14.3. 2013 Petr Barták

Zbytečné chyby na STK: Technická hladčeji

Zbytečné chyby na STK: Technická hladčeji

Komu se nechce jezdit na technickou prohlídku častěji než jednou za dva roky, měl by zpozornět. Spousta chyb, kvůli kterým se majitelé aut poroučejí pryč, totiž nemusí vůbec nastat.

Před cestou k povinné prohlídce na STK je dobré najít si čas a vozu věnovat alespoň trochu péče. „Všichni chtějí mít prohlídku rychle za sebou, ale ne vždy se na ni dobře připraví. Majitelé aut často dělají zbytečné chyby, kvůli kterým musejí přijet znovu – ať už z nedbalosti, nevědomosti, nebo si jen prostě myslí, že jim to projde,“ říká Jiří Rejmon, předseda Profesní komory STK.

Zbytečné chyby

K jejich odstranění stačí jen před cestou na STK přemýšlet a odpovědět si na dvě základní otázky: co mám mít s sebou a jak má být vůz před technickou připravený. Pokud má například řidič dodatečně namontované tažné zařízení, ale není to zapsáno v dokladech, vyjel zbytečně – musí si napřed nechat změnu zapsat a teprve pak může na STK přijet znovu. Část chyb se dokonce dá odstranit na místě. Když jsou malé, technik skutečně přimhouří oko a po jejich odstranění lze prohlídku absolvovat. „I tak to ale všechny zdržuje,“ tvrdí Jiří Rejmon.

Příkladem je třeba náklad v kufru nebo nesundané kryty kol. Vše ale musí majitel auta udělat sám, technik není povinen to obstarat za něj. A pokud se vlastníkovi vozu poklice sejmout nechce, musí přijet jindy. „STK může v takovém případě uskutečnění technické prohlídky odmítnout,“ potvrzuje Miloš Ficek z Dekry. Jednu banální věc ale na prohlídce technického stavu neodpustí nikde – absenci velkého techničáku. Pokud jej s sebou žadatel o prohlídku nemá, nezbývá než se otočit a přijet s ním znovu. Bez něj totiž nelze technickou udělat.

Hop nebo trop

Tyhle závady jsou tak trochu „hrou na chytrého“ – majitelé vozidel se občas staví do pozice, že o tom nevěděli. Přitom z logiky věci například zatmavovací fólie i na předních bočních sklech prostě nemůžou projít. Stejné je to s rozměry ráfků a pneumatik – když jsou jiné než ve velkém techničáku, musí se na kontrolu prostě znovu. Buď s původně zapsanými, nebo jinými, ale dodatečně potvrzenými.

Měření emisí v roce 2017: Co všechno se změní? A kdo už neprojde?

O funkčnosti světel, povinných kontrolek či pásů platí to samé – jestliže správně nefungují, musí si majitel zajistit opravu a přijet znovu.

Jen málokteré závady spadají do kategorie A, tedy lehkých, které se mohou odstranit a auto už na technickou nemusí. Patří sem například poškozená zásuvka nebo zástrčka tažného zařízení, jenže za předpokladu, že stav poškození nemá vliv na elektrické propojení vozidel. Nebo když je porouchaný či nefunkční ostřikovač zadního okna, případně nefunguje zadní stírač. Vracet se nemusí ani auto s prošlými některými zdravotnickými prostředky v lékárničce nebo lehce poničenou registrační značkou.

„Jedná se o poškození některého jejího písmenného nebo číselného znaku, které částečně snižuje její čitelnost,“ vysvětluje Miloš Ficek. Větší poškození registrační značky nebo umístění mimo podélnou osu vozidla u motorky už neprojde.

„Jestliže je některý znak poškozený tak, že nejde rozeznat, nebo je tabulka deformována například ohnutím, které snižuje její čitelnost, případně opravovaná, má majitel smůlu. Musí si nechat tabulky vyměnit,“ vysvětluje rozdíly u poškození technik Dekry. „Jakékoli opravy registračních značek jsou nepřípustné. Lze je pouze vyměnit, kompletně to vyjde na necelou pětistovku,“ potvrzuje Martin Novák z ministerstva dopravy.

To jsem vážně nevěděl

Jsou ale chyby, o kterých majitel ani netuší, že chybami jsou. Smůla navíc je, že do doby, než je závada odstraněna, získá vlastník auta novou červenou nálepku s platností pouze na 30 dnů. A týká se to většiny chyb – bez další návštěvy STK lze vyřešit pouze poškozený výrobní štítek aut uvedených do provozu před 1. lednem 2002.

Za stočená počítadla potíže na STK: Nesedí kilometry? Připravte se na problém!

„Například při použití zimních pneu s nižším rychlostním indexem než zapsaným v techničáku musí být vylepena dodatková nálepka v zorném poli řidiče,“ poukazuje předseda komory STK s tím, že vlastník vozu si ji musí sehnat, vylepit a teprve pak může přijet znovu. „Tuto nálepku lze však jednoduše získat přímo u některých partnerských STK Dekra,“ doplňuje Miloš Ficek. „U nás ji máme a vše vyřešíme na místě,“ potvrzuje Jiří Rejmon. Stejný metr platí pro poškozený výrobní štítek auta uvedeného do provozu po 1. lednu 2002, nefunkční stahování oken nebo neshodné pneumatiky na téže nápravě a řadu dalších věcí.

Co zahrnuje povinná technická prohlídka osobního auta?

Stanice technické kontroly je vybavena několika stáními, která jsou předepsána. Na každém z nich se kontrolují určité části vozidla. Obecně řečeno se prověřuje téměř vše – tedy i to, o čem si řidiči myslí, že není předmětem prohlídky (funkčnost kontrolek, větrání a topení, sedačky a mnoho dalších oblastí). Jednotlivé úkony jsou pak rozděleny podle skupin.

Kontrolní skupiny
0. Identifikace vozidla
1. Brzdové zařízení
2. Řízení
3. Výhledy z vozidla
4. Svítilny, světlomety, odrazky a elektrická zařízení
5. Nápravy, kola, pneumatiky a zavěšení náprav
6. Podvozek a části připevněné k podvozku (včetně stavu karoserie)
7. Jiné vybavení (lékárnička, trojúhelník a podobně)
8. Obtěžovaní okolí (například emise, hlučnost)
Zdroj: Profesní komora STK

Víte, že...

… na technickou musíte přijet s malým i velkým techničákem (přesněji technickým průkazem a osvědčením o registraci vozidla)? Tam by měly být zapsané a potvrzené všechny změny, které auto mělo poté, co opustilo výrobní linku (doplněné závěsné zařízení, další rozměry kol či pneumatik a podobně).

… pokud se v areálu STK neměří emise, musí mít majitel auta i čerstvou zelenou nálepku o jejich absolvování? Nestačí mu přitom jen potvrzení v kartičce, je potřeba i protokol o měření emisí.

… technická prohlídka trvá od 20 do 45 minut pro osobní auto a 65-90 minut pro nákladní? Záleží i na výbavě vozu. Platí, že čím je rozsáhlejší, tím se prohlídka prodlouží – například prověřováním funkčnosti zásuvky tažného zařízení.

… běžná cena prohlídky na STK se pohybuje mezi 650 a 1000 Kč pro osobní auta, pro nákladní přibližně od 1200 do 1600 Kč?

... na odstranění vážných závad na vozidle platí lhůta 30 dnů?

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže

Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair oznámil, že od…

České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie

České hudební nástroje by mohly mít ve světě znovu velký…

Babiš připouští, že nemusí být premiérem Babiš připouští, že nemusí být premiérem

Šéf hnutí ANO připustil debatu o osobě příštího premiéra.…

Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců

Největší skandinávská stavební společnost Skanska se v…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Zbytečné chyby na STK: Technická hladčeji







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

TEST: Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

Dnes 15:52

Zemní plyn považuju za jednu z nejrozumnějších alternativních cest. Přesto u Audi A4 Avant g-tron nebylo všechno růžové. Tedy zelené.




Blesk.cz

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak neuvíznout v bílé pasti

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak…

V Česku bude ve středu chumelit, za hodinu mohou spadnout až tři centimetry sněhu. Další velmi silné sněžení se…

Smutná zpráva: Zarostlý a vyhladovělý Ben  nepřežil, po měsíci v útulku uhynul! »Páníčka« šetří policie

Smutná zpráva: Zarostlý a vyhladovělý Ben nepřežil,…

V zuboženém stavu se dostal začátkem prosince dvanáctiletý Ben, kříženec pasteveckého plemene briard, k Elišce…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Peklo na zemi. Nejšílenější den. Kolomý a Macík se trápili v Argentině

Peklo na zemi. Nejšílenější den. Kolomý a Macík se…

Úterý nebylo zrovna dnem českých truckerů na letošním Rally Dakar. Zkušený Martin Kolomý z Buggyry po 40…

 

Reflex.cz

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů budou volit i Zemana. Hodně jich k volbám už vůbec nepůjde

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů…

První průzkum po prvním kolem voleb není dobrá zpráva pro Jiřího Drahoše. Okolo 6 až 7 procent voličů, kteří o…

Český lev 2017: Nejvíc nominací má Bába z ledu. Podívejte se na kompletní seznam nominovaných

Český lev 2017: Nejvíc nominací má Bába z ledu.…

Rodinný film Bába z ledu režiséra Bohdana Slámy o vztazích mezi lidmi tří generací v jedné rodině získal 15…