24 hodin Le Mans 2015: Bitvu dvou německých gigantů vyhrálo Porsche
Porsche uspělo hned ve druhém ročníku po svém návratu do nejprestižnější třídy, loni zklamala technika. Získalo tak sedmnáctý triumf v prestižním klání, počítají se sem i vavříny cizích podvozků (TWR), případně úprav (Kremer, Dauer). Navíc dvojitý a stylově po sedmnácti letech... Nadvláda Audi, která s výjimkou dvou let trvala od počátku milénia, tak byla přerušena. Na delší dobu? To uvidíme příští rok. Porsche se vyplatilo i rozšíření týmu na tři vozy a potvrdilo dominanci z kvalifikace.
Závod vlastně rozhodla noční minutová penalizace Marka Webbera s červeným hybridem typu 919, kterou dostal při jízdě za safety carem v osmé hodině závodu, odpykal si ji a následně musel zajet do boxů na regulérní zastávku. Tehdy do čela proklouzli pilot F1 Nico Hülkenberg, Novozélanďan Earl Bamber a Brit Nick Tandy a už jej vlastně nepustili. Pro Tandyho to byl dokonce třetí start tomto závodě, Bamber jel Le Mans vůbec poprvé a Hülkenberg, jehož počínání sledoval i šéf týmu F1 Force India Vijay Mallya, též. Nováčci si lepší debut nemohli představit.
Favoritům se problémy nevyhnuly, drobně havarovali Duval (Audi) i Jani na černém Porsche. Zpočátku to vypadalo na vyrovnanou bitvu. Nejrychlejší vůz se čtyřmi kruhy vzdoroval druhému Webberovi a spol ještě v neděli dopoledne, ale pak bílý a červený vůz definitivně převzaly vládu nad okruhem La Sarthe. Toyoty nestačily rychlostí už v kvalifikaci, tady nebylo bohužel co řešit.
Kategorie LMP2 se stala kořistí tria Matthew Howson/Richard Bradley/Nicolas Lapierre. Novým uzavřeným prototypem Oreca 05-Nissan hongkongského týmu KCMG obsadili zároveň deváté místo v celkové klasifikaci. Svou třídu sice vedli už prakticky od začátku, ale Gibson-Nissan stáje jota Sport s posádkou Simon Dolan/Oliver Turvey/Mitch Evans je nenechal v klidu. Lakonec se dotáhl i „ruský“ Ligier G-Drive Racing s Romanem Rusinovem, Julienem Canalem a Samem Birdem, všechna tři auta ujela 358 kol.
Amatérskou kategorii GT nakonec vyhrála zbývající tovární Corvette C7.R Olivera Gavina, Tommyho Milnera a Jordana Taylora, druhý vůz po ráně Jana Magnussena v kvalifikaci ani nestartoval, takže v sobotu ve tři hodiny odpoledne bylo odmávnuto jen 55 aut. Početná ruská účast v letošním ročníku skončila úspěchem ve třídě LMGTE Am. Viktora Šajtara a Alexeje Basova doplnil v posádce Andrea Bertolini. Se svým Ferrari 458 Italia GT2 dojeli v celkové klasifikaci dvacátí. Favorizované Aston Martiny totiž odstoupily.
V cíli jsme viděli 39 aut, ale dvě nebyla kvůli malému počtu ujetých kol klasifikována. Jedním z nich byl prototyp LMP1 CLM, druhým bohužel nejúspěšnější Nissan GT-R LM Nismo. Japonské hybridy s motory vpředu sužovaly technické problémy a havárie, první odstoupil ještě během noci, Harry Tincknell zase přijel do depa bez přední kapoty. Pro Nissan Motorsports byla ale letošní čtyřiadvacetihodinovka debutem a hlavně testem. Neuspěly ani švýcarské Rebelliony, byť šachovnicový praporek nakonec viděly. Všech osm hlavních favoritů, hybridních LMP1, však do cíle dorazilo za sebou. Všechna čest!
24 HODIN LE MANS 2015 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (prvních 10 míst) | ||||
Pořadí | Posádka | Vůz | Třída | Počet kol |
1 | Hülkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid | LMP1 – H | 395 |
2 | Bernhard/Webber/Hartley | Porsche 919 Hybrid | LMP1 – H | 394 |
3 | di Grassi/Duval/Jarvis | Audi R18 e-tron quattro | LMP1 – H | 393 |
4 | Fässler/Lotterer/Tréluyer | Audi R18 e-tron quattro | LMP1 – H | 392 |
5 | Dumas/Jani/Lieb | Porsche 919 Hybrid | LMP1 – H | 391 |
6 | Wurz/Sarrazin/Conway | Toyota TS 040 - Hybrid | LMP1 – H | 387 |
7 | Albuquerqe/Bonanomi/Rast | Audi R18 e-tron quattro | LMP1 – H | 387 |
8 | Davidson/Buemi/Nakajima | Toyota TS 040 - Hybrid | LMP1 – H | 386 |
9 | Howson/Bradley/Lapierre | Oreca 05 – Nissan | LMP2 | 358 |
10 | Dolan/Turvey/Evans | Gibson 015S – Nissan | LMP2 | 358 |