Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 1000 MB slaví 60 let. Zahájila éru zadokolek s motorem vzadu

ČTK
Diskuze (9)

Dnešní Škoda Auto se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí mladoboleslavskou automobilkou v socialistickém Československu.

Ta, byť patřila k nejlepším automobilkám někdejšího východního bloku, podle odborníků výrazně zaostávala a její vozidla především v 70. a 80. letech by při otevření trhu nemohla konkurovat západní či japonské produkci. Jedním z posledních modelů, který držel krok s celosvětovým vývojem, byla Škoda 1000 MB. Ta byla veřejnosti poprvé představena před 60 lety, 21. března 1964.

Škoda 1000 MB, neboli "embéčko", byla prvním mladoboleslavským vozem z řady modelů s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Proti předchozím modelům (Spartak, Octavia) měla i výrazně pozměněnou karoserii. V letech 1964 až 1969 se vyrobilo 443.000 "embéček" 1000 a 1100, které se dobře prodávaly i v zahraničí. "Chceme dodávat na trh kvalitní výrobky na vysoké technické úrovni, schopné nejširší mezinárodní konkurence. A nový osobní vůz Škoda 1000 MB je výrobkem, který tyto předpoklady rozhodne má," napsal v roce 1964 časopis Automobil.

Cesta k tomuto modelu trvala mladoboleslavské firmě deset let. Již v roce 1954 se vládnoucí komunistická strana rozhodla, že dá lidu levný a spolehlivý automobil. Od té doby v automobilce pracovali na vývoji. Vznikla řada prototypů, díky nimž konstruktéři hledali, jak nejlépe vyhovět zadání - tedy vyrobit úsporný vůz s nízkou hmotností a větším vnitřním prostorem. Ještě v 50. letech vznikly prototypy s označením 976, 977 a 978, které kombinovaly různé možnosti uložení motoru a pohonu.

Nakonec zvítězila varianta s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Důvodem bylo nejen to, že ve výrobě vyšel nejlevněji, ale i hledisko soběstačnosti, neboť tato koncepce nevyžadovala zahraniční součástky. Počátkem 60. let automobilka vyrobila prvních 50 kusů, které prošly náročnými zkouškami, mimo jiné i v extrémních klimatických podmínkách v Rusku a Ázerbájdžánu, tedy v mrazech minus 30 stupňů Celsia a vedrech kolem 45 stupňů Celsia, ve vysokých nadmořských výškách na Kavkaze i na východoněmeckých dálnicích.

Ve vládním projektu Nový osobní vůz (NOV) bylo také rozhodnuto o výstavbě nového závodu s kapacitou 120.000 osobních vozů ročně. Ten byl v Mladé Boleslavi uveden do provozu v roce 1964 a byl jednou z nejmodernějších továren v Československu. "Náš automobilový průmysl vstupuje do nové etapy. Pro výrobu byla připravena nejmodernější technika s četnými automatickými zařízeními," napsalo v březnu 1964 Rudé právo.

Nová škodovka se vyráběla do roku 1969, přičemž každý ročník se v detailech lišil. Většina z vozů byla osazena čtyřdobým, zážehovým, kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 988 cm3, verze MB 1100 o objemu 1107 cm3 a výkonu 31 až 38 kW. Karoserie byla původně čtyřmístná, existovala čtyřdveřová (sedan) i dvoudveřová (tudor) verze. V roce 1967, po zesílení podlahy a vyztužení některých dílů, byl vůz přetypován na pětimístný s vyšší pohotovostní hmotností.

Video se připravuje ...

Embéčka s udávanou maximální rychlostí 120 až 130 km/h a spotřebou mezi sedmi až osmi litry benzínu na 100 km se vyráběla kromě běžného provedení Standard i v provedení de Luxe a v malém množství i ve verzích MBL, MBX a MBG. Existovaly i sportovní modely Škoda 1000 (1100) MBX Rallye.

Modernizace v souvislosti se Škodou 1000 MB byla však na dlouhou dobu poslední, což se projevilo v zaostávání podniku a ztrátě konkurenceschopnosti. Epocha vozů Škoda s motorem vzadu trvala více než čtvrt století až do roku 1990. Z embéček se postupně stala Škoda 100 a potom Škoda 105120. Krokem vpřed byl až model Favorit představený v roce 1987, díky kterému po pádu komunistického režimu a otevření trhů o automobilku projevili zájem zahraniční partneři.

ČTK
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
22. 3. 2024 09:17
Re: Vzpomínky
táta jí ještě prodal dál a jezdila pak někde na slovensku až do začátku 90. let údajně
22. 3. 2024 07:16
Re: držela krok s celosvětovým vývojem ??
Komicky podráždená reakcia? Ja som dva výkričníky a smajlíky do príspevku nedal...
Nemal som ju, ale bolo ich dosť. Na špáry medzi plechmi ani na zvuk pri zatváraní dverí auto nejazdí. A dvojtakty boli v tej dobe bežné, merať to dnešným pohľadom je blbosť. Wartburg bol jednoducho neporovnateľne praktickejší, mal dobrú spotrebu a v servisoch a dielňach trávil podstatne menej času ako embéčka. Samonosná karoséria? Pre vtedajšieho užívateľa nepodstatný fakt.
P.S. Silnejší motor 1100 si len tak zvoliť nemohol, pretože neboli. Podpultový tovar. ;-)
Suma-sumárum, Š1000MB bola sto rokov za opicami, ešte aj ten mizerný Warťas bol lepší. O licenčných Ladách a Daciách ani nehovoriac. ;-)
21. 3. 2024 22:34
Re: držela krok s celosvětovým vývojem ??
Tak zatím se tady posíráš jenom ty. :-) Netušil jsem, že jste tu dederónskou dýmovnici mívali doma. To jediné totiž může vysvětlit tu tvoji komicky podrážděnou reakci. :-)
P.S. Ten "slabý motor" Š 1000 MB měl jako první v Evropě tlakově odlitý hliníkový blok a pokud ti jeho výkon nestačil, mohl jsi zvolit silnější jedenáctistovku. A ta karoserie embéčka (už samonosná!) byla tak šíleně "nekvalitní", že oproti Wartburgu 353 měla u víka kufru a kapoty motoru tak poloviční spáry. :-)
P.S. U žádného jiného auta jsem nikdy neslyšel tak příšerný zvuk při zabouchnutí dveří, jako u Wartburgu 353! :-) Všiml jsem si toho už jako dítě, měl ho náš soused ve vedlejší chatě. Vždycky když od ní odjížděl, zamořil tím odporným smradem spáleného oleje široké okolí...
Jinak že byla 353ka výrazně prostornější a lépe odpérovaná než 1000 MB, to samozřejmě nikdo nemůže popřít. V těchto parametrech auta s motorem vzadu vždy zaostávala. Warťas 353 byl ale taky větší a těžší.
21. 3. 2024 21:46
Re: držela krok s celosvětovým vývojem ??
Hlavne sa z toho neposer, kamoš. V čase vzniku 1000MB zaostávala voči Wartburgu 353 vo všetkom. Voči nemu bola malá, nepohodlná, s mizerným kufrom, slabým motorom, pretáčavým podvozkom a mizernou kvalitou. O dizajne, ktorý vyzeral tak o 20 rokov starší ani nehovoriac. wartburg rokmi doplatil na takmer nulový vývoj. Nie že by u Škody nejak excelovali, však prakticky tá istá technika len v inej kisni vydržala až do príchodu Favorita. Wartburg toľko šťastia nemal, ale na začiatku bol jednoznačne lepší ako Škoda.
Avatar - Mokrous
21. 3. 2024 19:01
Re: Vzpomínky
To já začínal rovnou na o 8 let starší Škodě 100.
A naučil se kontra na sněhu, který mi je dnes s ESP a předokolkama k ničemu.
Auto to bylo hrozný, ale ve sněhových kalamitách jsme školili drahé vozy ze západu, které končily ve škarpě a nebo pod kopcem, zatímco Š100 se zatíženými celoročními galuskami vyjela nesmysl.
Pak ji kámoš hodil na střechu a bylo po srandě...