Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Arash AF10: Dva tisíce koní? Málo!

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Společnost britského Íránce Arashe Farbouda chce v Ženevě šokovat. Poslední verze supersportu AF10 má přes 2.100 koní. Je totiž hybridní...

Arash Motor Company coby druhá společnost založená Arashem Farboudem má za sebou osm let existence. Do Ženevy přiveze nejnovější verzi svého supersportu AF10, který vyvíjí už od počátku vedle slabšího AF8 a rozhodně s tím nehodlá přestat. Zapomeňte ale na atmosférický sedmilitr V8 od GM, případně desetiválec Judd 5,5 l přeražený vlastním logem.

Nejnovější verze má uprostřed umístěný také vidlicový osmiválec, navíc objemu 6,2 l, což nasvědčuje, že vítr vane opět z Detroitu. Dostal kompresor, takže má hezkých 671 kW a 1200 N.m.

To by samo o sobě mohlo úplně stačit... Jenže chyba lávky! Ke konvenčnímu benzinovému dopovanému železu krmenému benzinem se přidává ještě čtveřice elektromotorů. Jasně, hybridy jsou v módě, ale třeba Ferrari, McLaren a Porsche ukazují, že v hypersportech smysl mají, přídavné elektrické jednotky jsou tu hlavně proto, aby zvyšovaly výkon (a snižovaly papírové průměrné emise značky, ano)...

V AF10 dávají kombinovaný výkon 880 kW a 1080 N.m, samozřejmě hned od spuštění. Arash tahle data prostě sčítá, takže výsledkem je 1551 kW, tedy, držte se pevně, 2107 koní a 2280 newtonmetrů točivého momentu. Nelze se tedy divit zrychlení z nuly na stovku za méně než tři sekundy. Maximální rychlost je určitě vyšší než 323 km/h. Zřejmě ještě nebyl čas otestovat na pořádné dlouhé rovince, kde by jelo více...

Motor s vnitřním spalováním má šestistupňovou manuální převodovku, bude možné zvolit i automat s pádly. Každý z elektroagregátů disponuje navíc vlastním dvoustupňovým ústrojím. K jejich napájení slouží baterie s kapacitou 32 kWh, přirozeně lithium-iontové. V závodním módu se články dobíjejí samy, protože se z oné čtyřky přídavných jednotek stanou generátory.

Karbonové šasi se skládá z třinácti dílů, je doplněné hliníkem a také karoserii vyrobili z plastů vyztužených uhlákovými vlákny. Aby se s autem dalo jezdit i přes zpomalovací retardéry ve městech, je vybaveno elektrohydraulickou regulací světlosti. Přední devatenácti- a zadní dvacetipalcová kola jsou obuta do pneumatik Michelin Pilot Sport 2. Zájemci za stroj zaplatí 1,1 milionu, samozřejmě v librách, tedy 38,3 milionu korun. Verze pro okruhové hrátky s nutnou výbavou (klec, hasicí přístroj) stojí o dalších sto tisíc (necelých 3,5 milionu Kč) víc.

V Ženevě se ale kromě desítky objeví i starší osmička coby Cassini. Ta je sice už dva roky stará, ale proč si ji nepřipomenout (jde o převážně žluté auto na fotkách). Zachovává starší sedmilitr Vette Volcano se 410 kW (557 k) a 645 N.m. Manuál má opět šestirychlostní, o hybrid však nejde. Jenže celá střela z karbonu váží bez provozních kapalin jen 1200 kg. Není tedy o moc pomalejší než AF10, sprint na 100 km/h jí trvá jen 3,5 s a tachometr se zastaví u čísla 315, možná ale bude znovu pokračovat ještě dál. Pochopitelně nestojí ranec, „jen“ 350 tisíc liber. To máme v naší tvrdé měně 12,2 milionu...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
22. 2. 2016 12:34
Podivná čísla
Pokud Arash parametry všech motorů jen tak sčítá, dělá v případě točivého momentu hrubou chybu. Vzhledem k uspořádání s pěti samostatnými motory se jedná o úplný nesmysl. Zákony mechaniky platí v plném rozsahu i pro britské íránce