Alfa Romeo MiTo: Motory MultiAir 1,4 přicházejí
Italský koncern Fiat přirovnává význam technologie MultiAir pro benzinové motory k příchodu vstřikování common rail u turbodieselů, které mělo premiéru v roce 1997 v modelu Alfa Romeo 156.
Po dvaceti letech
Nová řada motorů je založená na revolučním způsobu řízení ventilů a vyvinula ji divize Fiat Powertrain Technologies. Tato revoluční novinka v oblasti konvenčních spalovacích pístových motorů zaručuje nárůst výkonu o 10 % a točivého momentu o 15 % při současném snížení spotřeby paliva o 10 %. Pozitivním přínosem je také snížení množství pevných částic a nespálených uhlovodíků ve výfukových plynech o 40 % a snížení emisí NOx až o 60 %.
Po dvacetiletém vývoji, který se ubíral řadou slepých uliček s elektrickým ovládáním ventilů (hlavním problémem byla nízká spolehlivost a vysoká energetická náročnost) a snažil se radikálně zpřesnit řízení vnitřních procesů v motoru a zejména proudění plynů, dosáhli inženýři prakticky použitelného kompromisu. Odstranili přímou mechanickou vazbu mezi vačkovou hřídelí a sacími ventily a nahradili ji elektrohydraulickým aktuátorem, vybaveným solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.
Ventil je totiž vytlačován krátkým vysokotlakým vedením. Výrazně se tak zkvalitňuje a zpřesňuje regulace cirkulace vzduchu a výfukových plynů a zjednodušuje mechanická konstrukce motoru, protože odpadá nutnost druhé vačky a složitého mechanismu variabilního časování, omezuje se i potřeba EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventilu, protože systém je schopen značného překrytí otevření výfukových i sacích ventilů a tím nízkoztrátové vnitřní recirkulace v mnohem větší míře, než dovedou nejlepší VVT systémy.
Tišší, lehčí a levnější
Motor MultiAir je tišší, lehčí, levnější a systém samotný je použitelný pro zážehové i vznětové motory, plněné atmosféricky i přeplňované, přičemž u těch druhých výrazně roste jeho efektivita. Vzhledem ke snadné přizpůsobitelnosti pro vznětové jednotky se v budoucnu zjednoduší unifikace vznětových a zážehových motorů. Turbodieselům tato technologie výrazně pomůže s emisemi pevných a plynných částic a především s regenerací filtrů pevných částic; úspora paliva nebude tak markantní, protože sací ztráty jsou u dieselu z principu menší.
Zvýšené hlučnosti i riziku poškození ventilu a jeho sedla předchází hydraulická brzda dovření, umístěná na dříku ventilu. Hlavním přínosem je schopnost v režimu částečné zátěže dřívějším uzavřením sacího ventilu zabránit úniku nasátého vzduchu zpět do sacího potrubí a zvýšit jeho množství, zachycené ve válci. Tím se zefektivňuje spalování a citelně roste účinnost. V nízkých otáčkách je tak možné zvýšit točivý moment až o v úvodu zmíněných 15 %. Maximální výkon pak bez dalších rozsáhlých úprav vzroste až o také vzpomínaných 10 %, protože je možné použít mnohem strmější průřez sacích vaček.
Poprvé pro MiTo
Úplně prvním motorem řady MultiAir (vyrábějí se v závodě Termoli) je čtrnáctistovka 16V v Alfě Romeo MiTo. Automobilka s křížem a hadem ve znaku nabízí pro MiTo tři výkonové verze, a to jak atmosférické, tak i s přeplňováním. Nejslabší má 77 kW (105 k), prostřední přeplňovaná Turbobenzina 99 kW (135 k) a nejsilnější 125 kW (170 k). Ta je určena výhradně pro sportovní verzi Quadrifoglio Verde (zelený čtyřlístek). Motor bez přeplňování je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, varianty s turbodmychadlem mají šestistupňovou. Součástí standardní výbavy, která též přispěje k nižší spotřebě paliva, je také systém Start&Stop. Ten je spojen s GSI (Gear Shift Indicator), který informuje řidiče, kdy přeřadit, aby jezdil s co nejnižší spotřebou při maximálním využití točivého momentu.
Nejvýkonnější varianta Quadrifoglio Verde je vybavena novým aktivním zavěšením, který Alfa Romeo vyvinula ve spolupráci s Magnetti Marelli. Přeplňovaná čtrnáctistovka je přitom velmi úsporná, její kombinovaná spotřeba dosahuje jen 6 l/100 km, ovšem malé MiTo vystřelí z 0 na 100 km/h za něco málo přes 7 s. Všechny verze splňují emisní normu Euro 5.
Alfa MiTo 1,4 MultiAir – Parametry motorů | ||||
Model | 1,4 MPI 105 HP | 1,4 TB 135 HP | 1,4 TB 170 HP | |
Zdvihový objem [cm3] | 1368 | 1368 | 1368 | |
Válce | 4/4 | 4/4 | 4/4 | |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/6500 | 99/5000-5250 | 125/5500 | |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 130/4000 | 180-206/1750 | 230-250/2500 | |
Max. rychlost [km/h] | 187 | 207 | 219 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,7 | 8,4 | 7,5 | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 | 5,6 | 6 |
Výbavy
Alfa Romeo oznámila specifikace výbav modelů MiTo s motory MultiAir, i když jen pro italský trh. Základní Progression obsahuje kromě jiného zpětná zrcátka v barvě karoserie, stabilizační systém VDC s elektronickým diferenciálem Q2, audiosystém s CD/MP3 a šesti reproduktory, nebo šestnáctipalcová ocelová kola s pneumatikami 195/55. Distinctive má již kola litá, navíc manuální klimatizaci a chromovanou koncovku výfuku.
Samozřejmostí je řada příplatkových prvků – sedmnáctipalcová kola, automatická dvouzónová klimatizace, parkovací senzory vzadu, ovládání rádia na volantu, bezdrátový systém Blue&Me, či Blue&Nav s navigací, elektricky ovládaná prosklená střecha, mlhovky, bixenonové světlomety vpředu, monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, tempomat, vyhřívaná zrcátka atd. Pro zákazníky, kteří si rádi vychutnávají kvalitní reprodukci hudby, je k dispozici i špičkové audio značky Bose. Dnes již standardní SD karty lze využívat nejen k navigaci, ale také právě pro přehrávání hudby.