20 automobilek pod lupou - Jak dobrá a špatná jsou ve skutečnosti auta?
Data sbírá na německém trhu, vzhledem k identickému provedení vozidel je lze brát jako velmi zajímavé vodítko i pro české poměry. V centru pozornosti
jsou vozy ve stáří 3-7 let, u nichž se mohou projevit i závady, jaké se u nových vozidel v našich testech nevyskytují. Hodnocení sestává z až sedmi kategorií, které mají stejnou váhu. Zásadní otázkou je, zda výrobci, ale i společnost obecně vůbec touží po autech, která vydrží mnoho let. K nezničitelným ikonám typu Mercedesu W 124, Volva 740 či Audi 80 mají dnešní, technicky velmi sofistikovaná auta hodně daleko, velkou roli hraje i sociální status a image. Jezdit patnáct let starým, byť technicky bezvadným autem, to už prostě není in. Před nákupním centrem se na vás dívají
jako na zoufalce, úřady tento trend podporují nesmyslnými ekologickými restrikcemi a výrobci se mu pochopitelně nebrání. A pak je tu ještě technická stránka věci. Aktuální Audi A4 má na přední nápravě 8 kulových čepů a 14 pryžových lůžek, zmíněný Mercedes W124 měl dva čepy a čtyři lůžka. Co v autě není, nepokazí se... Je na místě podezřívat výrobce, že úmyslně poddimenzují některý díl, aby plánovaně zkrátili životnost svých modelů? Nejspíše nikoli, úplně totiž stačí enormní tlak na produkční náklady, drahé suroviny a stále se zkracující cykly obměny nových modelů. Na vývoj opravdových držáků není čas ani peníze. Tím spíše, když automobilky musejí stále více investovat do plnění ekologických norem a zákazníci jsou tato opatření stále méně ochotní platit.
I dnes ale existuje řada výrobců, kteří jdou dobrým směrem a jejichž auta vám při rozumné péči vydrží deset let, aniž byste museli mít hrůzu z blížící se návštěvy STK. Následující přehled vám dá ucelený obraz, jak se to které značce daří.
Podle čeho hodnotí Auto Bild
1. DOTAZNÍK AUTO BILDU
Reprezentativní písemné dotazování na téma kvality a spolehlivosti provádí společnost GfK u 9004 respondentů. Klíčový dotaz: „Jak hodnotíte kvalitu vašeho automobilu na stupnici od 1 do 10 bodů?“
2. SVOLÁVACÍ AKCE
Jaké sériové poruchy či závady se u značky vyskytly? Ohrožovaly bezpečnost? Kolik vozidel bylo takto postiženo? Jak rychle reagoval výrobce, poskytl zákazníkům kulanci či bezplatnou nápravu?
3. TÜV REPORT
Brzdy, řízení, zavěšení kol, osvětlení – tyto prvky souvisejí s bezpečností jízdy. Výtah z 7,3 milionu technických kontrol společnosti TÜV provedených na 211 modelech dá plastický přehled o nejčastěji se opakujících vadách.
4. DLOUHODOBÉ TESTY AUTO BILDU
Auto Bild provádí vlastní dlouhodobé testy na 100 000 nebo i více kilometrů. Po skončení testu je vůz zcela demontován a jeho opotřebení posouzeno odborníky z Dekry. Hodnotí se počet závad a jejich význam, míra opotřebení, ale i praktičnost automobilu a provozní náklady.
5. STÍŽNOSTI ČTENÁŘŮ
Každý rok dojde na adresu redakce kolem 9000 dopisů a e-mailů od čtenářů, kteří si stěžují na problémy a závady svých aut. Vedle výrobních vad se jedná i o komentáře k práci servisů.
6. TEST SERVISŮ
Společnost TÜV nebo Dekra pro Auto Bild připraví vůz s určenými závadami, redakce jej pak anonymně předá 8 značkovým servisům v SRN. Hodnotí se úspěšnost identifikace poruch, svou roli hraje i cena.
7. ZÁRUKY
S jakými zárukami může zákazník počítat? V této kategorii mají dlouhodobě navrch korejské a japonské značky, zatímco evropské v posledních letech sázejí spíše na příplatkové rozšíření garancí.
Celkové hodnocení 2012 | |||
Pořadí | Výrobce | Známka (1–5)* | |
1. | Toyota | 2,17 | |
2.-3. | Honda | 2,29 | |
2.-3. | Mercedes | 2,29 | |
4. | Škoda | 2,43 | |
5. | Hyundai | 2,50 | |
6.-9. | Audi | 2,57 | |
6.-9. | BMW | 2,57 | |
6.-9. | Mazda | 2,57 | |
6.-9. | VW | 2,57 | |
10. | Mitsubishi | 2,60 | |
11. | Seat | 2,67 | |
12. | Kia | 2,71 | |
13. | Suzuki | 2,83 | |
14. | Ford | 2,86 | |
15. | Nissan | 3,00 | |
16. | Opel | 3,14 | |
17. | Renault | 3,17 | |
18. | Fiat | 3,43 | |
19. | Citroen | 3,57 | |
20. | Peugeot | 3,86 | |
* zaokrouhleno na dvě desetinná místa |