Alfa Romeo Giulia je prima, ale 75 Turbo Evoluzione A1/IMSA je nádherně drsná
Poslední Alfa Romeo vyvinutá před převzetím značky koncernem Fiat se dočkala i provedení pro závody. Nejostřejší z nich nyní míří pod aukční kladívko.
Alfa Romeo 75 představená v roce 1985 je poslední model vyvinutý před spojením s automobilkou Fiat a do příchodu modelu Giulia to byl i poslední čtyřdveřový model své značky s pohonem zadních kol. Sedan se stupňovitou zádi a karoserií plnou ostrých hran se vyráběl v letech 1985 až 1992. K pohonu mohly sloužit zážehové čtyřválec s objemy od 1,6 do 2,0 l, šestiválce o objemu 2,5 nebo 3,0 l a pro příznivce nafty byl k dispozici i dvoulitrový turbodiesel.
Mezi nejpřitažlivější zástupce modelu 75 patří Turbo Evoluzione s náležitě dramaticky působícími rozšířenými blatníky a přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1762 kubických centimetrů, uloženým podélně pod kapotou. Toto provedení se představilo v roce 1987 a vzniklo v počtu pěti stovek exemplářů pro homologaci modelu 75 do závodů cestovních vozů skupiny A.
Závodní provedení pak působí i dnes jako naprosto brutální stroj, za což vděčí tvarům své karoserie i pod nimi se ukrývající technice v čele s přeplňovaným čtyřválcem, disponujícím výkonem kolem 294 kW (400 k) při 6000 otáčkách za minutu. To ostatně velmi dobře dokazuje Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione A1/IMSA, kterou do své aukce zařadila společnost Bonhams.
Tento konkrétní exemplář s číslem podvozku AR 026 dodala Alfa Corsce v roce 1987 italské závodní stáji Top Run Racing. Ta jej v barvách společnosti Alpitour nasazovala do závodů v národním šampionátu cestovních vozů. V roce 1991 tento vůz získal Bob van der Sluis z nizozemského týmu Euro Magnum Automotive Racing pro použití v holandském šampionátu.
Nový majitel však nebyl spokojen s výkony vozu a s podporou Alfa Corse upravil vůz podle specifikace IMSA a následně s ním startoval v různých závodech v Holandsku a Evropě. Na závodních tratích byl tento vůz následně využíván i po ukončení činnosti týmů a účastnil se v letech 1999 až 2005 holandského šampionátu Alfa Romeo Challenge.
V současnosti je tento vůz plně provozuschopný a může být opět využíván pro nasazení na závodních tratích v závodech youngtimerů nebo v závodech do vrchu. Před ostrým závodním nasazením je však doporučována důkladná kontrola všech jeho mechanických skupin. Nový majitel může tohoto výjimečného zástupce značky Alfa Romeo získat během aukce pořádané 6. února 2020 společností Bonhams v Paříži. Očekává se, že zde bude vydražen za částku od 120.000 do 180.000 Eur, což je zhruba 3.000.000 až 4.500.000 Kč.
Zdroj: Bonhams