Američané navrhují úpravy bezpečnostních standardů, které umožní provoz aut bez volantu
Návrh modernizace bezpečnostních standardů a pravidel přináší úpravy, které by měly do budoucna umožnit provozování aut bez volantu a pedálů.
Americká organizace National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) představila návrh na modernizaci bezpečnostních pravidel a standardů, díky kterým by mělo být možné do budoucna provozovat na amerických silnicích plně autonomní vozy.
Návrh nesoucí označení „Occupant Protection for Automated Driving Systems“ (Ochrana posádky pro automatizované systémy řízení) má přes 100 stránek a jeho hlavním cílem je vyjmenovat krátkodobé i dlouhodobé výzvy v testování a ověřování bezpečnostních standardů u plně autonomních vozidel bez ovládacích prvků, ale s tradiční koncepcí přepravy posádky.
Návrh zabíhá do řady technických detailů, jejichž hlavní podstatou je vytváření testovacích procedur pro vozy bez manuálních ovládacích prvků. Například se v něm řeší ochrana posádky na předních sedadlech, kdy před tradičním místem řidiče není umístěn volant, ve kterém bývá uložen airbag. Dále pak rozvádí možnost využívání systému ochrany posádky i ve vozech stavěných pro provoz zcela bez posádky, jako jsou různí automatičtí doručovací roboti.
Tento návrh NHTSA je označován jako historicky první krok k provozu plně autonomních vozidel na amerických silnicích. Současně se také jedná o jeden z mnoha kroků NHTSA, který by měl modernizovat bezpečnostní standardy a zpřístupnit tak možnost využívání širšího spektra technologií.
Americký úřad ale věří, že vozy bez jakéhokoliv manuálního ovládání budou jen jedním směrem budoucnosti plně autonomní mobility. Další část budou tvořit klasické vozy s možností plně autonomního řízení a chybět by neměly ani stroje, které budou představovat mix obou variant. A pro každý typ vozů bude potřeba dále modifikovat zákony i různé bezpečnostní standardy.
Úřadující správce NHTSA James Owens však v prohlášení uvádí: „Při více než 90 procentech vážných nehod zaviněných řidiči je důležité, abychom odstranili zbytečné bariéry technologiím, které mohou pomáhat zachraňovat životy.“ Agentura tak podle jeho slov nechce vytvářet zbytečně překážky inovacím, které mohou zvýšit bezpečnost na silnicích.