Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

5 nejdostupnějších elektromobilů v Česku

Jan Mička
Diskuze (51)
Prvotní skepse vůči elektromobilům je zdá se za námi. Připravili jsme přehled pěti nejdostupnějších na českém trhu.

Jako limit pro postup do výběru elektromobilů jsme stanovili částku 1.000.000 korun. Většina zástupců má v rodném listu zaznamenán evropská kontinent, zapomínat by se však nemělo ani na Asii. S Peugeotem iOn je to trochu složitější – technicky vychází (stejně jako sesterský Citroën C-Zero) z Mitsubishi i-MiEV. De facto máme poměr Evropy a Asie rovnoměrný.

5. Toyota Prius Plug-in Hybrid – 909.000 Kč

Toyota Prius Plug-in Hybrid si nezaslouží poslední místo jen díky ceně, ale také proto, že se úplně nejedná o elektromobil. Pohon totiž zajišťuje kombinace benzínové osmnáctistovky a synchronního elektromotoru. Lithium-iontová baterie o kapacitě 4,4 kWh je nutností, souhrnný výkon soustavy je 100 kW. Prius Plug-in Hybrid funguje jako klasický full hybrid, nabízí však možnost přepnutí do plně elektrického režimu. Zcela bez emisí ujede až 25 kilometrů, na 100 km jízdy by podle normované metodiky spotřebovat víc jak 2,1 litru benzínu (do průměru se ale počítá i jízda jen na elektřinu). Opětovné nabití akumulátoru trvá 90 minut.

bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil

4. BMW i3 – 900.000 Kč

Pohon zbrusu nového BMW i3 zajišťuje elektromotor o výkonu 125 kW a točivém momentu 250 N.m. Úplné nabití lithium-iontového akumulátoru o kapacitě 22 kWh trvá přibližně 8 hodin, v případě použití rychlonabíječky máte osmdesátiprocentní kapacitu již za 30 minut. Ze všech pěti vybraných vozidel má navíc i3 nejlepší dynamiku. Zrychlení z 0-100 km/h zabere 7,2 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 150 km/h.

bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil

3. Peugeot iOn – 717.288 Kč

Peugeot iOn potkáte na českých silnicích nejčastěji, proto jsme z trojice i-MiEV/C-Zero/iOn vybrali právě jeho. Elektromotor s permanentním magnetem pohání zadní kola a má výkon 49 kW. Akcelerace z 0-100 km/h trvá 15,9 sekundy, maximální rychlost je 136 km/h. Výrobce uvádí stopadesátikilometrový dojezd na jedno nabití. V rámci redakčního testu jsme však s iOnem dokázali ujet zhruba polovinu.

bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil

2. Nissan Leaf – 715.300 Kč

Nissan Leaf je z vybrané pětice druhý nejlevnější a zároveň také nejpraktičtější a nejprodávanější. Česká republika měla pro rok 2013 přiděleno 25 vozů, žádný z nich si však už nekoupíte. Za dva roky, co se Nissan Leaf prodává v Evropě, si jej zakoupilo více než 10.000 zákazníků, celosvětově to je sedminásobek.

Pohon zajišťuje elektromotor o výkonu 80 kW, což stačí ke zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 sekundy. Akumulátor má kapacitu 24 kWh a podle výrobce na něj vozidlo urazí až 199 kilometrů. Pokud si k vozidlu přikoupíte rychlonabíječku, bude nabíjení na 100 % kapacitu trvat 4 hodiny.

bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil

1. Smart electric drive – 610.000 Kč

Smart electric drive je na trhu již ve druhé generaci. Používá elektromotor o maximálním výkonu 30 kW a točivém momentu 120 N.m. Akumulátor má kapacitu 16,5 kWh, to však nebrání dojezdu okolo 130 kilometrů na jedno nabití. Smartu hraje do karet hmotnost pouhých 890 kilogramů a maximální rychlost omezená na 100 km/h. Z rychlení z 0-60 km/h trvá 6,5 vteřiny, výkon elektromotoru je však dostupný prakticky okamžitě. Na semaforech proto budete v prvních desítkách metrů rychlejší než daleko silnější vozy.

bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil bmw nissan peugeot smart toyota ceskytrh elektromobil

Jan Mička
Diskuze (51)
9. 8. 2013 15:52
Re: Problémem je cena těhle hraček
hele vejs pises jak maj elektromobili spatnou pasivni bezpečnost (coz je totalni nesmysl) a tady ti nevadi auta za 200k který maj tu bezpečnost zrejme na horsi urovni nez kdejakej ten elektromobil >:D
9. 8. 2013 12:29
Re: Skvela nabidka
Velikosti miniaut??? No sice tady osočuješ SamanaAR z neznalosti a siláckých řečí, ale přijde mi, že o tom víš kulový spíš ty. Možná jsi zapomněl na Fluence ZE, Kangoo ZE... On ani ten Leaf není miniauto, nakonec ani Zoe není miniauto...

Soudíš jen podle článku. Já nechápu, proč autor neuvedl Renaulty, protože aliance Renault-Nissan těch elektroaut už prodala desetitisíce... Českej trh asi nikdo nemůže brát jako vzorek... ;-)
9. 8. 2013 12:23
Re: Tudy cesta nevede
takze tobe jako prijde snazsi se napíchnout na kabel co je 15-20cm v asfaltovem povrchu, nez třeba napíchnout se na elektrimu v poulicnim osvetleni, kde to chrani jen nezabezpecej kryt? a napadlo te nekdy kde a jak se takove indukcni dobijeni resi? ono to totiž není potřeba vest uplne všude a taky to hlavne funguje jen pokud nad tim kablem stoji nebo jede něco co smi tu energii cerpat ;-) takze ikdybys nakrasne mel elektroauto s indukcnim dobijenim, tak ti to z tech dratu ve vozovce neda stejne ani watik, kupříkladu u tech autobusu na kterých se to zkousi, to funguje tak, ze pokud nadtim ten autobus není a není sparovany s indukcnim mistem pomoci kodu, tak tam zadna elektřina není a je to proste jenom kus vozovky kde je uvnitř nejakej drat a cidla co par desitek metru ;-)
9. 8. 2013 12:06
Re: Skvela nabidka
Nez tady budes placat ty svoje silacke reci, tak by nebylo od veci krome google vedet o tematu neco vice nez je pocet hvezdicek. Protoze to co jsi napsal je hrozny blabol i na prumerneho internetoveho trolla. Sorry, ale placas strasne nesmysly.
9. 8. 2013 11:56
Re: Skvela nabidka
jo jasne, koukam další kdo ma otom stejne informace jako Topper >:D

tak jen pro predstavu a postupne
Prius 5 hvezd
BMW i3 nevime, ale urcite nepustej dosveta něco co by nedosáhlo aspoň na 4 hvezdy
iON 4 hvezdy
Leaf 5 hvezd
a Smart je proste Smart a ten nevim kolik ma hvezd, 1-2-3 nevim, hledat to nebudu

problémem nekterych jedincu je, ze aby vůbec něco vedeli, tak nejdriv musej napsat nejakou blbost a nejsou schopny používat ani takovou jednoduchou věc jakou je google :-! ale jako je jasny jak facka ze v Leafu je te pasivni bezpecnosti tak strasne malo, ze se z nej lidi pohrbyvaj jen tlakovou hadici do kanalu >:D