VW Golf Variant 1.4 TSI Sportline – maskovaný sportovec s velkým batohem

VW Golf Variant 1.4 TSI Sportline – maskovaný sportovec s velkým batohem

 
 

Největší novinkou řady Golf v letošním roce je bezesporu nové kombi Variant, se kterým se původně vůbec nepočítalo. Nakonec, ale zájem zákazníků donutil automobilku Volkswagen jednat a na platformě Golfu páté generace vzniklo nové kombi.

Pátá generace Golfu je na trhu již několik let a v médiích se neustále objevují neoficiální informace o brzkém příchodu nástupce. Do tohoto proudu spekulací o nové generaci Volkswagen vypustil nový model, který vychází ze současného Golfu a nese jeho jméno s přídomkem Variant, využívá jeho techniku a kabát sešitý z nové zadní části a přídě modelu Jetta, s níž je vyráběn ve stejném závodě Volkswagenu v Mexiku.

Trocha rodinné historie

Historie praktických Golfů s karoserií kombi není ani zdaleka tak obsáhlá jako v případě krátkých hatchbacků. Sériové provedení se na trhu objevilo poprvé v roce 1993 (za 7 let vyrobeno 579.635 vozů odvozených z Golfu III) a v roce 1999 pak přišlo druhé provedení odvozené z Golfu IV (za 7 let vyrobeno 624.975 vozů). S pátou generací měla přijít nová móda vyšších rodinných vozů připomínajících svým designem a vlastnostmi pravé velkoprostorové modely. Za nástupce Golfu Variant byly považovány modely Golf Plus a technicky příbuzný Touran. Leč nestalo se tak. Desítky tisíc věrných – firemních i soukromých – zákazníků žádaly u prodejců klasické kombi tak dlouho, až se marketingové vedení nejprodávanější rodiny automobilů v nižší střední třídě na evropském kontinentu rozhodlo zariskovat a ve druhé polovině modelového cyklu představit poslední zbývající karosářskou verzi Golfu, která má zůstat v nabídce i po příchodu další generace wolfsburgského bestselleru.

obrázek [555 x 327]
 

Nejdelší Golf v dějinách

Současný Golf Variant je sice s délkou s délkou 4556 mm nejdelším vozem, jaký kdy toto označení nesl, ale koncernoví sourozenci se stejným rozvorem a s částečně odlišným zaměřením jsou v jeho těsném okolí (Octavia Combi 4572 mm, Altea XL 4467 mm). Velkou délku se snažili designéři zakrýt návrhem zadní části, která je v bočním profilu koncipována klasicky bez výraznějších překvapení. Zadní světlomety vůbec nezasahují do pátých dveří a jsou naopak dalece protaženy do blatníků. Jde však výhradně o styling, efektivní svítící plocha je jen v profilu směřujícímu k zádi. Tvarování Golfu Variant možná není typicky volkswagenovské, ale jde asi o výsledek snah o udržení tvarové svěžesti i ve chvíli,kdy bude hatchback nahrazen novou generací a dále snahy o úspory při vývoji nové karosářské verze (Golf Plus má například zadní svítilny ze světelných diod).

Prostorných rodinných vozů v nižší střední třídě je spousta a dokonce i v rámci nabídky značek skupiny Volkswagen Group najdete několik alternativ. Co nového tedy vlastně Golf Variant přivezl? Na první pohled toho mnoho není. Prostředek uspokojení poptávky firemních zákazníků, ale má v ostré konkurenci podobných kombi co nabídnout. Zavazadlový prostor možná není papírově největší, ale jeho tvar je velmi pravidelný, s dvojitou podlahou nabízí praktickou zcela rovnou podlahu po sklopení sedadel a velkou šířku mezi podběhy. V základním uspořádání nabízí zavazadlový prostor na délku 1072 mm, po sklopení zadní řady sedadel se prodlouží na 1700 mm, na šířku nabízí 1005 mm, na výšku má 468 mm po kryt a výška až po strop je 832 mm. Vstupní otvor do zavazadlového prostoru má v nejširším místě 780 mm a na výšku 1050 mm. Nákladová hrana u testovaného vozu byla ve výšce 640 mm a výška otevřeného víka zavazadlového prostoru 1870 mm. Základní objem zavazadlového prostoru je 505 litrů, při jeho využití až po strop je to 690 litrů a po sklopení sedadel se zvětší až na 1495 litrů, opět při jeho využití až po strop.

obrázek [555 x 346]
 

VW Golf Variant - srovnání s konkurencí
RozměrVW Golf VariantŠkoda Octavia CombiFord Focus CombiRenault Mégane Grandtour
Délka [mm]4556457244734500
Šířka [mm]1781176918401777
Výška [mm]1504146814471467
Rozvor [mm]2574257826402686
Rozchod vpředu [mm]15351539-1510
Rozchod vzadu [mm]15081528-1506
Zavazadlový prostor [l]505/1495580/1620475/1525520/1600

Zkrátka nepřijdou ani cestující

Prostoru pro zavazadla je dostatek, ale jak jsou na tom cestující? Ani ti si určitě nebudou stěžovat. V interiéru je Variant klasickým Golfem, který nepřekvapí žádnými výstřednostmi, ale nabídne spíše strohý, za to však dílensky dokonalý zpracovaný prostor pro posádku, která si určitě nebude stěžovat na nedostatek místa a to jak vpředu, tak vzadu. Již v základním provedení Trendline nabízí mj. šest airbagů, autorádio s CD a MP3 přehrávačem, klimatizaci "climatic" s poloautomatickou regulací, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu. Testovaný automobil byl ve výbavě Sportline a v jeho interiéru byla standardním vybavením například přední sportovní sedadla, tříramenný sportovní volant v kůži, hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy v kůži, loketní opěrka vpředu s odkládacím boxem a výdechy ventilace dozadu s dvojicí držáků nápojů pro cestující na zadních sedadlech. Příplatková výbava obsahovala klimatizaci "climatronic" s automatickou regulací a dvouzónovou teplotní regulací, klimatizovanou přihrádku spolujezdce, ovládání rádia, telefonu a palubního počítače na volantu, rádio s CD a MP3 přehrávačem a osmi reproduktory a alarm s integrovaným nezávislým zdrojem.

obrázek [555 x 312]
 

Co je pod kapotou?

Asi již není nutné nijak zvlášť zdůrazňovat, že zkratka TSI za čísly 1.4 ve spojení s údajem o výkonu 103 kW (140 k) nebo 125 kW (170 k), označuje čtrnáctistovku, která je vybavena kompresorem i turbodmychadlem. Pod kapotou testovaného Variantu sice pracovalo méně výkonné provedení, ale i to s praktickým kombíkem předvádělo zajímavé kousky ve spojení s příplatkovým sportovním podvozkem, sedmnáctipalcovými koly a především šestistupňovou manuální převodovkou, která vynikala dokonalou přesností.

Kompresor se primárně stará o sílu v nízkých otáčkách a vede si velmi dobře. Na první rychlostní stupeň vůz nabírá sílu od volnoběhu a přestože hlavní zátah přichází až kolem 3000 otáček, již kolem 2000 otáček můžete počítat s dostatečným přísunem koníků a newtonmetrů na předjíždění a svižný pohyb v městském provozu. Kompresor ovšem neskládá zbraně s překročením hranice dvou či dvou a půl tisíce otáček.

Ačkoliv hlavní slovo má ve středním a vyšším pásmu otáček turbodmychadlo, v rozmezí 2000 -3500 otáček mu v případě potřeby vypomůže kompresor. Případ potřeby nastává, jakmile sešlápnete prudce plynový pedál a potřebujete akcelerovat. Kompresor a turbodmychadlo spojí síly a Variant vystřelí kupředu s razancí, kterou by mu mohl závidět leckterý sporťák.

Nízko položené maximum točivého momentu, s maximem 220 Nm v rozmezí 1500 – 4000 otáček, dělá divy a ve spojení s maximálním výkonem 103 kW (140 k) při 5600 ot./min. činí z Variantu více sportovní stroj než pohodlné rodinné přemisťovadlo.

Neméně zajímavé než výkony jsou také údaje o spotřebě. Automobilka uvádí, že v městském provozu je spotřeba vozu 9,5 litru, mimo město je to 5,7 litru a v kombinovaném provozu je tento údaj 7,1 litru na 100 km.

Palubní počítač po přejezdu z Prahy do Zlína a zpět ukazoval průměrnou spotřebu 6,1 litru, při pohybu mimo město se podle údajů skutečně bylo možné dostat na hodnotu 5,7 litru. Samozřejmě, že když jsme začali využívat možností motoru na plno a dopřáli mu vyšších otáček a nám vyšších rychlostí za hranicí zákona, pak se spotřeba začala pohybovat okolo 9 litrů paliva na 100 km.

Řízení mohl Volkswagen trochu přitvrdit, dost informací o dění na silnici se ztrácí kdesi cestou, ale to co vám volant sdělí stačí na to, abyste automobil bezpečně provedli všemi zatáčkami. Podvozek funguje skvěle i na základních patnáctkách, a když je zaměníte za sedmnáctky ve spojení se sportovním nastavením, které přibližuje vůz zhruba o 15 mm k silnici, dostanete velmi stabilní, hbité auto, které bude vaše pozadí informovat o většině nerovností na asfaltu. Přesto ani po delší cestě nebudete pociťovat únavu nebo bolesti zad, na čemž mají velkou zásluhu vynikající sportovní sedadla, kterými byl Variant vybaven.

obrázek [555 x 286]
 

Místo závěru srovnání s konkurencí

Volkswagen Golf Variant v základním provedení můžete mít za cenu od 497.000,-Kč s motorem o objemu 1,4 litru a výkonem 59 kW (80 k) ve výbavě Trendline. Pokud, ale zatoužíte po testovaném motoru 1.4 TSI s výkonem 103 kW (140 k), pak si budete muset připravit 644.200,-Kč na provední Comfortline a případě, že chcete výbavu Sportline, pak se cena zvedne na 670.900,-Kč. Díky příplatkové výbavě se cena testovaného vozu zvýšila až na konečných 732.600,-Kč. Za tyto peníze se můžete rozhlížet i mezi vozy, které jsou již o třídu výš, ale nenabídnou tak bohatou výbavu nebo výkonnou pohonnou jednotku. Podívejte se tedy do tabulky, jak si vede testovaný Golf Variant ve srovnání s některými blízkými konkurenty, vybavenými motory s podobným výkonem, ale větším objemem.

Srovnání s konkurencíVW Golf Variant 1.4 TSIŠkoda Octavia Combi 1.6 FSIFord Focus Combi 2.0 DuratecRenault Mégane Grandtour 2.0 16V
Stupeň výbavySportlineEleganceTitaniumDynamique
Výkon motoru103 kW (140 k)85 kW (115 k)107 kW (145 k)99 kW (135 k)
Základní cena670.900,-619.900,-668.900,-620.900,-
Přední + boční airbagyAnoAnoAnoAno
Okenní airbagyAno9.900,-AnoAno
ABSAnoAnoAnoAno
ESPAno12.900,-19.900,-20.000,-
Manuálně regulovaná klimatizaceAno-AnoAno
Automaticky regulovaná klima.5.500,-Ano10.500,-14.000,-
Elektrické ovládání oken vpředuAnoAnoAnoAno
Elektrické ovládání oken vzaduAnoAnoAnoAno
Autorádio s CD+MP3Ano11.500,-6.100,-2.000
Palubní počítačAnoAnoAnoAno
Dálkově ovl. centrální zamykáníAnoAnoAnoAno
První cena vozu497.000,-Kč (Golf Variant 1.4 Trendline, 1,4 l 59 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací644.200,-Kč (Golf Variant 1.4 TSI Comfortline, 1,4 l 103 kW )
Základní cena testovaného vozu439.900,-Kč (Golf Variant 1.4 TSI Sportline, 1,4 l 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků732.600,-Kč (Golf Variant 1.4 TSI Sportline, 1,4 l 103 kW)

Související články:

Plusy

  • Silný a kultivovaný motor
  • Příznivá spotřeba
  • Přesné řazení
  • Kvalitní jízdní vlastnosti
  • Přední sedadla a poloha řidiče
  • Kvalitně zpracovaný interiér
  • Nízké povinné ručení

Minusy

  • Vyšší cena
  • Strohý interiér
Spolupracujeme s TipCars.com

Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline

Cena v základní výbavě: 439 900 Kč Cena v testované výbavě: 732 600 Kč

Základní výbava:ESP, ABS, EBV, MSR, ASR, brzdový asistent, 2 opěrky hlavy vpředu, 3 bezp. pásy a 3 hlavové opěrky vzadu, aut. spínač světlometů s Coming-/Leaving Home, bederní opěrky vpředu, centrální zamykání s dálk. ovl., čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, dojezdové rezervní kolo, el. ovládání oken vpředu, el. zpětná zrcátka, hlavové airbagy vpředu i vzadu, , klimatizace "climatic" s poloaut. regulací, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, kožený 3ram. sportovní volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži, mlhové světlomety, kuřácké provedení, palubní počítač, posilovač řízení "servotronic", rádio "RCD 300" s CD-MP3 přehrávačem, 4 repro, sedadlo řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelné, sportovní sedadla vpředu, výškově i podélně nastavitelný volant

Výbava testovaného vozu:Alarm s integrovaným nezávislým zdrojem Buck-up-Horn, ostraha interiéru, senzor naklonění vozu (+ 9000,-Kč), rádio "RCD 300" s CD-MP3 přehrávačem, výkon 4 x 20 wattů, 8 reproduktorů (+ 4000,-Kč), 4 kola z lehkých slitin "ClassiXs" 7J x 17, pneumatiky 225/45 R 17, sportovní podvozek (+ 12.300,-), multifunkční 3ramenný volant v kůži s alu-dekorací k ovládání rádia, telefonu a palubního počítače (+ 11.300,-Kč), klimatizace "climatronic" s automatickou regulací 2zónová teplotní regulace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce (+ 5500,-Kč), mlhové světlomety (+ 5500,-Kč), metalický lak (+ 14.100,-Kč)

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu Glosa Jaroslava Bukovského: Koruna rzí vývozu

Politika slabé koruny pomalu ztrácí jeden ze svých…

Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě Ceny ropy rostou, Kuvajt prodloužil dohodu o těžbě

Ceny ropy na světových trzích dnes rostly třetí den po…

Křetínský koupil slovenského výrobce kotlů SES, použil k tomu pohledávky Křetínský koupil slovenského výrobce kotlů SES, použil k tomu pohledávky

Společnost EP Industries miliardáře Daniela Křetínského…

 
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 5.7 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1495
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1353 / 600
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4556
b) šířka (mm): 1781
c) výška (mm): 1504
d) rozvor (mm): 2574
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1508
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 972
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):969
k) šířka vpředu (mm): 1446
l) šířka vzadu (mm): 1437
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Sportline
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

 



 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív strachem o syna, pak obličejem

Nenalíčená manželka Hejlíka šokovala! Nejdřív…

Otevření největšího obchodu s luxusí módou si nenechali ujít Lukáš (37) a Veronika (34) Hejlíkovi. Pár, který…

 

iSport.cz

Sparta pyká za fanoušky. Pokuta 100 tisíc a uzavření míst pro ultras

Sparta pyká za fanoušky. Pokuta 100 tisíc a uzavření…

Disciplinární komise Ligové fotbalové asociace potrestala Spartu pokutou 100 tisíc korun a uzavřením části…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…