reklama


28.11. 2012 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Porsche Cayenne S Diesel: První jízdní dojmy

 

Poprvé v historii si můžete koupit Porsche s osmiválcovým naftovým motorem. Jde o Cayenne S Diesel.

Příchod velkého SUV Cayenne byl pro mnohé fandy stuttgartské značky šokem. Porsche bylo po léta baštou konzervatismu a pak bum prásk: tady máte víc jak dvoutunovou obludu. Kdo ze skalních nedostal infarkt při jejím uvedení v roce 2002, ten k němu jistě neměl daleko před třemi lety. Tehdy pod jeho kapotou začalo hučet třílitrové TDI.

Jak šel čas, ukázalo se, že odvážný tah se automobilce Porsche vyplatil. Image značky nikterak neutrpěla a velké prodeje daly marketingovým stratégům za pravdu. Vždyť téměř každé třetí Porsche prodané v Německu je dieselový Cayenne...

Nyní přišel čas vytáhnout těžší kalibr: dvěma turbodmychadly dopovaný vznětový osmiválec. Ten známe například z Audi Q7 4,2 TDI, u Porsche je však o 31 kW a 50 Nm silnější. Výsledné hodnoty, tedy výkon 281 kW a točivý moment 850 Nm, berou dech. Stejně tak udávané zrychlení na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximální rychlost 252 km/h. Jak se s ním ale jezdí?

Nikoliv překvapivě: skvěle. Auto se v zatáčkách téměř nenaklání a sveřepě drží zvolenou stopu. Podvozek se může pochlubit perfektní kombinací sportovnosti a poddajnosti, takže mu nevadí ani horší silnice. Na testovací trase jsme vyšplhali o víc jak tisíc výškových metrů, takže jsem si mohl opravdu dosyta vyzkoušet všechny možné podmínky: od suchého asfaltu dole přes mokrou silnici až po asfalt namrzlý. Rakouští silničáři (bohužel?) fungují perfektně, takže na uježděnou vrstvu sněhu nedošlo. Přesto bylo dost příležitostí, jak si pohrát s pohonem všech kol s preferencí zadní nápravy – na výjezdech ze zatáček šlo rozhodit obří záď auta velmi lehce a předvídatelně.

Porsche Cayenne S: První jízdní dojmy (4,8 V8/294 kW)

Nedotáčivost se, vzdor velkému dieselu pod kapotou, dostaví jen při příliš sebevědomém nájezdu do utažené zatáčky a to i když nejedete právě po tom nejlepším povrchu. V naprosté většině ostatních případů se můj Cayenne S Diesel choval příkladně neutrálně a to i zásluhou aktivního zadního diferenciálu PTV Plus a pohonu všech kol s preferencí zadní nápravy. Řízení je na SUV překvapivě delikátní a citlivé, osmistupňová převodovka má rychlé reakce a motoru skvěle sekunduje. Pozice za volantem sice není tak sportovní jako v Carreře 4, ze které jsem do Cayennu přesedl, z objektivního hlediska jí ale vlastně není moc co vytknout.

Vznětový osmiválec má díky laděnému výfuku téměř benzinový zvuk, druh spalovaného paliva je však stále s jistotou identifikovatelný. Tedy pokud nejste zvyklí na nějaký starý diesel, oproti nim totiž osmiválec opravdu krásně přede. Od volnoběhu navíc doslova překypuje elánem, na druhou stranu je nejvyšší výkon dostupný už při 3.750 otáčkách. Žádné sportovní vytáčení tedy tak úplně nehrozí. Měl jsem sice možnost řadit pádly pod volantem, nejlepší je ale nechat práci na automatu Tiptronic S a to stejné udělat i s podvozkem: ponechat příplatkový vzduchový podvozek v režimu „Normal“, ve kterém se Cayenne S Diesel cítí nejlépe a nabídne jak komfortní jízdu, tak možnost projet zatáčkou opravdu velmi rychle.

Na to jsem vlastně přišel náhodou, protože jsem si ho zapomněl za sérií vesnic vrátit do sportovního režimu. Auto znejistělo jen o fous, zato se o trošku zlepšil komfort. Ten je opravdu vysoký i ve sportovním režimu, což je u 2,2 tuny vážícího tlouštíka na dvacítkách hodně překvapivé.

Co spotřeba? Při klidné jízdě si motor brumlá v nízkých otáčkách (při 100 km/h na osmičku jsme odečetli 1.500 min-1) a spotřeba se pohybuje bezpečně pod devíti litry nafty. Sportovní jízda znamená nárůst k nějakým dvanácti litrům, a pokud Cayenne S Diesel opravdu potrápíte, ukáže palubní počítač litrů patnáct. To opravdu není na tak silné a přerostlé auto špatné. Chlapík od Porsche, který má jako služebáka slabší dieselový šestiválec, říkal, že ve srovnání s ním je S Diesel při normálním zacházení upapanější jen o půl až jeden litr. Jo a prý z něj taky vytáhl tachometrových 270 km/h. Nezdál se, dědek jeden.

Porsche Cayenne S Hybrid: První jízdní dojmy

Zvuk motoru samotného je sice poměrně neutrální směs vznětového dunění a osmiválcové kultivovanosti, díky výfuku ale celkově působí sportovně. Při vysokých otáčkách je ale stejně lepší zátah motoru než jeho zvuk. Na špunty do uší to rozhodně není, motor je dobře utlumený, takže ani zapálení petrolheadi nebudou mučeni. Teda pokud je do dieselového SUV někdy někdo dostane. Když už jsem u zvuku motoru ve vysokých otáčkách, i zde nabízí jinak bezvadná převodovka staré známé dieselové pozlátko: přeřazuje totiž na vyšší stupeň (a to i mimo sportovní režim) až kus za hranicí čtyř tisíc otáček, kde už ale vůbec nic dobrého nečeká. Mnohem lepší zátah po přeřazení a poklesu otáček ke třem tisícům mi dává za pravdu: ač motor „umí“ točit až 4.600, nejlepší je řadit o osm set otáček níž. Pokud je tedy nějaký argument pro používání pádel, pak je to maximálně sportovní jízda.

Sečteno a podtrženo: Cayenne S Diesel je dost možná nejlepší SUV na trhu, navíc je opravdu velmi rychlé, i na velkých kolech pohodlné, kvalitně postavené a s přijatelnou spotřebou paliva. Jediné, co tak stojí mezi vámi a ním je cena: ta totiž začíná na částce 2.128.000,- Kč. Říkal jsem si: mít volných šest milionů, koupím si Carreru pro zábavu a Cayenne S Diesel na výlety s rodinou. No nic, konec snění, zpátky k lopatě.

Motor:
Typ motoru:přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:8/4
Zdvihový objem (cm3):4134
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min):382 (281) / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):850 / 2000-2750
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h):252
Zrychlení 0 – 100 km/h (s):5,7
Spotřeba - kombinovaná (l/100 km):8,3
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm)4846 x 1939 x 1705
Rozvor (mm)2895
Velikost kufru (l):670
Objem nádrže (l):85
Provozní hm. / nosnost (kg):2270 / 740
Rozměr pneu:275/45 R20
Základní cena testované verze:2.128.000 Kč


Za volantem: Porsche Cayenne S Diesel
 

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Cayenne S Diesel: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video) Frajírci v Porsche šikanovali cyklistu. Všechno zarazilo ozbrojené komando (video)

Arogance posádky Porsche Cayenne je do nebe volající,…

Porsche Cayenne Platinum Edition: Špičková výbava pro diesel a hybrid Porsche Cayenne Platinum Edition: Špičková výbava pro diesel a hybrid

Porsche představuje limitovanou sérii úspěšného SUV…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben. Zůstane v Bayernu

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben.…

V Bayernu Mnichov vyhrál pět titulů i Ligu mistrů, kroutí tam už osmou sezonu. A v pondělí Arjen Robben rozhodl,…

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je zrádné, ale zvládli jsme to

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je…

Devět gólů. Takový ranec nasypal Hradec Chomutovu. „Řekli jsme si, že začneme aktivně, budeme hodně střílet a…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama