Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!
Magazín WardsAuto zveřejnil letošní výsledky své již tradiční ankety o nejlepší pohonnou jednotku roku, kterou pořádá už 25 let. Pro rok 2019 nejlepší desítka motorů je přitom hodně různorodá, třílitrový šestiválec od BMW a 6,2litrový osmiválec od Chevroletu doplňují také třeba hybridní dvoulitr Hondy pracující v Atkinsonově cyklu, elektromotor čerpající energii z palivových článků Hyundaie a přeplňovaný benzinový dvoulitr s variabilním kompresním poměrem od Infiniti.
„Nikdy jsem si nemyslel, že se dožiju dne, kdy se mezi nejlepší v jednom roce dostane nejen auto s palivovými články a bateriový elektromobil, ale také dva bezprostřední vidlicové osmiválce a sofistikovaný čtyřválec s variabilním kompresním poměrem,“ komentuje výsledky Drew Winter, hlavní ředitel obsahu WardsAuto.
Různorodé motory v nejlepší desítce Winter vysvětluje tím, že automobilky a jejich inženýři jsou tlačeni různými směry. Na jednu stranu se musejí přizpůsobit vládám žádajícím nízké emise a elektrifikaci a na druhé straně zákazníkům, toužících po autech, které bez kompromisů splňují jejich potřeby. „Věříme, že letošní žebříček reprezentuje schopnost průmyslu obratně uspokojovat oboje požadavky,“ dodává Winter.
I proto jsou dva roky po sobě v žebříčku hned čtyři elektrifikované jednotky, stejně jako hned tři motory pick-upů, což se stalo vůbec poprvé v historii této ankety.
Nejlepší motory roku 2019 podle ankety WardsAuto (řazeno abecedně dle výrobce) | |
Motor | Model |
Přeplňovaný řadový šestiválec DOHC o objemu tří litrů | BMW X5 |
Vidlicový osmiválec OHV o objemu 6,2 litru | Chevrolet Silverado |
Vidlicový osmiválec DOHC o objemu pěti litrů | Ford Mustang GT/Bullitt |
Přeplňovaný vidlicový šestiválec DOHC o objemu tří litru (vznětový) | Ford F-150 |
Dvoulitrový čtyřválec DOHC pracující v Atkinsonově cyklu | Honda Accord Hybrid |
Elektrický motor využívající palivové články | Hyundai Nexo |
Elektrický motor využívající baterie | Hyundai Kona EV |
Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec DOHC s variabilním kompresním poměrem | Infiniti QX50 |
Dvoulitrový čtyřválec DOHC pracující v Atkinsonově cyklu | Lexus UX 250h |
Vidlicový šestiválec DOHC o objemu 3,6 litru | Ram 1500 |
Teď už si však představme důvody, proč byly jednotlivé motory vybrány do letošního žebříčku:
Řadové šestiválce BMW se v žebříčku WardsAuto za 25 let objevily hned v 28 případech, nejnovější agregát B58 s novou soustavou chlazení, přepracovanou hlavou nebo kovanou klikovou hřídelí užitý v BMW X5 je tak nejnovějším důkazem, kterak v Mnichově tento druh motoru kontinuálně vylepšují. WardsAuto chválí neskutečnou kulturu chodu, vysokou účinnost a snadné vytáčení. Jeho výkon 250 kW se navíc v praxi zdá vyšší než hodnota na papíře. Postupné vylepšování je podle WardsAuto znát i na pětilitrovém osmiválci z Fordu Mustang.
Právě vidlicové osmiválce to v době emisního utahování mají nahnuté, 6,2litrový agregát v Chevroletu Silverado ale podle WardsAuto dokazuje, že poctivou prací lze i u takto velkoobjemových jednotek zapracovat na jejich účinnosti. Redaktoři vyzdvihují hlavně vypínání válců, které osmdesátkrát za sekundu vyhodnocuje, kolik válců je pro jízdu potřeba, a podle toho rozhoduje, který ze 17 různých vzorů deaktivování zvolí.
Další jednotkou užitou v pick-upech je 3,6litrový vidlicový šestiválec z Ramu 1500. Ten je nově díky systému eTorque mild-hybridem, motor spolupracuje s 48V elektrickou sítí. Výsledkem je dle WardsAuto nejen slušná spotřeba, ale také pořád vysoký výkon. Vypínání motoru navíc pracuje takřka nepostřehnutelně.
Z jednotek užitých v pick-upech zaujal též třílitrový turbodiesel Power Stroke z Fordu F-150, který je podle WardsAuto ideální pro tento druh vozidla. Nabízí slušnou spotřebu paliva a zároveň vysokou tažnou sílu. Redaktoři magazínu s ním jezdili za devět litrů na sto, což je nejnižší hodnota ze všech kdy testovaných full-size pick-upů. V modelu F-150 SuperCrew 4x2 pak zvládne utáhnout až 5.171 kilogramů těžký přívěs.
Slušné průměrné spotřeby dosáhli testéři také v Hondě Accord Hybrid poháněné dvoulitrem i-VTEC pracujícím v Atkinsonově cyklu a kombinovaným s dvěma elektromotory, a to 5,8 l/100 km. Navíc se jim líbila hladká práce komplexního systému, který rychle přepíná mezi elektrickým pohonem, hybridním pohonem a pohonem čistě na spalovací motor.
Z hybridů se pak do žebříčku dostal také Lexus UX, respektive jeho dvoulitr pracující v Atkinsonově cyklu, který navíc spolupracuje se třemi elektromotory. Ty pomáhající nejen slušnému zátahu, ale také spotřebě paliva.
Hyundai pak bodoval dvěma elektrickými motory. Ten v Nexu využívá energii z vodíkových palivových článků, zatímco ten v Koně EV z lithium-iontových baterií o kapacitě 64 kWh. V prvním se líbila kompaktnost pohonného ústrojí, v druhém zase síla elektromotoru.
Infiniti pak bodovalo dvoulitrovým čtyřválcem VT-Turbo z modelu QX50, který umí změnit kompresní poměr z hodnoty 14:1 na 8:1, v závislosti na potřebě. Výsledkem je úsporný motor, který má neskutečnou sílu v nízkých otáčkách.
Redaktoři WardsAuto vybírali nejlepší motory během dvouměsíčního testování, kdy je během října a listopadu zkoušeli během pravidelných rutinních jízd v okolí Detroitu v 34 různých automobilech.