Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW
45
Fotogalerie

TEST Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW – Základ zase bez tříválce

Lukáš Volšický

Populární Volkswagen Golf se s letošním faceliftem dočkal pokročilejšího infotainmentu i nového základního čtyřválce, nahrazujícího původní tříválec. Současně jsme pro vás vyzpovídali český Volkswagen, abychom o novém motoru zjistili to nejdůležitější.

Design, interiér

Volkswagen si letos připomíná padesát let od uvedení úplně prvního golfu a hned na začátku oslav uvedl velkou modernizaci nejnovější osmé generace. Ta se představila světu už v roce 2019, aktuálně se nachází v polovině svého životního cyklu, a přestože nejnovější facelift zvenku vypadá pouze decentně, přináší s sebou hned dvojici zásadních vylepšení. Definitivně se zbavuje základního litrového tříválce a má nový modernější infotainment s umělou inteligencí.

Zvenku minimální změny, uvnitř zásadní

Vizuálně se nejnovější golf po faceliftu změnil jen minimálně, protože i s novým předním nárazníkem si ponechává své charakteristické rysy. Přední světlomety mají ostřeji řezaný tvar s novou světelnou signaturou a novinkou jsou i přepracované LED svítilny s novou grafikou s 3D efektem. V infotainmentu si navíc můžete vybrat z několika uvítacích/rozlučkových animací svícení.

Uživatelsky nejdůležitější novinkou modernizovaného golfu je odstranění největší bolesti původního modelu. Ten už od začátku trpěl problémovým pomalu se načítajícím a zasekávajícím se infotainmentem MIB 3. Nejnovější golf je standardně vybaven pokročilejší evolucí multimediálního systému MIB 4, která už na první pohled zaujme velkou dotykovou obrazovkou. Už v základu a tedy i v akční výbavě People je 12,9“ displej, jaký můžete vidět v testovaném kousku. Volkswagen jej navíc vybavil hlasovou asistentkou IDA s umělou inteligencí zakládající na chatbotu ChatGPT, ale v době testování vozu tato funkce ještě nebyla dostupná.

S novým infotainmentem je konec dlouhým procedurám s nastavením vozu hned po nastartování, což v minulosti komplikoval pomalu reagující a zamrzající infotainment. Nová evoluce s individualizovatelnou domovskou stránkou má mnohem rychlejší odezvu i intuitivnější ovládání a usnadňuje přístup k oblíbeným funkcím. Ty si můžete nastavit pomocí widgetů v menu i na horní konfigurovatelné liště, takže budete mít jednoduchý přístup třeba k vypínání funkce stop/start a dalším. Spodní lišta integruje ovládání klimatizace a fyzická ovládací lišta pod displejem je konečně osvětlená.

Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kWVolkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW | auto.cz/David Rajdl

Volkswagen si pro letošní modernizaci populárního golfu připravil i další novinku – konečně se zbavil rozporuplných spojených lesklých dotykových ploch na multifunkčním volantu ve prospěch návratu tradičních tlačítek. Ty se objevují ve všech verzích, kromě vrcholného sportovního Golfu R – ten stále má původní dotykové plochy kvůli jinému rozvržení tlačítek, včetně toho s modrým písmenem R pro rychlou volbu nejostřejšího jízdního módu. Slabší sportovní hatchback GTI se rovněž vrátil ke staronovým samostatným tlačítkům.

S faceliftem tak z kabin nejprodávanějších normálních golfů zmizely všechny problémové prvky a dělají z nich uživatelsky bezchybná auta. Spolu s nejnovější legislativou se v golfu objevil také nový asistent Intelligent Speed Assistance (ISA) upozorňující na překročení aktuální nejvyšší povolené rychlosti podle dat vozu, který můžete jednoduše vypnout v menu asistentů na digitálním přístrojovém štítu, kam se dostanete stiskem tlačítka OK na volantu nebo tlačítkem asistentů na palubní desce. Pokud tuto funkci necháte zapnutou, o překročení rychlosti vás golf upozorní nijak zvlášť otravným zapípáním.

Akční výbava People

Už začátkem letošního roku začal Volkswagen v Česku prodávat novou akční výbavu People, která se objevuje i ve faceliftovaném golfu. Výbava People je druhou v nabídce, nad levnější akční výbavou Limited začínající od 544.900 Kč, sériovou výbavou odpovídá normální základní výbavě Life a přináší extra výbavu v hodnotě 64.800 Kč zdarma. Volkswagen uvádí, že s tímto paketem dostanete navíc metalické lakování, 17“ litá kola Nottingham, zadní parkovací kameru, bezklíčové odemykání Keyless Access, alarm, paket Světla a výhled včetně Light Assist a zatmavená zadní okna. Český importér k tomu dodává, že se jedná o prvky, které si zákazníci dokupovali nejčastěji.

Během testování jsem se rovněž zeptal Lenky Vaňkové, PR manažerky českého Volkswagenu, jaká je očekávaná prodejnost nové akční výbavy a kolik zákazníků si ji již objednalo. „Akční výbava People je navržena tak, aby přilákala zákazníky hledající výhodný poměr mezi cenou a nabízenými funkcemi. Přesné číslo objednávek již uzavřených zákazníky se může lišit v závislosti na regionu, ale předběžné údaje naznačují, že zájem je velmi vysoký. Aktuálně se evidujeme objednávky na úrovni 77,1 % ve verzi People z celkového počtu objednávek rodiny Golf, což předčilo naše očekávání,“ říká Lenka Vaňková.

Bohužel v základu není integrovaná navigace, nicméně akční výbava vám nijak nebrání v dalším nakupování příplatků. Na výběr máte ze šesti standardních metalických laků (všechny jsou bez dalšího příplatku), včetně modrého odstínu Anemone na testovaném voze, a jedinou příplatkovou barvou je bílá perleť Oryx za 9.800 Kč. Standardní 17“ kola pak můžete nahradit 18“ koly ve dvou designech – Catania za 16.600 Kč a Leeds za 19.000 Kč.

K dispozici jsou i posuvné a výklopné panoramatické střešní okno za 26.600 Kč, paket ambientního osvětlení II. za 3800 Kč, komfortní sedadla ergoActive Artvelours za 22.900 Kč, nebo sportovní sedadla za 11.600 Kč. A tím plejáda volitelné výbavy za další peníze nekončí – k dispozici je také audio Harman/Kardon za 16.100 Kč, navigace Discover za 33.700 Kč, head-up displej za 16.500 Kč, 360° kamerový systém za 9200 Kč nebo přední světlomety IQ.Light LED Matrix za 51.800 Kč.

Motor, jízdní vlastnosti

Už při oficiálním představení faceliftu Volkswagenu Golf jsme si všimli zásadní novinky – nejprodávanější volkswagen všech dob se zbavil v minulosti základního turbodmychadlem přeplňovaného tříválce 1.0 TSI. Novou základní motorizací modelu je větší turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI s nižším výkonem, jako tomu je u české Škody Octavia.

Nový základ vychází ze silnější verze

Základní čtyřválec 1.5 TSI pro Volkswagen Golf disponuje maximálním výkonem 85 kW (115 koní), točivým momentem až 220 newtonmetrů a technicky vychází z výkonnější motorizace o nejvyšších 110 kW (150 koních). A stejně jako jsme se u octavie ptali Škodovky, tak u golfu jsme položili pár dotazů Volkswagenu. Ten potvrzuje, že obě motorizace jsou technicky shodné a nižšího výkonu bylo dosaženo softwarovou úpravou řídicí jednotky motoru.

Potenciální snahu zákazníků o následný chiptuning a zvýšení výkonu motoru z 85 kW na 110 kW pro nás automobilka nekomentuje, ale jí příbuzná Škodovka nám v minulosti potvrdila, že řídicí jednotky nejmodernějších aut jsou chráněny proti manipulacím se softwarem i daty a charakteristikami. Od roku 2023 jsou navíc všechny nové motorové řídicí jednotky určené pro evropský trh vybaveny novými bezpečnostními funkcemi, aby splňovaly jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti podle předpisu EHK OSN č. 155.

Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kWVolkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW | auto.cz/David Rajdl

Občas je nutno podřadit častěji

Nový základní čtyřválec o 85 kW (115 koních) je standardně spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a k dispozici je i mild-hybridní varianta 1.5 eTSI mHEV se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Nám se k prvnímu testu faceliftovaného golfu dostala základní verze s manuálem, takže se pojďme podívat, jak jezdí.

I když je výrazně slabší než původní 110kilowattová verze, pořád pracuje se silným středním pásmem začínajícím od 2000 otáček za minutu. Pod touto hodnotou nijak závratně nezabírá ani netáhne a na dálnicích vás při akceleraci z nižších rychlostí i otáček nutí podřazovat. Třeba ze zúžení na dálnicích s nejvyšší povolenou osmdesátkou budete tenhle motor roztahovat zbytečně dlouho. Ať už na rovině, nebo ve stoupáních. V tu chvíli je ideální si pomoci podřazením aspoň na pětku, ideálně na čtyřku.

Video placeholder
Volkswagen Golf GTI • Volkswagen

Při normální jízdě se však už vyšších kvaltů bát nemusíte, protože ani v 1500 otáčkách za minutu se motor nedusí a necuká. Padesátkou ve městě tedy můžete jet i na čtyřku, a když razantněji přidáte, nejslabší golf se ochotně rozjede. Ani se relativně malým výkonem v kompaktním hatchbacku není brzdou v provozu, jen při předjíždění je lepší si raději nechat jistou rezervu, protože ve vyšších otáčkách i rychlostech už dynamika trochu vadne. To nejlepší ze sebe golf vydá zhruba do stovky.

Rozumné cestovní otáčky jsou i lehce nad patnácti sty, a když budete popojíždět v kolonách, při zhruba 15 kilometrech za hodinu tam klidně můžete nechat dvojku. Následný rozjezd zvládne bez cukání, aniž byste si museli pomáhat klouzáním přes spojku. Základnímu čtyřválci ve srovnání s ještě slabšími tříválci pomáhá větší zdvihový objem i celkově je charakteristický kultivovanějším během.

A jak je na tom se spotřebou paliva? Volkswagen uvádí oficiální kombinovanou spotřebu v režimu WLTP 5,4 litru na 100 kilometrů, ale reálně je trochu vyšší. Nejlevnější cesty jsem během testování zvládl za přibližně 6 litrů na 100 kilometrů a na dálnici si slabší čtyřválec řekl o necelých 7 litrů na 100 kilometrů. Ve výsledku jsem tak s nejčastějšími přesuny po okreskách a na dálnicích dosáhl reálné spotřeby 6,6 litru na 100 kilometrů a dojezdu až 700 kilometrů.

Obyčejný Golf People se standardním podvozkem a na základních 17“ kolech současně nabízí ideální kompromis mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Při delších cestách je klidný, ve městech s ním zvládne jezdit i zaparkovat úplně každý, a když jedete po okreskách, v zatáčkách si přibrzděním vnitřního kola pomáhá elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. I u akční výbavy pak můžete sáhnout po příplatkovém adaptivním podvozku DCC za 24.600 Kč, nebo sportovním podvozku snižujícím světlou výšku o 15 milimetrů za 5600 Kč.

Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kWVolkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW | auto.cz/David Rajdl

Očekávaná prodejnost a pohled zákazníků

Oficiálního českého zastoupení Volkswagenu jsem se při testování zeptal i na pár obchodních informací. Nejprve mě zajímalo, jaká je očekávaná prodejnost nového 85 kW motoru ve srovnání se silnější 110 kW verzí. Lenka Vaňková k tomu říká, že očekávaná prodejnost je závislá na různých faktorech, ale zatím je o ní větší zájem mezi zákazníky preferujícími nižší pořizovací cenu i nižší provozní náklady. Silnější 110 kW verze je stále atraktivní hlavně pro ty, kteří hledají vyšší výkon a lepší jízdní vlastnosti. Celkově však očekává, že prodejnost verze 85 kW bude nadále vyšší díky širšímu spektru potenciálních zákazníků.

A jak klientela značky vidí ukončení tříválců ve prospěch čtyřválců? „Většina zákazníků ocenila přechod na čtyřválcové motory, které poskytují lepší výkon a kultivovanější chod. Někteří zákazníci, kteří původně zvažovali nákup tříválcového modelu, se rozhodli pro základní čtyřválcový motor právě kvůli jeho lepším vlastnostem. Je to pozitivně vnímaná změna, která přispěla k větší spokojenosti zákazníků s jejich vozy,“ říká Lenka Vaňková.

Závěr

Volkswagen Golf se s letošním faceliftem zbavil všech svých bolestí a ve výsledku je bezproblémovým autem, kterému minimálně co do techniky není co vytknout. Konečně v něm najdeme fungující infotainment s propracovanou dobrou logikou ovládání i mobilní konektivitou služeb Apple CarPlay a Android Auto. A dokonce se jej ani nemusíte bát s novým základním motorem, protože i přes výrazně nižší výkon oproti původní patnáctistovce je příjemným motorem pro každodenní život.

S novou akční výbavou People je navíc modernizovaný golf zajímavou nabídkou. Nejnižší cena této výbavy začíná od 663.900 Kč a testované auto je přesně v konfiguraci, jakou za vaše peníze dostanete. Nemá v sobě jediný příplatkový prvek navíc. Má všechno potřebné, včetně automatické klimatizace, automatického přepínání světlometů, plnohodnotného infotainmentu s 12,9“ obrazovkou nebo zimní paket s vyhřívaným volantem a sedadly. Bohužel si však stále musíte připlatit za navigaci, a to 33.700 Kč za paket Navigace Discover.

Srovnání s hlavní konkurencíVolkswagen Golf 1.5 TSIŠkoda Scala 1.0 TSISeat Leon 1.5 TSI
Motorizacepřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehovápřeplňovaná zážehová
Zdvihový objem [cm3]14989991498
Válce/ventily4/43/44/4
Největší výkon [kW/min]85/-85/550085/-
Převodovka6M6M6M
Max. rychlost [km/h]203202197
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,99,510,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,45,7-
Emise CO2 [g/km]124128-
Objem zavazadlového prostoru [l]380467380
Pohotovostní hmotnost [kg]131313191344
Rozměry d x š x v [mm]4286 x 1789 x 14594362 x 1793 x 14714368 x 1800 x 1456
Rozvor [mm]262026362686
Cena od [Kč]554.900479.900552.900

Plusy

  • Dostačující základní motor
  • Přijatelná reálná spotřeba paliva
  • Konečně fungující infotainment
  • Dobře vybavená akční výbava People

Minusy

  • Akční výbava People bohužel nemá navigaci
  • Slabší pružná dynamika ve vyšších rychlostech

Nejlevnější verze modelu554.900 Kč (Limited, 1.5 TSI 85 kW 6M)
Základ s testovaným motorem554.900 Kč (Limited, 1.5 TSI 85 kW 6M)
Testovaný vůz bez příplatků663.900 Kč (People, 1.5 TSI 85 kW 6M)
Testovaný vůz s výbavou663.900 Kč (People, 1.5 TSI 85 kW 6M)

Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW
Cena základní sestavy
663 900 Kč
Výbava základní sestavy
17” kola z lehké slitiny Nottingham, ACC automatická regulace odstupu, alarm s ostrahou interiéru, ambientní osvětlení I., asistent při odbočování vlevo, automatická klimatizace Climatronic, automatický spínač světlometů, centrální zamykání Keyless Start, digitální přístrojový štít Digital Cockpit Pro, dynamická regulace dosahu dálkových světel, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Front Assist, 12,9” infotainment Ready2Discover, ISOFIX, LED přední a zadní světla, paket Světla a výhled vč. Light Assist, příprava na We Connect a We Connect Plus, Zimní paket s vyhříváním předních sedadel a vyhřívaným multifunkčním volantem, zpětná kamera a další
Cena testované sestavy
663 900 Kč
Výbava testované sestavy
metalická modrá barva Anemone
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
85 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
220 / 1500 - 3000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 5.4
Emise CO2:
124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
380 / 0
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1313 / 0
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4286
b) šířka (mm):
1789
c) výška (mm):
1455
d) rozvor (mm):
2620
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
960
k) šířka vpředu (mm):
1480
l) šířka vzadu (mm):
1440
délka sedáku vpředu (mm):
820
délka sedáku vzadu (mm):
470
výška opěradla vpředu (mm):
670
výška opěradla vzadu (mm):
660
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano