Arden AJ 4: Německý ladič křísí Jaguary XJ12 třetí série
„Restomody“. tedy starší auta modifikovaná novějšími díly nejsou výsadou pouze firem za Velkou louží. Na zvláštní objednávku vám takový vůz postaví třeba i britský Jaguar, má na to speciální divizi. Nyní však něco podobného chystá německý Arden. Představovat ladiče značek Jaguar, Land Rover, Mini a také Bentley není nijak třeba, vždyť Arden Automobilbau GmbH funguje v Krefeldu už od roku 1972 a má skvělý zvuk.
Už kdysi dávno poladila celkem 234 Jaguarů XJ12 třetí série. Nyní chystá jejich návrat a aut bude dalších 235. Tuningový program oživila na exempláři, který se představil už letos a jeho základem nebyl vlastně ani jaguar. Nejde však o nic jiného než o jeho luxusnější dvojče Daimler s historickým označením Double Six.
Základ byl beztak stejný, V12 objemu 5,34 l. Arden ale nyní vyměnil původní sání za své se škrticími klapkami, změnila se řídicí jednotka a dokonce i výfuk, který ústí v dvě dvojice koncovek. Všechny tyhle úpravy mají pozitivní výsledek: 239 kW a 438 N.m. Připomeňme, že dvanáctiválcové jaguary a daimlery této série měly z továrny v letech 1979-1992 nejdříve 213 kW a 399 N.m, později 220 kW a 432 N.m. Posila tam tedy mírná je.
Největší rychlost vzrostla z 230 na 238 km/h. Důležitější než čísla jsou ovšem úpravy podvozku, třeba nastavitelné tlumiče Koni, nové vinuté pružiny a posílené brzdy, ty odpovídají současným měřítkům i provozu. Původně vozy navíc rozhodně nejezdily na velkých osmnáctipalcových litých kolech s pneumatikami 245/40. Přední spoiler má vstupy vzduchu, aby se motor lépe chladil.
Maska dostala černou barvu a má i sošku šelmy, z daimleru se tak stal jaguar. A tmavě zelený být prostě musí. Že je to klišé? Ale jděte... Tohle 35 let staré auto není veteránem a ani jím být nemůže. Cenu zatím Arden tají, beztak bude záležet na každém konkrétním přání klienta. Ale taková úprava prostě má něco do sebe...