Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Američané navrhují úpravy bezpečnostních standardů, které umožní provoz aut bez volantu

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Návrh modernizace bezpečnostních standardů a pravidel přináší úpravy, které by měly do budoucna umožnit provozování aut bez volantu a pedálů.

Americká organizace National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) představila návrh na modernizaci bezpečnostních pravidel a standardů, díky kterým by mělo být možné do budoucna provozovat na amerických silnicích plně autonomní vozy.

Návrh nesoucí označení „Occupant Protection for Automated Driving Systems“ (Ochrana posádky pro automatizované systémy řízení) má přes 100 stránek a jeho hlavním cílem je vyjmenovat krátkodobé i dlouhodobé výzvy v testování a ověřování bezpečnostních standardů u plně autonomních vozidel bez ovládacích prvků, ale s tradiční koncepcí přepravy posádky.

Návrh zabíhá do řady technických detailů, jejichž hlavní podstatou je vytváření testovacích procedur pro vozy bez manuálních ovládacích prvků. Například se v něm řeší ochrana posádky na předních sedadlech, kdy před tradičním místem řidiče není umístěn volant, ve kterém bývá uložen airbag. Dále pak rozvádí možnost využívání systému ochrany posádky i ve vozech stavěných pro provoz zcela bez posádky, jako jsou různí automatičtí doručovací roboti.

Tento návrh NHTSA je označován jako historicky první krok k provozu plně autonomních vozidel na amerických silnicích. Současně se také jedná o jeden z mnoha kroků NHTSA, který by měl modernizovat bezpečnostní standardy a zpřístupnit tak možnost využívání širšího spektra technologií.

Americký úřad ale věří, že vozy bez jakéhokoliv manuálního ovládání budou jen jedním směrem budoucnosti plně autonomní mobility. Další část budou tvořit klasické vozy s možností plně autonomního řízení a chybět by neměly ani stroje, které budou představovat mix obou variant. A pro každý typ vozů bude potřeba dále modifikovat zákony i různé bezpečnostní standardy.

Úřadující správce NHTSA James Owens však v prohlášení uvádí: „Při více než 90 procentech vážných nehod zaviněných řidiči je důležité, abychom odstranili zbytečné bariéry technologiím, které mohou pomáhat zachraňovat životy.“ Agentura tak podle jeho slov nechce vytvářet zbytečně překážky inovacím, které mohou zvýšit bezpečnost na silnicích.

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Doporučujeme

20. 3. 2020 14:19
Autonomní auta
To nevím, je to uvedeno ve většině prací na tohle téma, např. https://ajph.aphapublications.org/…AJPH.2016.303628 . Na druhou stranu autonomní systém nečte za jízdy sms nebo nečumí po ladných křivkách slečen na chodníku. Ono to může být všechno jinak, proto píšu o těch koních. Je fakt, že kdo zvládne řídit auto, měl by být schopen i uřídit povoz tažený koňma ;-) . Základní bezpečnostní pravidlo při (potenciálním) zavádění autonomně řízených vozidel je jejich oddělení od aut řízených lidmi.
20. 3. 2020 13:58
Re: Amíci
Tak to sa predpokladá sakra zle. Vďaka autonómne riadeným vozidlám sa počet nehôd o 90% zníži v prípade, že sa budeme fakt voziť na koňoch a na tých autonómnych bazmekoch bude jazdiť len tých najhornejších 10%.

Rád by som vedel, z čoho tí takzvaní odborníci vypočítali, o koľko je autonómny systém lepší ako človek, keď vo väčšine prípadov nezvláda ani kruháč, nemá intuíciu a nevie predvídať, resp. predvída zle.
20. 3. 2020 11:02
Re: Amíci
Jen bych to trochu upravil - v budoucnosti (v té optimističtější) zaviní technika 100 % všech nehod, protože se z řidiče stane pasažér. Podle WHO zemře ročně 1,25 milionu lidí při automobilových nehodách a počet zraněných je mezi 20 až 50 miliony (zdroj WHO). Předpokládá se, že počet nehod by se měl snížit o 90 % díky autonomně řízeným vozidlům. Možná se můžeme zabývat i myšlenkou, že pro budoucí dopravu na delší vzdálenosti je dobré začít chovat koně ;-)
Avatar - _Karel_
19. 3. 2020 19:50
Amíci
Prima, jestliže tedy dnes 90% vážných nehod zaviní řidič, je fajn, že v budoucnu 90% všech vážných nehod zaviní technika. Pokrok musí být. Ať žije nejzdegenerovanější národ na světě.