Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Asistent jízdy v pruzích může dát hackerům kontrolu nad vozem, varuje expert

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Moderní automobily jsou stále chytřejší, což by mělo vést ke zvýšení jejich bezpečnosti. Podle odborníků na kybernetickou kriminalitu to ovšem zvyšuje i jejich zranitelnost.

Do našich automobilů se v posledních letech nastěhovala celá řada různých bezpečnostních pomocníků a asistentů, kteří by měli řidičům zajistit větší bezpečí na cestách. Některé tyto systémy se staly již vyžadovaným standardem, u dalších se jejich povinná instalace teprve zvažuje.

Jedním z nich je i automatický asistent pro jízdu v pruzích, různými značkami nabízený pod různým označením, zkráceně označovaný jako ALKS (Automated Lane Keeping System). Právě tento prvek bezpečnostní výbavy by například britské ministerstvo dopravy chtělo označit za povinný pro všechny nové vozy, které se budou v Británii prodávat od roku 2021.

Ministerstvo si od povinné instalace systémů ALKS slibuje zvýšení bezpečnosti provozu, odborníci ovšem varují na skrytá nebezpečí v podobě napadení automobilu hackery. Systémy ALKS totiž pracují s komplexním softwarem, který běžní v rámci hlavní řídící jednotky vozu. V případě napadení by se tak hacker teoreticky mohl dostat až k ovládání automobilu.

Antony Edwards, provozní ředitel společnosti na inteligentní automatizaci Eggplant, dokonce varoval britskou vládu, že zavádění povinné instalace systémů ALKS by mohlo znamenat bezpečnostní ohrožení.

„Autonomní řízení přináší nové možnosti, ale také nová rizika. Zajištění bezpečnosti řidiče a vozidla musí být vždy nejvyšší prioritou. Jenže technologie ve vozidlech rovněž znamená výzvu v ochraně osobních údajů řidiče, aby se nedostaly do špatných rukou. Zajištění systémů proti hackerům a účinné zabezpečení systémů proti kybernetickým útokům je pak další aspekt, který je třeba řešit,“ uvedl Edwards v rozhovoru pro britský Express.

Hackeři se přitom do systému automobilu mohou nabourat buď na dálku, k čemuž využívají stálé připojení automobilu k internetu a hledají slabinu v zabezpečení komunikujících aplikací, nebo fyzicky, kdy se musí přímo dostat k řídící jednotce. V obou případech se ale v případě úspěchu dostanou k nespočtu osobních údajů a vyloučena není ani možnost ovlivnit ovladatelnost vozu. To už jsme ostatně mohli vidět i během dřívějších pokusů.

Dá se tedy očekávat, že se stále silnější propojeností a automatizací automobilů bude neustále vyvíjen vyšší tlak na vývojáře těchto systémů, kteří si nebudou moci dovolit cokoliv opomenout. Víc softwaru totiž znamená větší zranitelnost, kterou se téměř vždy někdo pokusí zneužít.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

12. 9. 2020 16:43
Redakci
To je takový problém účinně liminovat spam příspěvky, vážená redakce a správče webu? Hádejte, o který jde?
12. 9. 2020 16:41
Pochopitelně
Jde pouze o to, v čích službách onen hacker, (spíše ale cracker) působí, tedy zda je "černý" nebo "bílý" (tak, a mě BLM vymaže, jsem totiž bílý hacker).
Avatar - Blue Sun
21. 8. 2020 09:50
Jestli
chtějí nějak zabránit používání takového systému, tak ať poukazují na jeho nebezpečné chování. Ale co mají asistenční systémy společného s online systémem, aby šly hacknout?
21. 8. 2020 07:58
Asi spíše ne
Že Vám nové auto hacknou na dálku? Asi spíše ne. Jedině by jste si třeba nainstalovali nějakou infikovanou app, stejně jako u mobilu (což asi ještě není moc aktuální). Bez toho nebo fyzické instalace jsou pak rizikem pouze potencionálně aktualizace od výrobce.
Ani pak není pravděpodobné že by si hacker chtěl na dálku ovládat Vaše auto. To spíše Vám ho vypne (zakóduje) a na displeji se Vám objeví zaplať XXXX$ na bitcoin účet XYZ.