Vysmívaný Aston Martin Cygnet je dnes sběratelsky zajímavý. Proč roste jeho cena?
Dát skoro milion korun za přeznačkovanou Toyotu iQ se zdálo jako hloupost. Dnes se ale ukazuje, že majitelé Astonu Martin Cygnet při jeho nákupu neprohloupili.
Aston Martin Cygnet se zpětně jeví jako jeden hodně nepovedený projekt. Britská značka se kvůli emisním normám rozhodla v roce 2011 nabídnout přepracovanou verzi Toyoty iQ, drahé miniauto s logy britského výrobce ale zákazníky nezaujalo. Místo plánovaných 4.000 kusů ročně se ho za dva roky prodalo na domácím britském trhu ani ne 150 kusů. Pro těch pár desítek klientů, které auto koupili, to ale bylo terno. Cena Cygnetu pomalu roste.
Po letech se totiž ukazuje, že díky nízkému počtu vyrobených kusů se z Cygnetu stává sběratelská rarita. V roce 2011 se tak mohlo zdát jako šílenství dát minimálně 958.000 korun za Toyotu iQ s jiným designem, po pár letech se to ale projevuje jako výhodná investice. Autíčko si úžasně drží svoji cenu, což není pro všechny Aston Martiny samozřejmost.
Když se totiž podíváte na právě nabízené ojeté exempláře, zjistíte, že jsou nabízeny za částky okolo 30.000 liber (cca 871.000 korun), tedy částky blížící se původní ceně auta. A díky obecně rostoucím cenám starších aut (hlavně těch v něčem raritních) se dá očekávat, že ceny ojetých Cygnetů dále porostou. Zvlášť s ohledem na to, že si jejich majitelé uvědomují, že Cygnet není tak špatné auto, jak se dříve tvrdilo.
„Udržují si svojí cenu, protože si jejich majitelé uvědomují, že jsou lepšími auty, než se o nich říká. Od té doby navíc nevzniklo žádné podobné miniauto,“ uvedl serveru Drive Tribe pod rouškou anonymity jeden z prodejců, který pár Cygnetů již prodal. Podle jeho slov přitom auto nekupují jen stávající majitelé vozů značky Aston Martin, ale i ti, kteří automobil tohoto výrobce doposud nevlastnili. Původně měl být Cygnet nabízen jen stávajícím klientům Aston Martinu, časem ale výrobce kvůli nízkému zájmu klientů od tohoto požadavku odstoupil.
Jestliže už si charakter Aston Martinu Cygnet nepamatujete, připomeňme, že byl poháněn čtyřválcem 1.33 Dual VVT-i o výkonu 72 kW, který byl dostupný i pro výchozí iQ. Aston Martin později přiznal, že prosazoval i zástavbu přeplňovaného motoru, kterým chtěl zaujmout zákazníky z amerických metropolí, Toyota se ale takovým projektem nechtěla zabývat.
Ve srovnání s výchozím autem se Cygnet výrazně lišil svým designem, ať už svébytně tvarovanou maskou chladiče ve stylu ostatních vozů značky, nebo přepracovanou zádí. Výrazně přepracována byla i kabina, změnil se volant, hlavice řadicí páky či samotná palubní deska. Důležitou změnou proti Toyotě bylo také použití luxusnějších materiálů. Výroba skončila v roce 2013, a to nejen kvůli nízkému zájmu zákazníků, ale i kvůli tomu, že i Toyota v té době už pomalu plánovala konec produkce výchozí iQ.