Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2016 pojede šedesátka aut místo dosavadních 56

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 8. 2. 2016 • 17:20
251
Zobrazit náhledy (251)
Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956 Porsche 956
Organizátoři letošního ročníku 24 hodin Le Mans se rozhodli rozšířit startovní pole o čtveřici vozů. Na konci pit lane vznikly nové garáže, takže místa bude dost.

Staroslavný Circuit de la Sarthe u města Le Mans měří aktuálně 13,629 km. Na trať by se teoreticky mohlo vejít mnohem více aut, ale limitující je kromě bezpečnosti také počet boxových stání. V souvislosti s rozšířením o nové garáže se počet startujících vozů letos rozšíří z obvyklých 56 na rovných šest desítek. Bylo jich někdy v historii více? Ne, počty se zastavily právě na stejné cifře naposledy před 61 lety, to ale ještě zdaleka neexistovala boxová zídka, prostory nebyly od tratě nijak odděleny.

Ano, jednalo se o onen tragický ročník 1955, kdy po havárii Leveghova Mercedesu 300 SLR na cílové rovince zahynulo spolu s pilotem dalších 83 diváků. Většinu zabily trosky ze stříbrného šípu, které mezi ně začaly létat a působit zkázu. Umírající světový šampionát sportovních vozů, který opustila většina automobilek, naopak způsobil to, že v roce 1992 vyrazilo do den a noci trvajícího klání jen osmadvacet posádek. To se už asi opakovat nebude, WEC (World Endurance Championship) byl vzkříšen pod tímto novým názvem před čtyřmi lety a pořadatelé z ACO (Automobile Club de l'Ouest) musejí přihlášky odmítat. Rozšíření pole pro letošek oznámil Pierre Fillon, prezident autoklubu, na tiskové konferenci v Paříži.

Tovární týmy Porsche a Audi už dříve oznámily, že svou účast seškrtají ze tří aut na dvě. Speciály 919 Hybrid ponesou po celou sezónu jako loňští mistři světa (a vítězové v Le Mans) nejnižší startovní čísla. Ani Toyota nenasadí více vozů, Nissan po propadáku speciálu GT-R LM Nismo s předním pohonem odstoupil. Kategorii LMP1 doplní tradiční švýcarský Rebellion a privátní tým Colina Kollese, ale ty nepojedou s hybridy.

Ve třídě levnějších placek LMP2 je přihlášeno 22 aut, v gétéčkách celkem 28, polovina v profi a druhá v „amatérských“. Fordu byly tudíž akceptovány všechny čtyři přihlášky. V Le Mans bude modrý ovál slavit padesátiny od prvního velkého triumfu GT40 nad vzpínajícím se koníkem z Maranella. Vyhrál pak ještě třikrát v nepřetržité řadě... Nové GT na ten absolutní pochopitelně pomýšlet nemůže, ale na třídní vavříny s klidem ano. Dětské nemoci může vychytat už při podnicích zámořské série, která pro letošek nese oficiální název IMSA WeatherTech SportsCar Championship a vrací se tak ke slavnému jménu... I v LMGTE Pro a Am se očekává lítá bitva s továrně připravenými vozy Porsche, Ferrari, Chevrolet a Aston Martin. O nejdelší noci roku pro nás, fandy motoristického sportu, konkrétně z 18. a 19. června 2016, se tedy máme opravdu nač těšit!

Hlavním maršálem letošního ročníku byl jmenován Alex Wurz. Ten loni ukončil kariéru a ve funkci nahradí devítinásobného vítěze tohoto závodu Dána Toma Kristensena. Bývalý rakouský pilot F1 triumfoval na La Sarthe dvakrát, jako mladíček se spiderem TWR WSC-95 poháněným motorem Porsche (1996) a po dalších třinácti letech s Peugeotem 908 HDi FAP. Naposledy reprezentoval Toyotu. Předběžná startovní listina ročníku 2016 s lídry všech posádek a desítkou náhradníků je k vidění na oficiálních stránkách. Žádná česká účast dosud nebyla potvrzena.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku