Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Passat: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (343)
Nejpopulárnější dovážený model střední třídy se zanedlouho představí českým zákazníkům ve výrazně modernizované podobě. V okolí Barcelony jsme zjišťovali, co má zákazník od této změny očekávat.

Malý Phaeton

Designová evoluce Volkswagenu kráčí v poslední době opatrnými evolučními kroky směrem k jednoznačné rozpoznatelnosti a to hned na první pohled. Zatímco dosud byl Passat se svou výraznou bohatě chromovanou maskou tvůrcem vlastní image, nová podoba se nechává inspirovat větším a také nedávno modernizovaným Phaetonem.

Boční silueta jen poněkud zmohutněla, za což mohou mimo jiné spodní části nárazníků, které byly dosud nelakované a nyní jsou již standardně v barvě karoserie. Třetí prostor v případě sedanu jakoby nabobtnal, chybí výrazná odtrhová hrana předchůdce, záď teď je oblejší a dostala nová koncová světla s aktualizovaným nočním designem. Tedy design je možná nový, ale poněkud překvapivé je zjištění, že koncová světla standardních modelů jsou osazena klasickými žárovkami a teprve s vyšší výbavou, resp. příplatkem za přední xenonová světla, dostanete koncové svítilny s diodami, které byly dosud součástí standardu.

Předním partiím dominují nové sdružené světlomety s gigantickými rozměry. Na délku jsme jim naměřili rovný půlmetr. Také v jejich případě jsou k dispozici dvě provedení – s klasickými halogenovými žárovkami nebo příplatkové s xenonovými výbojkami a světelnými diodami pro denní svícení.

Změny uvnitř?

Nosný skelet karoserie a bezpečnostní schránka pro cestující zůstává nezměněná, podobně jako koncepce interiéru. Uvnitř se měnily některé detaily, použitá elektronika, sedadla a materiály.

Hlavní díl přístrojové desky zůstává nadále z tvrdého plastu, horní část, se kterou ale jen těžko přijdete do kontaktu je měkčená.

Středová konzola nově obsahuje nová audio- a navigační zařízení, nad kterými už nejsou dva praktické mini-šuplíky, ale pouze analogové „neznačkové“ hodiny. Šířka středového tunelu nevybočuje ze standardů třídy, přesto se ale najdou řidiči, kterým bude relativně ostrá hrana kolidovat s pohodlím pravé nohy. Nejbližší konkurent – Ford Mondeo – dokáže v tomto detailu nabídnout více, totiž lepší tvarové proporce a dokonce i měkčení v oblasti, kde by teoreticky mohlo dojít ke styku nohy a středové konzoly.

Nová sedadla velmi připomínají to, co znají řidiči Passatu CC. Mají na pohodlný sedan střední třídy slušné boční vedení, přiměřenou i když neseřiditelnou délku sedáků a nově nejen výškové, ale také podélné (!) seřizování polohy hlavové opěrky. Opěrka se přitom nenaklápí, jak bývá obvyklé, ale celá se posunuje, podobně jako sedadlo v kolejnicích.

Za předními sedadly zůstává v každé situaci příjemné množství prostoru i pro dospělou posádku. Prostor nad hlavou lze o několik dalších centimetrů vylepšit objednáním verze Variant.

Poloha řidiče za volantem se nemění. K dispozici jsou velké rozsahy seřízení sedadla i volantu, což umožňuje nalezení sedacího optima široké škále řidičů. Při přesednutí z Passatu CC do Passatu si uvědomíte, kam standardní model směřuje. I když je přístrojová deska, sedadla nebo středová konzola prakticky identická, prostornost kabiny Passatu je mnohem velkorysejší. Interiér je podobně široký, ale vyšší a vzdušnější. Kdo chce, může sedět se sedadlem relativně vysoko. Role sportovněji pojatého Passatu CC a velmi konzervativního Passatu se ani po modernizaci nemění.

Pohodlí a ticho

Co se změnilo na jízdním projevu? První dojmy jsou podobné jako dosud. Passat je především klasická komfortní střední třída, se vším co k tomu patří. Ve standardním podvozkovém setupu se nehodlá vydávat za každou cenu cestou přehnané sportovnosti. Nastavení elektromechanického řízení i uložení kol v karoserii izoluje řidiče od dění pod koly, což jej odlišuje od přístupu Fordu nebo Mazdy. Druhou stranou mince a zřejmým cílem Volkswagenu je mimořádně dobré tlumení nerovností a stabilní jízdní pohodlí bez ohledu na kvalitu povrchu, po kterém jedete.

Na podvozku je snad nejcennější jeho univerzálnost. Navzdory velmi slušnému komfortu v nízkých rychlostech dokáže Passat nabídnout dobrou stabilitu ve vyšších cestovních rychlostech a v rychleji jetých zatáčkách se jeho karoserie výrazně nenaklání, tedy přinejmenším u verzí, vybavených adaptivními tlumiči, s nimiž jsme v okolí Barcelony jezdili.

TSI - Volba číslo jedna

Nejvýraznější změnu si uvědomíte nejspíše až po přesednutí do jiného modelu nebo po návratu do původního Passatu. Řeč je o mimořádně dobré zvukové a vibrační izolaci interiéru. Absolutorium patří přeplňované osmnáctistovce 1,8 TSI (118 kW), která je sama o sobě velmi kultivovanou jednotkou a ve spojení s novými protihlukovými opatřeními v novém Passatu přibližuje hlukovou hladinu uvnitř na okraj prémiové třídy. Vedle ladění na straně zdrojů hluku se do Passatu dostalo několik nových prvků, které brání jeho šíření. Čelní sklo je nově tvořeno pěti vrstvami, boční skla vpředu mohou být na přání dvojitá.

Kdo čeká od střední třídy především jízdní pohodlí, tichý interiér a kultivovanost, měl by zůstat u TSI. Spotřeba přitom nemusí být slabinou této volby. Běžně se dá jezdit za 8 l/100 km, jenže na rozdíl od proslulých TDI máte k dispozici široké pásmo otáček (2000 až 6000 min-1) a možnost vytáčet motor téměř k 7000 min-1.

Volkswagen Passat - technická data zážehových motorů
Motor 1,4 TSI 1,4 TSI BMT 1,8 TSI 2,0 TSI 1,4 TSI EcoFuel
Převodovka 6M 6M (7DSG) 6M (7DSG) 6M (6DSG) 6M
Zdvihový objem [cm3] 1390 1390 1798 1984 1390
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 90/5000 90/5000 118/5000-6200 155/5300-6200 110/5500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 200/1500-4000 200/1500-4000 250/1500-4200 280/1700-5200 220/1500-4500
Max. rychlost [km/h] 203 205 220 238 (236) 214
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,3 10,3 8,5 7,6 9,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 5,9 (6,0) 6,9 (7,0) 7,2 (7,7) 6,6 (CNG 4,3)
Poh. hmotnost [kg] 1440 1451 (1473) 1502 (1517) 1537 (1544) 1598

TDI – Nižší spotřeba místo ticha

I přes nesporné kvality motorů TSI zůstane zřejmě klíčovou motorizací turbodiesel se 103 a 125 kW. Je to už pár měsíců, co se klasické provedení Pumpe-Düse odporoučelo do motorářské historie, a tak zbývá než jen konstatovat známé vlastnosti common-railových provedení koncernového naftového dvoulitru.

2,0 TDI CR je mnohem točivější motor než PD, s plynulým nástupem hnací síly už kolem 1800 min-1. Zátah se do 4000 min-1 v podstatě nemění a dokonce ani za touto hranicí není projev motoru tak beznadějný, jako dříve. Určitý turboefekt mezi volnoběžnými otáčkami a 2000 min-1 lze stále zaznamenat, ale jde už jen o stopy po problematickém dávkování potenciálu motoru za jízdy, na které bylo u starších verzí potřeba přivyknout. I samotné první rozjezdy, které dříve mohly dělat problémy řidičům bez zkušenosti s TDI, jsou dnes provázeny jen malým rizikem zhasnutí motoru.

Ve Wolfsburgu udělali všechno pro to, aby bylo možno vykázat ještě nižší spotřeby, než dosud, a tak ke všem turbodieselům dnes patří mj. systém samočinného vypínání motoru. Kdo chce opravdu hodně šetřit, má k dispozici super-úsporou verzi BlueMotion s motorem 1,6 TDI (77 kW). Poněkud méně se myslelo na horní konec nabídky. Nic víc než 2,0 TDI (125 kW) dnes do Passatu nekoupíte, ačkoliv evropská, japonská i korejská konkurence se už delší dobu pouští u čtyřválců za hranici 130 kW a v poslední době dokonce daleko za 140 kW.

Volkswagen Passat - technická data vznětových motorů
Motor 1,6 TDI BMT 2,0 TDI BMT 2,0 TDI BMT
4Motion
2,0 TDI BMT 2,0 TDI BMT
4Motion
Převodovka 6M 6M (6DSG) 6M 6DSG 6DSG
Zdvihový objem [cm3] 1598 1968 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/4400 103/4200 103/4200 125/4200 125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 250/1500-2500 320/1750-2500 320/1750-2500 350/1750-2500 350/1750-2500
Max. rychlost [km/h] 195 211 210 223 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,2 9,8 9,9 8,6 8,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3 4,6 (5,2) 5,3 5,3 5,6
Poh. hmotnost [kg] 1499 1532 (1560) 1637 1591 1644

Hromada elektroniky

Na první pohled neviditelná sada elektronických inovací odlišuje nový Passat od standardní neprémiové konkurence. Některé systémy, známé z předchůdce, jsou nyní vyspělejší, mají rozšířenou funkčnost, jiné jsou pro tento model zcela nové.

Detekce únavy řidiče se ve Volkswagenech objevuje poprvé a v Passatu je standardem ve výbavách Comfortline a Highline. Elektronická řídicí jednotka vyhodnocuje styl řízení řidiče od zahájení jízdy a porovnáváním údajů o řízení, resp. bočním zrychlení stanovuje okamžik, kdy řidič ztrácí bdělost. Následně přichází vizuální a zvukové varování a výzva k přestávce. V interiéru nejsou žádné snímače ani kamera, která by sledovala pozornost řidiče přímo, a tak zařízení není schopno identifikovat akutní únavu, resp. mikrospánek. Bez ohledu na aktuální kondici řidiče přichází varování před únavou po 4 hodinách nepřetržité jízdy.

Adaptivní tempomat ACC plus s funkcí Front Assist dostal nové rozšíření o funkci City Emergency Braking. Samotný adaptivní tempomat Passatu dnes umí nabídnout nejen udržování přednastavené rychlosti jízdy, ale i odstupu od pomalejších vozidel vpředu, a pokud je vozidlo vybaveno automatickou převodovkou, pak samo nejen zpomaluje (brzdí), ale dokáže i samo zastavit, například s pomalu zastavující kolonou.

Front Assist má roli elektronického spolujezdce, který řidiče varuje před blížící se srážkou. Zařízení funguje i v situacích, kdy není aktivován adaptivní tempomat, a to podobně jako konkurenční Pre-crash systémy. Jakmile radarový snímač pracující v rychlostním pásmu 30 km/h až 200 km/h zaznamená hrozicí kolizi s jiným pohybujícím se objektem v dráze vozidla, vysílá varování, připravuje asistenční systémy na srážku (mj. brzdový asistent) a nově i sám brzdí ve chvíli, kdy už je srážka nevyhnutelná.

V rychlostech pod 30 km/h je v činnosti funkce City Emergency Braking, která zahrnuje do množiny rizikových situací i statické objekty a brzdí samočinně vozidlo ve městě podobně jako Front Assist mimo město.

Dalším novým systémem je Traffic Sign Detection, čili samočinné rozpoznávání dopravních značek. Systém s pomocí digitálního zpracování obrazu kamery umístěné uprostřed čelního skla identifikuje značky omezující rychlost, zakazující předjíždění a vyznačující začátky a konce obcí. Detekovaný zákaz, resp. omezení se řidiči zobrazuje na displeji v přístrojovém štítu a na displeji navigace, a to například včetně časového omezení platnosti daných značek (například v čase od 9:00 do 19:00).

Po Touaregu, Phaetonu, Sharanu a Touranu je Passat dalším modelem, který dostává příplatkový systém Dynamic Light Assist, který zajišťuje samočinnou aktivaci dálkových světel novou cestou. Dálkový xenonový světlomet s natáčením zde totiž v rychlostech nad 65 km/h pracuje kontinuálně. Oslnění ostatních účastníků provozu je zabráněno pohyblivou clonou, která reaguje na údaje z digitální kamery, detekující zdroje světla před vozidlem a v jeho okolí.

Pro halogenový světlomet s žárovkou H7 je k dispozici jednodušší Light Assist také využívající digitální zpracování obrazu kamery. Light Assist přepíná samočinně mezi potkávacími a dálkovými světlomety.

Side Assist je systém varující řidiče před vozidly jedoucími právě v mrtvých úhlech za vozidlem a vedle něj. Varování probíhá rozsvícením světelné diody v zrcátkách. Radarové snímače v zadním nárazníku sbírají data o dění za vozidlem (do vzdálenosti 100 m) od rychlosti 30 km/h.

Aktivní asistent pro jízdu v jízdních pruzích Lane Assist zvládá nejen monitorování aktuálního jízdního pruhu v rychlostech nad 65 km/h, ale i samočinné mírné přiřizování, bez asistence řidiče, například na dálnici.

Součástí stabilizačního systému se u verzí 2,0 TSI a 2,0 TDI (125 kW) stává elektronická funkce XDS, napodobující přibrzďováním vnitřního kola funkci svorného diferenciálu.

Tyre Pressure Monitoring už není postaven na nepřímém měření přes snímače otáček kol, ale přímým měřením konkrétního tlaku v každé z pneumatik.

Park Assist druhé generace zvládá zaparkovat do podstatně menší mezery v řadě aut (nyní mezera s délkou auta+80 cm, dříve +140 cm) a parkuje i kolmo k chodníku. 12 ultrazvukových snímačů kolem celého vozu hledá mezery pro zaparkování, řidič pak jen šlape na pedály brzdy a plynu, zatímco otáčení volantem má v moci řídící elektronika. Milé je, že podobnou asistenci dostanete, i když opouštíte parkovací místo.

Český trh

Oficiálně budou nové Passaty na českém trhu v prodeji od konce listopadu a to rovnou jako sedany i kombi. Ceny pro český trh budeme znát nejpozději příští týden. Dovozce počítá s klasickými výbavovými stupni. Akční modely, které byly v nabídce donedávna, v nejbližších měsících nebudou nabízeny.

Dominance verzí Variant už není tak výrazná jako dříve. S uvolněním daňových předpisů pro odpočet DPH vzrostl zájem o verze sedan, který v podstatě trvá i dnes.

Passat CC dostane modernizovanou podobu v závěru příštího roku.

Ondřej Láník
Diskuze (343)
7. 12. 2010 21:45
Passat TDI
Tak vážení piloti Formule VW Passat, rychle koupit TDI, chiptuning a lepit se na zadek všemu co vám na silnici překáží bez ohledu, že jde velmi často o silnější vůz, jehož řidič nemá tu potřebu dokazovat, na rozdíl od Vás že mu to opravdu jede.
7. 12. 2010 11:52
Re: SUPERMAINSTREAM POTVRZEN
Neskutečné.To už je skutečně úchylka hodná lékařského vyšetření.Tak jako malý psík učůrává blahem,když ho někdo podrbe na bříšku,tak GTI učůrává úplně stejně nad vším,co má na kapotě nalepeno značku VW.Dokonce věřím tomu že kdyby se tu objevil shnilý trakař s rezavou obručí a měl na sobě tato božská písmena,bylo by nám vysvětleno že to je ta jediná správná cesta do budoucnosti a je jen otázkou času,kdy to pochopí i ostatní a budou nově vytýčený směr následovat.
Avatar - davy
20. 11. 2010 13:08
odpovědí z Wolfsburgu, první Passat v ČR
Takže Wofsburg pomalu odpovídá na dotazy, které jsem jim poslal na základě nejasností v konfigurátoru + pár dalších zajímavostí:
První Passat bude v ČR v pondělí a k vidění v úterý v SaSaZu na VIP launch párty. Další kousky pro dealery přijdou také v průběhu příštího týdne (4ks na salon).
V Něměckém i CZ konfigurátoru jsou chyby, např. v Německu je možné zaškrtnou panoramatické okno pro limuzínu, ale ve skutečnosti bude jen standardní střešní okno, a možnost solárního (!). Naopak CZ konfigurátor nabízí u Varianta pouze standardní střešní okno, ale to nebude dodáváno a naopak půjde jen panoramatické.
Lane assist opravdu vyřadí přípravu senzoru únavy řidiče.
U Lane assist a sledování bdělosti řidiče ještšě není jasné, zda auto bude srovnávat volant nebo budou jen aplikovány vibrace. Obě varianty se objevily v různých ročnících CC.
Dynamic light assit lze již objednat, ale auto s tím zdrží až do lednové výroby, nyní se bude vyrábět bez této příplatkové výbavy.
USB a iPod přípojka jde současně, je to jen otázka přiobjednání redukce. Příplatková 230V zásuvka na zadních sedadlech nahrazuje 12V.
Standardní kontrola tlaku je založená sledovíní otáček kola, příplatková má přímé měření.
Katalogy, byť v digitální podobě zatím bez udání termínu.
Příplatkové výbavy jako je Side assist a rozpoznávání značek, včetně dodatkových opravdu až v půlce příštího roku:-(
Na další odpovědi jako jsou sportovní klimatizované sedačky v kombinaci s el. nastavení s pamětí ještě čekám, doplním po obdržení odpovědí.
Vzorníky laků a interiérů také zatím v nedohlednu.

Dealeři jsou pěkně naštvaní, protože při uvedení reklamy na Passata v TV (mimochodem povedená) nebyl aktivní ani konfigurátor, lidé chodí do salonů, kde nejenže není vystavený jediný kus, ale delaři nemají ani základní školení a tudíž nejsou schopni zodpovídat základní otázky. Současný konfigurátor má chyby a spoustu nejasností a jdou v něm objednávat neaplikovatelné příplatkové výbavy a chybí doplňkové informace, chybí vzroníky, katalogy, takže ani nevíte, co si objednávate...
A víte, kdy mají termín školení? V půlce ledna. Wow, tady někdo nezvládl základní posloupnosti...
Avatar - white label
17. 11. 2010 17:07
Re: CZ konfigurátor Passata spuštěn, slevy na nové auto
12% je slušná sleva (při koupi jednoho kusu) , ale 27% to už je docela brutus! :-O
Ale je to logicky i o tom, jak moc se kdo "musí" cenově podbízet...
Se zaváděním nových příplatkových výbav do nových modelů bývá časový problém skoro vždycky, jen někdy ve větším rozsahu, jindy v menším..., věřím, že už příští kalendářní rok, bude u nového Passatu (v tomto ohledu) líp...
Avatar - davy
17. 11. 2010 13:13
CZ konfigurátor Passata spuštěn, slevy na nové auto
Tak konečně po všech průtazích, kdy VW spustil v tuzemsku reklamu na Pssata a nebylo možného ho objednat, je spuštěn od včerejšího večera český konfigurátor. Takže honem objednávat, bude fronta,:-) Jako nepříjemnost vidím to, co jsem avizoval dříve. Nejde kombinace sledování únavy řidiče spolu s Lane assist, Side assit zatím nejde vůbec objednat a stejně tak Dynamic light assist, rozpoznávábí dopravních značek , kola Salamanca a zesílený podvozek- U některých položek je to rpo mne velkým zklamáním, protože jsem se na ně těšil a spíše než marketimgový tah to vidím jako selhání některých oddělení ve VW.
Jinak ještě ke srovnání s Mondeem, o kterém jsme tu mluvili. Kamarád se teď rozhoduje o dalším služebním autě (zatím Passat 2.0 TSI) a vážně přemýšlí o tom Mondeu, místo Passat. Argumen, který to zatím nebyl zmíněn, je sleva. Zatímco u Passata se dá dosahnout slevy kolem 12%, u Mondea dostali nabídku na 27%. A to už je dost pádný argument. Jaké jsou Vaše zkušenosti se slevami a jejich výší?