. Míra oblých tvarů byla zvýšena, což je vidět na bočních hranách dveří.
Nový tvar svítilen a přemístění registrační značky z víka zavazadlového prostoru (které bylo uhlazeno) do prohlubně v nárazníku platí za zásadný změny, které na pozadí kompaktního modelu proběhly. Součástí návrhu je nenucenost, která koresponduje s evolučním pojetím změn.
Na stejné vlně pokračuje interiér s tvary, které ačkoli pokračují v nastolených tvarech, jsou obsaženy na nové přístrojové desce. Ta je založena na jednoduchých tvarech a snaze o co nejvyšší kvalitu ergonomie.
Golf V
Následující, v pořadí již pátá generace (2003-2009) pokračuje v odkazu minulého vydání, je však v mnoha ohledech jiná a vyšší mírou inspirovaná svými továrními sourozenci. Autorem designu je Giorgetto Giugiero.
V případě světlometů jakoby se vnější tvarosloví inspirovalo historií, a sice třetí generací. Svědčí o tom změna tvaru z pravidelného oblého útvaru na nepravidelný čtyřúhelník. Kapota disponuje zapuštěným středem, přičemž její boční roviny navazují na světlomety. Ochranné lišty jsou děleny na dvě samotně stojící části, mezi nimiž se nachází registrační značka.
Profil je více dynamický, což je způsobeno jeho mírným zkosením. Díky úpravě rámu pátých a zadních bočních dveří má C-sloupek čistší tvar, který vyniká díky použití černé barvy pro B-sloupek.
Pátá generace golfu vznikla v době aktuálnosti designového jazyka, praktikovaného modely Phaeton či Touareg. To se promítlo i na kompaktního člena rodiny VW, což je nejvíce zřejmé na zadních sdružených lampách, kde bylo použito kruhových motivů.
Kokpit pracuje, stejně jako interiér, s oblými tvary a usiluje o maximální jednoduchost. To bylo znát zejména na základní výbavové verzi, jejíž volant disponoval nebývale jednoduchým tvarem.
Golf VI
Současná generace (2009-dosud), zhotovena pod vedením Waltera de Silvy, je vzhledem ke zdánlivě minimálním změnám oproti předchůdci označována za facelift páté generace. Z hlediska designu jde o velmi pečlivě provedené omlazení minulého Golfu za doprovodu aplikace nových prvků, které jsou v kontextu s aktuálním tvarovým trendem.
Vůz si ponechal střed kapoty se sníženým reliéfem, což dodává na sportovnosti. Maska chladiče podstoupila zúžení v horizontálním směru a obarvení na černo. Je tedy, podobně jako u čtvrté generace, kontinuální paralelou mezi oběma světlomety. Ty dostaly upravený tvar, na kterém dochází k prolínání dvou ploch. Jedná se o jev, který je v historii modelové linie Golf nevídaný.
S trochou nadsázky lze konstatovat, že profil je přebrán z předchozí generace. Dokládá to takřka totožné rozložení jednotlivých dílů, tvarování pontonu či míra jeho zkosení. Vše je však prostřednictvím přímých linek přiostřeno.
Podobné principy jsou uplatněny na zadních partiích, kde byly léty prověřené proporce upraveny tak, aby odpovídaly současným Volkswagenům. Svítilny navazují na druhou generaci Touaregu a v poměru k zádi jsou spíše větší.
Cílem přístrojové desky není snaha o prolomení módních trendů. Namísto toho pracuje s osvědčenými tvary se zaměřením na ergonomii. Pro zútulnění a vizuální zušlechtění používá díly, které našly uplatnění v Passatu CC (dnes i v jeho standardním provedení bez přídomku CC) či Sciroccu.
Již od příchodu současné verze modelu se vytrvale spekuluje nad podobou příští generace, která dostane do vínku pořadové číslo sedm. Vzhledem ke stabilnímu rodokmenu a sklonu ke konzervativnímu tvarosloví s evolučními úpravami lze předpokládat, že nepůjde o vůz radikálních tvarových změn. Rozruch způsobilo video, zachycující práci na konceptu Volkswagen L1, kde v pozadí hlavních aktérů zeje kompaktní hatchback, jehož dispozice naznačují, že by se mohlo jednat o případného následovníka slavného jména. Jde však o fakty nepodložené spekulace.