Aston Martin skončí s V12 do pár let. Už nepomohou ani volnější pravidla
Zpřísňující se emisní předpisy stojí za chmurnými vyhlídkami na budoucnost V12 ve vozech značky Aston Martin. Není však poslední, kdo tuto konfiguraci používá.
Není to ani rok, co britská automobilka Aston Martin zjistila, po čem touží fanoušci aut – po objemných motorech. Tím se myslí osmi- a dvanáctiválce; už V6 je pro řadu nadšenců příliš malá, a nejde jen o příznivce amerických aut. Nyní se však dozvídáme, že V12 z astonů zmizí, a to brzy.
Podle slov ředitele Adriana Hallmarka skončí jednoduchá dostupnost dvanáctiválce už koncem roku 2028 a definitivní konec přijde kolem roku 2030. Přestože automobilka postupně upravuje tento svůj vlajkový spalovací motor, aby vyhověl emisním předpisům, jeho zánik je nevyhnutelný právě kvůli emisím.

Aston Martin má sice určitou volnost díky výjimkám pro automobilky, které ročně prodají nízké počty aut, ale za předpokladu, že se současné předpisy nezmění, prodá svůj poslední vůz s motorem V12 již za pět let.
Dvanáctiválcový motor je v současnosti ohroženým druhem a pouze několik výrobců jej stále nabízí. Ferrari používá atmosférický šestilitr v modelech 12Cilindri a Purosangue, Lamborghini jej montuje do nového revuelta. Mercedes-Maybach třídy S také disponuje přeplňovanou šestilitrovou V12 a stejnou jednotku v jiném naladění dodává AMG do Pagani Utopia.
Naopak BMW již nějakou dobu nenabízí řadu 7 s dvanáctiválcem, ale varianta mnichovské V12 žije dál v Rolls-Royce Ghost, Cullinan a Phantom. Konečně tu je také firma Gordon Murray Automotive, jejíž T.50 je vyprodaný, ale dvanáctiválec zatím stále nezavrhuje.
Hallmark v rozhovoru pro magazín Drive uvedl, že jsme svědky „posledního vzepětí“ dvanáctiválců v automobilovém průmyslu, jelikož zákazníci touží vlastnit „vrchol mezi pohonnými jednotkami“.