Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Peugeot 405 SRDT
V roce 1992 se Peugeot 405 podrobil faceliftu, při němž získal tuhle módní palubní desku. Klimatizace byla tehdy nadstandardem i ve střední třídě, a proto ji zde nehledejte.
Peugeot 405 SRDT
Dnes už Zdeněk Jedlička za volantem nesedává, ve dvaadevadesáti letech se přemístil na pravé přední sedadlo
19 Fotogalerie

33 let s vyhraným peugeotem: A vítězem se stává…!

Lukáš Prejzek

V roce 1992 jsme ve Světě motorů představili vítěze ankety o nejoblíbenější auto. Zdeněk Jedlička z Nového Bydžova si tehdy před hotelem Diplomat převzal nový Peugeot 405 SRDT. Po 33 letech jsme se na tomtéž místě setkali znovu!

Za slunného sobotního dopoledne vzbuzujeme před mezinárodním pražským hotelem Diplomat obrovský rozruch, když mezi limuzínami ladně proplouvá nablýskaný Peugeot 405 se starými espézetkami okresu Hradec Králové. Z místa spolujezdce vystupuje dnes 92letý Zdeněk Jedlička, poklekne k pravému světlometu a nostalgicky zavzpomíná: „Právě tady jsem tohle auto před třiatřiceti lety v lednu převzal.“ Žádný prodejce francouzské automobilky zde v té době nesídlil, motorista z Nového Bydžova tehdy vyhrál anketu, do níž se zapojil celý československý národ.

Stačilo si z anketního lístku zveřejněného v tisku vybrat nejoblíbenější auto, poslat hlas a čekat, zda se člověk stane tím šťastlivcem, který bude vylosován v sobotu 5. prosince 1992 večer v závěru pořadu Top-Auto ʼ92 coby výherce. Česká televize tehdy přijala okolo 600.000 vyplněných anketních kuponů. „Šel jsem si lehnout, šance byla jen teoretická,“ usmívá se dnes Zdeněk Jedlička, kterého rodina vzbudila do šťastného snu: „Vyhráli jsme auto!“ 

Na slavnostní převzetí vozu do hotelu Diplomat pozval výherce autorizovaný importér: „Gratulujeme vám a věříme, že vůz splní vaše očekávání.“ Jenže člověk míní… Červený Peugeot 405 SRD, který Zdeněk nominoval, utrpěl cestou do Prahy nehodu. Na slavnostním ceremoniálu tak ředitel automobilky Phillippe-Jean Lafond předal pouze symbolický klíček od vozu. „Viníkem byl můj syn. Byla tam tramvaj. Já zastavil, ale syn s vozem pro výherce ne,“ omlouval se ředitel libereckého sídla importérské společnosti.

Předání vozu se tak opozdilo a Jedličkovým musela ještě další týdny sloužit Škoda 1000 MB se čtvrtmilionovým nájezdem. Nakonec se ale nového peugeotu dočkali, a dokonce místo původně atmosférického dieselu Zdeněk Jedlička převzal přeplňovanou verzi SRDT, nadto v metalickém laku. „Tuhle výhru jsem považoval tak trochu za neočekávaný dárek k blížícím se šedesátinám,“ nostalgicky dnes vzpomíná.

Video placeholder
Peugeot 405 - nejvíc cool reklama • Zdroj: Peugeot

Modrý sedan v ceně 702.672 Kčs tenkrát vzbudil v malém východočeském městě obrovský rozruch a bohužel i závist. Pan majitel navíc zastával vedoucí funkci v tamním Sdruženém družstevním podniku SDP, a tak se v okolí našla spousta nepřejících. 

Po dlouhých třiatřiceti letech zůstává auto dodnes v rodině Jedličkových. „Sjezdil jsem s ním celou republiku. Přesednout do něj z embéčka byl obrovský skok. Peugeot jsem si užil, ale dnes v něm nějakých sedm let nejezdím. Pak s ním ještě popojížděla manželka, ale dnes už jsem ho s radostí předal vnukovi, který mě přivezl i sem,“ prozrazuje první majitel automobilové výhry. „Na tohle auto mám vzpomínky z dětství, děda nás v něm vozil na turnaje a tréninky po celých Čechách. A přestože jsme tehdy měli doma postupně Ford Escort 1.8 TD a Mondeo, Peugeot 405 jsem stejně měl ze všech nejradši. Proto je dnes součástí mé automobilové sbírky,“ tvrdí Lukáš Očenášek, vnuk někdejšího výherce.

Modrého peugeotu si dodnes váží, chová k němu úctu a považuje ho za rodinný poklad. „I kdyby mi za něj někdo teoreticky nabídl třeba milion, nikdy bych se ho nevzdal. Bylo by to jako prodat část srdce,“ vyjadřuje svůj vztah k sedanu, který ho vozil už od útlého mládí. „Kdykoliv v něm bude děda chtít kamkoliv odvézt, ochotně mu vyjdu vstříc,“ uzavírá krásný příběh vzácné automobilové výhry, u jejíhož převzetí byl kdysi stejně jako dnes přítomen Svět motorů. Lukáš Očenášek opět usedá za volant, děda se uvelebí na pravé sedačce a vznětový Peugeot 405 SRDT stejně jako před třiatřiceti lety míří do 90 kilometrů vzdáleného Nového Bydžova…

Peugeot 405 SRDT
Motorvznětový řadový čtyřválec
Zdvihový objem1905 cm3
Maximální výkon66 kW při 4000 min-1
Točivý moment195 N.m při 2250 min-1
Převodovkapětistupňová manuální
Brzdyvpředu kotoučové, vzadu bubnové
Poháněná nápravapřední
Rok výroby1992
Cena702 672 Kčs

Vyráběl se až do loňska

O mimořádnosti Peugeotu 405 svědčí nejen tehdejší vítězství v prestižní evropské anketě Auto roku 1988, ale i fakt, že se v íránské továrně automobilky Iran Khodro vyráběl ještě v roce 2024. Donedávna se jako nový prodával také v Egyptě. Na našem trhu se prostřednictvím Tuzexu objevil už v roce 1988, po revoluci se přesunul do autorizovaných dealerství automobilky. Rovněž se stal oblíbeným modelem pražských taxikářů.

Zdroj: Svět motorů, video: Peugeot