Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Alfa Romeo brzy uvede na trh již avizované motory MultiAir 1,4, jejichž novinářská prezentace v nejmenší řadě MiTo právě probíhá.

Italský koncern Fiat přirovnává význam technologie MultiAir pro benzinové motory k příchodu vstřikování common rail u turbodieselů, které mělo premiéru v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156.

Po dvaceti letech

Nová řada motorů je založená na revolučním způsobu řízení ventilů a vyvinula ji divize Fiat Powertrain Technologies. Tato revoluční novinka v oblasti konvenčních spalovacích pístových motorů zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic a nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %.

Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů (hlavním problémem byla nízká spolehlivost a vysoká energetická náročnost) a snažil se radikálně zpřesnit řízení vnitřních procesů v motoru a zejména proudění plynů, dosáhli inženýři prakticky použitelného kompromisu. Odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.

Tišší, lehčí a levnější

Motor MultiAir je tišší, lehčí, levnější a systém samotný je použitelný pro zážehové i vznětové motory, plněné atmosféricky i přeplňované, přičemž u těch druhých výrazně roste jeho efektivita. Vzhledem ke snadné přizpůsobitelnosti pro vznětové jednotky se v budoucnu zjednoduší unifikace vznětových a zážehových motorů. Turbodieselům tato technologie výrazně pomůže s emisemi pevných a plynných částic a především s regenerací filtrů pevných částic; úspora paliva nebude tak markantní, protože sací ztráty jsou u dieselu z principu menší.

Zvýšené hlučnosti i riziku poškození ventilu a jeho sedla předchází hydraulická brzda dovření, umístěná na dříku ventilu. Hlavním přínosem je schopnost v režimu částečné zátěže dřívějším uzavřením sacího ventilu zabránit úniku nasátého vzduchu zpět do sacího potrubí a zvýšit jeho množství, zachycené ve válci. Tím se zefektivňuje spalování a citelně roste účinnost. V nízkých otáčkách je tak možné zvýšit točivý moment až o v úvodu zmíněných 15 %. Maximální výkon pak bez dalších rozsáhlých úprav vzroste až o také vzpomínaných 10 %, protože je možné použít mnohem strmější průřez sacích vaček.

Poprvé pro MiTo

Úplně prvním motorem řady MultiAir (vyrábějí se v závodě Termoli) je čtrnáctistovka 16V v Alfě Romeo MiTo. Automobilka s křížem a hadem ve znaku nabízí pro MiTo tři výkonové verze, a to jak atmosférické, tak i s přeplňováním. Nejslabší má 77 kW (105 k), prostřední přeplňovaná Turbobenzina 99 kW (135 k) a nejsilnější 125 kW (170 k). Ta je určena výhradně pro sportovní verzi Quadrifoglio Verde (zelený čtyřlístek). Motor bez přeplňování je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, varianty s turbodmychadlem mají šestistupňovou. Součástí standardní výbavy, která též přispěje k nižší spotřebě paliva, je také systém Start&Stop. Ten je spojen s GSI (Gear Shift Indicator), který informuje řidiče, kdy přeřadit, aby jezdil s co nejnižší spotřebou při maximálním využití točivého momentu.

Nejvýkonnější varianta Quadrifoglio Verde je vybavena novým aktivním zavěšením, který Alfa Romeo vyvinula ve spolupráci s Magnetti Marelli. Přeplňovaná čtrnáctistovka je přitom velmi úsporná, její kombinovaná spotřeba dosahuje jen 6 l/100 km, ovšem malé MiTo vystřelí z 0 na 100 km/h za něco málo přes 7 s. Všechny verze splňují emisní normu Euro 5.

Alfa MiTo 1,4 MultiAir – Parametry motorů
Model1,4 MPI 105 HP1,4 TB 135 HP1,4 TB 170 HP
Zdvihový objem [cm3]136813681368
Válce4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]77/650099/5000-5250125/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]130/4000180-206/1750230-250/2500
Max. rychlost [km/h]187207219
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,78,47,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,85,66

Výbavy

Alfa Romeo oznámila specifikace výbav modelů MiTo s motory MultiAir, i když jen pro italský trh. Základní Progression obsahuje kromě jiného zpětná zrcátka v barvě karoserie, stabilizační systém VDC s elektronickým diferenciálem Q2, audiosystém s CD/MP3 a šesti reproduktory, nebo šestnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami 195/55. Distinctive má již kola litá, navíc manuální klimatizaci a chromovanou koncovku výfuku.

Samozřejmostí je řada příplatkových prvků – sedmnáctipalcová kola, automatická dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vzadu, ovládání rádia na volantu, bezdrátový systém Blue&Me, či Blue&Nav s navigací, elektricky ovládaná prosklená střecha, mlhovky, bixenonové světlomety vpředu, monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, tempomat, vyhřívaná zrcátka atd. Pro zákazníky, kteří si rádi vychutnávají kvalitní reprodukci hudby, je k dispozici i špičkové audio značky Bose. Dnes již standardní SD karty lze využívat nejen k navigaci, ale také právě pro přehrávání hudby.

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
11. 9. 2009 01:45
Re: Včera chlapi v hospodě říkali,
To co jsi poslal je několik let starý výsledek, aktuální druhé místo není vůbec špatné (bohužel se mi nedaří vložit link)
Avatar - white label
10. 9. 2009 15:24
Re: tak nějak
Tak to já vlastně taky ne..., je totiž fakt, že se krade ještě mnohem méně, než se prodává... ;-) >:D
Avatar - kolmar
10. 9. 2009 15:01
Re: Včera chlapi v hospodě říkali,
Diky pekny rebricek, ktory potvrdil, ze poskulujem po tych spravnych znackach. Jedine moja srdcovka LR je na tom tragicky...
Avatar - iudex
10. 9. 2009 08:53
Re: Konecne
No tu triafas relatívne vedla. Je prevda, ze VW sa v nedávnej minulosti koncentrovalo na dízle a Ottov motor trocha zanedbávalo (svedectvom budiz dodnes v ponuke veterány 1,6 MPI a 1,4 16v), ale uz nejaký ten rok investuje aj do benzínov. Ako prví prisli s kombináciou priameho vstreku benzínu a turba, resp. turba a kompresora. Nenadarmo sú TSI motory sampiónmi v engine of the Year posledné roky (tento rok 1,4 TSI vítaz vsetkých kategórií). Az teraz prichádza Fiat s technológiou, ktorá má sancu TSI prekonat. Ale este sa ani nepredáva, tak pockajme s ódami.
Kazdopádne akýkolvek príspevok do zlepsovania benzínov je vrelo vítaný. :yes:
Avatar - Katikakus
9. 9. 2009 20:37
Re: Včera chlapi v hospodě říkali,
Fiat na tom tak spatne neni, horsi je to s Alfou:
[odkaz]