TEST Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW – Základ zase bez tříválce
Populární Volkswagen Golf se s letošním faceliftem dočkal pokročilejšího infotainmentu i nového základního čtyřválce, nahrazujícího původní tříválec. Současně jsme pro vás vyzpovídali český Volkswagen, abychom o novém motoru zjistili to nejdůležitější.
Design, interiér
Volkswagen si letos připomíná padesát let od uvedení úplně prvního golfu a hned na začátku oslav uvedl velkou modernizaci nejnovější osmé generace. Ta se představila světu už v roce 2019, aktuálně se nachází v polovině svého životního cyklu, a přestože nejnovější facelift zvenku vypadá pouze decentně, přináší s sebou hned dvojici zásadních vylepšení. Definitivně se zbavuje základního litrového tříválce a má nový modernější infotainment s umělou inteligencí.
Zvenku minimální změny, uvnitř zásadní
Vizuálně se nejnovější golf po faceliftu změnil jen minimálně, protože i s novým předním nárazníkem si ponechává své charakteristické rysy. Přední světlomety mají ostřeji řezaný tvar s novou světelnou signaturou a novinkou jsou i přepracované LED svítilny s novou grafikou s 3D efektem. V infotainmentu si navíc můžete vybrat z několika uvítacích/rozlučkových animací svícení.
Uživatelsky nejdůležitější novinkou modernizovaného golfu je odstranění největší bolesti původního modelu. Ten už od začátku trpěl problémovým pomalu se načítajícím a zasekávajícím se infotainmentem MIB 3. Nejnovější golf je standardně vybaven pokročilejší evolucí multimediálního systému MIB 4, která už na první pohled zaujme velkou dotykovou obrazovkou. Už v základu a tedy i v akční výbavě People je 12,9“ displej, jaký můžete vidět v testovaném kousku. Volkswagen jej navíc vybavil hlasovou asistentkou IDA s umělou inteligencí zakládající na chatbotu ChatGPT, ale v době testování vozu tato funkce ještě nebyla dostupná.
S novým infotainmentem je konec dlouhým procedurám s nastavením vozu hned po nastartování, což v minulosti komplikoval pomalu reagující a zamrzající infotainment. Nová evoluce s individualizovatelnou domovskou stránkou má mnohem rychlejší odezvu i intuitivnější ovládání a usnadňuje přístup k oblíbeným funkcím. Ty si můžete nastavit pomocí widgetů v menu i na horní konfigurovatelné liště, takže budete mít jednoduchý přístup třeba k vypínání funkce stop/start a dalším. Spodní lišta integruje ovládání klimatizace a fyzická ovládací lišta pod displejem je konečně osvětlená.
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW |
Volkswagen si pro letošní modernizaci populárního golfu připravil i další novinku – konečně se zbavil rozporuplných spojených lesklých dotykových ploch na multifunkčním volantu ve prospěch návratu tradičních tlačítek. Ty se objevují ve všech verzích, kromě vrcholného sportovního Golfu R – ten stále má původní dotykové plochy kvůli jinému rozvržení tlačítek, včetně toho s modrým písmenem R pro rychlou volbu nejostřejšího jízdního módu. Slabší sportovní hatchback GTI se rovněž vrátil ke staronovým samostatným tlačítkům.
S faceliftem tak z kabin nejprodávanějších normálních golfů zmizely všechny problémové prvky a dělají z nich uživatelsky bezchybná auta. Spolu s nejnovější legislativou se v golfu objevil také nový asistent Intelligent Speed Assistance (ISA) upozorňující na překročení aktuální nejvyšší povolené rychlosti podle dat vozu, který můžete jednoduše vypnout v menu asistentů na digitálním přístrojovém štítu, kam se dostanete stiskem tlačítka OK na volantu nebo tlačítkem asistentů na palubní desce. Pokud tuto funkci necháte zapnutou, o překročení rychlosti vás golf upozorní nijak zvlášť otravným zapípáním.
Akční výbava People
Už začátkem letošního roku začal Volkswagen v Česku prodávat novou akční výbavu People, která se objevuje i ve faceliftovaném golfu. Výbava People je druhou v nabídce, nad levnější akční výbavou Limited začínající od 544.900 Kč, sériovou výbavou odpovídá normální základní výbavě Life a přináší extra výbavu v hodnotě 64.800 Kč zdarma. Volkswagen uvádí, že s tímto paketem dostanete navíc metalické lakování, 17“ litá kola Nottingham, zadní parkovací kameru, bezklíčové odemykání Keyless Access, alarm, paket Světla a výhled včetně Light Assist a zatmavená zadní okna. Český importér k tomu dodává, že se jedná o prvky, které si zákazníci dokupovali nejčastěji.
Během testování jsem se rovněž zeptal Lenky Vaňkové, PR manažerky českého Volkswagenu, jaká je očekávaná prodejnost nové akční výbavy a kolik zákazníků si ji již objednalo. „Akční výbava People je navržena tak, aby přilákala zákazníky hledající výhodný poměr mezi cenou a nabízenými funkcemi. Přesné číslo objednávek již uzavřených zákazníky se může lišit v závislosti na regionu, ale předběžné údaje naznačují, že zájem je velmi vysoký. Aktuálně se evidujeme objednávky na úrovni 77,1 % ve verzi People z celkového počtu objednávek rodiny Golf, což předčilo naše očekávání,“ říká Lenka Vaňková.
Bohužel v základu není integrovaná navigace, nicméně akční výbava vám nijak nebrání v dalším nakupování příplatků. Na výběr máte ze šesti standardních metalických laků (všechny jsou bez dalšího příplatku), včetně modrého odstínu Anemone na testovaném voze, a jedinou příplatkovou barvou je bílá perleť Oryx za 9.800 Kč. Standardní 17“ kola pak můžete nahradit 18“ koly ve dvou designech – Catania za 16.600 Kč a Leeds za 19.000 Kč.
K dispozici jsou i posuvné a výklopné panoramatické střešní okno za 26.600 Kč, paket ambientního osvětlení II. za 3800 Kč, komfortní sedadla ergoActive Artvelours za 22.900 Kč, nebo sportovní sedadla za 11.600 Kč. A tím plejáda volitelné výbavy za další peníze nekončí – k dispozici je také audio Harman/Kardon za 16.100 Kč, navigace Discover za 33.700 Kč, head-up displej za 16.500 Kč, 360° kamerový systém za 9200 Kč nebo přední světlomety IQ.Light LED Matrix za 51.800 Kč.
Motor, jízdní vlastnosti
Už při oficiálním představení faceliftu Volkswagenu Golf jsme si všimli zásadní novinky – nejprodávanější volkswagen všech dob se zbavil v minulosti základního turbodmychadlem přeplňovaného tříválce 1.0 TSI. Novou základní motorizací modelu je větší turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI s nižším výkonem, jako tomu je u české Škody Octavia.
Nový základ vychází ze silnější verze
Základní čtyřválec 1.5 TSI pro Volkswagen Golf disponuje maximálním výkonem 85 kW (115 koní), točivým momentem až 220 newtonmetrů a technicky vychází z výkonnější motorizace o nejvyšších 110 kW (150 koních). A stejně jako jsme se u octavie ptali Škodovky, tak u golfu jsme položili pár dotazů Volkswagenu. Ten potvrzuje, že obě motorizace jsou technicky shodné a nižšího výkonu bylo dosaženo softwarovou úpravou řídicí jednotky motoru.
Potenciální snahu zákazníků o následný chiptuning a zvýšení výkonu motoru z 85 kW na 110 kW pro nás automobilka nekomentuje, ale jí příbuzná Škodovka nám v minulosti potvrdila, že řídicí jednotky nejmodernějších aut jsou chráněny proti manipulacím se softwarem i daty a charakteristikami. Od roku 2023 jsou navíc všechny nové motorové řídicí jednotky určené pro evropský trh vybaveny novými bezpečnostními funkcemi, aby splňovaly jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska kybernetické bezpečnosti podle předpisu EHK OSN č. 155.
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW |
Občas je nutno podřadit častěji
Nový základní čtyřválec o 85 kW (115 koních) je standardně spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a k dispozici je i mild-hybridní varianta 1.5 eTSI mHEV se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Nám se k prvnímu testu faceliftovaného golfu dostala základní verze s manuálem, takže se pojďme podívat, jak jezdí.
I když je výrazně slabší než původní 110kilowattová verze, pořád pracuje se silným středním pásmem začínajícím od 2000 otáček za minutu. Pod touto hodnotou nijak závratně nezabírá ani netáhne a na dálnicích vás při akceleraci z nižších rychlostí i otáček nutí podřazovat. Třeba ze zúžení na dálnicích s nejvyšší povolenou osmdesátkou budete tenhle motor roztahovat zbytečně dlouho. Ať už na rovině, nebo ve stoupáních. V tu chvíli je ideální si pomoci podřazením aspoň na pětku, ideálně na čtyřku.
Při normální jízdě se však už vyšších kvaltů bát nemusíte, protože ani v 1500 otáčkách za minutu se motor nedusí a necuká. Padesátkou ve městě tedy můžete jet i na čtyřku, a když razantněji přidáte, nejslabší golf se ochotně rozjede. Ani se relativně malým výkonem v kompaktním hatchbacku není brzdou v provozu, jen při předjíždění je lepší si raději nechat jistou rezervu, protože ve vyšších otáčkách i rychlostech už dynamika trochu vadne. To nejlepší ze sebe golf vydá zhruba do stovky.
Rozumné cestovní otáčky jsou i lehce nad patnácti sty, a když budete popojíždět v kolonách, při zhruba 15 kilometrech za hodinu tam klidně můžete nechat dvojku. Následný rozjezd zvládne bez cukání, aniž byste si museli pomáhat klouzáním přes spojku. Základnímu čtyřválci ve srovnání s ještě slabšími tříválci pomáhá větší zdvihový objem i celkově je charakteristický kultivovanějším během.
A jak je na tom se spotřebou paliva? Volkswagen uvádí oficiální kombinovanou spotřebu v režimu WLTP 5,4 litru na 100 kilometrů, ale reálně je trochu vyšší. Nejlevnější cesty jsem během testování zvládl za přibližně 6 litrů na 100 kilometrů a na dálnici si slabší čtyřválec řekl o necelých 7 litrů na 100 kilometrů. Ve výsledku jsem tak s nejčastějšími přesuny po okreskách a na dálnicích dosáhl reálné spotřeby 6,6 litru na 100 kilometrů a dojezdu až 700 kilometrů.
Obyčejný Golf People se standardním podvozkem a na základních 17“ kolech současně nabízí ideální kompromis mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Při delších cestách je klidný, ve městech s ním zvládne jezdit i zaparkovat úplně každý, a když jedete po okreskách, v zatáčkách si přibrzděním vnitřního kola pomáhá elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS. I u akční výbavy pak můžete sáhnout po příplatkovém adaptivním podvozku DCC za 24.600 Kč, nebo sportovním podvozku snižujícím světlou výšku o 15 milimetrů za 5600 Kč.
Volkswagen Golf People 1.5 TSI 85 kW |
Očekávaná prodejnost a pohled zákazníků
Oficiálního českého zastoupení Volkswagenu jsem se při testování zeptal i na pár obchodních informací. Nejprve mě zajímalo, jaká je očekávaná prodejnost nového 85 kW motoru ve srovnání se silnější 110 kW verzí. Lenka Vaňková k tomu říká, že očekávaná prodejnost je závislá na různých faktorech, ale zatím je o ní větší zájem mezi zákazníky preferujícími nižší pořizovací cenu i nižší provozní náklady. Silnější 110 kW verze je stále atraktivní hlavně pro ty, kteří hledají vyšší výkon a lepší jízdní vlastnosti. Celkově však očekává, že prodejnost verze 85 kW bude nadále vyšší díky širšímu spektru potenciálních zákazníků.
A jak klientela značky vidí ukončení tříválců ve prospěch čtyřválců? „Většina zákazníků ocenila přechod na čtyřválcové motory, které poskytují lepší výkon a kultivovanější chod. Někteří zákazníci, kteří původně zvažovali nákup tříválcového modelu, se rozhodli pro základní čtyřválcový motor právě kvůli jeho lepším vlastnostem. Je to pozitivně vnímaná změna, která přispěla k větší spokojenosti zákazníků s jejich vozy,“ říká Lenka Vaňková.
Závěr
Volkswagen Golf se s letošním faceliftem zbavil všech svých bolestí a ve výsledku je bezproblémovým autem, kterému minimálně co do techniky není co vytknout. Konečně v něm najdeme fungující infotainment s propracovanou dobrou logikou ovládání i mobilní konektivitou služeb Apple CarPlay a Android Auto. A dokonce se jej ani nemusíte bát s novým základním motorem, protože i přes výrazně nižší výkon oproti původní patnáctistovce je příjemným motorem pro každodenní život.
S novou akční výbavou People je navíc modernizovaný golf zajímavou nabídkou. Nejnižší cena této výbavy začíná od 663.900 Kč a testované auto je přesně v konfiguraci, jakou za vaše peníze dostanete. Nemá v sobě jediný příplatkový prvek navíc. Má všechno potřebné, včetně automatické klimatizace, automatického přepínání světlometů, plnohodnotného infotainmentu s 12,9“ obrazovkou nebo zimní paket s vyhřívaným volantem a sedadly. Bohužel si však stále musíte připlatit za navigaci, a to 33.700 Kč za paket Navigace Discover.
Srovnání s hlavní konkurencí | Volkswagen Golf 1.5 TSI | Škoda Scala 1.0 TSI | Seat Leon 1.5 TSI |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 999 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 85/- | 85/5500 | 85/- |
Převodovka | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 203 | 202 | 197 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 | 9,5 | 10,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,7 | - |
Emise CO2 [g/km] | 124 | 128 | - |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 380 | 467 | 380 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1313 | 1319 | 1344 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4286 x 1789 x 1459 | 4362 x 1793 x 1471 | 4368 x 1800 x 1456 |
Rozvor [mm] | 2620 | 2636 | 2686 |
Cena od [Kč] | 554.900 | 479.900 | 552.900 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 554.900 Kč (Limited, 1.5 TSI 85 kW 6M) |
Základ s testovaným motorem | 554.900 Kč (Limited, 1.5 TSI 85 kW 6M) |
Testovaný vůz bez příplatků | 663.900 Kč (People, 1.5 TSI 85 kW 6M) |
Testovaný vůz s výbavou | 663.900 Kč (People, 1.5 TSI 85 kW 6M) |