Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

10 užitečných pomocníků: Vynálezy, které život za volantem usnadňují

Aleš Jungmann
Diskuze (101)
Jaká zařízení řidičům opravdu výrazně pomáhají? Sestavili jsme vlastní žebříček deseti nejlepších.

Během vývoje automobilů se zlepšuje nejen jejich konstrukce (hlavně ve jménu bezpečnosti) jako taková, ale přibývají i užiteční pomocníci. Ti se zpravidla jako první objeví v těch nejluxusnějších automobilech (velmi zkušeným průkopníkem je například Mercedes-Benz třídy S), aby se postupem času dostaly i do běžných aut za rozumnou cenu mimo prémiový segment.

V našem výběru jsme ani zdaleka nemohli obsáhnout všechny, ukázalo se totiž, že vybrat deset nejlepších pomocníků je skoro nadlidský úkol. Nakonec jsme se však v redakci shodli na této desítce. Nevešly se do ní i tak příjemné věci jako odvětrávaná sedadla nebo trojblik. V širším výběru se ocitlo i samostmívací zpětné zrcátko, což je trochu paradoxní, protože se objevilo i v článku 10 zbytečných pomocníků (který mimochodem vzbudil velký ohlas). Podmínkou je jeho užití v autě bez ztmavených oken, jinak může být situace za vámi v noci opravdu trochu nepřehledná. Jací pomocníci by rozhodně nechyběli ve vašem výběru?

10. Vyhřívané čelní okno

Ranní škrábání ledu nemá rád asi nikdo z nás. Vyhřívané čelní okno nejenže výrazně ulehčí každodenní zimní rituál se škrabkou a rozmrazovacím sprejem, navíc zabraňuje následnému zamlžování. I policejní stíhací speciály je v zadávací specifikaci měly. I když tam je otázkou, jak to vlastně celé bylo.

technika technika

9. Automatická převodovka

Automat v autech umí být skvělým společníkem, tedy pokud nenarazíte na nepovedený robotizovaný manuál. Moderní automatická převodovka rychle reaguje na vaše podněty, učí se přivyknout specifickému jízdnímu stylu a dovolí vám plně se věnovat řízení. V posledních letech začínají automatické převodovky vytlačovat manuály i z těch nejsportovnějších aut. Jak to tak vypadá, budoucnost bude automatická.

technika technika

8. Hlídání mrtvého úhlu

Ve zpětných zrcátkách existuje takzvaný mrtvý úhel, ve kterém se vůz jedoucí ve vedlejším pruhu těsně za vámi může celý ztratit a vy jej neuvidíte ani ve vnitřním, ani ve vnějším zpětném zrcátku. A to může být problém. Vhodně umístěnými čidly však lze tento problém účinně odstranit a řidiče včas na ukryté auto varovat.

technika technika

7. Bezklíčový vstup a start

Jednadvacáté století přineslo do automobilového odvětví spoustu výborných věcí, když však ponesete tašky s nákupem a klíče od auta budete mít někde hluboko v batohu, bude vám bezklíčový vstup (a start) připadat jako ta úplně nejdůležitější z nich. Otevírání kufru reagující na pohyb nohy pod nárazníkem je zatím nejnovější způsob, jak odemknutí vozu a naložení věcí ještě dále usnadnit.

technika technika

6. Multifunkční volant

Volant s tlačítky je opravdu chytrá věc, zvyšující bezpečnost provozu i uživatelský komfort. S ním už nemusíte sundávat ruce z volantu, abyste přeladili rádio, ztlumili jej, přijali hovor či nastavili tempomat. Navíc jdou tyto činnosti, s trochou praxe, provádět zcela poslepu.

technika technika

5. Tempomat

Dlouhé dálniční výlety jsou se zařízením, samočinně udržujícím stálou rychlost jízdy, o poznání pohodovější. A to už od roku 1958, kdy se tempomat poprvé objevil v Chrysleru Imperial. Ještě propracovanější je tempomat adaptivní, schopný přizpůsobit rychlost auta okolnímu provozu.

technika technika

3. Posilovač řízení a brzd

Zkušení řidiči vědí, že bez posilovače brzd a řízení by v dnešních, stále těžších a těžších autech, nebyla jízda žádný med. Nebo vy si dovedete představit křehkou dámu, ovládající Audi Q7 bez posilovačů řízení a brzd? Nebezpečím u posilovače řízení je občasný sklon držet volant jako americký rapper, což určitě není optimální.

technika technika

4. Parkovací senzory, couvací kamera

Díky parkovacím senzorům (ty lepší mají i grafický výstup) a parkovacím kamerám nejenže už nikdy „Pražákovi nenačechráte sloupek“, ale bude se vám lépe couvat do stísněných parkovacích míst. Ty nejšikovnější kamery navíc umí nakreslit, kam přesně (v závislosti na natočení volantu) máte při couvání namířeno. Pozor na sloupky či tenké tyče, některé parkovací senzory s nimi mají problém.

technika technika

2. Bluetooth

Mobilní telefon naším spojením s okolním světem, často i za volantem musíme řešit pracovní záležitosti nebo zkonzultovat s manželkou, co že to máme koupit v supermarketu. Díky modrozubu nemusíme mít telefon v ruce, stačí stisknout tlačítko (většinou na volantu) a můžeme vesele hovořit s volajícím bez hrozby pokuty.

technika technika

1.ESP+ABS

O tom, že stabilizace zachránila velký počet životů, asi není pochyb. Schopnost bleskově vyhodnotit nebezpečnou situaci a přibrzďováním jednotlivých kol auto stabilizovat se už z principu musí zařadit na první místo v našem seznamu. Nezapomínejme však na to, že ani ESP není všemocné a fyziku neošálí, proto se na něj neučme spoléhat.

Umění přerušovaného brzdění nechybělo v dřívějších dobách v rejstříku žádného dobrého řidiče, protože zablokovaná kola (logicky) příliš zatáčet nemohou. Dnes již řidičům pomáhá protiblokovací systém, který dovoluje zachovat ovladatelnost vozu i při plném brzdění.

technika technika

Aleš Jungmann
Diskuze (101)
12. 7. 2012 11:48
Re: cigarety
Jezdím s 1 rukou na 12 a zrovna tak i zatáčím. Obě ruce dávám na volant jen když už mám dřevěnou levačku a zatím se mi nestalo že bych potřeboval obě ruce k vybrání smyku, hlavně v zimním období :-) na vyhýbání zvěři si netroufám neb bych skončil v kotrmelcích, takže zviře jedině srazit než se zabít o nejakou pevnou překážku u silnice...
Avatar - mustafa
3. 7. 2012 08:31
Re: Za ABS & ESP jsem rád
Clio RS je jen továrnou přiostřený obyč model. To samý se dá udělat i z Fabie. To, že z továrny nebylo RS nic moc neznamená, že z toho auta se nic podobného lehkýma úpravama udělat nedá. Pouze výměnou tlumičů, pružin, stabilizátorů a silentbloků se i z tý Fábie dá dostat něco, s čím je zábava. Pokud se k tomu přidá i motor, pak v tom nevidim problém a auto jasně ukazuje, že sportovní ambice po těchhle "bolt on" zásazím má. Svědčí o tom i několik předjetých Clií RS, Fiest ST, Focusu ST, Focusů RS, Hond Civic Type R, Nissanů 350Z.... při jízdách na Autodromu Most atd :-)
2. 7. 2012 09:48
Re: Za ABS & ESP jsem rád
Tak zatím ano, ale už se objeví i s nevypínatelným (nenapadá mě pro to jediný důvod) a při pokračování tohoto trendu to nebude nejrůžovější. Nicméně já jsem takový extrémista, že bych chtěl v autě i vypínatelné ABS. >:D Fakt je asi ten, že většina lidí to neřeší a kdo hledá zábavu za volantem, stejně si koupí auto, které k tomu je určené a tam to vypínatelné ESP (snad) bude. Jen už asi nebude existovat to, že si tajně vezmeš tátovo oktávku a v zimě si budeš hrát na parkovišti.
2. 7. 2012 09:43
Re: Za ABS & ESP jsem rád
Promiň, ale Clio RS a obyčejná Fabia (a vlastně i RS) jsou trochu jinde. Nepochybuji o tom, že se v tom dokážeš zabavit, ale zde se naprosto shoduji s figurkou, že to v žádném případě není auto ani trochu stavěné na zábavu za volantem. Pokud ti jde o zábavu tak zásadním způsobem, že odmítáš i ABS, což je jistě ospravedlnitelné, pak tuto volbu skutečně moc nechápu.
1. 7. 2012 13:24
Re: cigarety
Zakázat otevřená okýnka? Můžete mi poradit, jak mám v autě za současných veder do auta pustit chladný vzduch, když nemám klimatizaci a klasická ventilační soustava mě neochladí tak, jak bych chtěl? Stahuju boční a otevírám střešní okno, pak se dá uvnitř aspoň trochu dýchat. Ke kouření: ač jsem kuřák, raději si zastavím, když si chci zapálit. Za jízdy ani netefonuji, ani nejím. Maximálně si vezmu láhev s pitím z držáku v konzoli.