Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Giorgetto Giugiaro opouští Italdesign

David Bureš
Diskuze (4)
Italský designér Giorgetto Giugiaro v minulosti navrhl takové vozy jako Fiat Panda, Lancia Delta nebo Lotus Esprit.

Slavné designérské centrum Italdesign Giugiaro opouští její zakladatel Giorgetto Giugiaro. Svůj zbývající podíl v této společnosti prodal tento týden automobilce Audi.

Odchod Giugiara nastává pět let poté, co se většinovým majitelem Italdesignu stalo právě Audi. To v létě 2010 prostřednictvím Lamborghini koupilo ve firmě podíl ve výši 90,1 %. Zbývající podíl až do letoška držel zakladatel Italdesignu Giorgetto Giugiaro spolu se svým synem Fabriziem.

Spolu s prodejem zbývajícího podílu v Italdesignu Giugiaro oznámil, že odchází z vedení firmy. Vzdává se též funkce čestného předsedy společnosti, přičemž Italdesign opouští také Fabrizio Giugiaro.

Vydané prohlášení vysvětluje, že Giugiaro z firmy odchází, protože chce věnovat více času svým osobním zájmům. Jeho odchod nemá Italdesign nijak ovlivnit, firma nadále bude pokračovat ve svém růstu. Do konce roku chce najmout 250 nových zaměstnanců.

Giorgetto Giugiaro patří mezi nejvýznačnější automobilové designéry. Svoji kariéru odstartoval již ve svých 17 letech, když začal pracovat u Fiatu. Později se přesunul do stylistických center Bertone a Ghia, kterým v roce 1968 vytvořil konkurenci, pomocí založení firmy Italdesign Giugiaro.

Zatímco Ghia a Bertone fungovaly také jako karosárny, Italdesign byl pouze návrhářskou firmou. Zákazníkovi nabízela návrh auta, zhotovení prototypu i jeho otestování, samotnou výrobu ale nechala již na něm.

Giugiaro za svoji bohatou kariéru navrhl zhruba 100 produkčních automobilů. Mezi nimi nechyběly původní Fiat Panda, Volkswagen Golf nebo Lancia Delta. Pro Škodu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jeho společnost projektovala několik konceptů s označením 720.

David Bureš
Diskuze (4)
Avatar - pumpkin
4. 7. 2015 12:34
Re: Koniec jednej automobilovej éry
Tak jasné, viaceré automobilky si vystačili bez talianskych návrhárov a tiež je veľa áut, ktoré majú porovnateľne kvalitný dizajn aj bez ich pomoci. Keď tak teraz pozerám rôzne Fiaty, tak ľudia čo sa v autách a ich dizajne slušne orientujú, by asi mali problém určiť čo z toho navrhol Giugiarov Italdesign a čo robila priamo divízia automobilky, teda Centro Stile Fiat.

Išlo hlavne o prestíž podľa mňa. Automobilka sa mohla pýšiť kvalitami renomovaných dizajn centier a často to vidieť ešte aj v bazárových inzerátoch: "Predám Peugeot 406 coupé Pininfarina". Podľa mňa úžasná vec bola ako tieto centrá dokázali navrhnúť dizajn pre superšportiaky, ale aj pre lacné Daewoo. Z marketingového hľadiska to už asi také terno nebolo lebo zabíjali vlastnú prestíž.

Vtipné tiež bolo, keď štúdio navrhlo koncept pre konkrétnu automobilku, ale nakoniec to vzala nejaká iná. Napríklad sa hovorí, že koncept Jaguar Kensington poslúžil pre Daewoo Leganza. :-)

4. 7. 2015 09:56
Smutné, velmi smutné....
Ukazuje se, že slavná doba italských designových stuií, jejichž práce bývala globáním měřítkem kvality po celé zeměkouli, je asi definitivně fuč.
P.S. Jsem přesvědčen, že kdyby novou Giulii navrhoval Giugiaro, Bertone či Pininfarina, nejen že by její design byl na nesrovnatelně vyšší úrovni, ale hlavně by byl zcela nezaměnitelný od konkurence!
Avatar - Pekelná Micinka
3. 7. 2015 16:35
Re: Koniec jednej automobilovej éry
Zajímavá myšlenka. Myslím, že dnes jsou nároky na výsledný produkt, zejména z hlediska legislativy tak vysoké, že malé studio nemá velkou šanci fungovat v černých číslech. Italský design zažil silná léta, nadále přetrvá, ale už není na výsluní. Ne všechny automobilky však potřebovaly studia k vytvoření vlastních vozů. Všechny sériově vyráběné Jaguary byly navrženy továrním týmem a to i v době největšího rozmachu italských studií. Pininfarina i Italdesign vytvořili nějaké návrhy, ale veskrze se nedá říct, že by se nějaké prvky z nich objevili v sériovém modelu. Každopádně je důležité, aby si generace předali znalosti a zkušenosti, v tom by zánik těchto známých studií byl velmi na škodu.
Avatar - pumpkin
3. 7. 2015 14:59
Koniec jednej automobilovej éry
Nebudem zbytočne sentimentálny, ale časy keď slávne talianske centrá mali nejakú váhu v automobilovej brandži sú už asi nenávratne preč. Že si bude koncern sám sebe navrhovať dizajn cez značku Italdesign je už asi trochu komické, chýba tam ten externý pohľad.

Toto sú veci, na ktoré sme boli roky zvyknutí a podobne ako pochovanie hydropneumatického pruženia u Citroenu to fanúšika áut jednoducho zamrzí. No nič to, život ide ďalej. Ja mám len dilemu, či dnes automobilky svojim vlastným dizajnom dosahujú kvality renomovaných talianskych centier alebo máme tendenciu glorifikovať čosi priemerné a ani o tom nevieme.

Pánovi Giugiarovi v každom prípade ďakujem za všetko čo vytvoril a prajem mu, nech si už v tej 77-ke užíva pekný dôchodok. :yes: