Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth 1000 GT Spider Pininfarina (1964)
Abarth 1000 GT Spider Pininfarina (1964)
Abarth 1000 GT Spider Pininfarina (1964)
Abarth 1000 GT Spider Pininfarina (1964)
11
Fotogalerie

Abarth 1000 GT Spider Pininfarina (1964): Malý sporťáček s motorem vzadu zůstal jediný

Malé sporťáky dnes skoro vymizely, ale bývaly třešničkou na dortu ve výrobních programech mnoha automobilek. K italskému Fiatu se hodily náramně. Některé však spíše jen demonstrovaly um ladičů a karosářů…

Itálie je Mekkou sportovních vozů a v 60. letech minulého věku to platilo několikanásobně. Vyráběl se jich tam bezpočet od nejmenších velkosériových po drahé supersporty. A pak tu byla ještě smečka karosářů a ladičů, kteří dokázali vytvořit opravdu něco extra.

Firmu Abarth založil v roce 1949 původem Rakušan Karl Albert Abarth, nechal si poitalštit křestní jméno na Carlo. Turínská firma začínala výrobou výfuků, později přišly na řadu závodní vozy a tuningové sady pro běžná auta. V 60. letech Abarth ještě nebyl v majetku Fiatu, jeho speciály včetně těch závodních vycházely i z jiných značek (Porsche, Simca). Turínské vozy ovšem hrály v jeho nabídce prim. Malá auta velkovýrobce ze severu Itálie (přesněji Piemontu) navíc tehdy vyznávala koncepci „vše vzadu“. A s motory uměla firma se štírem ve znaku opravdová kouzla!

Litr se dvěma vačkami

V úpravách motorů z Fiatů 600 se dostala až k objemu takřka jednoho litru (982 cm3) díky vrtání 65 a zdvihu 74 mm. Kapalinou chlazené řadové čtyřválce OHV sloužily hlavně k závodění. V „berlinách“ 1000 TC Corsa, šílených cesťácích s karoserií šestistovky měly na začátku vývoje 85 koní (62,5 kW), na jeho konci na přelomu 60. a 70. let i 112 koní (82 kW). Ale zůstal jim rozvod OHV.

Tehdy měl premiéru i větší Fiat 850, ale jeho motor byl stále evolucí původních čtyřválců 633 a 767 cm3 ze 600 a 600D. Abarth však už v roce 1964 tříložiskový agregát, který měl mimochodem s 850 shodné vrtání válců, předělal na rozvod DOHC. Dvouventilová technika mu však zůstala. Objevil se v půvabném spideru 1000 GT, který „oblékla“ slavná karosárna Pininfarina.

Abarth 1000 GT Spider Pininfarina (1964)Abarth 1000 GT Spider Pininfarina (1964) | Pininfarina

Až stoosmdesátkou

V jeho případě byl pochopitelně umístěn opět podélně v zádi, o čemž svědčily dvě řady žeber na víku motorového prostoru. Nabídl 69 koní (51 kW) v 6400 otáčkách při kompresi zvýšené na 11,5. Karburátor Weber 30DIC stačil jediný. Pochopitelně bez jakéhokoli dopingu, ale drobnému sporťáčku to stačilo k dosažení 180 km/h. Není divu, vážil opravdu nicotných 635 kg. Agregát poháněl samozřejmě zadní kola (aut s motorem vzadu a předním pohonem v historii mnoho nebylo) přes čtyřstupňovou přímo řazenou převodovku. Závodní abarthy měly i „pětikvalty“.

Podvozek pocházel právě z novotou vonící osmsetpadesátky, takže měl ve srovnání s 600 lehce natažený rozvor, místo dvoumetrového 2027 mm. Na zadní nápravě stačily bubnové brzdy, vpředu byly ale kotouče Girling. Třináctipalcová elektronová kola od sebe dělilo vpředu 1158 a vzadu 1212 mm a obouvala pneumatiky šířky 145 mm. Malý dvoumístný, jen 3780 mm dlouhý spider s jedním párem dveří zaujal i tvary. V nízké přídi měl dva páry kulatých světel Ciarello, vše kryl jediný skleněný prvek, který autu propůjčil elegantní a futuristický vzhled.

Bez čelního skla a střechy

Čelní sklo chybělo, suploval jej jeden z nejvýraznějších rysů vozu: větrný štítek jako u závodních vozů, pochopitelně pokračoval i nad dveřmi. Pás byl skleněný, nikoli z plastu a poskytoval takřka panoramatický výhled. Záď byla zvýšená, před motorem se nacházela palivová nádrž na pouhých 27 litrů benzinu, spider průměrně spálil asi 8,5 l na stovku kilometrů. Byl 1500 mm široký a jen 1080 mm nízký.

Kokpitu s červeným koženým čalouněním dominoval tříramenný sportovní volant s dřevěným věncem, řízení bylo mimochodem šnekové. Střecha chyběla, posádka tak byla zcela vystavena povětrnostním vlivům a rozmarům počasí. Prostě minimalistický sporťák bez zbytečností. Testy v aerodynamickém tunelu odhalily součinitel odporu vzduchu 0,4.

Video placeholder
Morgan Midsummer od studia Pininfarina • Morgan Motor Company

Zranitelný

Spider, který mohli obdivovat v premiéře návštěvníci autosalonu v Turíně 1964, bohužel zůstal v jediném exempláři. Zkrátka klasické stylistické cvičení. Společnosti Pininfarina a Abarth ani o malosériové výrobě neuvažovaly. Samozřejmě, takové auto by bylo opravdu drahé, cenu základního Fiatu 850 by překročilo několikanásobně. Ale na druhou stranu je to škoda, pravděpodobně by se nějaký ten zájemce o tuhle stylovku určitě našel…

Vizuální přitažlivost stříbrného vozu měla jednu nevýhodu, byl snad až příliš zranitelný při případných drobných kolizích, hlavně pak zepředu. A samozřejmě do běžného provozu naprosto nepraktický, ale koho to zajímalo? Na spider navázalo v roce 1965 1000 Coupé Speciale s podobnými stylistickými prvky, které dále rozvíjely původní motiv, ale o něm zase někdy jindy.

U Pininfariny byli odhodláni posouvat hranice automobilového designu a spojovat formu a funkci revolučním způsobem, který dokázal vizuálně ohromit. Hýřili tvarovou kreativitou i inovacemi a pozoruhodný Abarth 1000 GT Spider zůstává jedním z takových příkladů. Rozhodně neztratil půvab ani po šedesáti letech.

Abarth ožil

Fiat koupil Abarth až 31. července 1971 a přetvořil ho ve svoje závodní oddělení. Zpočátku jej vedl slavný konstruktér motorů Aurelio Lampredi. To původní se štírem koupil Enzo Osella, v další dekádě se pokoušel o úspěch ve formuli 1. „Placky“ této značky vznikají dodnes a jsou velmi úspěšné hlavně na evropských kopcích. A Abarth Fiat nejdříve degradoval na značku sady spoilerů a dalších doplňků, aby jej posléze v novém miléniu opět oživil.

Originál byl sice jen jeden, ale model spideru 1000 GT v měřítku 1:43 vyráběl Spark.

Zdroje: Classic Concept Cars, Carfolio, Wikipedia, Stellantis Media, Auto World Press, Wikipedia, FCA Heritage, TouringCarRacing.net, Carrozzieri Italiani, Automobile-Catalog.com, UniqueCarsAndParts.com.au, CarsAddiction.com, story-cars.com, Carstyling.ru, bildata.dk, picclick.it, Auta5P

Foto: Pininfarina