Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2015: Bitvu dvou německých gigantů vyhrálo Porsche

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
83. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky se stal kořistí automobilky z Zuffenhausenu, která nakonec porazila konkurenta se čtyřmi kruhy.

Porsche uspělo hned ve druhém ročníku po svém návratu do nejprestižnější třídy, loni zklamala technika. Získalo tak sedmnáctý triumf v prestižním klání, počítají se sem i vavříny cizích podvozků (TWR), případně úprav (Kremer, Dauer). Navíc dvojitý a stylově po sedmnácti letech... Nadvláda Audi, která s výjimkou dvou let trvala od počátku milénia, tak byla přerušena. Na delší dobu? To uvidíme příští rok. Porsche se vyplatilo i rozšíření týmu na tři vozy a potvrdilo dominanci z kvalifikace.

Závod vlastně rozhodla noční minutová penalizace Marka Webbera s červeným hybridem typu 919, kterou dostal při jízdě za safety carem v osmé hodině závodu, odpykal si ji a následně musel zajet do boxů na regulérní zastávku. Tehdy do čela proklouzli pilot F1 Nico Hülkenberg, Novozélanďan Earl Bamber a Brit Nick Tandy a už jej vlastně nepustili. Pro Tandyho to byl dokonce třetí start tomto závodě, Bamber jel Le Mans vůbec poprvé a Hülkenberg, jehož počínání sledoval i šéf týmu F1 Force India Vijay Mallya, též. Nováčci si lepší debut nemohli představit.

Favoritům se problémy nevyhnuly, drobně havarovali Duval (Audi) i Jani na černém Porsche. Zpočátku to vypadalo na vyrovnanou bitvu. Nejrychlejší vůz se čtyřmi kruhy vzdoroval druhému Webberovi a spol ještě v neděli dopoledne, ale pak bílý a červený vůz definitivně převzaly vládu nad okruhem La Sarthe. Toyoty nestačily rychlostí už v kvalifikaci, tady nebylo bohužel co řešit.

Kategorie LMP2 se stala kořistí tria Matthew Howson/Richard Bradley/Nicolas Lapierre. Novým uzavřeným prototypem Oreca 05-Nissan hongkongského týmu KCMG obsadili zároveň deváté místo v celkové klasifikaci. Svou třídu sice vedli už prakticky od začátku, ale Gibson-Nissan stáje jota Sport s posádkou Simon Dolan/Oliver Turvey/Mitch Evans je nenechal v klidu. Lakonec se dotáhl i „ruský“ Ligier G-Drive Racing s Romanem Rusinovem, Julienem Canalem a Samem Birdem, všechna tři auta ujela 358 kol.

Amatérskou kategorii GT nakonec vyhrála zbývající tovární Corvette C7.R Olivera Gavina, Tommyho Milnera a Jordana Taylora, druhý vůz po ráně Jana Magnussena v kvalifikaci ani nestartoval, takže v sobotu ve tři hodiny odpoledne bylo odmávnuto jen 55 aut. Početná ruská účast v letošním ročníku skončila úspěchem ve třídě LMGTE Am. Viktora Šajtara a Alexeje Basova doplnil v posádce Andrea Bertolini. Se svým Ferrari 458 Italia GT2 dojeli v celkové klasifikaci dvacátí. Favorizované Aston Martiny totiž odstoupily.

V cíli jsme viděli 39 aut, ale dvě nebyla kvůli malému počtu ujetých kol klasifikována. Jedním z nich byl prototyp LMP1 CLM, druhým bohužel nejúspěšnější Nissan GT-R LM Nismo. Japonské hybridy s motory vpředu sužovaly technické problémy a havárie, první odstoupil ještě během noci, Harry Tincknell zase přijel do depa bez přední kapoty. Pro Nissan Motorsports byla ale letošní čtyřiadvacetihodinovka debutem a hlavně testem. Neuspěly ani švýcarské Rebelliony, byť šachovnicový praporek nakonec viděly. Všech osm hlavních favoritů, hybridních LMP1, však do cíle dorazilo za sebou. Všechna čest!

24 HODIN LE MANS 2015 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 HybridLMP1 – H395
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 HybridLMP1 – H394
3di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H393
4Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H392
5Dumas/Jani/LiebPorsche 919 HybridLMP1 – H391
6Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - HybridLMP1 – H387
7Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattroLMP1 – H387
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - HybridLMP1 – H386
9Howson/Bradley/LapierreOreca 05 – NissanLMP2358
10Dolan/Turvey/EvansGibson 015S – NissanLMP2358

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
15. 6. 2015 21:59
Re: Le Mans
Martin Straka je výborný komentátor, bohužel o to horší psavec. V jeho článcích i příspěvcích na Facebooku běžně nacházím pravopisné chyby. Člověk, který píše profesionálně a živí se tím, případně "přiživuje", prostě pravopis ovládat MUSÍ.
15. 6. 2015 12:38
Re: Le Mans
misto F1 jsem zacal sledovat Formuli E, je normalka na youtube, takze snadno dostupna ke sledovani a mnohdy vetsi zabava nez F1
Avatar - AUDIRS6
15. 6. 2015 12:22
Re: Le Mans
u vas ? >:D - to je kto ? >:D

Myslis, ze u nas neriesime poriadne benziny ???? >:D
Avatar - Hammunasakra
15. 6. 2015 12:20
Re: Le Mans
A u nás to řešíme benzínem což mi přijde úplně nejlepší :-)
Avatar - AUDIRS6
15. 6. 2015 12:18
Re: Le Mans
cital som uz vcera ;-)
Aspon vidis, ze keby bolo treba silny len 3-liter TDi, tak nieje problem, ale u nas to riesime viac valcami a väcsim objemom :-)