Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin V8 Zagato (1986–1990): Závodil s ním Mr. Bean

Karel Haas
Diskuze (0)

Dvoumístných sportovních automobilů třídy Gran Turismo Aston Martin V8 s karoserií Zagato bylo v letech 1986 až 1990 vyrobeno 89 kusů (52 kupé a 37 kabrioletů).

Britská automobilka Aston Martin Lagonda, založená v roce 1913, začala na konci šedesátých let pracovat na nástupci úspěšného modelu DB6, vyráběného v letech 1965 až 1971. Konstruktér polského původu Tadeusz Marek (1908–1982), kterému známí říkali „Tadek“, vyvíjel motor V8, ale ten ještě nebyl v roce 1967 hotový. U nového modelu, nazvaného DBS, tak byl použit řadový šestiválec z typu DB6, který rovněž navrhl Tadek Marek. Když byl vývoj motoru V8 ukončen, začal se spolu s šestiválcem používat u modelu DBS a když se šestiválec přestal vyrábět, byl DBS V8 s drobnými úpravami karoserie přejmenován na Aston Martin V8, vyráběný v Newport Pagnell v letech 1969 až 1989.

S motorem V8 chtěl Aston Martin obnovit spolupráci s jednou z nejslavnějších italských karosáren Zagato, která se osvědčila u jednoho z nejoslavovanějších poválečných modelů značky Aston Martin, DB4 GT Zagato. K prvnímu kontaktu došlo na ženevském autosalonu v roce 1984, kde měly obě firmy stánek vedle sebe. O rok později byla podepsána dohoda a vyplacena záloha na 50 plánovaných karoserií. Návrhem karoserie byl pověřen Giuseppe Mittino a jeho úkolem bylo co nejvíce snížit váhu vozu. Přispělo k tomu mimo jiné zkrácení rozvoru na 2.610 mm a zrušení zadních sedadel. Poprvé se veřejnost seznámila s projektem nového supervozu v roce 1985 v Ženevě, kde byly ukázány jen dvě skici vozu a pár technických údajů. Vážní zájemci museli složit zálohu 15.000 liber. Oficiální prezentace tří vozů se konala v březnu 1986. Jeden byl vystaven v expozici značky Aston Martin na ženevském autosalonu, druhý tamtéž na stánku Zagato a třetí na střeše hotelu u Ženevského jezera.

Pohon a podvozek

Zadní kola poháněl vpředu podélně uložený celohliníkový vidlicový osmiválec (foto) s úhlem rozevření válců 90 stupňů, dvěma ventily na válec, rozvodem DOHC a objemem 5 340 cm3 (vrtání x zdvih: 100 x 85 mm). S kompresním poměrem 10,2:1, čtyřmi karburátory Weber 48 IDF3/150 a elektronickým zapalováním Lucas měl tento motor nejvyšší výkon 432 k (318 kW) při 6.200 min-1. Kupé s hmotností 1.650 kg dosahovalo s tímto motorem rychlost až 300 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlilo za 5 s. Tento motor vyhovoval specifikaci Vantage, takže často se vůz označoval jako Aston Martin V8 Vantage Zagato.

Zadní kola poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC, objemem 5,34 litru a výkonem 432 koní. Zadní kola poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem DOHC, objemem 5,34 litru a výkonem 432 koní.

 

Aston Martin V8 Zagato se dodával s manuální pětirychlostní převodovkou ZF a suchou jednokotoučovou hydraulicky ovládanou spojkou Borg & Beck. Na přání se montovala automatická třístupňová převodovka Chrysler Torqueflite. Vůz měl standardně samosvorný zadní diferenciál, posilovač řízení a klimatizaci.

Aston Martin stavěl v britském Newport Pagnellu podvozky s motorem V8 a posílal je do karosárny Zagato v Milánu, kde se prováděla konečná montáž. Na všechna kupé byla hned po premiéře v Ženevě složena záloha. Když bylo rozhodnuto o výrobě dalších 37 vozů ve verzi kabriolet (roadster), měli čekatelé na kupé obavu, že dalšími vyrobenými kusy se sníží jejich hodnota. Při zahájení prodeje kupé byla stanovena základní cena 85.000 liber, ta však postupně rostla až na 125.000 liber v roce 1988. Cena těchto exkluzivních vozů dál rostla a po ukončení výroby si musel zájemce o koupi připravit 450 tisíc liber. Poslední kabriolety byly prodány za 171.000 amerických dolarů.

Hliníková karoserie

Giuseppe Mittino dostal za úkol vytvořit moderní interpretaci slavného modelu Aston Martin DB4 GT Zagato, který měl premiéru v roce 1960 v Londýně a jeho elegantní tvary navrhl Ercole Spada. Mittinův Aston Martin V8 Zagato (foto) měl mnohem ostřeji řezané tvary s kontroverzní maskou chladiče jen náznakem připomínající tradiční přední masku vozů Aston Martin. Typickými rysy tohoto vozu bylo souvislé prosklení kabiny černě lemovanými okny s ostrými rohy, velká „boule“ na kapotě (aby se tam vešel motor s karburátory nahoře) s nasávacími otvory NACA po stranách. Vůz měl rozvor 2.610 mm, na délku měřil 4.390 mm, na šířku 1.860 mm a vysoký byl 1.295 mm. Rozchod předních a zadních kol byl 1499 mm. Benzinová nádrž měla objem 95 litrů.

V8 Zagato měl na kapotě velkou „bouli“, aby se tam vešel motor s karburátory nahoře. Po stranách měl nasávací otvory NACA. V8 Zagato měl na kapotě velkou „bouli“, aby se tam vešel motor s karburátory nahoře. Po stranách měl nasávací otvory NACA.

 

Vzadu měl Aston Martin V8 Zagato malý spoiler na víku kufru (foto) a dvě dvojice úzkých vodorovných pásů koncových světel. Pod difuzorem vykukovaly dvě koncovky výfuku. Na bocích se ve výšce klik dveří táhl nevýrazný prolis. Vůz měl součinitel odporu vzduchu 0,32.

Vzadu měl Aston Martin V8 Zagato malý spoiler na víku kufru a dvě dvojice úzkých vodorovných pásů koncových světel. Vzadu měl Aston Martin V8 Zagato malý spoiler na víku kufru a dvě dvojice úzkých vodorovných pásů koncových světel.

 

Kabriolet

Mimořádný zájem o kupé Aston Martin V8 Zagato přivedl automobilku k nápadu postavit omezený počet kabrioletů vycházejících z kupé. Na ženevském autosalonu v roce 1987 se představil prototyp dvoumístného kabrioletu se stahovací plátěnou střechou, nazvaný tradičně V8 Volante Zagato. Od kupé se lišil zakrytými světlomety a absencí masky chladiče. Výstupek na kapotě byl nižší než u kupé, kde si jej vynutila čtveřice karburátorů. Kabriolet totiž používal motor V8 se vstřikováním paliva a výkonem 315 koní. Maximální rychlost tak klesla na 250 km/h.

Kabriolet V8 Volante Zagato. Od kupé se lišil zakrytými světlomety a absencí masky chladiče. Kabriolet V8 Volante Zagato. Od kupé se lišil zakrytými světlomety a absencí masky chladiče.

 

Dva kabriolety z minisérie 37 kusů (původně se plánovalo 25 kusů) měly příď převzatou z kupé, tedy s maskou chladiče a nezakrytými obdélníkovými světlomety. Přes vysokou cenu 125 tisíc liber se kabriolety snadno prodaly a nevadilo, že v roce 1989 už musel zákazník zaplatit 190 tisíc.

V rukách Mr. Beana

I u nás velmi dobře známý britský komik Rowan Atkinson si v roce 1988 koupil od prvního majitele první vyrobený vůz s volantem vpravo (měl najeto jen 7.500 mil) a nechal jej u Aston Martin Works Service upravit do závodní specifikace C2, stanovené klubem vlastníků vozů Aston Martin. Výkon motoru byl zvýšen na 489 koní. Za přestavbu dal 220.000 liber a v červenci 2001 s ním při srazu nadšenců havaroval, ale vyvázl bez zranění. Když v roce 2007 skončil se závoděním, prodal vůz v aukci za 122.500 liber.

Omezený počet vyrobených vozů a exkluzivní vzhled vozů Aston Martin V8 Zagato způsobil, že jsou vyhledávanými youngtimery a motorističtí nadšenci za ně neváhají zaplatit v přepočtu až 15 milionů korun.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme