5 nejzajímavějších sportovních Volkswagenů Golf: Od GTI po V6 Turbo
Volkswagen v minulosti vyrobil celou řadu sportovních golfů, ale jaké z nich jsou ty nejlepší? Představujeme vám pětici zásadních projektů, jež vznikly během pěti desetiletí produkce nejúspěšnějšího modelu značky.
Kultovní Volkswagen Golf letos slaví 50. výročí oficiálního představení prvního modelu v roce 1974. Automobilka se při oslavách rozhodla připomenout i sportovní deriváty svého nejprodávanějšího modelu, které se na světě začaly objevovat s uvedením prvního Golfu GTI v roce 1975. Ten byl jedním ze zakladatelů populárních sportovních hatchbacků a ve světě rychlých golfů je jen počátkem.
V následujících pěti desetiletích Volkswagen vyvinul celou řadu sportovních verzí, vycházejících ze všech osmi generací modelu, ale jaké z nich jsou ty nejzajímavější. Při oslavách letošních padesátin nejúspěšnějšího modelu značky jsme se rozhodli sestavit pětici nejlepších variant, jež nejsou jen zářivými výstavními sochami a vznikly se zásadním posláním. Všechny musely být lepší než konkurence.
Volkswagen Golf GTI
První Volkswagen Golf GTI je tím nejdůležitějším sportovním golfem, protože s ním to vše začalo. Golf GTI byl projektem devíti nadšených lidí, v jejichž čele stáli ředitel tiskového oddělení Anton Konrad a inženýr Alfons Löwenberg. Spolu se specialistou na vývoj podvozků Herbertem Schusterem nebo autorkou designových prvků Gunhild Liljequistovou přivedli na svět legendu.
Ať už to bylo tartanové čalounění sedadel, hlavice řadicí páky ve tvaru golfového míčku, nebo jízdní projev sportovních aut v praktickém hatchbacku, první Golf GTI byl úspěšným vozem, jehož se prodalo přes 460 tisíc kusů. Ty nejprve disponovaly zážehovou čtyřválcovou šestnáctistovkou o 110 koních, později i silnější osmnáctistovkou o 112 koních.
Volkswagen Golf GTI 3D (Typ 17) (1976–1983) |
Volkswagen Golf Rallye G60
Volkswagen se s úspěšným golfem pravidelně objevoval i na rychlostních zkouškách rallye, ale aby se mohl zúčastnit mistrovství světa ve skupině A, musel splnit jedno z důležitých pravidel. Postavit homologační speciál o minimálním počtu pět tisíc kusů, z něhož by soutěžní verze vycházela – to byl hlavní důvod vzniku Golfu Rallye G60.
Ten vycházel z druhého pokračování modelu a měl čtyřválcovou osmnáctistovku s G-kompresorem o 160 koních, manuální převodovku a pohon všech kol Syncro. V roce 1989, kdy se začal vyrábět a prodávat, byl dvakrát tak dražší než tehdejší Volkswagen Golf GTI.
Volkswagen Golf Rallye G60 (Typ 1G) (1989–1991) |
Volkswagen Golf A59
Když se Volkswagen rozhodl vrátit do rallye a vyrazit do boje s velkými hráči z Japonska, jako kladivo na Evo a STI začal vyvíjet opravdovou zbraň. Homologačním speciálem nového soutěžáku měl být Volkswagen Golf A59, který se s přeplňovaným čtyřválcem a pohonem všech kol stal první předzvěstí moderních Golfů R.
Srdcem Golfu A59 byl přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr o 280 koních, s nímž inženýři vymysleli další sofistikovanou techniku. Závodní tlumiče vyžadovaly masivnější uložení v karoserii a sofistikovaná čtyřkolka s elektronickým managementem standardně přenášela 75 procent výkonu na zadní kola, nicméně na ně uměla přenést až 100 procent dle aktuální situace. Nakonec však zůstalo u jediného prototypu.
Volkswagen Golf III A59 prototyp |
Volkswagen Golf R32
Éra silničních sportovních čtyřkolek s modelovým označením R odstartovala v roce 2002, když automobilka představila Volkswagen Golf R32. Ten vycházel ze čtvrté generace modelu a byl prvním produkčním autem na světě s volitelnou inovativní dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. S tou se však prodával výhradně v Evropě, zatímco ve zbytku světa byl dostupný jen s manuálem.
Volkswagen Golf R32 poháněl legendární atmosférický 3,2litrový šestiválec VR6 o 241 koních. Základním stavebním prvkem prvního R32, stejně jako všech dalších „R-kových“ golfů byl pohon všech kol 4Motion, jímž se odlišují od obyčejnějších sportovních modelů GTI.
Volkswagen Golf R32 (2002–2004) |
Volkswagen Golf V6 Turbo
S nastávající šestou generací modelu se Volkswagen rozhodl vyvinout ten nejzajímavější sportovní golf všech dob. Při vývoji nového Golfu R totiž experimentoval s výkonným přeplňovaným šestiválcem a společně s tuningovými specialisty z Rothe Motorsport GmbH dal vzniknout extrémnímu modelu s výkonem až 450 koní.
Ten byl originální tovární přestavbou spojující šestou generaci golfu s motorem VR6 z předcházejícího Golfu R32 páté generace. Tenhle extrémní golf na první pohled nevypadá nijak výjimečně, ale opravdový potenciál odhalují nejen exkluzivní kola z Lamborghini Gallardo, nýbrž také výkonné brzdy. Volkswagen Golf V6 Turbo totiž jezdí až 300 kilometrů v hodině.