TEST Porsche Cayenne S Diesel: První jízdní dojmy
Příchod velkého SUV Cayenne byl pro mnohé fandy stuttgartské značky šokem. Porsche bylo po léta baštou konzervatismu a pak bum prásk: tady máte víc jak dvoutunovou obludu. Kdo ze skalních nedostal infarkt při jejím uvedení v roce 2002, ten k němu jistě neměl daleko před třemi lety. Tehdy pod jeho kapotou začalo hučet třílitrové TDI.
Jak šel čas, ukázalo se, že odvážný tah se automobilce Porsche vyplatil. Image značky nikterak neutrpěla a velké prodeje daly marketingovým stratégům za pravdu. Vždyť téměř každé třetí Porsche prodané v Německu je dieselový Cayenne...
Nyní přišel čas vytáhnout těžší kalibr: dvěma turbodmychadly dopovaný vznětový osmiválec. Ten známe například z Audi Q7 4,2 TDI, u Porsche je však o 31 kW a 50 Nm silnější. Výsledné hodnoty, tedy výkon 281 kW a točivý moment 850 Nm, berou dech. Stejně tak udávané zrychlení na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximální rychlost 252 km/h. Jak se s ním ale jezdí?
Nikoliv překvapivě: skvěle. Auto se v zatáčkách téměř nenaklání a sveřepě drží zvolenou stopu. Podvozek se může pochlubit perfektní kombinací sportovnosti a poddajnosti, takže mu nevadí ani horší silnice. Na testovací trase jsme vyšplhali o víc jak tisíc výškových metrů, takže jsem si mohl opravdu dosyta vyzkoušet všechny možné podmínky: od suchého asfaltu dole přes mokrou silnici až po asfalt namrzlý. Rakouští silničáři (bohužel?) fungují perfektně, takže na uježděnou vrstvu sněhu nedošlo. Přesto bylo dost příležitostí, jak si pohrát s pohonem všech kol s preferencí zadní nápravy – na výjezdech ze zatáček šlo rozhodit obří záď auta velmi lehce a předvídatelně.
Nedotáčivost se, vzdor velkému dieselu pod kapotou, dostaví jen při příliš sebevědomém nájezdu do utažené zatáčky a to i když nejedete právě po tom nejlepším povrchu. V naprosté většině ostatních případů se můj Cayenne S Diesel choval příkladně neutrálně a to i zásluhou aktivního zadního diferenciálu PTV Plus a pohonu všech kol s preferencí zadní nápravy. Řízení je na SUV překvapivě delikátní a citlivé, osmistupňová převodovka má rychlé reakce a motoru skvěle sekunduje. Pozice za volantem sice není tak sportovní jako v Carreře 4, ze které jsem do Cayennu přesedl, z objektivního hlediska jí ale vlastně není moc co vytknout.
Vznětový osmiválec má díky laděnému výfuku téměř benzinový zvuk, druh spalovaného paliva je však stále s jistotou identifikovatelný. Tedy pokud nejste zvyklí na nějaký starý diesel, oproti nim totiž osmiválec opravdu krásně přede. Od volnoběhu navíc doslova překypuje elánem, na druhou stranu je nejvyšší výkon dostupný už při 3.750 otáčkách. Žádné sportovní vytáčení tedy tak úplně nehrozí. Měl jsem sice možnost řadit pádly pod volantem, nejlepší je ale nechat práci na automatu Tiptronic S a to stejné udělat i s podvozkem: ponechat příplatkový vzduchový podvozek v režimu „Normal“, ve kterém se Cayenne S Diesel cítí nejlépe a nabídne jak komfortní jízdu, tak možnost projet zatáčkou opravdu velmi rychle.
Na to jsem vlastně přišel náhodou, protože jsem si ho zapomněl za sérií vesnic vrátit do sportovního režimu. Auto znejistělo jen o fous, zato se o trošku zlepšil komfort. Ten je opravdu vysoký i ve sportovním režimu, což je u 2,2 tuny vážícího tlouštíka na dvacítkách hodně překvapivé.
Co spotřeba? Při klidné jízdě si motor brumlá v nízkých otáčkách (při 100 km/h na osmičku jsme odečetli 1.500 min-1) a spotřeba se pohybuje bezpečně pod devíti litry nafty. Sportovní jízda znamená nárůst k nějakým dvanácti litrům, a pokud Cayenne S Diesel opravdu potrápíte, ukáže palubní počítač litrů patnáct. To opravdu není na tak silné a přerostlé auto špatné. Chlapík od Porsche, který má jako služebáka slabší dieselový šestiválec, říkal, že ve srovnání s ním je S Diesel při normálním zacházení upapanější jen o půl až jeden litr. Jo a prý z něj taky vytáhl tachometrových 270 km/h. Nezdál se, dědek jeden.
Zvuk motoru samotného je sice poměrně neutrální směs vznětového dunění a osmiválcové kultivovanosti, díky výfuku ale celkově působí sportovně. Při vysokých otáčkách je ale stejně lepší zátah motoru než jeho zvuk. Na špunty do uší to rozhodně není, motor je dobře utlumený, takže ani zapálení petrolheadi nebudou mučeni. Teda pokud je do dieselového SUV někdy někdo dostane. Když už jsem u zvuku motoru ve vysokých otáčkách, i zde nabízí jinak bezvadná převodovka staré známé dieselové pozlátko: přeřazuje totiž na vyšší stupeň (a to i mimo sportovní režim) až kus za hranicí čtyř tisíc otáček, kde už ale vůbec nic dobrého nečeká. Mnohem lepší zátah po přeřazení a poklesu otáček ke třem tisícům mi dává za pravdu: ač motor „umí“ točit až 4.600, nejlepší je řadit o osm set otáček níž. Pokud je tedy nějaký argument pro používání pádel, pak je to maximálně sportovní jízda.
Sečteno a podtrženo: Cayenne S Diesel je dost možná nejlepší SUV na trhu, navíc je opravdu velmi rychlé, i na velkých kolech pohodlné, kvalitně postavené a s přijatelnou spotřebou paliva. Jediné, co tak stojí mezi vámi a ním je cena: ta totiž začíná na částce 2.128.000,- Kč. Říkal jsem si: mít volných šest milionů, koupím si Carreru pro zábavu a Cayenne S Diesel na výlety s rodinou. No nic, konec snění, zpátky k lopatě.
Motor: | |
Typ motoru: | přeplňovaný vznětový |
Válce / ventily: | 8/4 |
Zdvihový objem (cm3): | 4134 |
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): | 382 (281) / 3750 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 850 / 2000-2750 |
Dynamika a spotřeba | |
Maximální rychlost (km/h): | 252 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 5,7 |
Spotřeba - kombinovaná (l/100 km): | 8,3 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Délka x šířka x výška (mm) | 4846 x 1939 x 1705 |
Rozvor (mm) | 2895 |
Velikost kufru (l): | 670 |
Objem nádrže (l): | 85 |
Provozní hm. / nosnost (kg): | 2270 / 740 |
Rozměr pneu: | 275/45 R20 |
Základní cena testované verze: | 2.128.000 Kč |