5 nejdostupnějších elektromobilů v Česku
Jako limit pro postup do výběru elektromobilů jsme stanovili částku 1.000.000 korun. Většina zástupců má v rodném listu zaznamenán evropská kontinent, zapomínat by se však nemělo ani na Asii. S Peugeotem iOn je to trochu složitější – technicky vychází (stejně jako sesterský Citroën C-Zero) z Mitsubishi i-MiEV. De facto máme poměr Evropy a Asie rovnoměrný.
5. Toyota Prius Plug-in Hybrid – 909.000 Kč
Toyota Prius Plug-in Hybrid si nezaslouží poslední místo jen díky ceně, ale také proto, že se úplně nejedná o elektromobil. Pohon totiž zajišťuje kombinace benzínové osmnáctistovky a synchronního elektromotoru. Lithium-iontová baterie o kapacitě 4,4 kWh je nutností, souhrnný výkon soustavy je 100 kW. Prius Plug-in Hybrid funguje jako klasický full hybrid, nabízí však možnost přepnutí do plně elektrického režimu. Zcela bez emisí ujede až 25 kilometrů, na 100 km jízdy by podle normované metodiky spotřebovat víc jak 2,1 litru benzínu (do průměru se ale počítá i jízda jen na elektřinu). Opětovné nabití akumulátoru trvá 90 minut.
bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil
4. BMW i3 – 900.000 Kč
Pohon zbrusu nového BMW i3 zajišťuje elektromotor o výkonu 125 kW a točivém momentu 250 N.m. Úplné nabití lithium-iontového akumulátoru o kapacitě 22 kWh trvá přibližně 8 hodin, v případě použití rychlonabíječky máte osmdesátiprocentní kapacitu již za 30 minut. Ze všech pěti vybraných vozidel má navíc i3 nejlepší dynamiku. Zrychlení z 0-100 km/h zabere 7,2 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h.
bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil
3. Peugeot iOn – 717.288 Kč
Peugeot iOn potkáte na českých silnicích nejčastěji, proto jsme z trojice i-MiEV/C-Zero/iOn vybrali právě jeho. Elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola a má výkon 49 kW. Akcelerace z 0-100 km/h trvá 15,9 sekundy, maximální rychlost je 136 km/h. Výrobce uvádí stopadesátikilometrový dojezd na jedno nabití. V rámci redakčního testu jsme však s iOnem dokázali ujet zhruba polovinu.
bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil
2. Nissan Leaf – 715.300 Kč
Nissan Leaf je z vybrané pětice druhý nejlevnější a zároveň také nejpraktičtější a nejprodávanější. Česká republika měla pro rok 2013 přiděleno 25 vozů, žádný z nich si však už nekoupíte. Za dva roky, co se Nissan Leaf prodává v Evropě, si jej zakoupilo více než 10.000 zákazníků, celosvětově to je sedminásobek.
Pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 80 kW, což stačí ke zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 sekundy. Akumulátor má kapacitu 24 kWh a podle výrobce na něj vozidlo urazí až 199 kilometrů. Pokud si k vozidlu přikoupíte rychlonabíječku, bude nabíjení na 100 % kapacitu trvat 4 hodiny.
bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil
1. Smart electric drive – 610.000 Kč
Smart electric drive je na trhu již ve druhé generaci. Používá elektromotor o maximálním výkonu 30 kW a točivém momentu 120 N.m. Akumulátor má kapacitu 16,5 kWh, to však nebrání dojezdu okolo 130 kilometrů na jedno nabití. Smartu hraje do karet hmotnost pouhých 890 kilogramů a maximální rychlost omezená na 100 km/h. Z rychlení z 0-60 km/h trvá 6,5 vteřiny, výkon elektromotoru je však dostupný prakticky okamžitě. Na semaforech proto budete v prvních desítkách metrů rychlejší než daleko silnější vozy.