TEST VW Golf Variant 1.4 TSI Sportline – maskovaný sportovec s velkým batohem
Pátá generace Golfu je na trhu již několik let a v médiích se neustále objevují neoficiální informace o brzkém příchodu nástupce. Do tohoto proudu spekulací o nové generaci Volkswagen vypustil nový model, který vychází ze současného Golfu a nese jeho jméno s přídomkem Variant, využívá jeho techniku a kabát sešitý z nové zadní části a přídě modelu Jetta, s níž je vyráběn ve stejném závodě Volkswagenu v Mexiku.
Trocha rodinné historie
Historie praktických Golfů s karoserií kombi není ani zdaleka tak obsáhlá jako v případě krátkých hatchbacků. Sériové provedení se na trhu objevilo poprvé v roce 1993 (za 7 let vyrobeno 579.635 vozů odvozených z Golfu III) a v roce 1999 pak přišlo druhé provedení odvozené z Golfu IV (za 7 let vyrobeno 624.975 vozů). S pátou generací měla přijít nová móda vyšších rodinných vozů připomínajících svým designem a vlastnostmi pravé velkoprostorové modely. Za nástupce Golfu Variant byly považovány modely Golf Plus a technicky příbuzný Touran. Leč nestalo se tak. Desítky tisíc věrných – firemních i soukromých – zákazníků žádaly u prodejců klasické kombi tak dlouho, až se marketingové vedení nejprodávanější rodiny automobilů v nižší střední třídě na evropském kontinentu rozhodlo zariskovat a ve druhé polovině modelového cyklu představit poslední zbývající karosářskou verzi Golfu, která má zůstat v nabídce i po příchodu další generace wolfsburgského bestselleru.
Nejdelší Golf v dějinách
Současný Golf Variant je sice s délkou s délkou 4556 mm nejdelším vozem, jaký kdy toto označení nesl, ale koncernoví sourozenci se stejným rozvorem a s částečně odlišným zaměřením jsou v jeho těsném okolí (Octavia Combi 4572 mm, Altea XL 4467 mm). Velkou délku se snažili designéři zakrýt návrhem zadní části, která je v bočním profilu koncipována klasicky bez výraznějších překvapení. Zadní světlomety vůbec nezasahují do pátých dveří a jsou naopak dalece protaženy do blatníků. Jde však výhradně o styling, efektivní svítící plocha je jen v profilu směřujícímu k zádi. Tvarování Golfu Variant možná není typicky volkswagenovské, ale jde asi o výsledek snah o udržení tvarové svěžesti i ve chvíli,kdy bude hatchback nahrazen novou generací a dále snahy o úspory při vývoji nové karosářské verze (Golf Plus má například zadní svítilny ze světelných diod).
Prostorných rodinných vozů v nižší střední třídě je spousta a dokonce i v rámci nabídky značek skupiny Volkswagen Group najdete několik alternativ. Co nového tedy vlastně Golf Variant přivezl? Na první pohled toho mnoho není. Prostředek uspokojení poptávky firemních zákazníků, ale má v ostré konkurenci podobných kombi co nabídnout. Zavazadlový prostor možná není papírově největší, ale jeho tvar je velmi pravidelný, s dvojitou podlahou nabízí praktickou zcela rovnou podlahu po sklopení sedadel a velkou šířku mezi podběhy. V základním uspořádání nabízí zavazadlový prostor na délku 1072 mm, po sklopení zadní řady sedadel se prodlouží na 1700 mm, na šířku nabízí 1005 mm, na výšku má 468 mm po kryt a výška až po strop je 832 mm. Vstupní otvor do zavazadlového prostoru má v nejširším místě 780 mm a na výšku 1050 mm. Nákladová hrana u testovaného vozu byla ve výšce 640 mm a výška otevřeného víka zavazadlového prostoru 1870 mm. Základní objem zavazadlového prostoru je 505 litrů, při jeho využití až po strop je to 690 litrů a po sklopení sedadel se zvětší až na 1495 litrů, opět při jeho využití až po strop.
VW Golf Variant - srovnání s konkurencí | ||||
Rozměr | VW Golf Variant | Škoda Octavia Combi | Ford Focus Combi | Renault Mégane Grandtour |
Délka [mm] | 4556 | 4572 | 4473 | 4500 |
Šířka [mm] | 1781 | 1769 | 1840 | 1777 |
Výška [mm] | 1504 | 1468 | 1447 | 1467 |
Rozvor [mm] | 2574 | 2578 | 2640 | 2686 |
Rozchod vpředu [mm] | 1535 | 1539 | - | 1510 |
Rozchod vzadu [mm] | 1508 | 1528 | - | 1506 |
Zavazadlový prostor [l] | 505/1495 | 580/1620 | 475/1525 | 520/1600 |
Zkrátka nepřijdou ani cestující
Prostoru pro zavazadla je dostatek, ale jak jsou na tom cestující? Ani ti si určitě nebudou stěžovat. V interiéru je Variant klasickým Golfem, který nepřekvapí žádnými výstřednostmi, ale nabídne spíše strohý, za to však dílensky dokonalý zpracovaný prostor pro posádku, která si určitě nebude stěžovat na nedostatek místa a to jak vpředu, tak vzadu. Již v základním provedení Trendline nabízí mj. šest airbagů, autorádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci "climatic" s poloautomatickou regulací, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu. Testovaný automobil byl ve výbavě Sportline a v jeho interiéru byla standardním vybavením například přední sportovní sedadla, tříramenný sportovní volant v kůži, hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy v kůži, loketní opěrka vpředu s odkládacím boxem a výdechy ventilace dozadu s dvojicí držáků nápojů pro cestující na zadních sedadlech. Příplatková výbava obsahovala klimatizaci "climatronic" s automatickou regulací a dvouzónovou teplotní regulací, klimatizovanou přihrádku spolujezdce, ovládání rádia, telefonu a palubního počítače na volantu, rádio s CD a MP3 přehrávačem a osmi reproduktory a alarm s integrovaným nezávislým zdrojem.
Co je pod kapotou?
Asi již není nutné nijak zvlášť zdůrazňovat, že zkratka TSI za čísly 1.4 ve spojení s údajem o výkonu 103 kW (140 k) nebo 125 kW (170 k), označuje čtrnáctistovku, která je vybavena kompresorem i turbodmychadlem. Pod kapotou testovaného Variantu sice pracovalo méně výkonné provedení, ale i to s praktickým kombíkem předvádělo zajímavé kousky ve spojení s příplatkovým sportovním podvozkem, sedmnáctipalcovými koly a především šestistupňovou manuální převodovkou, která vynikala dokonalou přesností.
Kompresor se primárně stará o sílu v nízkých otáčkách a vede si velmi dobře. Na první rychlostní stupeň vůz nabírá sílu od volnoběhu a přestože hlavní zátah přichází až kolem 3000 otáček, již kolem 2000 otáček můžete počítat s dostatečným přísunem koníků a newtonmetrů na předjíždění a svižný pohyb v městském provozu. Kompresor ovšem neskládá zbraně s překročením hranice dvou či dvou a půl tisíce otáček.
Ačkoliv hlavní slovo má ve středním a vyšším pásmu otáček turbodmychadlo, v rozmezí 2000 -3500 otáček mu v případě potřeby vypomůže kompresor. Případ potřeby nastává, jakmile sešlápnete prudce plynový pedál a potřebujete akcelerovat. Kompresor a turbodmychadlo spojí síly a Variant vystřelí kupředu s razancí, kterou by mu mohl závidět leckterý sporťák.
Nízko položené maximum točivého momentu, s maximem 220 Nm v rozmezí 1500 – 4000 otáček, dělá divy a ve spojení s maximálním výkonem 103 kW (140 k) při 5600 ot./min. činí z Variantu více sportovní stroj než pohodlné rodinné přemisťovadlo.
Neméně zajímavé než výkony jsou také údaje o spotřebě. Automobilka uvádí, že v městském provozu je spotřeba vozu 9,5 litru, mimo město je to 5,7 litru a v kombinovaném provozu je tento údaj 7,1 litru na 100 km.
Palubní počítač po přejezdu z Prahy do Zlína a zpět ukazoval průměrnou spotřebu 6,1 litru, při pohybu mimo město se podle údajů skutečně bylo možné dostat na hodnotu 5,7 litru. Samozřejmě, že když jsme začali využívat možností motoru na plno a dopřáli mu vyšších otáček a nám vyšších rychlostí za hranicí zákona, pak se spotřeba začala pohybovat okolo 9 litrů paliva na 100 km.
Řízení mohl Volkswagen trochu přitvrdit, dost informací o dění na silnici se ztrácí kdesi cestou, ale to co vám volant sdělí stačí na to, abyste automobil bezpečně provedli všemi zatáčkami. Podvozek funguje skvěle i na základních patnáctkách, a když je zaměníte za sedmnáctky ve spojení se sportovním nastavením, které přibližuje vůz zhruba o 15 mm k silnici, dostanete velmi stabilní, hbité auto, které bude vaše pozadí informovat o většině nerovností na asfaltu. Přesto ani po delší cestě nebudete pociťovat únavu nebo bolesti zad, na čemž mají velkou zásluhu vynikající sportovní sedadla, kterými byl Variant vybaven.
Místo závěru srovnání s konkurencí
Volkswagen Golf Variant v základním provedení můžete mít za cenu od 497.000,-Kč s motorem o objemu 1,4 litru a výkonem 59 kW (80 k) ve výbavě Trendline. Pokud, ale zatoužíte po testovaném motoru 1.4 TSI s výkonem 103 kW (140 k), pak si budete muset připravit 644.200,-Kč na provední Comfortline a případě, že chcete výbavu Sportline, pak se cena zvedne na 670.900,-Kč. Díky příplatkové výbavě se cena testovaného vozu zvýšila až na konečných 732.600,-Kč. Za tyto peníze se můžete rozhlížet i mezi vozy, které jsou již o třídu výš, ale nenabídnou tak bohatou výbavu nebo výkonnou pohonnou jednotku. Podívejte se tedy do tabulky, jak si vede testovaný Golf Variant ve srovnání s některými blízkými konkurenty, vybavenými motory s podobným výkonem, ale větším objemem.
Srovnání s konkurencí | VW Golf Variant 1.4 TSI | Škoda Octavia Combi 1.6 FSI | Ford Focus Combi 2.0 Duratec | Renault Mégane Grandtour 2.0 16V |
Stupeň výbavy | Sportline | Elegance | Titanium | Dynamique |
Výkon motoru | 103 kW (140 k) | 85 kW (115 k) | 107 kW (145 k) | 99 kW (135 k) |
Základní cena | 670.900,- | 619.900,- | 668.900,- | 620.900,- |
Přední + boční airbagy | Ano | Ano | Ano | Ano |
Okenní airbagy | Ano | 9.900,- | Ano | Ano |
ABS | Ano | Ano | Ano | Ano |
ESP | Ano | 12.900,- | 19.900,- | 20.000,- |
Manuálně regulovaná klimatizace | Ano | - | Ano | Ano |
Automaticky regulovaná klima. | 5.500,- | Ano | 10.500,- | 14.000,- |
Elektrické ovládání oken vpředu | Ano | Ano | Ano | Ano |
Elektrické ovládání oken vzadu | Ano | Ano | Ano | Ano |
Autorádio s CD+MP3 | Ano | 11.500,- | 6.100,- | 2.000 |
Palubní počítač | Ano | Ano | Ano | Ano |
Dálkově ovl. centrální zamykání | Ano | Ano | Ano | Ano |
První cena vozu | 497.000,-Kč (Golf Variant 1.4 Trendline, 1,4 l 59 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 644.200,-Kč (Golf Variant 1.4 TSI Comfortline, 1,4 l 103 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 439.900,-Kč (Golf Variant 1.4 TSI Sportline, 1,4 l 103 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 732.600,-Kč (Golf Variant 1.4 TSI Sportline, 1,4 l 103 kW) |
Související články:
Plusy
- Silný a kultivovaný motor
- Příznivá spotřeba
- Přesné řazení
- Kvalitní jízdní vlastnosti
- Přední sedadla a poloha řidiče
- Kvalitně zpracovaný interiér
- Nízké povinné ručení
Minusy
- Vyšší cena
- Strohý interiér