Napříč generacemi: VW Golf  - Příkladně konzervativní, konzervativně příkladný

Napříč generacemi: VW Golf - Příkladně konzervativní, konzervativně příkladný

 

Spolu s ikonami typu Porsche 911 tvoří Golf ojedinělý karosářský druh.

Málokterý automobil prezentuje tak konzistentní tvarový konzervatismus jako právě kompaktní Golf. Spolu s ikonami typu Porsche 911 tak tvoří ojedinělý karosářský druh.

V současné době pokračuje řada Golf v šestém generačním vydání. Jejímu designu však předchází dlouhá a bohatá historie, protkaná evolučními tvarovými změnami, aplikací tradičních rysů na různé druhy karosérií či designéry věhlasného jména.

Co se týká vnějších rozměrů, na délku dělí nový Golf od jeho první generace celých 499 mm, což je rozdíl téměř dvou tříd. Pro srovnání – malé Polo přerůstá zakladatele řady Golf o 265 mm.

Volkswagen Golf napříč generacemi - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]1. gen. (A1/17E)2. gen. (A2/19E)3. gen. (A3/1H)4. gen. (A4/1J)5. gen. (A5/1K)6. gen. (A6/5K)Rozdíl
Délka [mm]370539854020414942044199+280/+35/+129/+55/-5
Šířka [mm]161016651695173517591779+55/+30/+40/+24/+20
Výška [mm]139014151425143914831479+25/+10/+14/+44/-4


Golf - šest generací pěkně pohromadě
 

Golf I

Náš přehled začíná první generací, produkovanou v letech 1974 až 1984. Jde o model, který je považován za průkopníka moderních kompaktních hatchbacků. Dílo studia Italdesign v čele s Giorgetem Giugiarem tuto karosérii v rámci nižší střední třídy modifikovalo a představilo v inovativní podobě, která byla diametrálně odlišná od svého předchůdce, jímž byl Volkswagen Brouk.

Stěžejními rysy vozu jsou čisté a vyvážené proporce, přičemž celek je založen na ostrých a přímo vedených hranách. Čelní partie je ke kapotě takřka kolmá, tvarovou jednoduchost podporují kruhové světlomety.

Při pohledu na boční část je patrný důraz na dvouprostorové uspořádání karosérie. Ta je, vzhledem k poměru výšky a šířky, vhodná i pro sportovní kreace, což se potvrdilo při realizaci verze GTI, jež se posléze stala kultovní záležitostí. Na automobilu se rýsuje dominantní prvek, který se stane jedním ze symbolů modelové linie Golf. Jde o notoricky známý široký C-sloupek.

Na zádi zaujme poměrně rozměrné okno, které ideálně zapadá do minimalisticky pojatého celku. Svítilny jsou prostorově orientovány horizontálním směrem, avšak jejich jednotlivé světelné segmenty mají vertikální charakter.

Vnější design se promítá do interiéru, kde je dominantou přístrojový štít, zakomponovaný do jednoho celku s rádiem či ovládači topení.


Volkswagen Golf I
 

Golf II

Podíváme-li se na karoserii druhého generačního vydání Golfu (1985-1992), spatříme vůz, který velmi úzce navazuje na původní model. Ačkoli je na něm vidět nárůst vnějších rozměrů, čisté tvary a hlavní prvky první generace (kupříkladu kruhové přední světlomety či masivní C-sloupek) zůstaly zachovány.

Příď doznala oproti předchůdci nejvýraznějších změn v oblasti nárazníku, který byl zesílen a patřičně zvětšen, aby odpovídal dobovým bezpečnostním standardům. Směrovky si však ponechaly štíhlou a vodorovnou polohu. Sklon přední části již není tak výrazný jako u Golfu I, což je reakcí na tehdejší tvarové trendy.

Profil podstoupil lehkým úpravám, které měly čistě evoluční ráz. Došlo ke zjednodušení zadního okna, víko nádrže dostalo hranatý tvar a boční karosářské díly byly zpestřeny výraznějšími linkami. Na karosérii je také zřetelný nárůst hmoty.

Patrně nejvýraznější mezigenerační změny lze vypozorovat na zádi. Ta nejenže zmohutněla, ale také se zcela distancovala od původní formy svítilen. Namísto dřívějšího obdélníku dostaly lampy tvar nepravidelného čtyřúhelníku, zcela překopáno bylo i rozmístění a velikostní poměr světelných segmentů.

Kabina byla modernizována, avšak nijak razantně. Základ tvarů zůstal, přístroje však byly emancipovány od dříve jednotného dílu s dalšími komponenty.


Volkswagen Golf II
 

Golf III

Třetí generace (1992-1998) znamenala v rámci dosavadní linie Golf menší revoluci. Vůz odbočil z vyjetých kolejí a definoval tvary, s nimiž po řadě úprav a modernizací pracuje i současná verze.

Výraznou transformaci prodělala příď. Je to znát nejen na jiném tvaru světlometu, který zcela zanevřel na tradiční kruhovou formu, ale také na masce chladiče. Ta se zmenšila a stala se spojnicí mezi oběma světlomety. Jednou z mála paralel s předchůdcem je pozice směrových světel, které, ačkoli mají nový tvar, jsou stále situovány do úrovně nárazníku.

Nárůst hmoty v profilu pokračuje. Tomuto jevu však bylo potřeba přizpůsobit dekorativní prvky exteriéru (linky, prolisy), které byly modifikovány a oproti předchozí verzi je jich méně.

Zatímco jmenované mezigenerační změny byly v mnohém revoluční, záď se vydala ve šlépějích tvarové evoluce. Důkazem je například malá odchylka od tvaru svítilen (byť došlo k přepracování jejich optiky). Nárazník je modernější a o poznání rozměrnější, zatímco okno bylo zmenšeno.

Nepřekvapí, že zmíněný nárůst hmoty zasáhl i vnitřek, kde byla přetvořena přístrojová deska. Ta dostala modernější vizáž včetně specifického čtyřramenného volantu.


Volkswagen Golf III
 

Golf IV

Pozvolna se dostáváme ke čtvrté generaci (1998-2005). A jestliže jsme dosud hovořili o evoluci, žádná z nich nebyla tak komplexní, jako právě tato.

Tvary byly v porovnání s předchůdcem velmi citlivě a pečlivě cizelovány. Maska chladiče si ponechala svou subtilnost a byla doplněna o horizontální lamely. Světlomety dostaly pravidelný oblý tvar, na jejichž pravé dolní části byl eliminován „zub“ z předchozí generace.

Hmota, kterou v profilu nabrala třetí generace, byla u jejího nástupce důkladně rýsována. Předně byl vůz oproštěn od dekorativních linek a prolisů, které by mohly být ve výsledku nadbytečné a matoucí. Boční část kompaktního hatchbacku je naopak čistá a uhlazená, zároveň došlo k zesílení sloupků. Míra oblých tvarů byla zvýšena, což je vidět na bočních hranách dveří.

Nový tvar svítilen a přemístění registrační značky z víka zavazadlového prostoru (které bylo uhlazeno) do prohlubně v nárazníku platí za zásadný změny, které na pozadí kompaktního modelu proběhly. Součástí návrhu je nenucenost, která koresponduje s evolučním pojetím změn.

Na stejné vlně pokračuje interiér s tvary, které ačkoli pokračují v nastolených tvarech, jsou obsaženy na nové přístrojové desce. Ta je založena na jednoduchých tvarech a snaze o co nejvyšší kvalitu ergonomie.


Volkswagen Golf IV
 

Golf V

Následující, v pořadí již pátá generace (2003-2009) pokračuje v odkazu minulého vydání, je však v mnoha ohledech jiná a vyšší mírou inspirovaná svými továrními sourozenci. Autorem designu je Giorgetto Giugiero.

V případě světlometů jakoby se vnější tvarosloví inspirovalo historií, a sice třetí generací. Svědčí o tom změna tvaru z pravidelného oblého útvaru na nepravidelný čtyřúhelník. Kapota disponuje zapuštěným středem, přičemž její boční roviny navazují na světlomety. Ochranné lišty jsou děleny na dvě samotně stojící části, mezi nimiž se nachází registrační značka.

Profil je více dynamický, což je způsobeno jeho mírným zkosením. Díky úpravě rámu pátých a zadních bočních dveří má C-sloupek čistší tvar, který vyniká díky použití černé barvy pro B-sloupek.

Pátá generace golfu vznikla v době aktuálnosti designového jazyka, praktikovaného modely Phaeton či Touareg. To se promítlo i na kompaktního člena rodiny VW, což je nejvíce zřejmé na zadních sdružených lampách, kde bylo použito kruhových motivů.

Kokpit pracuje, stejně jako interiér, s oblými tvary a usiluje o maximální jednoduchost. To bylo znát zejména na základní výbavové verzi, jejíž volant disponoval nebývale jednoduchým tvarem.

Volkswagen Golf páté generace – Nestárnoucí klasika


Volkswagen Golf V
 

Golf VI

Současná generace (2009-dosud), zhotovena pod vedením Waltera de Silvy, je vzhledem ke zdánlivě minimálním změnám oproti předchůdci označována za facelift páté generace. Z hlediska designu jde o velmi pečlivě provedené omlazení minulého Golfu za doprovodu aplikace nových prvků, které jsou v kontextu s aktuálním tvarovým trendem.

Vůz si ponechal střed kapoty se sníženým reliéfem, což dodává na sportovnosti. Maska chladiče podstoupila zúžení v horizontálním směru a obarvení na černo. Je tedy, podobně jako u čtvrté generace, kontinuální paralelou mezi oběma světlomety. Ty dostaly upravený tvar, na kterém dochází k prolínání dvou ploch. Jedná se o jev, který je v historii modelové linie Golf nevídaný.

S trochou nadsázky lze konstatovat, že profil je přebrán z předchozí generace. Dokládá to takřka totožné rozložení jednotlivých dílů, tvarování pontonu či míra jeho zkosení. Vše je však prostřednictvím přímých linek přiostřeno.

Podobné principy jsou uplatněny na zadních partiích, kde byly léty prověřené proporce upraveny tak, aby odpovídaly současným Volkswagenům. Svítilny navazují na druhou generaci Touaregu a v poměru k zádi jsou spíše větší.

Cílem přístrojové desky není snaha o prolomení módních trendů. Namísto toho pracuje s osvědčenými tvary se zaměřením na ergonomii. Pro zútulnění a vizuální zušlechtění používá díly, které našly uplatnění v Passatu CC (dnes i v jeho standardním provedení bez přídomku CC) či Sciroccu.

Volkswagen Golf: Golf-Klasse pošesté

Již od příchodu současné verze modelu se vytrvale spekuluje nad podobou příští generace, která dostane do vínku pořadové číslo sedm. Vzhledem ke stabilnímu rodokmenu a sklonu ke konzervativnímu tvarosloví s evolučními úpravami lze předpokládat, že nepůjde o vůz radikálních tvarových změn. Rozruch způsobilo video, zachycující práci na konceptu Volkswagen L1, kde v pozadí hlavních aktérů zeje kompaktní hatchback, jehož dispozice naznačují, že by se mohlo jednat o případného následovníka slavného jména. Jde však o fakty nepodložené spekulace.

Volkswagen Golf VII: Vše, co už víme


Volkswagen Golf VI
 

Anketa

Vyberte nejhezčí generaci VW Golf!
Spolupracujeme s TipCars.com
Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Napříč generacemi: VW Golf - Příkladně…













Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Pražané, připravte se na horký týden. Podle předpovědi odborníků bude teplý ráz počasí pokračovat i v…

 

iSport.cz

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme uspět doma i v cizině

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme…

Nechce dávat sliby dopředu, ale uvědomuje si, že Sparta musí být úspěšná nejen na domácí půdě. Nový trenér týmu…

 

Reflex.cz

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…