5 nejvýkonnějších SUV na českém trhu: Přes 500 kilowattů je minimum
Díky nástupu elektromobility se výkony běžných i sportovních aut posouvají směrem nahoru. Nejinak je tomu u nejsilnějších SUV v Česku. Přesto se najdou auta, která na elektřinu nespoléhají.
SUV je zkratkou anglického označení sport utility vehicle, které do češtiny překládáme jako sportovně-užitkový vůz. Název ovšem často mate. Velká část SUV totiž není sportovní ani moc užitková či praktická. Přesto je situace lepší než před deseti patnácti lety.
Praktičnost a užitnou hodnotu protentokrát necháme ležet ladem a zaměříme se na sportovní stránku kategorie SUV, byť ne zcela přesně. V následujícím přehledu si totiž představíme nejvýkonnější modely, které si oficiálně můžete pořídit na českém trhu.
Díky nástupu elektřiny většina z aut TOP 5 spoléhá na spolupráci spalovacího motoru s elektromotorem, v případě až nesmyslně výkonného Modelu X Plais od Tesly dokonce výhradně na elektrické jednotky. Naštěstí existuje jedna výjimky, která si vystačí dokonce i bez turbodmychadel.
1. Tesla Model X Plaid
Zkratka Plaid v případě modelů S s X značí absolutní vrchol nabídky. U SUV X máte pod pravou nohou k dispozici až 760 kilowattů neboli 1033 koní, což z něj činí jedno z vůbec nejvýkonnějších aut historie. Vždyť dokonce hypersport Bugatti Veyron za desítky milionů nabízí „pouze“ 1000 koní. Tesla Model X Plaid navíc nestojí majlant. V Česku startuje na 2.875.400 Kč, díky čemuž je suverénně nejlevnějším autem ve výběru.
2. Lamborghini Urus SE
Italský býk stojí na stejné technice jako například Porsche Cayenne, Bentley Bentayga, Audi Q8 či Volkswagen Touareg. Ačkoliv nadšenci sáhnou především po klasické verzi, pokud chcete to nejvýkonnější, musíte vzít plug-in hybridní variantu SE s osmiválcem o objemu 4,0 litru a elektromotorem. Kombinace dvou pohonů přináší jednak možnost čistě elektrické jízdy, jednak obrovskou dávku výkonu. Ten u Urusu SE dosahuje masivních 588 kilowattů.
3. BMW XM Label
Předloňský dárek k 50. narozeninám BMW M bohužel neměl podobu placatého supersportu s motorem uprostřed, nýbrž obrovského SUV s kontroverzním designem. Také XM sází na plug-in hybrid, konkrétně na spolupráci dvojitě přeplňovaného osmiválce 4.4 s elektromotorem, přičemž vrcholné provedení Label se může pochlubit systémovým výkonem 550 kW a točivým momentem 1000 newtonmetrů. Kvůli hmotnosti minimálně 2720 kilogramů je ovšem nejpomalejším autem ve výběru. Na stovce je „až“ za 3,8 sekundy. Tesla totéž zvládne za 2,7 s, Lamborghini Urus SE potřebuje 3,4 sekundy.
4. Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Paket
Pod trochu komplikovaným názvem se skrývá další plug-in hybrid, tentokrát ovšem od Porsche, které umí udělat sportovní auto i z takhle velké a těžké „krabice“. Cayenne proto patří k řidičsky nejzajímavějším SUV, která si můžete koupit. Navíc se na rozdíl od ostatních prémiových automobilek z Německa nedrží gentlemanské dohody o omezení maximální rychlosti na 250 km/h. Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé s paketem GT proto zvládne až 305 km/h a na stovce je už za 3,6 sekundy.
5. Ferrari Purosangue
Ferrari dlouho odolávalo, módě SUV a crossoverů ale nakonec stejně podlehlo. Z modelu Purosangue se ovšem stal instantní hit, na který se stojí pomyslné fronty. A kdo čekat nechce, může si koupit „ojetý“ kus klidně za dvojnásobnou cenu. Italská novinka v sobě kombinuje to nejlepší, co značka z Maranella aktuálně nabízí. Ferrari je sice z naší pětice nejslabší (533 kW a 716 Nm), jako jediné ovšem sází na atmosférický motor, a k tomu dvanáctiválec! Vysokootáčkový klenot Ferrari Purosangue na 100 km/h vystřelí už za 3,3 sekundy, přičemž maximálně se rozjede až na 312 km/h.