Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za stočená počítadla potíže na STK: Nesedí kilometry? Připravte se na problém!

Petr Slováček
Diskuze (86)
Stát přehodil problém se stočenými kilometry z obchodníků na občany. Už za pár týdnů vás vyhodí z STK, pokud odhalí manipulaci s počítadlem.

Česká republika se rozhodla bojovat proti stáčení ujetých kilometrů – jenže zase tak nějak po svém. Od 1. června totiž nastane situace, že pokud technik STK zjistí v kolonce ujeté vzdálenosti číslo nižší než u předchozího protokolu z prohlídky, omezí technickou způsobilost vozidla jen na 30 dnů a majitel dostane právě takovou dobu na doložení nesouladu.

Novela zákona č. 56/2001 totiž nově přísně trestá zjevnou manipulaci s počtem ujetých kilometrů, která je hodnocena jako závada typu B alias středně vážná.

Co bude dál?

Opatření se netýká jen technické prohlídky, ale každé evidenční kontroly – tedy jakéhokoliv výskytu vozidla na STK třeba při přepisu na nového majitele. Doslova se v zákoně říká, že pokud po předchozí evidenční kontrole došlo ke snížení hodnoty ujeté vzdálenosti na počítadle, je tato kontrola neplatná – data se sbírají v systému CIS STK od prosince 2008. Před dvěma lety spustilo Ministerstvo dopravy elektronickou databázi, kde si to každý může ověřit po zadání VIN a čísla posledního protokolu z STK (www.kontrolatachometru.cz). „Jenže co bude stát dělat s auty, která odhalí jako stočená?“ klade si otázku právnička Jana Horáková z Ministerstva vnitra. Výstižně to shrnuje Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými auty: „Chceme víc trestat oběti než viníka.“

Za doložené stočení kilometrů má platit pokuta 500.000 Kč – přitom už dnes se dá aplikovat judikatura pokusu o podvod.

V zákoně ale existuje možnost, jak to celé úřadům vysvětlit: coby výměnu počítadla – podle ministerstva dopravy bylo nutno počítat i s touto variantou a umožnit ji. Postup je následující: dílna vymění počítadlo a vystaví o tom protokol. Pokud tak neučiní, dostane pokutu 50.000 Kč. A když majitel protokol následně nedoloží na STK, zaplatí dalších 10.000 Kč.

Zjištění manipulace při evidenční kontrole by mělo kupující ochránit. Takový nesoulad je totiž důvodem k odstoupení od smlouvy. Jenže co dál s takovým „upraveným“ vozidlem? „Třeba u motocyklů jsou podvody tragické,“ myslí si Robert Vacek z Autoklubu ČR. Budou se tedy falšovat protokoly o nikdy nevykonaných výměnách počítadel kilometrů?

Pokuta půl milionu

Aktuální řešení stáčení počítadel nepřišlo jen tak samo od sebe. Evropský parlament totiž už před časem přikázal členským zemím zaznamenávat na technických prohlídkách stav počítadel a vést o tom elektronickou databázi.

Navíc chce, aby se tento údaj nezapisoval pouze na protokoly, ale byl zaznamenán rovnou v technickém průkazu. A kromě toho uvažuje o výměně informací mezi zeměmi. Nejdál je v tom Belgie s Nizozemskem, které si od loňska sdílí informace o ojetých autech.

Nejdůraznějším evropským požadavkem byla vymahatelnost s jasnými sankcemi – stačí se totiž podívat do sousedního Německa, kde už mají stáčení legislativně podchyceno, a přesto byli zatím odsouzeni jen dva podvodníci. Tvrdé tresty se ale příliš nelíbí řadě domácích odborníků. „Buď budeme vytvářet těžké prostředí, nebo vysvětlíme, jak se vlastně ojetina kupuje,“ krčí rameny František Peldřimovský z Ministerstva dopravy. Podle něj je naopak načase přesvědčit občany, aby se při koupi zajímali o stav auta komplexně. Typický kupující totiž nepožaduje ověřitelnou historii, ale hlavně nízkou cenu. Proto má šikovný obchodník prostor původ vylepšit a o něco našponovat cenu proti reálné hodnotě vozu. Stáčení počítadla je jen jeden díl skládačky – podle Martina Pajera ze společnosti Cebia je u vysokého procenta aut omlazen věk o dva až tři roky kvůli tomu, že se do dokladů zapisuje pouze datum první registrace, nikoliv výroby.

Téma pro politiky?

Ne! Kvůli stáčení tachometrů je v Česku pokřivený trh – auta jsou dražší, než by vzhledem k reálnému stáří a nájezdu mohla být. Doplácejí na to všichni. Podle statistik pojišťoven, které to řeší v rámci havarijního pojištění, zaplatí v ČR kupující ročně asi o 20 miliard navíc, než by museli. Pokud by se cena ojetin takto uměle nenavyšovala, klesla by i průměrná cena pojištění o 718 Kč ročně.

Obchodu se stočenými auty aktuálně nahrává i uvolnění kurzu koruny. „Po pádu intervence můžeme vidět obrovský nárůst importu stočených aut na trh,“ říká Karolína Topolová, ředitelka společnosti AAA Auto. Dodává, že 65 % aut nevykoupí kvůli nejasnému původu a ta pak končí v běžné inzerci.

Pro běžného motoristu znamená červnová novinka na STK o to větší ostražitost při koupi ojetiny! Reálný dopad na obchodníky v tom nevidíme. „Kdo dokáže očistit v České republice trh, měl by dostat Nobelovku,“ myslí si europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se v problematice dlouhodobě angažuje na evropské úrovni. Smutné je, že když k tomu svolal před dvěma týdny v Praze odbornou konferenci s mezinárodní účastí a pozval na ni politiky napříč politickým spektrem, dorazil ze všech pouze zástupce ODS. Až na světlé výjimky je tak evidentně problémy obyčejných motoristů příliš nezajímají…

Vyřeší to pas?

Zajímavou cestu razí Belgie, kde už deset let funguje státem řízená organizace Car-Pass. Také tam v minulosti řešili stočená počítadla, a tak zavedli jednotný protokol v ceně 7,20 eura/190 Kč povinný pro každého, kdo prodává. Bez něj nelze transakci uskutečnit. A každému, kdo má co do činění s auty, přikázali do protokolu zapisovat údaje o kilometrech – dělají tak nejen servisy a opravny, ale také pojišťovny či bazary. Zpočátku samozřejmě naráželi na nechuť provozovatelů z další administrativy, kteří se to postupně ale naučili a dnes jim to zabere jen pár sekund. Většina dat už přichází po síti a jen minimum faxem nebo e-mailem. Opatření se osvědčilo, takže klesl počet stočených vozidel z původních 60.000 kusů a osmi procent na loňských dvanáct set, tedy 0,16 %! Pochopitelně to zafungovalo jako hadr na býka i na přeshraniční bazaristy, kteří si belgický trh oblíbili pro jeho poctivost – vtipný je ale další osud těchto exportovaných ojetin. Například na sousedním Slovensku zjistili, že téměř pětina z nich je následně stočena a novým majitelům se protokol vůbec nedostane do ruky.

Víte, že…

…řada domácích motoristů se mylně domnívá, že se v Německu nestáčí? Naopak je to tam skoro národní sport, stejně jako v jiných evropských zemích. Odhadem může být až třetina ojetin nějakým způsobem zmanipulována nejen s počtem ujetých kilometrů, ale také skutečným rokem výroby.

…podvody s ojetinami nemusí řešit třeba na Maltě? Jezdí se tam totiž s volantem vpravo, a tak se jim nevyplatí auta importovat z ciziny.

Petr Slováček
Diskuze (86)
23. 12. 2021 11:00
Kontrola VIN
Přitom je poměrně lehké v dnešní době prověřit VIN a zkontrolovat, zda vozidlo není stočenka... Buď využít CEBII, která působí v rámci CZ/SK anebo CV, který je celosvětový... viz https://vincheckfree.net/cz/pravda-o-carvertical-proverili-jsme-nas-vuz/
29. 4. 2017 10:19
Re: Slušných lidí se to netýká.
..ano správně,,,,slušný člověk si koupí dacii logan a za čtyři roky ji zešrotuje..tak by to mělo fungovat i u mercedesu apod....Koupit auták za dvě koule a za čtyři roky jej poslat do šrotu..To by se pak vuuubec nestáčelo.Však auto je spotřebák néééé.Aspon to každej chytráák tvrdíí a hlavně v politice..no a slušnej člověk maká za patnáct čistýho má dvě děti
26. 4. 2017 22:38
inzerát
Z mé vlastní zkušenosti už bych si nikdy nepořídila auto přes inzerát,naletěla jsem jednomu podvodníčkovi a stále to není dořešené. Pro mě velké ponaučení do budoucnosti a rada pro osatní, že přes inzeráty opravdu ne. 8-s
Avatar - holden2
24. 4. 2017 19:30
pouze
firmy stacejici km dodaji do ceniku polozku certifikat vymeny tachometru >:-[]
Avatar - holden2
24. 4. 2017 19:26
Re: Protokol
pocka na jaro